ID.nl logo
BlackBerry is helemaal terug
© Reshift Digital
Huis

BlackBerry is helemaal terug

BlackBerry is niet meteen weer in de running met de grote mobiele platforms van Apple en Google, maar het nieuwe besturingssysteem is duidelijk terug in de race. En dat is slecht nieuws voor Microsoft.

De afgelopen anderhalfjaar was er veel te doen over de dreigende ondergang van BlackBerry. Consumenten verlieten het platform, bedrijven keken uit naar iPhones en Androids en geruchten over een overname deden flink de ronde. Nu BlackBerry 10 dan toch eindelijk is geïntroduceerd en er veel positieve geluiden te horen zijn, hoor je meteen het verhaal: “BlackBerry kan de iPhone en Android niet aan.”

Moet dat dan? Laten we niet vergeten dat de derde plaats nog altijd goed is voor een medaille en dat vooral de vierde binnenkomer de prijzenboot mist. En BlackBerry opent het vuur op Microsoft met dezelfde stevige zakelijke beveiliging als voorheen en features die ook consumenten moeten bekoren. Vlak BlackBerry dus nog niet uit. Bij Microsofts thuisbasis in Redmond zou de terugkeer van BlackBerry een mineurstemming moeten hebben opgeleverd.

Niet meer belegen

Een teleurstelling met de BlackBerry Z10 is dat hij dan wel meteen is verschenen in het Verenigd Koninkrijk, maar dat Vodafone bekendmaakte dat het toestel pas in maart in Nederland te verkrijgen zal zijn. Tot voor kort was BlackBerry nog het mikpunt van spot, nu hoor je gemopper dat het allemaal zo lang duurt met de levering. Dat doet me denken aan de oude grap: “Het eten is er walgelijk en de porties zijn te klein.” Het feit dat BlackBerry in een mum van tijd is omgevormd van een synoniem voor belegen toestel tot stijlvolle gadget is een indrukwekkende transformatie.

Toch ben ik het wel eens met de visie dat een van de grootste struikelblokken voor BlackBerry ligt in de grote verschuiving in het zakenleven. Het krampachtig volhouden in de zakelijke markt is waarschijnlijk de reden dat BlackBerry niet helemaal is verdwenen. Maar de IT-infrastructuur moet worden aangepast, omdat de oude BlackBerry Enterprise Server de nieuwe toestellen niet bedient. Wel kunnen bedrijven het komende jaar gratis upgraden naar BES10, die ook Android en iOS beheert. De optie om BB7 en eerdere OS'en te beheren blijft echter op een aparte server zitten.

Policies zonder BES

BlackBerry vecht om relevantie in de zakelijke wereld, juist omdat de consumenten zijn kwijtgeraakt. Met de komst van BYOD gebruiken werknemers massaal hun eigen toestellen en dat zijn vooral iPhones en Androids. In Nederland was BlackBerry iets meer dan een jaar geleden nog het grootste smartphonemerk, vooral onder jongeren. Ondanks dat voelen bedrijven steeds meer voor iOS en Android. Een recente peiling toonde aan dat werknemers tevredener zijn met Androids en iPhones op het werk.

De beveiliging van BlackBerry is de voornaamste reden dat bedrijven het platform nog niet overboord hebben gezet en het nieuwe besturingssysteem borduurt daarop verder. Een belangrijke toevoeging is de ondersteuning van beveiligingspolicies van Exchange ActiveSync (EAS), zoals versleuteling en wachtwoordeisen. De vorige generatie bood dat alleen als een bedrijf investeerde in de BES om deze policies te beheren.

Enthousiast onthaald

Veel journalisten zijn enthousiast over BB10, bittere verhalen daargelaten dat de presentatie van BlackBerry een begrafenis inhield. David Pogue van de New York Times bekent dat hij een van de doemdenkers was die de dood van BlackBerry voorspelde, maar zijn indrukken van BlackBerry 10 grenzen aan lyrisch. Hij stelt dat de Z10 niet alleen “prachtig, snel, efficiënt en bruisend met frisse, nieuwe ideeën” is, maar dat het systeem ook simpelweg compleet is.

De iPhone, Android en Windows Phone kwamen allemaal op de markt met ontbrekende features, schrijft Pogue. Geen apps, geen beveiliging, of geen Nederlandse taalondersteuning. BlackBerry heeft een app-store met belangrijke zakelijke apps (SAP, WebEx, LinkedIn) en apps die voor consumenten aantrekkelijk zijn (WhatsApp, FaceBook, Twitter). BB10 heeft Mac- en Windows-software om bestanden uit te wisselen, spraakherkenning, navigatie, beheersportal, mediabibliotheek, vergrendelingsopties, enzovoorts, enzovoorts. En basics als knippen en plakken, wat Microsoft aanvankelijk niet ondersteunde in Windows Phone 7, is aanwezig.

Stevige specificaties

Met de hardware zit het ook snor. Het scherm van 4,2 inch heeft een scherpere resolutie dan het geprezen Retina-scherm van de iPhone (356 pixels per inch tegenover 326 in de nieuwste iPhone). De camera’s ondersteunen HD-video (1080p) en zelfs de camera voorop is met 720p HD-ready. Het geheel wordt aangedreven door een dualcore Snapdragon op 1,5 GHz en het toestel heeft een werkgeheugen van 2 GB RAM.

Maar wat vinden consumenten van de nieuwe features, zoals de tekstvoorspelling die BlackBerry-CEO Thorsten Heins omschrijft als “schrijven zonder te typen”? Is het “onvoorstelbaar slim” zoals de New York Times stelt, of is het “pijnlijk, ingewikkeld en nauwelijks leesbaar”, zoals onze zustersite Infoworld schrijft? Hoe het ook zij, BlackBerry heeft nu al een forse overwinning behaald door mensen weer te laten praten over het besturingssysteem. Tech-sites staan er vol mee en mensen hoeven zich niet meer kapot te schamen door het nieuwe OS in het openbaar uit te proberen.

Hier een hands-on demo van het nieuwe BB10, gemaakt door Crackberry.com

▼ Volgende artikel
Geen zin in AI-reacties van Google? Zo krijg je weer echte zoekresultaten
Huis

Geen zin in AI-reacties van Google? Zo krijg je weer echte zoekresultaten

Wanneer je iets opzoekt via Google, verschijnt er steeds vaker een automatisch gegenereerd antwoord bovenaan de resultaten. Dat gebeurt niet bij elke zoekopdracht, maar alleen als Google denkt dat het handig is. Vind je die slimme assistent wat te aanwezig of niet altijd even betrouwbaar? Met deze drie tips kun je AI-antwoorden eenvoudig omzeilen.

Dit gaan we doen

In dit artikel lees je hoe je de automatisch gegenereerde samenvattingen van Google kunt vermijden. We bekijken drie concrete methodes: het gebruik van "-AI" bij je zoekopdracht, het toepassen van een speciaal webfilter via de URL of Site-Search, en het installeren van een browserextensie. Je krijgt stap-voor-stap uitleg zodat je zelf bepaalt hoe je zoekt.

Lees ook: Geconcentreerd werken doe je met deze handige Chrome-extensies

Tip 1: -AI

Het is niet mogelijk om de AI-overzichten van Google definitief uit te schakelen, maar je kunt ze wel onderdrukken. Probeer het om te beginnen eens door op je smartphone of laptop-AI te typen voor of achter de zoekterm die je ingeeft. Als je bijvoorbeeld de opdracht "Waarom zou ik een warmtepomp nemen?" intikt, dan reageert Google eerst met een AI-overzicht. Als je "Waarom zou ik een warmtepomp nemen? -AI" typt, dan is het AI-antwoord verdwenen.

Probeer eerst -AI achter je zoekopdracht te typen.

Tip 2: Webfilter in Google

Een tweede manier is door het webfilter &udm=14toe te voegen aan de url. Komt er een door AI gegenereerd antwoord op je zoekvraag? Plak dan &udm=14 achter de ontstane url in de adresbalk van de browser om ervoor te zorgen dat de AI-reactie verdwijnt. Je kunt ook in Chrome via de Instellingen / Zoekmachine / Zoekmachines en Site Search beheren de aangepaste Google-gegevens ingeven in het vak Site Search.  https://www.google.com/search?q=%s&udm=14. Het achtervoegsel zorgt ervoor dat zoekopdrachten altijd met het webfilter worden uitgevoerd. Je geeft dan ook een snelkoppeling in (een woord), dat typ je dan in de zoekbalk voordat je je zoekopdracht ingeeft.

Een andere manier is de zoekopdracht in te geven op www.startpage.com. Hier kun je Google gebruiken via een omweg, zodat je minder persoonlijke gegevens deelt en tegelijk AI-overzichten vermijdt.

Zorg dat je deze gegevens in Site Search ingeeft.

Tip 3: Extensies

Om korte metten te maken met AI kun je in Chrome een browserextensie installeren. De Chrome-extensies Hide Google AI Overviews,Turn Off AI Overview en Bye Bye Google AI zijn gratis. Open de Chrome Webstore en type de naam van de extensie in het zoekvak. Selecteer de gewenste extensie en klik op de blauwe knop Toevoegen aan Chrome. Bevestig dat je de extensie wilt toevoegen. Wil je achteraf de extensie alsnog verwijderen, dan klik je op de drie puntjes van de rechterbovenhoek en kies je Extensies / Extensies beheren. Daarna kom je in het overzicht van alle extensies die in Chrome geïnstalleerd zijn en kun je de knop Verwijderen gebruiken.

Een gemakkelijke manier is natuurlijk een extensie installeren.

Extensies, maar dan anders

(Zei iemand: "Dat is er met de haren bijgesleept"?)
▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!