ID.nl logo
Review: Nokia 3310
© CIDimport
Huis

Review: Nokia 3310

Denkt u nog weleens met weemoed terug aan de Nokia 3310? Die kleine, betaalbare telefoon uit het jaar 2000 met zijn verwisselbare covers… Zo ja, dan bent u niet de enige. HMD, het bedrijf dat sinds kort onder licentie Nokia-toestellen fabriceert, brengt de aloude Nokia 3310 daarom weer tot leven.

Een prima marketingstunt, want een grote groep mensen blijkt nog altijd warme gevoelens te hebben voor de 3310. Voorafgaand aan de introductie deden geruchten de ronde dat de nieuwe 3310 écht een kopie zou zijn van het oude toestel, maar dat is (helaas) niet het geval. Sterker nog, het nieuwe toestel lijkt uiterlijk slechts met veel fantasie op zijn voorganger en ook onder de kap is het een heel ander beestje.

Nieuw smoelwerk

De nieuwe Nokia 3310 is een ‘feature phone’ zoals dat in jargon heet. Dat is een mooie manier om te zeggen dat het een toestel is waarmee u kunt bellen, sms-en, foto’s kunt maken en eenvoudige spelletjes kunt spelen. Facebooken, instagrammen en whatsappen kan de nieuwe 3310 niet. Het toestel beschikt alleen over een 2G-modem, dus een snelle dataverbinding is sowieso niet mogelijk. Het nieuwe toestel heeft een 2,4inch-kleurenscherm met een resolutie van 320 x 240 pixels en is ietsje langer en breder, maar vooral veel dunner dan de originele 3310. Toch claimt HMD dat de Nokia 3310 een stand-bytijd van een maand heeft en dat u er tot twintig uur mee kunt bellen.

Onthaasten

Daarmee is de nieuwe 3310 vooral gericht op mensen die wel altijd bereikbaar, maar juist niet altijd online willen zijn. Duur is het toestel uiteraard ook niet, de adviesprijs is 49 euro. En voor dat geld krijgt u dus een toestel dat ‘Nokia 3310’ heet en waarop u het iconische spelletje Snake kunt spelen. Althans, een nieuw versie van dat spel. Net als de telefoon zelf, is ook Snake in een nieuw jasje gestoken. Wat ons betreft wederom jammer: ook hier is het oude gevoel waar HMD juist op probeert in te spelen eigenlijk afwezig.

Goede keus?

De vraag is natuurlijk of de Nokia 3310 onder de streep een goede keuze is als u op zoek bent naar een eenvoudige telefoon. Wat ons betreft wel. De bouwkwaliteit van het toestel is prima, de menustructuur zit goed in elkaar en het design is – helaas – geheel bij de tijd. De nieuwe 3310 heeft zoals gezegd zelfs een camera. Verwacht hier echter geen wonderen van. Het betreft een 2megapixel-model dat niet meer dan redelijke kiekjes schiet, onvergelijkbaar met wat we van moderne smartphones gewend zijn. Overweegt u echter om de Nokia 3310 om uit nostalgische overwegingen aan te schaffen, dan zult u waarschijnlijk teleurgesteld zijn over deze nieuwe, moderne versie.

Conclusie

Prima feature-phone die alleen in naam doet denken aan zijn illustere voorganger, maar (desondanks) wel een prima toestel is.

Pluspunten
Goedkoop, lange standby- en beltijd.
Minpunten
Lijkt eigenlijk niet op de oer-3310.

Adviesprijs: € 49,–

Voor meer informatie: www.nokia.nl

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: