ID.nl logo
Je regenjas wassen én waterdicht houden: natuurlijk kan dat!
© Yuri Cazac - stock.adobe.com
Huis

Je regenjas wassen én waterdicht houden: natuurlijk kan dat!

Heb je ook weleens je natte regenjas in je tas of fietstas gepropt en ben je hem er daarna vergeten uit te halen? Dan weet je dat een regenjas best wel kan gaan stinken. Sowieso moet ‘ie gewoon weleens in de was. Maar is een regenjas nog wel waterdicht na het wassen? Zou toch zonde zijn als je in de regen tóch drijfnat zou worden. Wij leggen uit hoe je je regenjas schoon krijgt zonder dat jij nattigheid voelt!

  • Je kunt een regenjas (meestal) gewoon wassen in de machine. Sterker nog, het is wel zo fris om dat af en toe te doen.
  • Om er zeker van te zijn dat je regenkleding waterdicht blijft, kun je kiezen voor een speciaal wasmiddel. De waterdichte laag slijt namelijk na verloop van tijd ook.
  • Lees verder om te zien welk wasprogramma je het beste kunt kiezen.
  • Bezig met ‘speciale wasjes’? Lees hier hoe je je schoenen kunt wassen in de wasmachine.

Tips om je regenjas waterdicht te houden na het wassen

Aan een lekke regenjas heeft niemand iets. Maar kan het ding nu eigenlijk in de was? Want nadat ‘ie er een zomer (hopelijk) grotendeels werkloos bij heeft gehangen, is een opfrisbeurt wel prettig. Heel grofweg wordt aangeraden om de jas in elk geval te wassen nadat je deze dertig keer gedragen hebt. Sport je met een regenjas, dan was je vaker. Het kan heel goed zijn dat er al eerder modder op zit, of zoals we eerder opperden, dat de jas opgepropt (en nat) in een tas heeft gezeten.

Het goede nieuws: een regenjas kan meestal gewoon in de was. Kleine slag om de arm, want niet alle regenjassen zijn van precies hetzelfde materiaal gemaakt. Over het algemeen kán het wel, maar loop eerst even dit lijstje met tips door.

Lees het wasvoorschrift

Dat lijkt een open deur, maar is serieus belangrijk. Op het waslabel staat van welk materiaal je jas gemaakt is en óf dat materiaal wasbaar is. Staat er duidelijk op dat wassen in de machine niet kan? Dan zul je met de hand aan de slag moeten.

Regenjas: lagen en membraan Een regenjas bestaat meestal uit waterdichte stoffen zoals nylon of polyester. Deze stoffen worden behandeld met speciale coatings om waterafstotend te zijn. Dit kan een polyurethaan (PU) of een polytetrafluorethyleen (PTFE) coating zijn. De binnenste laag van de regenjas zorgt voor comfort en beschermt het middelste membraan tegen zweet en vuil. Het middelste membraan is het belangrijkste onderdeel dat de jas waterdicht maakt. Het heeft microscopische poriën die waterdamp naar buiten laten, maar voorkomen dat regen naar binnen dringt. Daarvoor wordt die laag meestal gelamineerd met een beschermend laagje. De buitenste laag van de regenjas is meestal gemaakt van polyester of nylon en heeft een duurzame waterafstotende coating. Dit zorgt ervoor dat water op de jas blijft liggen, als pareltjes. Het waterdichte vermogen van een regenjas kan na verloop van tijd afnemen door slijtage, blootstelling aan vuil of chemische stoffen. Daarom is het belangrijk om de jas regelmatig te onderhouden volgens de instructies van de fabrikant, zoals het opnieuw aanbrengen van waterdichte coatings en wassen volgens de instructies op het waslabel.

©Kulbabka.Photo

Maak eerst de buitenkant schoon

Het waterafstotende materiaal van je regenjas maakt het ook deels vuilafstotend. Met een natte doek of sponsje kun je al heel veel viezigheid wegpoetsen, vooral aan de buitenkant. Dit zorgt dat je waswater straks schoner blijft, wat weer beter is voor de stof. Maak ronddraaiende bewegingen en gebruik warm water, zonder zeep.

Maak de zakken leeg

Sowieso zonde als je briefjes meewast; ze worden er niet beter leesbaar van. Maar in je zakken kunnen ook dingen zitten die de stof van je regenjas beschadigen. Zeker in de regen stop je sneller spullen in je zak, waar ze droog blijven. Scherpe dingen kunnen gaten maken, maar ook klittenband kan schade geven. Oplosbare stoffen (denk bijvoorbeeld aan snoepjes) kunnen zuren afstoten die de stof kunnen aantasten. Een extra check is de moeite meer dan waard. Vergeet de binnenzakken niet!

Doe de ritsen dicht

De ritsen van je regenjas doe je dicht, zodat de scherpe randjes niet blootliggen. Als de capuchon (of andere delen) afritsbaar zijn, haal je deze wel los. Doe ze los in de machine.

Dit is ook een mooi moment om je regenjas te controleren op scheuren. Dit is namelijk hét moment om ze te repareren. Als je een scheur repareert, is het wel aan te raden om de jas daarna te behandelen met een middel dat het waterafstotend maakt. Soms is een speciaal wasmiddel genoeg.

Zorg dat de wastrommel schoon is

Haal eventueel een doekje door de trommel, maak de filters schoon en controleer ook even de rubbers bij de deur. Maak het zeepbakje ook leeg. Het is sowieso een goed idee om dit zo nu en dan te doen, want daarmee verleng je de levensduur van je wasmachine. Je zit in elk geval niet te wachten op zand en andere rommel dat nog in de machine zat en de beschermlaag van je regenjas kan afschuren.

Kun je ook een gewone jas waterdicht maken? In principe kun je een gewone jas impregneren. Meestal wordt de jas niet helemaal waterdicht, omdat de naden niet zijn behandeld. Bij een regenjas zit daar een speciale afdichtende tape aan de binnenkant. Dus in een flinke bui word je alsnog nat. Impregneren helpt wel tegen een beetje motregen of spatwater. Je kunt dat op drie manieren doen:

  • Er zijn sprays verkrijgbaar die speciaal zijn ontworpen om stoffen waterafstotend te maken. Je kunt deze sprays gelijkmatig op de buitenkant van de jas aanbrengen en vervolgens laten drogen. De spray vormt een beschermende laag die voorkomt dat water in de stof dringt.
  • Er zijn waterdichte coatings verkrijgbaar die je op de stof kunt aanbrengen. Je kunt ze vergelijken met sprays. Deze coatings vormen een beschermende laag die water tegenhoudt. Het aanbrengen van deze coatings moet vaak volgens specifieke instructies; ook moet de coating in veel gevallen met warmte op de stof gefixeerd worden, bijvoorbeeld met een strijkijzer.
  • Waxen is een traditionele methode om stoffen waterdicht te maken. Je kunt bijenwas, paraffinewas of speciale waxproducten gebruiken om de jas te behandelen. Door de was op de stof aan te brengen en met warmte (bijvoorbeeld een haardroger) te behandelen, ontstaat er een waterafstotende laag.

Kies het juiste wasmiddel

Voor het wassen van regenkleding gebruik je geen waspoeder. Dit kan zeepresten achterlaten. Ook de wasverzachter laat je achterwege. Bleekmiddel is ook niet geschikt (sommige mensen proberen hiermee het weer uit de kleding te krijgen). Je kunt het beste een speciaal middel voor regenkleding kopen. Dit zorgt namelijk voor een extra impregnatie laag, waardoor water weer echt ‘op’ je jas blijft liggen. Vooral bij de naden, die extra snel slijten, is dit geen overbodige luxe.

Als je nog een extra middel toe wil voegen om de jas te impregneren, dan is het goed om te checken wat je hebt gekocht. Er bestaan spuitbussen, maar ook middelen die je in het bakje van de wasverzachter stopt. Bij Bol.com kun je bijvoorbeeld een set kopen met reinigingsmiddel én impregneerspray.

©Jaromir Chalabala - stock.adobe.com

Welk wasprogramma kies je voor je regenjas?

Kies een mild programma, zoals het wolwasprogramma of het programma voor handwas, als je wasmachine die heeft. Zet de machine op 30 graden. Houd het centrifugeren kort en kies voor het laagste toerental dat je machine toelaat. Eventueel kun je extra spoelen, of dit kun je nog met de hand doen als de was klaar is. Zeepresten zorgen namelijk dat de stof niet goed ademt.

Droog je regenjas goed

Haal de regenkleding direct uit de machine, om kreukels te voorkomen. Hang de jas bij voorkeur aan een hanger zodat ‘ie gelijkmatig opdroogt. Hang ‘m zowel binnenstebuiten als ‘gewoon’. Droog een regenjas nooit op de verwarming, ook niet na een flinke bui. Je kunt een regenjas ook niet strijken. Meestal gaat drogen in de droger ook niet, maar controleer hiervoor het waslabel.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!