ID.nl logo
13 dingen die je nog niet wist over je iPhone
© Reshift Digital
Huis

13 dingen die je nog niet wist over je iPhone

De iPhone biedt een hoop leuke en handige opties die wellicht niet bij iedereen bekend zijn. We laten er 13 aan je zien.

1. Berichtgeving per app veranderen

Misschien wil je niet van iedere app een bericht in beeld krijgen als telefoon ontgrendeld is, of wil je per app een ander geluidje als er een waarschuwing is. Dat kun je per app veranderen door naar Instellingen > Berichtgeving te gaan en dan op de app te tikken waarvoor je de berichtgeving wilt veranderen. Hier verander je hoe de berichtgeving in beeld wordt gebracht. Je kunt kiezen uit bovenin het scherm, in het midden van het scherm of je kunt de berichten uitzetten. Daarnaast kun je ook per app veranderen welk geluidje er afgespeeld wordt. Lees ook: Zo wek je een bevroren iPhone tot leven.

©PXimport

Per app kun je aangeven hoe je de notificaties wil ontvangen.

2. Schudden om tekst te verwijderen

Je zult ongetwijfeld weleens een verkeerde letter aantikken tijdens het typen op je iPhone. Blijkt echter de complete tekst of afzender verkeerd, dan kun je die tekst verwijderen door met je iPhone te schudden. Je krijgt de vraag of je de tekst wilt herstellen of niet. Druk op Herstel en je kunt opnieuw gaan tikken. Heb je nu op Herstel gedrukt maar wil je toch weer liever je vorige tekst terug ? Dan schud je gewoon weer en vraagt je iPhone of je de tekst opnieuw wilt typen. Druk op Opnieuw en de tekst is weer terug.

3. Waterpas

Je kompas-app biedt meer dan alleen een kompas. Zo kun je er ook mee zien of iets waterpas hangt of niet. Open de app en schuif naar links. Je hebt nu toegang tot de waterpas. Het kan handig zijn om foto's op te hangen of om te zien of die nieuwe tafel wel recht staat.

©PXimport

4. Led-flitsen bij melding

De flitser van de camera aan de achterkant van de iPhone kan ook gebruikt worden om een Led-flits te geven bij meldingen. Als je iPhone is vergrendeld en je bijvoorbeeld een bericht binnenkrijgt op Whatsapp geeft de flitser een aantal korte flitsen. Je kunt de Led-flits aanzetten door naar Instellingen te gaan, daarna naar Algemeen en dan Toegankelijkheid. Scroll daar een stukje naar beneden tot je bij het gedeelte 'Horen' komt en daar staat de optie 'Led-flits bij melding'.

5. Kleuren veranderen

Het is ook mogelijk om de kleuren op je iPhone te veranderen. Ga hiervoor weer naar Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid en in het bovenste gedeelte vind je de opties 'Keer kleuren om' en 'Grijstinten'. Bij de eerste optie worden de kleuren compleet omgegooid, en bij de tweede wordt alles op je iPhone in grijs getoond. Beide opties zijn overigens ook te combineren...

6. Betere beveiliging

Het is mogelijk om een uitgebreider wachtwoord in te vullen als je de standaardinstellingen van de iPhone aanpast. Ga naar Instellingen > Algemeen en klik op Codeslot. Schakel de 'Eenvoudige code' uit en ga naar 'Zet code' aan. In plaats van een viercijferige code kun je nu een tekstueel wachtwoord gebruiken.

©PXimport

7. Zin beëindigen met spatiebalk

Als je een bericht aan het typen bent en je wilt je zin beëindigen met een punt kun je dat doen door op '123' te drukken en daarna op de punt. Het kan echter ook een stuk makkelijker. Als je een zin wilt beëindigen hoef je alleen maar twee keer op de spatiebalk te tikken en er verschijnt een punt.

8. Verschillende trilling bij contactpersonen

Je kunt per contactpersoon de beltoon veranderen, maar je kun zelfs de trilling per persoon veranderen. Ga naar Telefoon en tik daar onderin op Contacten. Daarna ga je naar de contactpersoon bij wie je de trilling wilt veranderen en daar druk je rechtsboven op Wijzig. Je kunt de beltoon en trilling veranderen voor bellen en ook voor een sms.

©PXimport

9. Meer foto's achter elkaar schieten

Het is mogelijk om meerdere foto's achter elkaar te schieten. Open je Camera en houdt de camera in de positie waarmee je een foto wilt maken. Druk op de schietknop en houdt deze ingedrukt. De camera van je iPhone blijft nu meerdere foto's achter elkaar schieten. Zo hoef je dat ene moment niet te missen.

10. Makkelijk foto's maken

Je hoeft niet met de knop op je touchscreen foto's te maken. Als je de Camera opent van de iPhone, dan kun je ook foto's maken met de volumeknop. Ook als je deze ingedrukt houdt, dan schiet de camera meer shots achter elkaar. Dit kan ook met de knoppen die op het koptelefoontje zitten die bij de iPhone wordt meegeleverd.

11. Tijden van berichten tonen in iMessage

Van berichten die je kort geleden hebt ontvangen kun je in iMessage nog wel zien hoe laat je ze precies hebt gekregen. Wil je dat ook zien van een bericht dat je langer geleden hebt gekregen dan kun je dat niet direct zien. Wil je toch weten wanneer je het bericht precies hebt ontvangen dan kun je in de iMessage-app naar links vegen en komen de tijdstippen rechts in beeld te staan.

©PXimport

12. Begeleide toegang

iPhones zijn niet bedoeld voor kinderen, maar tegelijkertijd wel ideale zoethoudertjes. Gelukkig kun je met de optie Begeleide toegang delen van het aanraakscherm uitschakelen in een app, zodat kinderen alleen kunnen drukken op de door jou bepaalde opties (lees ook 20 tips voor ouderlijk toezicht). Navigeer naar Algemeen / Toegankelijkheid en scrol naar Leren. Druk op Begeleide toegang en schakel deze optie in. Stel een toegangscode in en schakel de optie Activeringsknop in. Wanneer je nu de gewenste app open hebt en drie keer op de Thuisknop drukt, wordt Begeleide toegang gestart.

Teken nu een kader om de gedeelten van het scherm die je in deze app wilt deactiveren en vervolgens op Start. De gedeelten die je hebt omcirkeld, kunnen nu niet meer bediend worden. Druk wederom drie keer op de Thuisknop om Begeleide toegang uit te schakelen.

©PXimport

13. Schakelbediening

Schakelbediening maakt het mogelijk om je iPhone op alternatieve wijze te bedienen. Navigeer naar Algemeen / Toegankelijkheid en druk op Schakelbediening onder Fysiek en Motorisch. Druk nu op Schakelaars en vervolgens op Voeg schakelaar toe. Je kunt nu handelingen aan acties koppelen.

Zo kun je bijvoorbeeld Siri laten starten, door je gezicht naar links te bewegen (de camera registreert dat), het volume van je iPhone verhogen/verlagen door je hoofd naar rechts te bewegen enzovoort. Zodra je Schakelbediening inschakelt, kun je de schakelaars direct gebruiken.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: