Standaard staat de kaarten-app van Apple op je iPhone, maar de kans is groot dat je Google Maps gebruikt om plekken te zoeken en routes te plannen. Here WeGo werd ooit door Nokia ontwikkeld, maar is inmiddels in handen van een groep autofabrikanten: Audi, BMW en Mercedes om precies te zijn. We gaan op stap met de app.
Miljarden-business
Misschien heb je nog nooit van moederbedrijf Here gehoord, maar het bedrijf telt inmiddels 6500 werknemers. Het bedrijf is ontstaan uit kaartenmaker Navteq en werd gekocht door Nokia. Het hele bedrijf werd in 2015 door het autoconsortium voor maar liefst 2,8 miljard euro overgenomen.
Het lijkt dan ook duidelijk dat Here een grote speler gaat worden in de navigatiemarkt voor auto’s. Sinds 2009 hebben bepaalde auto’s al kaarten van Here in hun navigatiesystemen, maar de eerste auto’s die volledige turn-by-turn navigatie van Here hebben, zijn de laatste Jaguar-modellen.
Here kun je natuurlijk vanuit je browser bekijken, maar de app is ook voor je iPhone te gebruiken. Tik op Waarheen? en zoek naar de plek waar je heen wilt. De eerste keer dat je de app opent, zie je hier ook de mogelijkheid om naar je contactpersonen te navigeren door hun naam in te typen. Tik hiervoor op Ja, doen en geef Here WeGo toestemming om toegang tot je contacten te krijgen.
Geef nu gewoon de naam in van je contactpersoon en tik op de naam. Om de navigatie te starten, tik je op Routebeschrijving ophalen. Uiteraard moet je dan wel het adres van je contactpersoon in je adresboek hebben opgegeven.
Routeopties
De app berekent nu de beste optie en houdt rekening met actuele verkeersinformatie. Een vertraging wordt in geel aangegeven. Je ziet meteen hoe lang de reis gaat duren, via welke wegen je moet rijden en hoe laat je aan gaat komen.
Eronder worden nog eventuele andere routeopties gegeven, je ziet bijvoorbeeld een trein-optie of een optie om met de fiets of lopend naar je bestemming te komen. Wil je meer opties zien, dan tik je op één van de vervoersmiddelen bovenin.
Standaard staat er boven de resultaten Alle opties inbegrepen. Tik op het tandwieltje om dit te wijzigen. Nu kun je per vervoersmiddel opties selecteren. Bij Rijden zet je bijvoorbeeld Veerboten uit en onder Transit kun je ervoor kiezen om Bussen en Kabelspoorwegen uit te zetten.
Je kunt ook gehele opties uitzetten door de schuif achter Rijden, Transit, Lopen, Fiets, Taxi & ritdelen en Autodelen uit te zetten. Vergeet niet op Klaar te tikken als je de juiste opties hebt geselecteerd.
Navigeren
Tik op een route en je ziet deze op de kaart weergegeven worden. De alternatieve routes worden in lichtblauw getoond. Tik erop om deze te selecteren. Zodra je op Starten tikt, wordt de navigatie gestart. De navigatie is erg duidelijk en geeft te allen tijde aan hoe hard je mag rijden, iets wat je wellicht van je TomTom gewend bent.
Wil je tijdens het rijden iets veranderen of de eindlocatie wijzigen, tik dan op het donkerblauwe veld onderin. Kies voor Instellingen en kies bijvoorbeeld de taal van de navigator door op Stemopties te tikken. Als Nederlands niet standaard is geïnstalleerd, tik dan onderin op Meer downloaden en kies voor Nederlands (Vrouw) of Nederlands (Man). Deze opties hebben echter geen gesproken straatnamen, dit heeft de Engelse optie wel.
Binnenkort lees je in het tweede deel meer over de functies van Here WeGo.
14-08-2017 09:08
Door: Richard VeenstraGeluidsontwerper, componist, specialist in muziektechnologie en technisch schrijver. Je kunt hem bereiken op redactie AT id.nlMeer van deze auteur >
Review Philips Baristina met Bean swap – Veel gemak, weinig glamour
Koffiedrinkers met verschillende smaak in bonen waren tot nu toe aangewezen op twee apparaten of gehannes met verwisselen van koffiebonen. De Philips Baristina is een koffiemachine waarmee je snel wisselt tussen twee soorten bonen. ID.nl testte hem uit.
8
Uitstekend
Conclusie
De Philips Baristina met bean swap is een uitstekende keuze voor koffiedrinkers die graag variëren in smaak en dit zo eenvoudig mogelijk willen doen. De kernfunctionaliteit is sterk, de koffie is van goede kwaliteit en het gebruiksgemak is hoog. Kleine gemiste details in afwerking en ontwerp doen niets af aan de praktische waarde, maar zorgen er wel voor dat het apparaat minder premium aanvoelt dan sommige concurrenten in dezelfde prijsklasse.
Plus- en minpunten
Bean swap-functie is handig
Gebruiksvriendelijk ontwerp
Razendsnel koffiezetten
Geschikt voor bonen én gemalen koffie
Goede koffiekwaliteit
Matige afwerking
Lastig te openen bonenklep
Kleine reservoirs
Eerste indruk: compact en eenvoudig
De Philips Baristina met bean swap is een relatief compacte, niet al te zware machine met een grotendeels kunststof afwerking. Hij biedt de opties om twee verschillende soorten koffiebonen in twee afgescheiden reservoirs boven op het apparaat te doen. Je maakt daarmee naar keuze espresso of lungo met een van beide bonensoorten, of een mix ervan. De bedoeling is dat iedereen makkelijk een koffietje naar zijn eigen smaak maakt. Er is een standaardinstelling voor beide typen dranken, maar het is ook mogelijk om de espresso of lungo sterker te maken met een druk op de knop. Klinkt als een overzichtelijke hoeveelheid functies.
Zoals bij alle eerder geteste Philips-apparaten zit de Baristina stevig verpakt. Ditmaal niet in een 'gewone' kartonnen doos, maar in een opvallende verpakking waarbij je het karton openklapt om de machine als een soort cadeautje te onthullen. Direct valt op dat het een apparaat zonder veel toeters en bellen is: een eenvoudige grijze body met een uitlekbakje onder het tuitje, een apart verpakte portafilter en een waterreservoir achterop. De behuizing bestaat voor 50 procent uit gerecycled kunststof, waardoor hij helaas wel wat goedkoop oogt gezien de adviesprijs van 349 euro (inmiddels een stuk in prijs gedaald).
Handleiding en voorbereiding
De bediening bestaat uit drie knoppen die met iconen aangeven waarvoor ze bedoeld zijn. Uiteraard is er ook een snoer om hem aan te sluiten, een garantieboekje en een flyer met een QR-code om de handleiding te bekijken en te downloaden. Philips heeft er ditmaal gelukkig voor gekozen niet alle EU-talen in één pdf te zetten, zoals bij de airfryer met stoomfunctie, maar beperkt zich tot een handvol talen. Want hoe eenvoudig een apparaat er ook uitziet, de handleiding even doornemen is altijd een goed idee. Zeker omdat koffiemachines vaak wat handelingen vereisen voordat ze klaar zijn voor gebruik. In dit geval zijn de voorbereidingen overzichtelijk: even doorspoelen met schoon water en uiteraard het portafilter en waterreservoir goed uitspoelen en afdrogen.
Dan aan de slag. De bonen zijn van bovenaf in het reservoir te gieten. Daarvoor moet wel eerst het bovenklepje open, wat niet zo heel gemakkelijk gaat – ik moet er mijn nagel tussen zetten. Iets van een randje of flapje was handig geweest. Het vullen zelf is een kwestie van de bonen ofwel links ofwel rechts in het reservoir gieten, en dan het klepje weer goed aandrukken. Het waterreservoir haal je gelukkig wel makkelijk uit de behuizing en vul je gewoon onder de kraan. Er zit geen Min-Max-aanduiding op, maar dat is verder geen probleem; er is geen vlondertje om in de gaten te houden.
Om koffie te zetten, draai je eerst de knop bovenop naar de gewenste koffiebonensoort. Er zijn drie mogelijkheden: links, rechts of de knop naar onderen draaien. Dat laatste zorgt voor een mix van beide bonensoorten. Druk op de knop voor de espresso of lungo en eventueel de knop voor een extra sterke variant. Vervolgens duw je het portafilter in de opening boven de schenktuit en beweeg je hem naar rechts. Hij komt schuin in een hoek vast te zitten en de machine gaat meteen malen. Dat maakt behoorlijk veel lawaai, en dat is natuurlijk inherent aan het proces van bonen malen. Direct na het malen schiet het portafilter terug naar de beginpositie en begint het water door te lopen. Tijdens dit alles knippert de knop van de gekozen drank.
Stopt het knipperen, dan is de koffie klaar. Het portafilter kan eruit en moet worden leeggegooid. Direct na het zetten is de koffiedrab erg nat en waterig, dus meteen in de vuilnisbak is geen handige optie. Beter werkt het om de koffie even te laten opdrogen en de drab later alsnog weg te gooien. Er zit een soort uitwerpknopje aan de onderzijde van het portafilter, en dat werkt prima om alles weg te gooien zonder de koffieresten aan te hoeven raken.
Standaard komt er 110 ml lungo of 40 ml espresso uit de machine. Zeker dat eerste is wat krap aan voor een 'Hollandse bak', maar de Baristina kan worden geprogrammeerd om meer koffie te produceren. Dat gaat aan de hand van de drukknoppen en is heel eenvoudig uit te voeren, net als het herstellen van de fabrieksinstellingen.
Consistente smaak
Ook bij meerdere koppen koffie achter elkaar blijft de temperatuur stabiel, wat belangrijk is voor een consistente smaak. Gemalen koffie wordt ondersteund via het portafilter. Dat is ideaal voor speciale single origin-koffies of cafeïnevrije varianten die je niet altijd in bonenvorm kunt krijgen. Het proces is simpel: je voegt de gemalen koffie toe, drukt de juiste knop in en de machine doet de rest.
Wat opvalt, is dat de machine zijn werk razendsnel doet. Vanaf het indrukken van de keuzeknop is de koffie in luttele seconden klaar. Qua koffiekwaliteit levert de Baristina een volle, ronde smaak. De cremalaag is mooi egaal en de extractie verloopt zonder spetters of lekkages. Bij de Extra Sterk-stand is de smaak overigens merkbaar krachtiger, dus die voegt zowaar iets toe.
De belangrijkste pluspunten zijn de snelheid en het gemak van de bean swap-functie, de programmeerbare koffiematen, het gebruiksvriendelijke ontwerp en de veelzijdigheid dankzij de ondersteuning voor zowel bonen als gemalen koffie. Minpunten zijn de minder luxe afwerking, het ontbreken van een klepje op het bonenreservoir en de kleinere inhoud van de dubbele bonencontainers.
Alles bij elkaar is de Philips Baristina met bean swap een uitstekende keuze voor koffiedrinkers die graag variëren in smaak en dat zo eenvoudig mogelijk willen doen. De kernfunctionaliteit is sterk, de koffie is van goede kwaliteit en het gebruiksgemak is hoog. Kleine gemiste details in afwerking en ontwerp doen niets af aan de praktische waarde, maar zorgen er wel voor dat het apparaat minder premium aanvoelt dan sommige concurrenten in dezelfde prijsklasse. Voor wie flexibiliteit belangrijker is dan luxe, is dit echter een zeer geslaagde machine.
30-08-2025 17:08
Door: Saskia van WeertSaskia is tekstschrijver en blogger & dol op gadgets en keukenapparatuur. Als er iets nieuws verschijnt op de markt, staat ze vooraan om het uit te proberen.Meer van deze auteur >
Shokz OpenDots ONE: hippe clip-on oordopjes met open-ear audio
Shokz heeft de OpenDots ONE aangekondigd, een setje draadloze clip-on oordopjes met open-ear ontwerp en ondersteuning voor Dolby Audio. De ultralichte dopjes moeten een strak design met krachtig geluid combineren en zijn per direct verkrijgbaar.
In dit artikel lees je:
Wat de OpenDots ONE onderscheidt van gewone oordopjes
Hoe Shokz JointArc-technologie zorgt voor comfort en flexibiliteit
Wat je kunt verwachten van het compacte maar krachtige geluid
Hoe de bediening en accuduur in de praktijk werken
Wanneer de OpenDots ONE verkrijgbaar zijn en wat ze kosten
Shokz heeft de OpenDots ONE aangekondigd, een nieuwe set draadloze clip-on oordopjes. Het model combineert de open-ear technologie waar het merk om bekendstaat met een compact ontwerp. De fabrikant richt zich met dit product niet alleen op sporters of zakelijke gebruikers, maar ook op een bredere groep consumenten die hun oordopjes de hele dag door willen gebruiken, zowel onderweg als thuis. Daarmee breidt Shokz zijn assortiment uit naast de bestaande bone conduction-koptelefoons.
Voor langdurig comfort
De OpenDots ONE maken gebruik van JointArc-technologie, een ultradunne titaniumlegering die zich automatisch aanpast aan de vorm van het oor. In combinatie met een siliconen afwerking moeten de dopjes licht en flexibel aanvoelen. Dit ontwerp moet ervoor zorgen dat de oordopjes stevig blijven zitten zonder drukpunten te veroorzaken, wat vooral bij langdurig gebruik van belang is. Shokz benadrukt dat de OpenDots ONE ontworpen zijn voor uiteenlopende situaties, van een werkdag achter de computer tot lange treinreizen of een wandeling buiten.
De oortjes zitten dus niet in de gehoorgang, maar hangen daar vlak vóór, zodat je een deel van de omgevingsgeluiden gewoon meekrijgt.
Ruimtelijk geluid
Voor de geluidsweergave heeft Shokz gekozen voor een dual-driver systeem. Dit moet prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met die van een 16 mm driver, maar in een compacter formaat. Daarnaast zijn Bassphere- en OpenBass 2.0-technologie geïntegreerd, die zorgen voor extra nadruk op de lage tonen. Samen met de ondersteuning voor Dolby Audio moet dit leiden tot een ruimtelijk geluid dat beter tot zijn recht komt bij muziek, podcasts en films. De fabrikant positioneert de OpenDots ONE hiermee als een alternatief voor traditionele in-ear of over-ear hoofdtelefoons, maar dan met een open-ear ontwerp.
De bediening verloopt via tik- en knijpbewegingen op de oordopjes zelf. Zo kunnen gebruikers het volume aanpassen, nummers overslaan of telefoongesprekken aannemen zonder hun smartphone erbij te pakken. Een extra functie is Dynamic Ear Detection: ongeacht welk dopje als eerste wordt opgepakt, start de audio automatisch zodra het in het oor wordt geplaatst. De accuduur bedraagt maximaal 10 uur op één lading. Met de meegeleverde oplaadcase kan dat worden verlengd tot 40 uur. Voor korte laadmomenten biedt de snellaadfunctie twee uur speeltijd na tien minuten opladen, wat handig kan zijn als je een drukke dag voor de boeg hebt.
Geschikt voor dagelijks gebruik
Omdat oordopjes vaak worden gebruikt in uiteenlopende omstandigheden, heeft Shokz de OpenDots ONE voorzien van een IP54-certificering. Dat maakt ze bestand tegen zweet en spatwater, waardoor ze ook inzetbaar zijn tijdens sport of bij nat weer. De oplaadcase ondersteunt draadloos opladen, wat natuurlijk wel zo handig is als je even geen kabels en stroom in de buurt hebt. Verder zijn er vier ingebouwde microfoons met ruisonderdrukking aanwezig. Deze moeten ervoor zorgen dat telefoongesprekken helder blijven, ook in omgevingen met veel achtergrondgeluid, zoals in het openbaar vervoer of op straat.
De Shokz OpenDots ONE zijn zoals hierboven al vermeld per direct verkrijgbaar in de kleuren grijs en zwart. De adviesprijs is vastgesteld op 199 euro. Met deze introductie wil de fabrikant een nieuw segment binnen zijn productlijn aanboren: compacte, open-ear oordopjes die zowel als audioproduct als stijlvol dagelijks accessoire gebruikt kunnen worden.