ID.nl logo
Zo deel je je locatie in iOS 8 (zonder dat het eng wordt)
© Reshift Digital
Huis

Zo deel je je locatie in iOS 8 (zonder dat het eng wordt)

Ik beschouw mezelf niet als iemand die bijzonder veel waarde hecht aan privacy, maar ik voel me erg onprettig bij het delen van mijn locatie met andere mensen. Ik wil het zeker niet altijd doen, maar ik vind het geweldig als ik kan kiezen wanneer, waar, en met wie ik mijn locatie deel.

iOS 8 biedt verschillende manieren waarop je je locatie met anderen kunt delen, waarvan een aantal voor de eerste keer voorkomt in deze release. Elke methode om je locatie te delen heeft een optie om het tijdelijk uit te schakelen, het geheel te stoppen of een tijdslimiet. Lees ook: Apple ontkent dat iPhone locaties logt.

©PXimport

Deze bedieningen compenseren mijn twijfels over privacy. Apple heeft op dit soort zorgen en gevoelens van ongemak gereageerd door fijnkorrelige opties beschikbaar te stellen. In dit artikel bespreken we de vier manieren waarop je in iOS je locatie kunt delen, waaronder methodes die je misschien niet kent.

Wanneer de standaard iOS-optie Share My Location (Settings > Privacy > Location Services > Share My Location, of Settings > iCloud > Share My Location) is ingeschakeld, kan iedereen met wie je je gegevens deelt zien waar je bent. De weergave zal Friends of Family of beide laten zien, afhankelijk van wie je hebt toegevoegd.

In het Share My Location-gedeelte in Settings kun je ook mensen weghalen, op welke manier je ze ook volgt, door op een naam te drukken en op Stop Sharing My Location te drukken. Ze blijven je locatie echter "volgen", als ze dat eerder ook al deden.

Je kunt ook je "aanwezigheid" kiezen. Dat wil zeggen, je kunt kiezen welk apparaat uit je set apparaten die op dezelfde iCloud-account zijn ingelogd je locatie aankondigt. Je kunt dit selecteren door in Share My Location > From een apparaat uit de lijst te kiezen, of in Find My Friends, zoals hieronder aangegeven. Dit is handig als je bijvoorbeeld een iPad en iPhone bij je hebt, en je de iPhone uitzet omdat de batterij bijna leeg is, of als je één van de apparaten achterlaat en je je locatie wilt aankondigen vanaf het apparaat dat je wel op zak hebt.

Find My Friends

Waar het goed voor is: het delen van je huidige locatie met optische 'geofencing'-notificaties met maximaal 50 goede, persoonlijke vrienden.

©PXimport

De Find My Friends-app (weergegeven als Find Friends op het thuisscherm van iOS) werd eind 2011 geïntroduceerd, en het is de oudste manier om je locatie te delen. Het heeft me voor het eerst een lift opgeleverd in januari 2012 toen ik zag dat mijn vrienden in de buurt van het vliegveld van San Francisco aan het rondrijden waren.

Het idee is dat je mensen die je kent toevoegt en verwijdert om je locatie op binaire wijze mee te delen - aan of uit. De app is asymmetrisch, wat betekent dat je maximaal 50 mensen kunt kiezen om je locatie mee te delen, terwijl je ook de locaties van maximaal 50 mensen kunt bekijken, maar dit hoeven niet dezelfde personen te zijn. Je kunt vrienden uitnodigen en zij kunnen jou uitnodigen. (Je kunt binnenkomende verzoeken uitschakelen door op het Me-item in de lijst Friends te drukken en Allow Friend Requests uit te schakelen.)

Druk op Add, en er verschijnt een lijst met potentiële partijen met wie je kunt delen. Dit is niet je volledige lijst met contactpersonen, maar het lijkt erop dat het gefilterd is op mensen die een e-mailadres hebben dat ook een Apple ID is. Selecteer één of meer mensen en druk op Invite, en ze krijgen een melding met de optie om jou wel of niet te volgen.

Met Find My Friends kon je vroeger een semipermanente groep aanmaken van waaruit je mensen kon toevoegen en weghalen, evenals tijdgebonden evenementen. Tijdelijke groepen zijn nu verplaatst naar de Berichten-app, die we verderop zullen bespreken.

©PXimport

Geofencing is een interessante optie van Find My Friends

Ik begin me echt een beetje ongemakkelijk te voelen bij de geofencing-opties. Geofencing is een handige functie waarmee je een actie kunt koppelen aan het binnengaan of verlaten van een bepaald geografisch gebied. Natuurlijk moet je hier voor kiezen: niemand krijgt een melding over je bewegingen zonder dat je dit expliciet instelt.

Druk op de Me-knop en vervolgens op Notifications om een lijst aan te maken met mensen die meldingen mogen ontvangen. Right Now geeft je huidige plek weer, terwijl When I Leave en When I Arrive een melding geven wanneer je staat verandert. Dit kan eenmalig zijn, of terugkerend door op Repeat Every Time te drukken. Om een serie notificaties te voorkomen, kun je de geofence, weergegeven als een oranje cirkel, verder weg slepen om meer variatie in de locatie toe te staan, zoals een hele campus of een groot gebouw, tot aan steden of provincies. De limiet is een straal van 1500 mijl.

©PXimport

Je kunt instellen dan je een melding krijgt als een van je vrienden zich verplaatst.

Als je kinderen (of misschien oudere familieleden, met hun toestemming) een mobiel iOS-apparaat hebben, kan het een goede manier zijn om jezelf gemoedsrust te geven als je kunt zien wanneer ze op school aankomen, thuis weggaan enzovoorts - zonder dat jij of de andere persoon hoeft te bellen of te sms´en.

Iedereen die zijn of haar locatie met je deelt kan gevolgd worden. Druk op een contactpersoon in de Friends-lijst en druk op Notify Me. Je kunt dan aangeven dat je een melding wilt ontvangen als hij of zij op de huidige locatie, of een locatie die jij aangeeft, arriveert of vertrekt.

Je kunt het apparaat dat gebruikt wordt voor je "aanwezigheid" veranderen, net als in de Settings-app, door op het Me-item te drukken en een apparaat te kiezen in het gedeelte Share My Location From bovenaan.

Family Sharing

Waar het goed voor is: je familieleden laten weten waar je bent.

Family Sharing is een intiemere manier om up-to-date informatie te delen over waar je bent met mensen die je ook vertrouwt met je iTunes-aankopen en andere items.

©PXimport

De optie, die op iOS 8 en Yosemite werkt, laat maximaal 6 mensen iTunes-, iBooks- en App Store-aankopen delen (maar niet alle in-app-aankopen). Het deelt ook informatie via Find My Friends en Find My iPhone/Mac.

Wanneer je je aanmeldt voor Family Sharing, kan elk uitgenodigd lid kiezen of zijn of haar locatie bijgehouden mag worden; als je op Not Now drukt wordt de beslissing uitgesteld. Dat kan later nog veranderd worden.

Apple heeft Family Sharing in iOS 8 ingebouwd, zodat het bijna als een speciale groep beschikbaar is ten opzichte van Find My Friends. Je gebruikt Find My Friends om familieleden te zien. Ze staan onder een Family-header in de Share My Location-opties in Settings. Net als met Find My Friends kun je het delen van je locatie geheel uitschakelen, of kun je individuen selecteren en hun mogelijkheid om je te volgen blokkeren.

Als je een familielid verwijdert, kun je hem of haar later weer opnieuw uitnodigen, en dan kan die persoon bevestigen dat hij of zij jouw locatie wil volgen.

Leden van Family Sharing kunnen ook Find My iPhone gebruiken om mensen te volgen zolang het delen van de locatie ingeschakeld is, en ze kunnen zien waar alle apparaten die met een iCloud-account geassocieerd zijn en die locatiedelen ingeschakeld hebben zich bevinden. (Wanneer het delen van de locatie op een apparaat is uitgeschakeld, wordt de online of offline status weergegeven, en het apparaat kan dan gedwongen een geluid afspelen. Met het Apple ID-wachtwoord kan de telefoon ook in de Lost Mode worden gezet.)

Berichten

Waar het goed voor is: het voor een beperkte tijd delen van je locatie met één of meer personen.

iOS 8 heeft een aantal mensen verbijsterd, als je naar de forums van Apple en andere discussiegroepen kijkt, door groepen die tijdelijk een locatie delen van Find My Friends naar de Berichten-app te verplaatsen. (Apple's handleiding voor Find My Friends blijft ook verouderd.)

©PXimport

De Berichten-app laat je je locatie delen via Maps.

Met elk individueel of groepsgesprek - die kan al gaande zijn, of je kunt een nieuwe beginnen door één of meerdere leden te selecteren - kun je opties om informatie te delen benaderen door op de knop Details te drukken, rechts van de persoon of lijst met namen van personen.

Je kunt op Send My Current Location drukken om een segment van een kaart door te sturen zodat je gesprekspartners kunnen zien waar je bent. Als die kaart in Berichten geopend wordt, wordt er binnen de app een Maps-weergave getoond. Je kunt ook op Stop Sharing My Location drukken, waarna je locatie niet meer gedeeld wordt, net als wanneer je dit in de Settings-app uitschakelt.

©PXimport

Je kan te allen tijde stoppen met het delen van je locatie.

Voor individuen en groepen waarmee je nog geen connectie hebt, kun je ook op Share My Location drukken en kiezen of je je locatie voor een uur, tot het einde van de dag, of voor onbepaalde tijd wilt delen. De laatste optie komt overeen met iemand toevoegen aan Find My Friends.

Apple zegt dat je maximaal 50 tijdelijke groepen kunt hebben met maximaal 50 mensen per groep.

Maps

Waar het goed voor is: het versturen van een statische kaart in plaats van real time tracking in te schakelen.

De laatste van deze opties is de eenvoudigste. In plaats van dynamische locatiegegevens door te sturen, kun je een tegel van een plattegrond uit de Maps-app delen door op de Share-knop te drukken en een manier te kiezen om deze te versturen.

Als je hem via Berichten verstuurt, werkt het gedeelte van de kaart net alsof je Send My Current Location direct vanuit die app gebruikt hebt.

©PXimport

Via Maps kun je je huidige locatie delen, zonder dat de app je blijft volgen.

Als je op reis bent, zelfs onderweg naar school, je werk, of huis, of als je met anderen bent, is het handig als je gevonden kunt worden - en kunt kiezen wanneer - omdat dit een heleboel stress weghaalt. Kies op een slimme manier, en vergeet de uitknop niet.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: