ID.nl logo
Huis

10 handige tips voor de agenda-app op je iPad

De ingebouwde agenda-app op je iPad open je waarschijnlijk dagelijks, maar de kans is groot dat je maar een klein gedeelte van alle functies gebruikt. We laten je 10 handige tips en foefjes van de app zien.

In dit artikel lees je hoe je meldingen voor afspraken kunt instellen, hoe je iPad je kan waarschuwen als je weg moet voor een afspraak en hoe je je kunt aanmelden voor openbare agenda's. Verder laten we zien hoe je een Google-agenda configureert en hoe je zelfs Facebook-gegevens in je agenda integreert. Lees ook: Zo beheer je al je foto's op je iPhone en iPad.

01 Dagen of weken

Als je de agenda-app voor de eerste keer opent, zie je dat je de keus hebt uit vier aanzichten: Dag, Week, Maand en Jaar. Met horizontale veegbewegingen beweeg je door de tijd en als je terug wilt naar de huidige dag tik je op Vandaag linksonder in beeld. Als eerste is het handig om te bepalen hoe je je agenda wilt gebruiken. Als je je agenda alleen op je iPad wilt hebben staan, dan kun je alvast beginnen met afspraken toevoegen. Wil je je agenda met andere apparaten of personen synchroniseren, wacht dan nog heel even. De handigste synchronisatiemogelijkheid is via Apples eigen dienst iCloud. Denk er wel aan dat iCloud alleen beschikbaar is voor mobiele apparaten van Apple, een Android-smartphone is niet te synchroniseren met je iCloud-agenda's. Voor computers ziet het er beter uit. Weliswaar is de integratie met Windows-computers niet zo gestroomlijnd als met Mac-computers, maar een betrouwbare communicatie is wel degelijk mogelijk.

©PXimport

Een lege agenda op je iPad.

02 Meerdere agenda's

Het is handig om meerdere agenda's aan te maken in de agenda-app. Zo kun je één agenda voor privédoeleinden gebruiken en eentje voor zakelijke afspraken reserveren. Onder in de app tik je op Agenda's. Onder Op mijn iPad zie je dat er op dit moment slechts één agenda is geactiveerd. Tik op het i-icoontje om de kleur en naam van de agenda te veranderen. Tik op de blauwe tekst Agenda en verander dit bijvoorbeeld in Privé. Onder Kleur selecteer je een kleur, je sluit af met Gereed. Als je een tweede agenda wilt toevoegen, tik je op Wijzig / Voeg agenda toe. Geef ook deze agenda een naam en kleur en sluit weer af door op Gereed te tikken. Het venster sluit je door nogmaals op Gereed te tikken. Als je nu een nieuwe afspraak wilt maken met het plusje rechtsboven, zul je zien dat je achter Agenda een andere agenda kunt kiezen. Geef een afspraak eventueel een begin- of eindtijd of zet de schuif achter Hele dag aan.

©PXimport

Maak verschillende agenda's aan voor verschillende doeleinden. Je kunt via het agendamenu nu makkelijk complete agenda's verbergen.

03 iCloud instellen

Om iCloud in te stellen op je iPad tik je op Instellingen / iCloud en log je in met je iCloud-accountgegevens. Als je nog geen iCloud-account hebt, wordt dit op deze plek aangeboden. Je krijgt 5 gigabyte gratis opslagruimte, zoveel ruimte vul je nooit met alleen je agenda-afspraken. Zodra iCloud geactiveerd is, zet je de schuif achter Agenda's aan. In de agenda-app zie je nu dat de optie Op mijn iPad is verdwenen en een kopje iCloud ervoor in de plaats is gekomen. Hier kun je volgens hetzelfde principe agenda's aanmaken. Het grote verschil is nu dat deze agenda's niet alleen lokaal op de iPad worden opgeslagen, maar ook naar de servers van iCloud worden gestuurd. Hier vandaan worden ze gesynchroniseerd met andere apparaten waarmee je op hetzelfde iCloud-account bent aangemeld.

©PXimport

Vergeet de schuif achter Agenda's niet aan te zetten.

04 Facebook

Als je veel gebruikmaakt van Facebook, kun je ervoor kiezen om Facebook-activiteiten en -verjaardagen aan je agenda toe te voegen. Allereerst moet je bij Instellingen / Facebook kijken of je de app al hebt geïnstalleerd. Is dit niet het geval, dan installeer je de app vanaf hier. Log vervolgens in met je Facebook-accountgegevens. Onder Sta deze apps toe uw account te gebruiken zet je de schuif achter Agenda's in ieder geval aan. In de agenda-app verschijnt nu een extra kopje Facebook. Door op Verjaardagen te tikken, worden verjaardagen van Facebook-vrienden getoond in je agenda, mits je contactpersoon dit heeft aangegeven.

Zet je een vinkje voor Facebook-activiteiten, dan worden ook evenementen waar je je voor hebt aangemeld automatisch in je agenda getoond. Ook evenementen waarvoor je bent uitgenodigd maar waar je nog niet op hebt gereageerd, verschijnen in je agenda. Tik op het evenement en je ziet welke personen er nog meer gaan. Als je iemand uit de lijst denkt te kennen, tik dan op het driehoekje naast de namenlijst. Tik op het driehoekje naast een gebruiker en kies voor Maak nieuw contact om de contactgegevens van de persoon aan je adresboek toe te voegen. Alle gegevens die de persoon openbaar heeft gemaakt, worden naar je adresboek gekopieerd. Als er heel veel mensen naar een evenement gaan, zie je hier slechts een selectie van genodigden.

©PXimport

Als je op Facebook hebt aangegeven dat je aan een evenement deelneemt, zie je dit meteen terug in de agenda-app.

05 Meldingen

De agenda op je iPad kan je een waarschuwing geven als een afspraak begint of als je iets moet doen op een dag. Tik op het plusje om een nieuwe afspraak te maken of houd je vinger op de dag waar je de afspraak wilt plannen. Veeg naar beneden en tik op Geen achter Melding. Kies één van de aangegeven opties en voeg in het vorige venster eventueel een tweede melding toe door op Geen achter 2e melding te tikken. Als een afspraak voor de hele dag geldt, heb je maar drie keuzes: op de dag zelf, een dag ervoor, twee dagen ervoor of een week ervoor. In het instellingenmenu kun je specificeren wat er standaard bij een melding moet gebeuren. Ga naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda, tik onder Agenda op Standaardtijd meldingen. Kies vervolgens een optie bij Activiteiten (hele dag). Voor verjaardagen en andere activiteiten kun je ook een standaardtijd voor meldingen aangeven.

©PXimport

De opties voor een melding zijn vrij uitgebreid.

06 Berichtgeving

Los van individuele meldingen voor afspraken, kun je bepaalde zaken ook laten tonen in het berichtencentrum op je iPad. Ga allereerst naar Instellingen / Berichtgeving en navigeer aan de rechterkant naar de app Agenda. Tik op Sta berichtgeving toe. Bij Toon in berichtencentrum staat standaard het getal 5. Dit betekent dat er maximaal vijf meldingen van de agenda-app in het berichtencentrum worden getoond. Het aantal meldingen kun je veranderen door erop te tikken. Meldingen in het berichtencentrum kunnen bestaan uit badges, geluiden, meldingen en stroken. Badges zijn rode bolletjes die in de hoek van een app-icoon komen te staan.

Een melding is een bericht dat midden op het scherm wordt getoond, ook als je je in een andere app bevindt. Een strook is een melding die tijdelijk naar beneden schuift, maar na een paar seconden weer verdwijnt. Aan elke soort melding kun je bovendien toevoegen of het een geluid met zich meedraagt. Voor de agenda-app heb je vier verschillende meldingstypes: Komende activiteiten, Uitnodigingen, Reacties genodigden en Wijzigingen in gedeelde agenda's. Tik op één van de opties en stel in wat je met elk type melding wilt doen. Als je de schuif achter Op toegangsscherm aanzet, zie je de melding ook als je niet met je iPad bezig bent, vergelijkbaar met wat er gebeurt als er een sms binnenkomt.

©PXimport

Een komende activiteit wordt hier als een strook weergegeven, er is een bericht op het toegangsscherm te zien en er wordt een geluid afgespeeld. Tevens komt er een badge in de bovenhoek van het app-icoontje.

07 Reistijd

Als je je iPad wilt upgraden naar een persoonlijke assistent, schakel dan bij een afspraak de optie Reistijd in. Kies hoeveel minuten je nodig hebt voor en na de afspraak en deze tijd wordt in je agenda geblokkeerd als reistijd. Heb je in het vorige venster een locatie aan je afspraak toegevoegd (dit doe je door op Locatie te tikken), dan zie je bij de reistijd nog een paar leuke extra's. Tik op Beginlocatie en geef hier aan waar je je bevindt voor je naar de afspraak gaat. Je kunt nu in plaats van een standaardtijd ook kiezen voor op locatiebasis. Erachter zie je hoeveel tijd het je kost om van je beginlocatie naar je afspraaklocatie te komen. Vrijwel altijd wordt de reistijd met de auto weergegeven, maar soms zie je ook hoelang het duurt om te lopen of met het openbaar vervoer te gaan. Achter Melding is de tijd nu ook in x minuten voor reistijd veranderd.

©PXimport

Als je een locatie aan je afspraak meegeeft en je onder Reistijd een beginlocatie invult, berekent de agenda hoelang het ongeveer zal duren voor je bij je afspraak bent.

08 Abonneren

Je kunt natuurlijk zelf je hele agenda vullen met afspraken, maar een leuke optie is ook om je te abonneren op een agenda van iemand anders. In de meeste gevallen gaat het dan niet om de agenda van je oom of tante, maar van een dienst of bedrijf. Een bekend voorbeeld is de Champions League-kalender of de schoolvakanties van het komende jaar. Hiervoor moet je op zoek gaan naar een agenda met de extensie .ics. Je kunt een agenda toevoegen door naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda te gaan en onder Accounts op Nieuwe account te tikken. Kies voor Anders en selecteer Voeg agenda-abonnement toe.

Hier moet je nu het precieze webadres van de agenda intypen, eindigend met de extensie .ics. Een makkelijkere optie is om in Safari naar de website met de agenda te navigeren en direct op de koppeling te tikken. Een goede internationale website is www.icalshare.com. Kies een agenda uit en tik op Subscribe to calendar. Op de vraag of je je op deze agenda wilt abonneren, kies je voor Abonneer. Tik vervolgens op Gereed. Het voordeel van een geabonneerde agenda is dat de maker de agenda updatet, in het geval van een voetbalkampioenschap hoef je dus niet de kwartfinales zelf in te vullen. Om een abonnement te verwijderen, ga je naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda, tik je op Agenda's met abonnement, vervolgens op de naam van de agenda en selecteer je Verwijder account.

©PXimport

Alle wedstrijden van de FIFA World Cup 2015 voor vrouwen staan in de agenda. De agenda updatet zichzelf automatisch.

09 Google-agenda toevoegen

Veel mensen maken gebruik van de agenda van Google. Het voordeel hiervan is dat alle systemen en apparaten door Google worden ondersteund. Zo heb je op je iPad, je Windows Phone-smartphone, de Android-smartphone van je partner, je Windows-pc op het werk en je Mac thuis allemaal dezelfde agenda's. Om een Google-agenda aan je iPad toe te voegen ga je naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda en tik je op Nieuwe account. Kies voor Google en vul je Google-accountgegevens in. Op de volgende pagina tik je op Accepteren. Als je alleen je agenda's wilt synchroniseren, zet je de schuif achter Agenda's aan. Wil je ook e-mails, contacten en notities van Google met je iPad synchroniseren, zet dan deze schuiven ook aan.

Sluit af door op Bewaar te tikken. In de agenda-app zouden nu al je Google-agenda's zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, wacht dan een paar minuten en herstart eventueel je iPad. Zijn de agenda's nog steeds niet zichtbaar, ga dan in Safari naar www.google.com/calendar/syncselect en zet vinkjes achter de agenda's die je wilt synchroniseren met je iPad. Dit hoef je maar één keer te doen, Google bewaart de instellingen voor je apparaat. Als je een nieuwe agenda aanmaakt in Google Agenda's op een ander apparaat, kan het zijn dat je deze opnieuw moet activeren via deze webpagina.

©PXimport

Het kan zijn dat je de speciale Google Sync-pagina nog even moet bezoeken.

10 Siri

Siri spreekt tegenwoordig ook Nederlands en je kunt met behulp van de spraak-assistent agenda-afspraken gemakkelijk toevoegen. Zorg dat Siri geactiveerd is bij Instellingen / Algemeen / Siri. Achter Taal selecteer je Nederlands en achter Sta 'Hé, Siri' toe kun je de schuif aanzetten als je Siri met een spraakcommando wilt wekken. Dit werkt alleen als je je iPad op een stopcontact hebt aangesloten. Laat je de schuif uit, dan activeer je Siri door een seconde op de thuisknop te tikken. Om een afspraak te maken, zeg je gewoon tegen Siri dat je een afspraak met een bepaalde persoon om een bepaalde tijd wilt inplannen. De assistent herkent woorden als morgen, overmorgen of middernacht, je hoeft dus niet heel precies te zijn in je bewoordingen. Als je al een afspraak hebt op dezelfde tijd, dan zal Siri vragen of je deze afspraak toch wilt inplannen. Je kunt met Siri bovendien afspraken verzetten en je agenda bekijken voor een bepaalde dag.

▼ Volgende artikel
Powertips voor je hogedrukreiniger (voor als het écht goed schoon moet worden)
© Zoran Obradovic | zphoto83
Huis

Powertips voor je hogedrukreiniger (voor als het écht goed schoon moet worden)

Een hogedrukreiniger is een handig hulpmiddel om hardnekkig vuil te verwijderen. Maar zonder de juiste aanpak kan het meer kwaad dan goed doen. Voordat je begint, is het belangrijk om te weten hoe je het apparaat veilig en effectief gebruikt. In dit artikel lees je waar je op moet letten om schade te voorkomen en het beste resultaat te behalen.

In dit artikel lees je handige tips over het gebruik van een hogedrukreiniger:

  • Doe het veilig
  • Druk en spuitkop goed afstemmen
  • Houd voldoende afstand
  • Werk gestructureerd: van boven naar beneden
  • Kies het juiste reinigingsmiddel
  • Let extra op bij kwetsbare materialen
  • Vergeet de lastige plekken niet

Lees ook: Zo werkt een hogedrukreiniger

Doe het veilig

Een hogedrukreiniger is geen speelgoed. De straal is krachtig genoeg om verf weg te blazen of hout te beschadigen – en kunnen dus ook letsel aan mensen veroorzaken. Draag dus altijd stevige schoenen, handschoenen en een veiligheidsbril. Houd kinderen en huisdieren uit de buurt zolang je bezig bent. Dan kun je met een gerust hart aan de slag.

Druk en spuitkop goed afstemmen

Een groot voordeel van een hogedrukreiniger is dat je de druk kunt aanpassen. Stem die altijd af op wat je wilt schoonmaken. Hout vraagt om een lagere druk, terwijl je bij vervuilde terrastegels juist wat meer kracht nodig hebt. Minstens zo belangrijk is de keuze van de spuitkop. Een brede straal werkt goed op grote oppervlakken, een smalle straal is geschikt voor hardnekkig vuil.

Veel modellen worden geleverd met opzetstukken voor verschillende toepassingen. Denk aan terrasreinigers of rioolslangen. Online is het aanbod nog groter, dus je kunt je reiniger makkelijk uitbreiden.

Ook interessant: Groene aanslag op je terras? Met deze tips krijg je het weg!

©kelifamily

Houd voldoende afstand

Dicht op het vuil spuiten lijkt misschien effectief, maar vergroot de kans op schade. Houd daarom altijd zo'n 20 tot 30 centimeter afstand van het oppervlak. Kom je te dichtbij, dan kun je verf losspuiten, hout beschadigen of zelfs glas laten barsten. Begin liever wat verder weg en werk – als het nodig is – langzaam naar het oppervlak toe.

Werk gestructureerd: van boven naar beneden

Voor een gelijkmatig resultaat werk je het best van boven naar beneden. Zo voorkom je dat vuil van boven opnieuw op al schoongemaakte delen terechtkomt. Reinig hout altijd met de nerf mee, dat voorkomt beschadigingen. Neem de tijd en werk in rustige banen, zodat het water en eventuele reiniger hun werk kunnen doen.

©Picunique

Kies het juiste reinigingsmiddel

Alleen water is niet altijd genoeg. Er zijn speciale schoonmaakmiddelen die geschikt zijn voor gebruik met een hogedrukreiniger. Kies altijd een middel dat past bij het materiaal dat je schoonmaakt én dat veilig is voor de machine. Vermijd agressieve stoffen zoals bleekmiddel: die kunnen schade veroorzaken én zijn slecht voor het milieu. Lees de verpakking voor de juiste dosering.

Reinigingsmiddelen

Speciaal voor de hogedrukreiniger

Let extra op bij kwetsbare materialen

Niet elk oppervlak is bestand tegen hoge druk. Wees voorzichtig met kwetsbare materialen zoals zacht hout, glas of afgebladderde verflagen. Ook oudere voegen in metselwerk kunnen losraken. Twijfel je? Test dan eerst op een onopvallende plek en pas de druk zo nodig aan. In sommige gevallen is een borstel of spons toch de betere keuze.

Vergeet de lastige plekken niet

Schoonmaken beperkt zich niet tot wat je direct ziet. Vuil hoopt zich vaak op in hoeken, onder tuinmeubels of langs de randen van een terras. Met een geschikte spuitkop en wat extra aandacht maak je ook die plekken goed schoon. Zo blijft het resultaat langer zichtbaar en voorkom je dat vuil snel terugkomt.

▼ Volgende artikel
Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt
© splitov27 - stock.adobe.com
Huis

Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt

Een nieuwe pc uitpakken en installeren is altijd opwindend. In begin voelt het overweldigend aan en word je verrast door alle mogelijkheden. Toch is het belangrijk dat je de nieuwe aanschaf meteen zo efficiënt mogelijk instelt.

In dit artikel laten we zien hoe je een nieuwe pc optimaal instelt en klaarmaakt voor gebruik:

  • Allereerst: laad je nieuwe laptop volledig op
  • Kies tussen een Microsoft-account of een lokaal account
  • Verwijder onnodige vooraf geïnstalleerde software (bloatware)
  • Controleer de privacy-instellingen
  • Installeer de nieuwste Windows-updates
  • Bescherm je pc tegen ransomware en malware
  • Zet je bestanden en instellingen van je oude computer over

Alles naar wens ingesteld? Vergeet dan niet dit: Verboden toegang voor onbevoegden: zo vergrendel je je pc

Tip 1 Volledig opladen

Bij een laptop is het verstandig het toestel eerst een tijd aan te sluiten op een stroombron. Het is belangrijk dat de batterij in het begin helemaal opgeladen is voordat je de pc inschakelt. Door dit te doen, zorg je ervoor dat de computer de totale capaciteit van de batterij herkent en kalibreert. Je wordt voor je geduld beloond met optimale batterijprestaties en een maximale levensduur. Daarna kun je rekenen op het batterijbeheerprogramma waarover de meeste laptops beschikken, die helpen het maximale uit de batterij te halen.

©cineberg - stock.adobe.com

Laat je nieuwe laptop eerst volledig opladen.

Tip 2 Account instellen

De volgende stap is het aansluiten van de essentiële componenten, zoals het toetsenbord, de muis en het beeldscherm, en zet je de computer aan. Bij een Windows-computer zal het besturingssysteem vragen om gegevens in te stellen, zoals de taal, de tijdzone en de klokinstellingen. Bovendien moedigt Microsoft gebruikers aan om een Microsoft-account te gebruiken of aan te maken. Heb je er al een, bijvoorbeeld van Hotmail of Outlook, dan is een nieuwe aanmaken niet nodig.

Zo’n Microsoft-account maakt het gemakkelijker om instellingen en achtergronden via de cloud te synchroniseren op al je Windows-machines. En het koppelt je pc aan de cloud. Wil je liever een lokaal account gebruiken, dan is het instellen iets lastiger. Een oplossing is om de internetverbinding te verbreken tijdens de installatie. Dan kun je een lokaal account aanmaken en eventueel ook voor andere gebruikers, al is dat later ook mogelijk.

Meld je aan op de pc met een Microsoft-account.

Kwaliteitscontrole

Om de specificaties van de hardware in de nieuwe computer te checken, kun je als Windows-gebruiker het gratis programma CPU-Z downloaden. Met deze freeware lees je uitgebreide informatie over de processor, het moederbord, de chipset, de grafische kaart, de BIOS en het geheugen in de computer. Het programma is verdeeld in zeven tabbladen, die elk uitgebreide informatie geven over een bepaald item. Op de Mac kun je je deze informatie bekijken door linksboven op het Apple-pictogram te klikken en Over de Mac te selecteren.

Controleer het scherm ook even op dode pixels. Als die er zijn, mag je de laptop of het beeldscherm retourneren. Er zijn tal van online tools waarmee je zo’n test uitvoert, zoals:

We raden ook aan om je nieuwe computer bij de fabrikant te registreren. Dat is handig in verband met de garantie en geeft de fabrikant de mogelijkheid om contact op te nemen bij terugroepacties.

In zeven tabbladen lees je alle eigenschappen van de nieuwe pc.

Tip 3 Bloatware

Op iedere nieuwe pc staan vooraf geïnstalleerde programma’s die opslagruimte innemen en tegelijk het startmenu rommelig maken. Of erger nog, sommige van deze apps worden bij het opstarten uitgevoerd, waardoor de opstarttijd van de pc toeneemt en ze geheugen en verwerkingskracht verbruiken. Deze zogeheten bloatware wordt meestal gebundeld door de fabrikant of door het besturingssysteem. Je kunt de lijst met geïnstalleerde apps bekijken en alles wat je niet zint verwijderen. Kijk wel uit daarmee, apps van de hardware-makers zijn nodig voor een goede werking van de pc, net als software van Intel, AMD, Dell, Nvidia, Microsoft, HP of Lenovo. Ongewenste apps zijn te verwijderen door in het Startmenu met rechts erop te klikken en te kiezen voor Verwijderen. Bevestig je keuze en de app wordt verwijderd uit Windows.

Met de rechtermuisknop kun je apps die je niet gebruikt verwijderen.

Tip 4 Andere bloatware

Niet alle bloatware staat in het Startmenu. Veel andere applicaties zitten verborgen in de directory van de computer. Deze verwijder je met het ingebouwde hulpprogramma. Ga in Windows 11 naar Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Dit is de beste manier om alle apps op je computer te vinden en te verwijderen. Hier staat een lijst met alle applicaties die op de computer zijn geïnstalleerd. Je kunt de grootte van elke app naast de naam bekijken. De lijst is alfabetisch geordend. Je kunt ook zoeken naar specifieke apps en de lijst sorteren of filteren om het zoekwerk iets makkelijker te maken.

Klik dan op het menu met de drie puntjes en kies Verwijderen. Afhankelijk van de machtigingen van je account moet je dit bevestigen met een klik op Ja. Het hulpprogramma zal de uninstaller van het betreffende programma uitvoeren. Wanneer die er niet is, zal de generieke Windows Uninstallation Wizard dit klusje klaren.

Klik op de drie puntjes om de opdracht Verwijderen in beeld te krijgen.

Tip 5 PowerShell

Tot nu toe hebben we manieren bekeken om apps van derden te verwijderen. Toch zijn er ook nog applicaties en games die werden gebundeld met Windows zelf. Dit type apps kun je niet rechtstreeks verwijderen via het Startmenu of via het Configuratiescherm. Om dergelijke software te verwijderen moet je beroep doen op PowerShell, een hulpprogramma dat werkt met opdrachtregels en scripts. Eigenlijk is het een moderne versie van de oude opdrachtprompt. Zoek Windows PowerShell via het Startmenu en klik met rechts op de naam om te kiezen voor Als administrator uitvoeren.

Er wordt een PowerShell-venster geopend. Om de apps te verwijderen, heb je de volledige pakketnamen nodig. Die vind je door de volgende opdracht te typen:

DISM /Online /Get-ProvisionedAppxPackages | select-string Packagename

Druk dan op Enter. Er volgt een lijst van alle actieve pakketten op je computer. Die lijst lijkt verwarrend, maar als je goed kijkt, verraden de titels toch de namen van de apps, bijvoorbeeld MineCraftEducation Edition of Simple Solitaire.

Kopieer de namen van de apps die je wilt verwijderen en plak ze in een tekstbestand. Daarna moet je een nieuw commando typen of plakken, namelijk:

DISM /Online /Remove-ProvisionedAppxPackage /PackageName:PackageName

Hierbij vervang je PackageName door de naam van het betreffende pakket. Deze opdracht verwijdert de app van de computer en voorkomt dat deze later automatisch opnieuw wordt geïnstalleerd. DISM is de afkorting van Deployment Imaging Service and Management. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor het downloaden en updaten van de kernprogramma’s en applicaties. Door deze uit de lijst te verwijderen, wordt de app niet langer door Windows bijgewerkt.

Hardnekkige toepassingen kun je in PowerShell eerst identificeren en daarna verwijderen.

Debloaters

Het is ook mogelijk om bloatware aan te pakken met een gratis hulpprogramma als Windows 11 Debloater of Windows 10 Debloater van FreeTimeTech. Deze tools helpen niet alleen bij het beheren en verwijderen van bloatware, je kunt ook de prestaties verbeteren door elke functie te verwijderen die je nutteloos vindt. Het programma verdeelt de functionaliteit in categorieën zoals UWP-apps, privacy, telemetrie, gaming, enzovoort. Bij elke optie wordt een kleine uitleg gegeven. De app lijkt erg gebruiksvriendelijk, maar is vooral bedoeld voor de ervaren gebruiker.

Met Windows Debloater kun je bloatware en functies verwijderen die je nutteloos vindt.

Tip 6 Privacy

Vanaf dag één verzamelt Microsoft allerlei gegevens over jou, en die informatie wordt dan gebruikt om advertenties en aanbevelingen te personaliseren. Wie hier niet van houdt, kan je dit uitschakelen in de Instellingen. Bij de Persoonlijke instellingen zoek je het kopje Apparaatgebruik waar je alle schuifregelaars op Uit zet. Je kunt een uitzondering maken voor de optie Gezin.

Selecteer dan Vergrendelingsscherm en haal het vinkje weg bij Leuke weetjes, tips en trucs en meer op het vergrendelingsscherm weergeven. Dit vinkje zie je alleen als je bij Uw vergrendelingsscherm personaliseren de opties Afbeelding of Diavoorstelling hebt geselecteerd.

Daarna ga je naar Instellingen / Systeem / Meldingen. Scrol helemaal naar beneden en klik op Extra instellingen. Schakel vervolgens de opties uit: De welkomstervaring van Windows weergeven na updates en wanneer u bent aangemeld om te laten zien wat er nieuw is en wat voorgesteld wordt en Tips en suggesties krijgen bij het gebruik van Windows.

Verder kunnen ook apps gepersonaliseerde advertenties sturen. Tijdens de installatie van Windows 11 is het mogelijk om daar geen toestemming voor te geven. Heb je dit over het hoofd gezien, dan kun je die toestemming alsnog intrekken. Ga naar Instellingen / Privacy en beveiliging en selecteer het kopje Algemeen. Hier schakel je twee opties uit: Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken en Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Vind de tips en suggesties te opdringerig, dan kun je ze uitzetten.

Wil je zeker weten dat je alle advertentiemogelijkheden uitgeschakeld hebt, lees dan dit artikel: Jij bent de baas! Maak korte metten met Windows-promoties

Tip 7 Updates downloaden

Wie denkt dat zijn nieuwe pc meteen voorzien is van de meest actuele systeemversie, heeft het bij het verkeerde eind. Waarschijnlijk wachten er al updates op je gloednieuwe pc. Controleer dit via Instellingen / Windows update / Naar updates zoeken. Is er een update gevonden, klik dan op de knop Downloaden en installeren. Neem je tijd voor deze updates, want het kan veel tijd kosten om grote updates te downloaden en te installeren. Wanneer de eerste update is afgerond, herstart je Windows en herhaal je dit proces, tot alle updates geïnstalleerd zijn.

Ben je nog niet klaar om je machine bij te werken, dan klik je bij Updates onderbreken op de knop Een week pauzeren. Hierdoor verandert de knop Controleren op updates in Update hervatten. Je kunt op die manier de updates tot vijf weken uitstellen.

Neem je tijd om update na update uit te voeren.

Tip 8 Ransomware

Bij ransomware wordt je pc vergrendeld door anderen en willen de criminelen erachter losgeld om deze bestanden vrij te geven. Windows heeft een ingebouwde bescherming tegen ransomware, maar die is niet standaard geactiveerd.

Om de ransomware-beveiliging te activeren ga je via de Instellingen naar Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging en dan klik je bovenaan op de knop Windows-beveiliging openen. Vervolgens open je de sectie Virus en bedreigingsbeveiliging. In het volgende venster vind je de link naar Bescherming tegen ransomware.

Om je bestanden te beschermen, klik je op de knop Bescherming tegen ransomware beheren. Activeer hier Controlled folder access of Gecontroleerde maptoegang. Hierdoor wordt de toegang beperkt voor apps tot de standaardmappen.

Natuurlijk wil je zelf niet voortdurend geblokkeerd worden als je een document in een beschermde map wilt openen. Klik daarom op de optie Een app toestaan via Controlled Folder Access. Daarna selecteer je via de knop Een toegestane app toevoegen de toepassingen die bestanden mogen aanpassen zonder dat het alarm afgaat. Hiervoor navigeer je naar de apps op de harde schijf of je selecteert de app die door deze beveiligingsfunctie al eens werd geblokkeerd.

Standaard beschermt Gecontroleerde maptoegang de mappen Documenten, Afbeeldingen, Video’s en Bureaublad. Je kunt deze mappen niet uit de beschermlijst verwijderen, maar je kunt wel extra locaties toevoegen die beschermd moeten worden. Deze bescherming is goed, maar niet 100 procent waterdicht.

Daarom moet je ook goede back-ups hebben. Windows maakt die automatisch als je bent aangemeld bij OneDrive. Om na te gaan of die back-ups zijn ingeschakeld, klik je bij Gegevensherstel bij ransomware op Bestanden weergeven om te zien welke bestanden je kunt herstellen.

De Gecontroleerde maptoegang beschermt je tegen ransomware.

Tip 9 Snelle installaties

Waarschijnlijk heb je op de oude computer allerlei gratis tools geïnstalleerd die je dagelijks gebruikt. Het is niet handig al die tools opnieuw handmatig te downloaden vanaf de site van de ontwikkelaar. Er zijn oplossingen om dit download- en installatieproces te vereenvoudigen en te versnellen. De eenvoudigste tool blijft Ninite. Surf naar www.ninite.com en plaats vinkje bij de apps die je wilt binnenhalen en installeren. Even later staat het gecombineerde installer.exe-bestand klaar om te downloaden. Dubbelklik op dit bestand om de eerder geselecteerde toepassingen in één keer te installeren.

Selecteer alle programma’s die je in één keer wilt downloaden en installeren.

Tip 10 Handmatig migreren

Natuurlijk wil je de gegevensbestanden van de oude computer overzetten naar je nieuwe pc. Het meest eenvoudig verloopt dat via een usb-stick of een externe usb-schijf die je aan je oude pc koppelt en waarop je via de Verkenner de bestanden naar het usb-medium kopieert. Om alle items in een map te selecteren gebruik je de toetscombinatie Ctrl+A. Wil je alleen bepaalde items kopiëren, dan klik je eerst op het eerste item, je houdt de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je op een ander item klikt. Wanneer alles is geselecteerd, kopieer je dit naar het opslagmedium. Daarna sluit je dit medium aan op je nieuwe computer en kopieer je de gewenste gegevens naar de juiste mappen.

Gebruik de Ctrl-toets om verschillende mappen te selecteren en kopieer ze in één keer.

Tip 11 De cloud

In plaats van een fysiek opslagmedium te gebruiken kun je ook een cloudopslagruimte als tussenstation gebruiken. Google Drive geeft je bijvoorbeeld gratis 15 GB aan opslagruimte. Ga met de webbrowser naar https://drive.google.com en log in met je Google-account. Linksboven klik je op +Nieuw en daar selecteer je Bestanden uploaden of Map uploaden. Vervolgens verschijnt er een venster waarin je alle bestanden en/of mappen selecteert die je in de cloud wilt plaatsen. Klik voor bestanden op Openen of in het geval van mappen op Uploaden. Daarna vind je deze gegevens in Mijn Drive in het linkerdeelvenster van Google Drive. Op de nieuwe computer ga je naar je Google Drive en selecteer je de gewenste items met de ingedrukte Ctrl-toets. Klik op het pijltje Downloaden. De bestanden verschijnen in een Verkenner-venster. Klik op Alles uitpakken en geef met Bladeren een geschikte locatie op.

Upload de bestanden en mappen eerst naar Google Drive.

Tip 12 Migratie-tool

Vind je de genoemde twee methoden te omslachtig, dan is er ook software om bestanden te migreren: Todo PCTrans. De Pro-versie kost 49,95 euro en dan zijn er geen beperkingen. Er is ook een gratis versie. Installeer de software op beide machines en zorg dat ze op hetzelfde netwerk zijn ingelogd, of verbind de twee pc’s met een kabeltje. Dat kan doorgaans met een usb-c-kabel of ethernetkabel.

Start Todo PCTrans op de oude pc en kies Gegevensoverdracht. In het venster zie je duidelijk Oude pc en daarnaast zie je de Nieuwe pc. Ook op de nieuwe pc open je hetzelfde programma en selecteer je aan de rechterkant Dit is een nieuwe pc. Onder beide afbeeldingen lees je zelfs de ip-adressen. Als beide machines elkaar hebben gevonden, klik je op Direct overmaken. Je moet akkoord gaan met de verbinding om verder te gaan. Zodra er verbinding is, scant de software de gegevens op de oude pc.

Links staat de oude pc, rechts de nieuwe.

Na het scannen selecteer je de inhoud die je wilt overzetten. ToDo PCTrans heeft enige tijd nodig om alle applicaties, data en accounts van de oude pc te laden. De knop Analyseren wordt aanklikbaar wanneer de analyse klaar is.

Vink de selectievakjes aan van de applicaties die je wilt overzetten. In het tweede tabblad selecteer je de hoofdmappen die je wenst over te dragen: de bestanden, de muziek, de afbeeldingen enzovoort. Helaas is de gratis versie beperkt tot het overzetten van slechts vijf applicaties en 2 GB aan gegevens. Het derde tabblad gebruik je om de accounts over te dragen. Hier krijg je een overzicht van de Windows-accounts op de pc, zowel de lokale accounts als de Microsoft-accounts.

Zet een vinkje bij de accounts die je wilt overdragen naar de nieuwe pc. Voor elk account zie je in het rechterdeel vier onderdelen: Gebruikersinstellingen, Gebruikersdata, Personalisatie en Instellingen. Via de pijlknop kun je deze onderdelen uitvouwen en de items selecteren die je wilt overdragen. Klik daarna op de blauwe knop Overzetten.

Vink de mappen aan die je wilt overzetten.

Tip 13 Antivirus

Het ingebouwde antivirusprogramma Microsoft Defender is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. En toch blijven we voorstander om te investeren in een antivirusprogramma van derden voor een betere bescherming, omdat zo’n tool meer doet dan een schild vormen tegen malware. Zelfs als je geen geld aan deze bescherming wilt spenderen dan zijn er betrouwbare gratis antivirusprogramma’s beschikbaar. Bijvoorbeeld Avast Free Antivirus. De gratis versie blokkeert virussen en andere malware, spoort zwakke wifi-beveiliging op en voegt een extra beschermingslaag toe tegen ransomware. Wanneer je een antivirusprogramma van derden installeert, zal Windows Defender zichzelf automatisch uitschakelen. Meerdere antivirusprogramma’s op dezelfde Windows-pc draaien, is om problemen vragen. Windows Defender wordt pas weer actief als er geen andere antivirusprogramma draaien.

Avast Free Antivirus heeft geen virussen aangetroffen.

Tip 14 Back-upoplossing

Een gloednieuwe pc gaat weleens kapot, een laptop kan gestolen worden, maar de belangrijkste oorzaak van dataverlies is de gebruiker zelf. Iedereen heeft wel eens per ongeluk gegevens verwijderd of overschreven. Kies dus van meet af aan voor een back-upoplossing. Er zijn betaalde en gratis programma’s voor back-ups, zoals Acronis True Image of Paragon Backup and Recovery. En er is natuurlijk Windows Back-up, een ingebouwde optie zonder kosten die je vindt via het Startmenu. Met deze laatste is het mogelijk om een reservekopie te maken van je bestanden, instellingen, apps en gegevens met Microsoft Cloud-opslag.

Windows heeft zijn eigen back-upoplossing.

Watch on YouTube