ID.nl logo
Smartphone-merken die van hun voetstuk zijn gevallen
© PXimport
Huis

Smartphone-merken die van hun voetstuk zijn gevallen

Je zou soms denken dat er in de wereld van smartphones een strijd is tussen twee merken, Apple en Samsung. Maar als Huawei vorig jaar niet met het handelsverbod te maken kreeg, dan was het waarschijnlijk groter geworden dan Samsung. Als we iets hebben geleerd in de smartphonewereld, dan is het wel dat je even snel succesvol wordt als aan de grond zit. Van deze vijf smartphonefabrikanten horen we inmiddels nagenoeg niets meer.

Sony

Het is jammer dat we weinig horen van Sony’s smartphones, want de huidige markt kan wel wat creativiteit gebruiken. De ontwerpen van Sony wisten altijd op te vallen en zeker aan het begin van deze eeuw wist het furore te maken met zijn telefoons, toen nog vooral via de joint venture Sony Ericsson. Vooral de T68i maakte indruk met zijn scherm met 265 kleuren, maar het prijskaartje deed dat ook. Het apparaat kostte 650 euro, wat toen ongekend was.

Later wist het toestel K800i Sony nog succesvoller te maken. Dit toestel richtte zich met zijn 3.2MP op fotografie, iets waar telefoonmakers zich nog steeds volledig op toeleggen. Toen in 2007 echter de iPhone kwam met zijn aanraakscherm, werd Sony steeds stiller.

©PXimport

Het lukte niet om Symbian UI succesvol in de markt te zetten met aanraakschermen. In 2008 nam LG Sony Ericsson over. Het bedrijf verloor 800 miljoen in 2009 en het ging erbarmelijk slecht met Sony’s telefoonbusiness. Het ging echter beter toen Sony Mobile Ericsson uitkocht en het bedrijf reorganiseerde. De Xperia-tijd begon. In eerste instantie met Windows Mobile, maar in 2010 volgde de eerste Android-smartphone van Sony, namelijk Xperia X10.

Er volgden veel Xperia-telefoons, maar ze waren niet innovatief of bijzonder genoeg meer om hoofd te bieden aan Apple’s succesvolle smartphoneserie. Sony heeft onvoldoende risico durven nemen.

BlackBerry

BlackBerry was ooit dé telefoon. Iedereen wilde met elkaar pingen, bedrijven waren erg gecharmeerd van de veiligheid van de telefoons én veel BlackBerry-toestellen hadden een fysiek toetsenbord. In 2006 heette het merk nog Research in Motion en het wist in een heel korte tijd enorm veel fans te krijgen. Het waren geen spannende telefoons. Ze zagen er allemaal redelijk hetzelfde uit en hadden een zakelijke uitstraling. En juist dat behoudende is wat BlackBerry duur is komen te staan.

Het nam geen risico’s en bleef teveel hangen bij het oude, terwijl de concurrentie met snellere en betere telefoons kwam, met bovendien grotere schermen. En laten die grotere schermen en nu ook voor zorgen dat men het fysieke toetsenbord steeds minder nodig had.

©PXimport

In plaats van dat BlackBerry koos om naar klanten te luisteren, wilde het per se zijn eigen weg gaan. Mensen moesten maar wachten op het grote nieuwe ding van BlackBerry. Ondertussen begonnen mensen echter gebruik te maken van WhatsApp, waardoor steeds minder mensen gebruik maakten van BlackBerry Messenger.

Er worden overigens nog steeds nieuwe BlackBerry-telefoons uitgebracht. Die draaien op Android én hebben een fysiek toetsenbord. Een combinatie die een bepaalde niche aanspreekt, maar daar blijft het voorlopig dan ook bij.

Nokia

Nokia is waarschijnlijk het grootste voorbeeld van hoe een groot merk kan wegkwijnen. Het in 1865 gestarte Finse bedrijf was in 1998 het bestverkopende mobiele telefoonmerk van de wereld. De omzet was 4 miljoen dollar in 1999 en het ging ze voor de wind. En toen was nog niet eens de meestverkochte Nokia aller tijden uit, want dat was de Nokia 1100 die volgde in 2003. In het jaar dat iPhone verscheen, was de helft van de verkochte telefoons nog van Nokia (en slechts 5 procent van Apple). Toch voelde Nokia de hete adem van Apple in de nek en het kwam in 2010 met een telefoon die de grote tegenhanger van iPhone zou moeten worden.

De grote fout die Nokia maakte, was dat het in zee ging met Microsoft. Windows Mobile bleek niet populair en het toestel ook niet. Uiteindelijk zijn er meer Nokia’s gekomen, maar het kon niet voorkomen dat de marktwaarde van Nokia met 90 procent daalde in slechts zes jaar tijd. Iets dat Microsoft in zijn voordeel gebruikte door Nokia in 2013 te kopen en uiteindelijk weer door te verkopen.

©PXimport

Het fascinerende aan het verhaal van Nokia is dat het uit drie issues bestaat die we ook allemaal zien terugkomen bij andere telefoonmakers in dit artikel. Het merk was door zijn succes te arrogant geworden, er was geen visie of geen lef om risico te nemen en de technologie was niet zo goed als die van Apple. Bovendien blijkt later uit onderzoek dat binnen het bedrijf status enorm belangrijk was, waardoor er een angstcultuur ontstond. Niemand durfde eerlijk te zeggen dat iets niet goed was, wat resulteerde in telefoons die niet van de kwaliteit waren die men eigenlijk wilde zien.

Dat gezegd hebbende, zit Nokia de afgelopen jaren wel weer in de lift. Nadat het in 2017 loskwam van Microsoft, bestormde het de markt opnieuw met betaalbare Andrdoid-smartphones en zogeheten feature-phones. Het merk kan daarbij rekenen op positieve mond-tot-mond-reclame en eindelijk weer een licht stijgend marktaandeel. Maar of het ooit weer zo ’n grote naam wordt als vroeger?

HTC

Er werkten in 2013 19.000 mensen bij HTC. In 2018 waren dit er nog maar 5.000. HTC was ooit een groot merk, mede omdat het Android omarmde en hielp maken tot wat het vandaag is. HTC wist bovendien telefoons te maken met goede specificaties en slim patenten vast te leggen, waardoor het een streepje voor had. Voorbeelden van zulke telefoons zijn de Evo 4G, HTC Dream en Touch Diamond.

In eerste instantie was HTC een merk dat netwerkproviders de optie bood om ‘eigen’ toestellen te maken, maar het maakte ook PDA’s met Windows Mobile als besturingssysteem. In 2008 kwam HTC, vrij op tijd dus, met een reeks telefoons met aanraakscherm, namelijk de Touch Diamond, Touch Pro, Touch 3G en Touch HD. Ze werden geroemd om hun snelheid, al was vooral Touch Pro bijzonder met zijn selfiecamera.

©PXimport

Datzelfde jaar was ook het jaar van HTC Dream, een telefoon op Android in samenwerking met Google. Daarna zou HTC met nog veel meer Android-telefoons komen, waaronder de Nexus. HTC wist de telefoons steeds meer des HTC’s te maken door er een soort schil op te programmeren die erg aantrekkelijk was.

Toen ging het mis. Google stapte in 2010 naar Samsung voor de nieuwe Nexus-telefoons en sowieso wist Samsung terrein te winnen met zijn Android-smartphones. HTC kwam nog wel met goede telefoons, maar het grote publiek was al op Samsung over. De cijfers laten dit ook zien. Eind 2010 was HTC het meestverkopende smartphone-bedrijf in Amerika, maar in 2014 was dat nog maar 6 procent van het marktaandeel en in 2018 minder dan een half procent. Google heeft in 2017 bovendien een groot gedeelte van HTC overgenomen, terwijl HTC zich meer lijkt te richten op een andere markt, namelijk virtual reality met zijn HTC Vive.

LG

LG kwam in 2007 met de LG Prada. Een stijlvol toestel met aanraakscherm, nog voor Apple ermee kwam. Het had echter meteen last van die iPhone. Het had veel minder kleuren in het scherm dat tevens kleiner was, met een schamele 8MB opslag ten opzichte van Apple’s 4GB. In die tijd kwam ook de LG Viewty uit, die zelfs slow-motion kon filmen. LG Renoir in 2008 was vervolgens een telefoon die innovatie bood op het gebied van camerakracht. Het had een 8MP-camera en dat was erg bijzonder voor een touchscreentelefoon.

In 2009 ging LG volledig voor Android en dat was een slimme keuze. De LG Arena is hier een voorbeeld van, een telefoon die voorzien was van Gorilla Glass en de mogelijkheid om te multitasken. Kortom, LG kwam met zeer innovatieve telefoons en had daar een tijd succes mee.

©PXimport

Er zijn veel telefoons gevolgd, waaronder de bijzondere LG G5. Het was een toestel dat je zelf kon aanpassen. Je kon er een andere camera inzetten of een grotere batterij, waardoor het meer een soort pc was die je kon uitbouwen. Hoewel het vaak goede ideeën waren, heeft ook hier het gigantische Samsung de klanten steeds meer opgeslokt.

LG is een merk dat niet zo duur is en gelukkig in veel verschillende productcategorieën meedoet, zoals televisies, wasmachines en smartphones. Maar in die telefoonbusiness is het helaas niet meer een voorloper, wat niet zozeer ligt aan LG (hoewel dat de laatste jaren enorm is gaan achterlopen in innovatie), maar vooral aan de populariteit en mond-tot-mond-reclame voor Samsung.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's