ID.nl logo
Zo kun je OneDrive veilig gebruiken
© Reshift Digital
Huis

Zo kun je OneDrive veilig gebruiken

Sinds de komst van de cloud weten we hoe handig het is om zo bestanden, foto’s en documenten te bewaren. Je kunt er altijd bij en hoeft je over back-ups en beveiliging geen zorgen te maken. Dit geldt helemaal voor OneDrive, dat bijna gemakkelijker te gebruiken is dan je harde schijf. Toch heeft OneDrive aandacht nodig als je het zorgeloos wilt gebruiken.

Tip 01: Wat is OneDrive?

OneDrive is de online opslagdienst van Microsoft. Dit betekent dat ergens op de wereld in een van de datacenters van Microsoft op een van die miljoenen servers, een stukje opslagruimte is gereserveerd voor jou. Je kunt er documenten, maar ook foto’s en allerlei andere bestanden neerzetten. Opslag in de cloud heeft een aantal voordelen. Zo kun je doordat de bestanden niet meer op de eigen computer thuis staan maar in de cloud, deze altijd en overal bekijken en vaak ook delen en zelfs bewerken met anderen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een pc, Mac of smartphone en een browser. Toen OneDrive nog SkyDrive heette, moest je apart de OneDrive-software installeren, maar inmiddels is dat niet meer nodig en is OneDrive een standaard onderdeel van Windows.

©PXimport

Het gemak van cloudopslag is meteen ook de grootste uitdaging

-

Tip 02: Uitdagingen

Hoe handig en gebruiksvriendelijk OneDrive ook is; cloudopslag heeft uitdagingen. Zo is de hoeveelheid opslagruimte in de cloud beperkt en kleiner dan op de eigen computer. Meer is mogelijk, maar daar moet je dan wel voor betalen. Een andere uitdaging is de vervuiling van toegangsrechten. Het is in de cloud erg eenvoudig toegang te delen, maar schoon je dit niet op, dan blijven je gegevens vaak oneindig gedeeld. Om te zien hoe jouw opslag nu wordt gebruikt, ga je naar www.onedrive.live.com en log je in met je Microsoft-ID. Klik rechtsboven in de blauwe balk op Instellingen (het radertje tussen het vraagteken en de diamant) en kies Opties / Opslag beheren voor een overzicht van de huidige opslagruimte.

©PXimport

Hoeveel opslag bij OneDrive?

Anders dan vaak wordt gedacht, is de OneDrive-opslag niet gekoppeld aan een Windows- of andere Microsoft-licentie, het is persoonlijke opslag. Iedereen met een Microsoft-account krijgt gratis 5 GB opslagcapaciteit. Koop je Microsoft 365 Family dan krijgen alle (maximaal zes) gezinsleden er behalve Word, Excel en de andere Office-applicaties per persoon 1000 GB opslag bij, in totaal 6 TB. Ook deze opslag is dus individueel. Koop je geen Office, maar alleen opslagruimte, dan geldt ook die per gebruiker. Je kunt deze dus niet delen met de andere gezinsleden.

Tip 03: Opslag vrijmaken

Behalve toegang tot de opties en instellingen, biedt de browserversie van OneDrive ook toegang tot alle bestanden en mappen. Om terug te gaan naar die bestanden en mappen klik je linksboven op OneDrive. Wat direct opvalt, is dat deze weergave veel lijkt op Windows Verkenner. Documenten en andere bestanden staan in Mijn bestanden, foto’s staan in Foto’s en verwijderde bestanden net als op de computer in de Prullenbak. Om te zien hoeveel opslagruimte wordt gebruikt, klik je op Instellingen / Opties. Bij de Totaal gebruikte opslag is het snel te zien. Om te zien welke bestanden de meeste opslagruimte gebruiken, kies je Welke bestanden nemen ruimte in beslag? Het kan zijn dat de analyse even op zich laat wachten. OneDrive is dan bezig de bestanden en mappen te analyseren. Wacht even en druk op de F5-toets om de pagina opnieuw te laden. Is de analyse compleet, dan laat OneDrive de grootste bestanden zien. Is de opslag vol en wil je ruimte vrijmaken, kijk dan of een of enkele van de grote bestanden verwijderd kunnen worden. Selecteer ze door met de muis het rondje rechtsboven elk bestand aan te vinken of sleep met de muis een selectie over meerdere bestanden en kies Verwijderen.

©PXimport

Tip 04: Downloaden

Wil je de bestanden niet kwijt, maar moet er wel ruimte worden vrijgemaakt, kijk dan welke bestanden of mappen niet per se in de cloud hoeven te staan. Bijvoorbeeld foto’s van jaren geleden of documenten van projecten die al zijn afgerond. Download ze dan eerst naar de eigen pc of NAS en verwijder ze daarna uit de online opslag. Selecteer hiervoor de bestanden of mappen die je wilt verwijderen uit OneDrive en klik dan op Downloaden in de balk bovenin het OneDrive-venster. OneDrive zipt de bestanden en mappen en daarna kun je dat bestand downloaden. Bewaar het zip-bestand op een veilige plek op de pc of een NAS en verwijder daarna alsnog dezelfde mappen en bestanden in OneDrive. Let wel, alles wat je downloadt, kun je niet meer online bekijken, bewerken of delen. Ook moet je nu weer zelf voor zorgen voor goede beveiliging en back-up van die bestanden.

©PXimport

Tip 05: Ruimte bijkopen

Wil je geen bestanden uit de cloud verwijderen of heb je geen mogelijkheid ze veilig op de eigen pc of het eigen netwerk te bewaren, dan kun je de opslagruimte vergroten door opslagruimte bij te kopen. Daarvoor klik je op Premium OneDrive linksonder in het OneDrive-venster. Microsoft laat de verschillende opties zien met de bijbehorende prijzen. De prijzen voor alleen opslagruimte variëren van twee tot tien euro per maand voor 100 GB tot 1000 GB extra opslagruimte. Wanneer je die nog niet hebt, maar bijvoorbeeld wel de gratis webversies van Word, Excel, PowerPoint of OneNote gebruikt, dan kan het aantrekkelijk zijn de aanschaf van Microsoft 365 te overwegen. Dan krijg je het gebruik van de echte Office-applicaties plus 1000 GB opslagruimte per persoon (maximaal zes mensen) voor een bedrag dat afhankelijk van het aantal gezinsleden best concurrerend is vergeleken met alleen online opslag bijkopen. Voor 120 euro koop je ook een harde schijf van 4 TB, alleen is dat dan weer geen cloudopslag.

©PXimport

Kopieer bestanden eerst naar de pc of een NAS voor je ze verwijdert uit OneDrive

-

Prullenbak legen helpt niet

Raakt de OneDrive-opslag vol, dan ligt het voor de hand de Prullenbak leeg te maken. Dat kan ook bestand voor bestand door eerst met een klik in de linkerkantlijn de Prullenbak te openen, maar sneller gaat het via Instellingen / Opties / Opslag beheren. Klik op Prullenbak leegmaken en bevestig het definitief verwijderen van de bestanden via Verwijderen. Maar let op, het legen van de prullenbak in OneDrive maakt geen opslagruimte vrij. De bestanden in de OneDrive-prullenbak tellen niet mee met de opslagcapaciteit die iemand gebruikt. Bestanden in de OneDrive-prullenbak worden na 30 dagen altijd automatisch verwijderd en tot die tijd tellen ze eigenlijk niet mee. Kortom, de Prullenbak leegmaken, het kan, maar verwacht er geen opslagwonderen van.

©PXimport

Tip 06: Camera-upload

Een echte ruimtevreter is de camera-upload. Heb je de OneDrive-app op je smartphone of tablet staan, dan uploadt die mogelijk alle foto’s en video’s. Heb je deze functie ingeschakeld, dan zit in de map Mijn bestanden een map Camera-album. Daarbinnen zie je dan mappen met jaartallen en daarbinnen de maanden. De foto’s die geüpload worden, staan hier netjes op datum in de juiste map. Maak je veel foto’s, dan gebruik je al snel ook heel veel opslagruimte. Je kunt deze functie in de OneDrive-app op je smartphone of tablet uitschakelen door linksboven op je account te klikken en dan naar Instellingen / Camera-upload te gaan. Je kunt er via Inclusief video’s ook de video-upload uitzetten. Omdat het uploaden van de foto’s zo’n handig functie is, ligt het meer voor de hand oude foto’s te downloaden en ze dan te verwijderen. Doordat OneDrive ze al sorteert per jaar en maand, gaat dat erg eenvoudig.

©PXimport

De camera-upload is een handige functie, maar een grote ruimtevreter

-

Tip 07: Delen stoppen

Een handige mogelijkheid van cloudopslag is het delen van en zelfs samenwerken aan documenten. In OneDrive klik je hiervoor met de rechtermuisknop op een bestand en kies je voor Delen. Voer de mailadressen in van de personen met wie je het document wilt delen en na een klik op Verzenden is het bestand gedeeld. Opnieuw is de eenvoud waarmee dit allemaal kan niet in het voordeel van goed en veilig gebruik van OneDrive. Standaard geef je namelijk elke gebruiker het recht om documenten ook te bewerken én dat voor altijd. Bewerken is vaak helemaal niet nodig en documenten eindeloos delen is al helemaal onverstandig. OneDrive biedt wel de mogelijkheid de rechten te beperken tot alleen lezen of voor een bepaalde tijd, maar dat vereist extra handelingen. Het is mogelijk, maar niet makkelijk om dit achteraf te herstellen. Klik op Gedeeld in de linkerkantlijn van het OneDrive-venster voor een overzicht van alle documenten die zijn gedeeld. Bij Gedeeld door mij staan de documenten waar jij anderen rechten voor hebt gegeven. Dat zijn er vaak veel meer dan je verwacht en gedurende langere tijd dan de opzet was. Helaas is er geen handige optie om het delen in één keer te stoppen of bewerken te veranderen in alleen-lezen. Het kan echter wel. Klik met de rechtermuisknop op een document en kies Gegevens / Heeft toegang / Toegang beheren. Om het delen te stoppen klik je op het X-teken achter de koppeling en kies je voor Koppeling verwijderen. Wil je het delen voor één of enkele specifieke gebruikers stoppen, klik dan onder de naam van die gebruiker op het driehoekje achter Kan bewerken en kies Wijzigen in alleen weergeven of Stoppen met delen. Druk op F5 om het scherm te vernieuwen en te zien dat het document niet meer bij de gedeelde documenten staat.

©PXimport

Tip 08: Apparaten beheren

Behalve met andere personen deel je de toegang tot OneDrive ook al snel met andere apparaten. Dit geldt voor elke computer, laptop, smartphone, tablets en zelfs Xbox-spelcomputers waarmee je via Windows, de OneDrive-software of OneDrive-app (alleen de browser is niet genoeg) verbinding maakt met de opslagruimte. Ook hier geldt: eenmaal verbonden blijft verbonden. Om te zien welke apparaten allemaal verbonden zijn, klik je rechtsboven in OneDrive op de knop van jouw account en kies je Mijn profiel / Apparaten. Je kunt ook direct https://account.microsoft.com/devices openen in de browser. Je ziet nu een overzicht van alle apparaten die met jouw account verbonden zijn. Apparaten die je al niet meer hebt of gebruikt, kun je verwijderen. Klik naast het apparaat op de drie verticale puntjes en kies Verwijderen. Zet een vinkje bij Ik ben klaar om dit apparaat te verwijderen en bevestig je keuze.

©PXimport

Synchronisatiesoftware

In dit artikel openen we OneDrive vooral in de browser. Op de pc, Mac, smartphone en tablet gebruiken we de OneDrive-software of app. Deze voorkomt dat je telkens moet inloggen en biedt de mogelijkheid foto’s en op de pc ook screenshots automatisch te uploaden. De Windows- en Mac-software plaatst bovendien een kopie van de bestanden en mappen in OneDrive op het apparaat en synchroniseert alle wijzigingen tussen de twee. Dit werkt erg prettig en maakt de toegang tot de bestanden nog makkelijker en sneller. Binnen Windows staat de OneDrive-software in het systeemvak naast de klok. Klik hier op de OneDrive-wolkjes en via Map openen open je de OneDrive-map op de eigen computer en via Online weergeven de online opslag in de browser. Via Help en instellingen zijn veel van de gebruikte functies in dit artikel ook direct op de pc toegankelijk. Werkt de synchronisatie niet goed, kies dan Instellingen / Account / Deze pc ontkoppelen. Verwijder dan eerst de koppeling en schakel die daarna via dezelfde opties weer in door in te loggen met je Microsoft-account. De synchronisatie tussen dit apparaat en de cloud wordt opnieuw gestart. Doorgaans lost dit de meeste OneDrive-problemen op.

©PXimport

Instellingen synchroniseren

Heb je meerdere Windows-computers en log je op elk in met je Microsoft-account, dan kun je de instellingen tussen de verschillende apparaten laten synchroniseren. Via OneDrive worden dan zaken zoals het Windows-thema, wachtwoorden, taalvoorkeuren maar ook de bekende wifi-netwerken, printer- en muisopties en voorkeuren voor de Verkenner en systeemmeldingen, gesynchroniseerd. Via Start / instellingen / Accounts / Uw instellingen synchroniseren kun je dit uitschakelen of kiezen wat je wel of niet wilt synchroniseren. Wil je het synchroniseren van deze instellingen helemaal stoppen, schakel dan eerst op alle apparaten de synchronisatie uit. Ga dan naar de online pagina met alle apparaten en kies Gesynchroniseerde instellingen wissen. Is de synchronisatie op alle apparaten gestopt, dan kun je dan via Verwijderen de back-ups van die instellingen van OneDrive verwijderen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: