© CIDimport

Review: HTC U Play

Geplaatst: 28 april 2017 - 08:10

Aangepast: 26 augustus 2022 - 17:36

Redactie ID.nl

HTC kondigde eerder aan te stoppen met zijn budgetlijn Desire om zich volledig toe te gaan leggen op de toestellen uit het midden- en hogere segment. Inmiddels zijn er twee toestellen uit de nieuwe U-serie verkrijgbaar: de HTC U Ultra en de HTC U Play. We bespreken hier de HTC U Play.

Aan de buitenkant is er eigenlijk niets mis met de U Play. Het apparaat ligt lekker in de hand en dankzij het 5,2inch-scherm (13,2 centimeter) is het met een beetje goede wil met één hand te bedienen. Het toestel is verkrijgbaar in de drie kleuren: ijswit, blauw en zwart. Het enige minpuntje aan het uiterlijk van de U Play is de cameralens die enigszins uit de behuizing steekt, maar dat is geen onoverkomelijk probleem. HTC was ooit de eerste smartphonefabrikant die een volledig aluminium behuizing gebruikte voor zijn toestellen, maar bij de U Play is er voor glas gekozen. Dat ziet er weliswaar mooi uit, maar maakt de telefoon ook glad en vlekgevoelig. Een hoesje kan dan natuurlijk uitkomst bieden.

Prestaties

De U Play heeft in principe alle functies aan boord die u zou mogen verwachten. Zo is er ondersteuning voor bluetooth 4.2, de 802.11ac wifi-standaard, 4G en ook een vingerafdrukscanner ontbreekt niet. Het werkgeheugen van 3 GB en de opslagcapaciteit van 32 GB zijn geen reden om direct de rode loper uit te rollen, maar zeker afdoende voor gemiddeld gebruik. De prijs-prestatieverhouding is echter niet geweldig bij dit toestel. Het scherm is niet bijzonder, de accu is geen hoogvlieger en hetzelfde geldt voor de cpu- en gpu-prestaties. Een ander nadeel is dat de U Play op dit moment nog op Android 6 Lollipop draait. Een update naar Android 7 Nougat ligt wel in de lijn der verwachting, maar een precieze datum is tot op heden onbekend.

Camera

De camera is eigenlijk het enige onderdeel van de U Play dat uitstekend presteert, terwijl dit juist vaak een pijnpunt is bij smartphones. Aan beide kanten is de U Play voorzien van een 16megapixel-camera met een extra lichtgevoelige sensor, waardoor u ook bij omstandigheden met weinig licht nog goede foto’s kunt maken. Ook leuk is de dual-led-flitser die tweekleurig is, zodat kleuren op de foto zo natuurlijk mogelijk worden weergegeven. De camera heeft ook veel extra functies zoals auto-hdr voor lastige lichtomstandigheden, een panorama-modus en een hyperlapse-functie.

Koptelefoon

Helaas heeft HTC ervoor gekozen de standaard 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting te verwijderen en de hoofdtelefoon aan te sluiten via de usb-c poort. Dat beperkt de keuze in koptelefoons natuurlijk enorm. Een koptelefoon met een usb-c-aansluiting wordt wel keurig meegeleverd met de U Play, maar het blijft een ongelukkige keuze van HTC. De usb-c-poort wordt namelijk ook gebruikt om het toestel op te laden en muziek luisteren tijdens het opladen is er dus niet meer bij. Wel een leuke functie van HTC is U Sonic. Deze techniek past het geluid van de U Play middels sonische pulsen aan op uw specifieke gehoor. De optie zorgt er daadwerkelijk voor dat de muziek aanzienlijk beter klinkt.

Conclusie

De U Play is geen slecht toestel, maar biedt te weinig voor zijn prijs. Alleen de camera is écht dik in orde.

Pluspunten