ID.nl logo
Huis

Microbloggen met Google Buzz

Buzz is een nieuwe dienst van Google die u, net als Twitter, in staat stelt om korte (of in het geval van Buzz ook lange) berichtjes te plaatsen, waarop anderen vervolgens weer kunnen reageren. De dienst is geïntegreerd binnen Gmail waardoor u, als u toch al een frequent Gmail-gebruiker bent, de site van Gmail niet hoeft te verlaten om te kunnen buzzen. Omdat de dienst daarmee ook direct gekoppeld is aan uw Gmail-contactpersonen, hebt u ook meteen 'toegang' tot een grote groep volgers, hetgeen het makkelijk maakt om in te stappen. Toch is het systeem niet direct heel overzichtelijk, hetgeen vooral in het begin wat vragen kan oproepen met betrekking tot hoe Buzz precies werkt. We nemen u in een aantal stappen mee in de wereld van Google Buzz.

Verbonden sites

Log in op uw Gmail-account en klik op Buzz onder Postvak IN. Er verschijnt een welkomstscherm waar u een aantal instellingen kunt veranderen. ­Google koppelt automatisch uw Picasa- (foto's) en Google Reader-account aan uw Buzz-account en geeft deze berichten weer in uw Buzz. Als u dit niet wilt, is het handig om dit aan te passen. Klik op verbonden sites weergeven. U ziet een venster waarin wordt aangegeven welke diensten zijn gekoppeld. Wilt u dit niet, klik dan op Bewerken achter de dienst die u niet wilt koppelen en vervolgens op Site verwijderen.

©PXimport

Inschakelen/bewerken

Vindt u het prettig dat bepaalde diensten gekoppeld zijn, dan kunt u deze toevoegen. In het venster na verbonden sites weergeven klikt u op Toevoegen achter de dienst die u wilt koppelen. Klik vervolgens op Bewerken om aan te geven of, bijvoorbeeld, uw Picasa-albums met iedereen gedeeld mogen worden (Openbaar) of alleen met een select groepje mensen (Persoonlijk). Kiest u ervoor om ook Twitter of Flickr te koppelen, dan dient u uw gebruikersnaam van deze diensten op te geven wanneer u klikt op Toevoegen. Klik op Volgende stap.

©PXimport

Profiel bewerken

Alvorens u kunt beginnen met Buzz, wil Google eerst weten hoe u uw profiel wilt presenteren. Oftewel: wat mag er zichtbaar zijn? Buzz werkt met volgers en gevolgden. Iemand die zich abonneert op uw berichten is een volger; wanneer u zich abonneert op de berichten van een ander, dan bent u de volger van deze persoon. Misschien wilt u niet dat mensen aan uw profiel kunnen zien wie u volgt en door wie u wordt gevolgd. Klik dan het vinkje weg bij de optie De lijst van personen die ik volg en die mij volgen weergeven op mijn profiel.

©PXimport

Profielfoto uploaden

Binnen dit venster kunt u er ook voor kiezen om een profielfoto te uploaden. Let op: deze foto wordt niet alleen getoond bij al uw Buzz-berichten, maar bij alles wat met uw profiel te maken heeft, zoals Gmail-chat. Om een profielfoto te uploaden, klikt u op ­Toevoegen in het fotokader. U kunt dan klikken op Bladeren om een foto van uw harde schijf te uploaden, maar u kunt links ook klikken op Picasa-web­albums om een foto uit een Picasa-album te kiezen of op Webadres (URL) om een foto vanaf een url te laden. Klik op Profiel opslaan en doorgaan.

©PXimport

Een Buzz-bericht plaatsen

U bent klaar om uw eerste bericht te plaatsen. Dit doet u via het veld bovenin. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Twitter, bent u niet gebonden aan een beperkt aantal tekens. U kunt typen wat u wilt, al is het natuurlijk de vraag of u veel volgers zult krijgen met lange lappen tekst. Klik in het invoerveld en typ uw bericht. Maak er nog niet meteen iets heel persoonlijks van: in de volgende stap laten we namelijk zien hoe u bepaalt aan wie u de berichten zendt. Klik op Posten. U hebt zojuist uw eerste Buzz geplaatst!

©PXimport

Ontvangers bepalen

U kunt (net als bij Verbonden sites) aangeven wie uw berichten mogen ontvangen. Typ een tweede Buzz-bericht. Naast de knop Posten vindt u een uitklapmenu waarbij u kunt kiezen voor Openbaar of Privé. Kiest u voor Openbaar, dan is uw Buzz-bericht zichtbaar voor iedereen. Kiest u voor Privé en klikt u op In een groep posten, dan kunt u aangeven welke groepen contactpersonen uw bericht mogen zien. U kunt voor iedere groep klikken op Mensen toevoegen, maar u kunt ook klikken op Een nieuwe groep maken om een geheel nieuwe groep te maken (bijvoorbeeld Buzz-contactpersonen). Klik op Posten.

©PXimport

Link invoegen

Het is ook mogelijk om een link naar een website in te voegen in een Buzz-bericht. Hiervoor kopieert u eerst de url van de website waarnaar u wilt linken (selecteren en Ctrl+C). Klik nu in het invoerveld van Buzz en vervolgens op Link naast Invoegen. Plak de url in dit veld (Ctrl+V). Klik op Link toevoegen. Buzz voegt niet alleen de link toe, maar ook de titel van de pagina en een omschrijving. Er worden zelfs een paar afbeeldingen van de site getoond, die u kunt bijvoegen door erop te klikken. Klik op Posten.

©PXimport

Afbeelding invoegen

Naast linkjes kunt u ook afbeeldingen toevoegen aan uw Buzz-bericht. Hiervoor klikt u in het invoerveld op Foto naast Invoegen. U komt dan automatisch in het venster terecht waarin u een foto kunt uploaden. Klik op Kies foto's om te uploaden (u kunt er meer tegelijk selecteren). Door te klikken op Een titel toevoegen onder iedere foto kunt u een titel toevoegen. Klik op Foto's aan bericht toevoegen om de foto's in het bericht te plaatsen. U kunt ook eerder geüploade foto's plaatsen, door in het venster Foto's te klikken op Foto's in het linkermenu.

©PXimport

Video's invoegen

Hoewel de optie niet zichtbaar wordt ondersteund met behulp van een knop, kunt u wel degelijk video's van YouTube invoegen in uw Buzz-berichten. U doet dit op dezelfde manier als waarop u een link naar een website invoegt. Typ een bericht in het invoerveld van Buzz, zoals 'leuke video!', en klik op Link. Plak de url van de YouTube-video in het linkveld en klik op Link toevoegen. U ziet nu een afbeelding van de video en niet de video zelf, maar geen zorgen: zodra u klikt op Posten en men klikt op deze afbeelding, dan wordt de video binnen Buzz afgespeeld.

©PXimport

Berichten bewerken/verwijderen

Het kan voorkomen dat u een bericht plaatst waar u achteraf niet gelukkig mee bent. U kunt dat bericht wijzigen of helemaal verwijderen. Rechtsboven in ieder Buzz-bericht ziet u de optie Opmerking, met een pijltje daarnaast. Klikt u daarop, dan klapt er een menu uit waarmee u uw bericht kunt bewerken of verwijderen. Klikt u op Opmerking, dan kunt u een reactie plaatsen op een bericht van een ander. Daarnaast kunt u met de optie Leuk aangeven dat u een bericht leuk vindt (zonder een reactie te typen) en met E-mail kunt u een link naar het bericht mailen.

©PXimport

Volgers kiezen

U weet nu hoe u berichten moet plaatsen, maar hoe volgt u de berichten van anderen? Ook dat is heel eenvoudig! Onder het invoerveld ziet u het kopje Buzz, met daarnaast Personen volgen; klik hierop. Afhankelijk van het aantal personen in uw adresboek wordt hier een aantal suggesties gegeven van te volgen personen. Maar u kunt eenvoudig zelf mensen zoeken. Kies bovenin of u wilt zoeken binnen Contactpersonen of binnen openbare Zoekprofielen en vul de naam in van de persoon die u zoekt. Hebt u de persoon in kwestie gevonden, klik dan op Toevoegen om deze te volgen.

©PXimport

Volgers blokkeren

Zelfs als u uw berichten openbaar publiceert, wilt u misschien alsnog niet dat bepaalde personen deze kunnen lezen. Het is dan veel makkelijker om een individuele volger te blokkeren dan om in te stellen wie er toegang heeft. U kunt dit doen via het overzicht van uw volgers bovenin, genaamd volgers. Klikt u hierop, dan ziet u wie uw berichten allemaal volgen. Wilt u iemand de toegang ontzeggen, klik dan op Blokkeren achter zijn/haar naam. Let op: iemand die u zelf volgt, kunt u niet blokkeren: u dient dan eerst te klikken op Volgen opheffen en daarna op Blokkeren.

©PXimport

Buzz, knuppel in het privacy-hoenderhok

Direct na de lancering van Google Buzz barstte de discussie over de privacygevoeligheid van het systeem los. Zo was lang niet iedereen even blij met de automatische koppeling van, bijvoorbeeld, Picasa aan het Buzz-account, en nog minder met het feit dat Google-profielen nu openbaar doorzocht kunnen worden. Gelukkig steekt de zoekgigant de kop niet in het zand en wordt de dienst langzaam aangepast. Zo is de optie waarbij mensen automatisch contactpersonen volgen al uitgeschakeld. In plaats daarvan doet Buzz nu volgsuggesties.

©PXimport

Veel gebruikers, weinig overzichtelijk

In tegenstelling tot Twitter, dat van de grond af moest worden opgebouwd, heeft Google Buzz dankzij de Gmail-integratie natuurlijk een vliegende start. Dat dit niet alles is, is al snel gebleken. Direct veel gebruikers betekent natuurlijk ook direct veel kritiek, en er moet dan ook nog veel aan Buzz veranderen. Zo vinden veel gebruikers de dienst onoverzichtelijk, en is het voor velen irritant dat Buzz-berichten ook binnenkomen in het Postvak IN van Gmail. Dat is weliswaar te verhelpen door een filter aan te maken, maar een en ander laat zien dat het systeem nog wel volwassen moet worden.

Mobiel Buzzen

Google heeft een 'App' ontwikkeld die u in staat stelt om mobiel te Buzzen. Hiervoor surft u, bijvoorbeeld op de iPhone, naar buzz.google.com, waarna de webapplicatie wordt geopend. U kunt dan op dezelfde manier Buzz-berichten plaatsen, met uitzondering van foto's en linkjes. Door te klikken op het plusteken in het menu onderin en te kiezen voor Zet in beginscherm, kunt u de 'app' in uw beginscherm plaatsen.

©PXimport

Locatiezoeken

Mobiel Buzzen biedt nog een voordeel: locatieservices. Indien uw telefoon over gps beschikt, kunt u Buzz laten zoeken naar Buzz-berichten die in uw omgeving zijn geplaatst. Dat is natuurlijk superleuk als u ziet dat er ergens iets aan de hand is. Open de Buzz-applicatie en kies bovenin voor In de buurt. U ziet dan alle berichten bij u in de buurt. Druk op Buzz kaart, dan ziet u de berichten gelokaliseerd op een kaart van uw omgeving.

©PXimport

Mobiele afbeeldingen

U kunt geen foto's plaatsen via Buzz-mobiel. Google heeft aangegeven hieraan te werken, maar in de tussentijd is er een trucje om deze beperking te omzeilen, waarbij we de iPhone weer even als voorbeeld nemen. Zorg dat Gmail op uw telefoon is geïnstalleerd en stuur een mail naar buzz@gmail.com, met in het onderwerpveld de tekst die u bij het bericht wilt plaatsen. Google plaatst het bericht dan automatisch als Buzz, met foto!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.