ID.nl logo
Handleiding: Hou Mail overzichtelijk met 'gewone' en slimme postbussen
© PXimport
Huis

Handleiding: Hou Mail overzichtelijk met 'gewone' en slimme postbussen

OS X bevat standaard Apple's e-mailclient Mail. Mail is een prettige e-mailapp die alle features biedt die je van een volwaardige e-mailclient mag verwachten. Krijg je dagelijks echter een grote hoeveelheid e-mail? Dan is het net als bij iedere andere mailclient mogelijk dat je het overzicht over je e-mailberichten kwijt raakt. Mail bevat echter een aantal handige features die je helpen het overzicht over je e-mail te behouden. In deze handleiding leggen we uit hoe je met behulp van postbussen, regels en slimme postbussen Mail overzichtelijk kunt indelen.

Mail plaatst alle inkomende berichten standaard in de map 'Inkomend'. Zeker als je veel e-mailberichten per dag ontvangt stapelen de mailtjes zich razendsnel op en kan je binnen de kortste keren niet meer dat ene belangrijke bericht terugvinden. Gelukkig is het mogelijk orde aan te brengen in deze chaos en belangrijke e-mailberichten in een aparte mappen op te slaan. Deze mappen noemt Apple in Mail simpelweg 'postbussen'.

Nieuwe postbus aanmaken

Je kunt een postbus eenvoudig toevoegen aan mail. Klik hiervoor simpelweg op de + die links onderin Mail te vinden is. Je kunt nu kiezen uit de opties Nieuwe postbus of Nieuwe slimme postbus. Kies de optie Nieuwe postbus om een postbus in Mail aan te maken. Mail vraagt je achter Locatie: op te geven waar in de menubalk aan de linkerzijde van het venster de nieuwe postbus geplaatst moet worden. Kies een locatie en geef vervolgens een naam op. Klik op Ok om de postbus aan te maken.

©PXimport

In een postbus kan je belangrijke e-mailberichten plaatsen zodat je deze snel terug kunt vinden

De nieuwe postbus biedt je de mogelijkheid belangrijke mailtjes in een folder op te slaan. E-mailberichten kunnen aan de postbus worden toegevoegd door deze simpelweg vanuit de map 'Inkomend' naar de postbus te slepen. De postbus is terug te vinden in de balk aan de linkerzijde van het venster. Het is uiteraard ook mogelijk meerdere postbussen aan te maken, waardoor je e-mailberichten over verschillende onderwerpen in verschillende map kunt verzamelen.

Berichten automatisch in een postbus laten plaatsen

Krijg je regelmatig berichten die je in een specifieke postbus wilt plaatsen? Dan is het natuurlijk niet handig als je dit iedere keer handmatig moet doen. Gelukkig biedt Mail de mogelijkheid met behulp van regels aan te geven welke e-mailberichten Mail automatisch in een folder moet plaatsen. Apple's e-mailclient kan hierbij berichten selecteren op allerlei criteria. Denk hierbij aan de afzender en verzenddatum, maar ook aan een woord dat voorkomt in de onderwerpsregel of inhoud van het e-mailbericht.

Je kunt een regel aanmaken door in de menubalk van Mail te klikken op Mail en de optie Voorkeuren te kiezen. Ga vervolgens naar het tabblad Regels en klik op de knop Voeg regel toe om een regel aan te maken. Geef bij Beschrijving een naam op, zodat je de regel later eenvoudig kunt terugvinden. Laat Mail weten of de e-mailberichten moeten voldoen aan alle of slechts één van de voorwaarden. Geef vervolgens aan welke voorwaarden Mail moet hanteren bij het selecteren van e-mailberichten. Je hebt hierbij de keuze uit een groot aantal opties. Zo kan je berichten laten selecteren op geadresseerde, onderwerp, ontvangstdatum, prioriteit en type bijlage. Tot slot kan je een woord, bestandsnaam of datum opgeven en aangeven of e-mailberichten dit juist wel of niet mogen bevatten.

©PXimport

Met behulp van regels kan je Mail automatisch e-mailberichten laten sorteren in postbussen

Het is nu duidelijk waar een e-mailbericht aan moet voldoen. Geef daarom nu aan welke actie Mail moet uitvoeren zodra een mailbericht aan de voorwaarden voldoet. Je kunt berichten zowel laten verplaatsen als kopiëren. Daarnaast is het mogelijk bijvoorbeeld de berichten een speciale kleur te geven, een geluid af te spelen of een symbool te laten bewegen in het dock. Je kunt zowel meerdere voorwaarden als meerdere acties opgeven. Klik hiervoor op de + achter de laatste voorwaarde of actie. De regel wordt aangemaakt zodra je op Ok klikt. Wil je de regel wijzigen? Dit kan door de regel in de Voorkeuren van Mail onder het tabblad Regels te selecteren en te klikken op Wijzig.

Slimme postbussen

Naast de postbussen bevat Mail ook slimme postbussen. Een slimme postbus is een intelligentere vorm van een 'gewone' postbus die automatisch berichten voor je verzamelt. Een slimme postbus veel op een gewone postbus in combinatie met regels, maar is sneller en eenvoudiger aan te maken.

Een slimme postbus kan worden aangemaakt door op de + te klikken die links onder in Mail kan worden gevonden. Kies vervolgens de optie Nieuwe slimme postbus. Geef de slimme postbus een naam, zodat direct duidelijk is wat voor soort berichten deze bevat. Vul daarnaast berichten die in de slimme postbus worden geplaatst aan alle of slechts één van de voorwaarden moeten voldoen. Maak vervolgens een regel aan door aan te geven naar welke informatie Mail moet kijken bij het selecteren van berichten en hoe deze informatie moet worden beoordeeld. Het is mogelijk meerdere regels aan te maken voor één slimme postbus. Klik om een nieuwe regel aan te maken op de + achter een bestaande regel. De slimme postbus wordt aangemaakt zodra je op Ok klikt.

©PXimport

Een slimme postbus verzamelt aan de hand van regels automatisch e-mailberichten

De slimme postbussen zijn terug te vinden onder het kopje Slimme postbussen in de balk aan de linkerzijde van het venster. Je kunt de slimme postbus eenvoudig wijzigen door in het context-menu, dat je oproept door met de control-toets ingedrukt op de slimme postbus te klikken, de optie Wijzig slimme postbus te kiezen.

Verschil tussen gewone en slimme postbussen

Gewone postbussen in combinatie met regels en slimme postbussen lijken dus erg veel op elkaar. Toch is er een belangrijk verschil tussen de twee opties. In gewone postbussen kan je altijd handmatig berichten plaatsen, ook als deze niets met de e-mailberichten die via regels worden verzameld te maken hebben. Bij slimme postbussen is het niet mogelijk handmatig berichten aan de map toe te voegen. Slimme postbussen bevatten dus alleen e-mailberichten die voldoen aan de regels die zijn opgegeven.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.