ID.nl logo
Zo bouw je een eigen partnerwebsite in WordPress
© PXimport
Huis

Zo bouw je een eigen partnerwebsite in WordPress

Coolblue is toch die bekende webwinkel waar veel mensen hun zuurverdiende centen uitgeven? Klopt helemaal! Je kunt daarentegen óók geld verdienen met Coolblue. Zodra je producten op een eigen website promoot, ontvang je hiervoor een vergoeding. Dat bedrag kan uiteindelijk behoorlijk oplopen. Hoe bouw je een succesvolle partnerwebsite met WordPress?

Tip 01: Affiliate marketing

Voordat je een complete website uit de grond stampt, leggen we eerst de werking van het partnerprogramma van Voolblue uit. De bedoeling is kortgezegd dat bezoekers via jouw website op www.coolblue.nl terechtkomen. Zodra een bezoeker iets bij de webwinkel koopt, ontvang jij als partner een percentage van de order als financiële beloning. Het doorverwijzen gebeurt door middel van hyperlinks. Deze vorm van internetmarketing heet in vakjargon affilliate marketing. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het verkochte product. Voor een reiskoffer bedraagt de commissie bijvoorbeeld tien procent, terwijl je voor een spiegelreflexcamera slechts één procent provisie ontvangt. Benieuwd naar de beloningspercentages van alle producten? Ga naar www.coolblue.nl/affiliate en klik op Bekijk commissies van alle producten.

Probeer een originele invalshoek te bedenken voor een partnerwebsite. Dat kan bijvoorbeeld een weblog over persoonlijke verzorging of een reviewsite met klusspullen zijn. Belangrijk is dat de website voldoende potentie heeft om veel bezoekers te trekken. Bestaan er al talloze websites over het beoogde onderwerp, dan is het lastig om met je website hoog in Google te komen. Werp dus even een blik op de concurrentie. Kies verder altijd een onderwerp dat je persoonlijke interesse heeft. Het bouwen van een succesvolle partnersite vereist namelijk een lange adem.

©PXimport

Tip 02: Domein en hosting

Heb je een goede invalshoek voor de partnerwebsite bedacht? Dan is het registreren van een geschikte domeinnaam de volgende stap. Een sterke url dekt de lading van je website. Als je je richt op de Nederlandse markt, ligt een domeinnaam met .nl-extensie voor de hand. Surf naar www.sidn.nl en probeer in het invoerveld je verzinsels uit. Het bedenken van een passende domeinnaam blijkt in de praktijk nog een hele uitdaging; veel webadressen zijn tenslotte al bezet. Is er een naam vrij die je graag als webadres wilt gebruiken? Klik op Registreer nu om verschillende hostingproviders te tonen. Via Toon meer registars verschijnen er nog meer aanbieders.

Een hostingprovider stelt tegen betaling een webserver beschikbaar waarop je de partnerwebsite kunt publiceren. Hierdoor is het webadres voor bezoekers altijd bereikbaar. Voor een domeinnaam inclusief hosting betaal je bij de meeste aanbieders jaarlijks een paar tientjes. Als voorbeeld voor dit artikel besluiten we het domein www.hoofdtelefoonexpert.nl bij Hosting2Go te registeren. Hierop promoten we hoofdtelefoons die bezoekers bij Coolblue kunnen bestellen.

©PXimport

Tip 03: WordPress

WordPress is zowel voor beginners als gevorderden uitstekend gereedschap om een fraaie website te bouwen. Programmeerkennis heb je niet nodig. Zodra je een domeinnaam en hostingpakket hebt gekozen, ontvang je van de hostingprovider inloggegevens voor een online beheerpaneel. Dit beheerpaneel noemt de aanbieder bijvoorbeeld control panel of hostingmanager.

Gunstig is dat nagenoeg alle hostingproviders een automatische installatie van WordPress ondersteunen. Dat scheelt behoorlijk wat werk. Je hoeft namelijk geen installatiebestanden naar een ftp-server te verzenden of handmatig een database aan te maken. Bekijk in het beheerpaneel van je hostingprovider vanuit welk menudeel je WordPress kunt installeren. Klanten van Hosting2Go gaan bijvoorbeeld naar Webapps / App installeren, waarna ze onderaan achter WordPress kiezen voor Installeren. Belangrijk is dat je als locatie de hoofdmap van de webserver invult. Bedenk verder een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze gegevens gebruik je in het vervolg om bij WordPress in te loggen. Rond de installatie van WordPress op de webserver af.

©PXimport

Voor WordPress heb je geen programmeerkennis nodig

-

Tip 04: Dashboard openen

Zodra WordPress op de webserver is geïnstalleerd, ga je de website vormgeven. Surf naar www.jouwwebsite.nl/wp-admin, waarna je inlogt met de gebruikersnaam en het wachtwoord. Het dashboard van jouw WordPress-site verschijnt in beeld. Snuffel vrijblijvend even rond en maak kennis met de gebruikersomgeving. Allereerst neem je een aantal essentiële zaken door. De kans is groot dat je via het automatische script van de hostingprovider niet de recentste versie van WordPress hebt geïnstalleerd. Dat is veiligheidshalve wel nodig. Klik aan de linkerkant van het menu onder Dashboard op Updates. Is er een nieuwe versie, klik dan op de blauwe knop Nu bijwerken. Nuttig om te weten is dat je op deze plek ook updates van geïnstalleerde plug-ins en thema’s kunt installeren, al is dat van latere zorg.

Navigeer naar Instellingen / Algemeen en vul een passende ondertitel in. Bedenk goed wat je hier invult, want deze ondertitel is in de zoekresultaten van Google zichtbaar en is meestal ook zichtbaar in de header van je site. Kies verder de juiste tijdzone en de gewenste datum- en tijdnotatie. Bewaar de instellingen tot slot via Wijzigingen opslaan.

©PXimport

Logo ontwerpen

Een goede website heeft áltijd een herkenbaar logo. Je kunt natuurlijk zelf wat knutselen in een grafisch programma als Paint of GIMP, maar dat kost doorgaans veel tijd. Voor een snel ontwerp is de webdienst LogoMakr een prima alternatief. Surf naar www.logomakr.com en bekijk eventueel het introductiefilmpje. Een logo heeft meestal een beeldmerk, zoals in ons voorbeeld een hoofdtelefoon voor de website www.hoofdtelefoonexpert.nl. De catalogus van LogoMakr telt ruim één miljoen plaatjes, dus er zit vast wel iets bruikbaars tussen. Gebruik wel Engelse zoektermen. Nadat je een geschikt beeldmerk hebt gevonden, typ je de naam van de website. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld sierlijke letters met een opvallend kleurtje. Ben je tevreden? Klik rechtsboven op Save logo (pictogram met diskette). Als je het logo in een hoge resolutie wilt opslaan, vraagt LogoMakr een bijdrage van 19 dollar (ongeveer 17 euro). Dat is handig wanneer je het logo op groot formaat wilt gebruiken, bijvoorbeeld op een t-shirt of poster. Voor online gebruik is een hoge resolutie niet per se nodig. Klik in dat geval onderaan op no thanks, Download Low Resolution file. Sla het bestand ten slotte op.

©PXimport

Tip 05: Thema kiezen

Als je de huidige website bezoekt, oogt de gebruikersomgeving erg kaal. Het standaardthema van WordPress is nog actief. Door een ander thema aan te wijzen, wijzig je in één klap de indeling, kleuren en navigatiestructuur. Overigens kun je het design later naar eigen smaak aanpassen. Navigeer binnen het dashboard naar Weergave / Thema’s en kies Nieuwe toevoegen. WordPress heeft allerlei fraaie thema’s in huis. Die kun je gratis gebruiken. Heb je iets moois op het oog? Zweef met de muisaanwijzer boven het thema en klik op Voorbeeld. Wanneer de nieuwe stijl je bevalt, bevestig je met Installeren. Via Activeren is het kersverse design direct zichtbaar op jouw website.

©PXimport

Met een thema wijzig je in één klap de indeling, kleuren en menu’s van jouw website

-

Tip 06: Extern thema

Een nadeel van de standaard WordPress-thema’s is dat websitebeheerders ze op grote schaal gebruiken. Wens je liever een unieker ontwerp met meer mogelijkheden, dan kun je als alternatief een betaald thema overwegen. Een professioneel team houdt het design up-to-date, zodat je zeker weet dat je website een lange houdbaarheid heeft. De website ziet er vaak ook gelikter uit.

Voor gebruik op www.hoofdtelefoonexpert.nl besluiten we in ons voorbeeld om het ‘Extra’-thema van Elegant Themes te installeren. Deze stijl is namelijk geoptimaliseerd voor het verwerken van reviewscores van geteste producten. Ideaal dus voor ons streven om Coolblue-hoofdtelefoons te promoten. Voor een jaarbedrag van 89 dollar (ca. € 80,-) hebben klanten onbeperkt toegang tot een catalogus van honderden professionele thema’s. Naast Elegant Themes bestaan er nog veel meer goede vindplaatsen, een andere bekende site is bijvoorbeeld ThemeForest.

Heb je eenmaal een geschikt thema gevonden, dan bewaar je hiervan een zip-bestand op de computer. Navigeer binnen het WordPress-dashboard naar Weergave / Thema’s en klik bovenaan op Nieuwe toevoegen. Kies aan de bovenzijde voor Thema uploaden en selecteer via Bestand kiezen het lokaal opgeslagen zip-bestand. Je klikt vervolgens op Nu installeren. Via Activeren is het nieuwbakken thema meteen zichtbaar op de website.

©PXimport

Tip 07: Thema aanpassen

Als je een goed thema hebt gekozen, begint de vormgeving van je website waarschijnlijk al ergens op de lijken. Je zet de kleuren, het lettertype, het logo en allerlei andere opmaakinstellingen eenvoudig naar je hand. Ga in WordPress naar Weergave / Customizer en neem naar eigen inzicht alle instellingen door.

Wijzigingen verschijnen direct in beeld en worden pas opgeslagen als jij het aangeeft. Zo kun je alles eerst als preview bekijken zonder dat de site daadwerkelijk wordt aangepast. Neem hiervoor even de tijd, want er zijn nogal wat opties aanpasbaar. Wellicht weet je niet van iedere optie de betekenis, maar dat is geen ramp. Probeer het gewoon even uit. Op een later moment pas je de vormgeving zo nodig nog aan. Gebruik de pictogrammen linksonder en bekijk hoe de website er op een smartphone, tablet of reguliere monitor uitziet.

Tevreden? Klik linksboven op Publiceren. Met het kruisje keer je weer terug naar het dashboard. Uitgebreide (betaalde) thema’s voegen in WordPress doorgaans een eigen menu-onderdeel toe. Hier pas je nog allerlei geavanceerde opmaakfuncties aan, waardoor je de vormgeving tot in detail kunt wijzigen.

©PXimport

Thema-updates

Vanzelfsprekend wil je verse updates van je thema direct installeren. Een betaald thema vereist hiervoor veelal een api-sleutel. Die kun je bij de aanbieder van het professionele design opvragen. Heb je bijvoorbeeld een account bij Elegant Themes , dan vind je deze sleutel via Account / Account details / Api keys. Kopieer de code naar het juiste invoerveld van de thema-instellingen binnen WordPress en sla de wijzigingen op.

©PXimport

Tip 08: Aanmelden Coolblue

De website is gebouwd, dus nu kan het promotiewerk voor Coolblue beginnen. Dat doe je door online artikelen te publiceren. Voordat je enthousiast teksten gaat typen, meld je je eerst aan bij het zogeheten affiliate-programma van Coolblue. Na goedkeuring kun je op je partnerwebsite de affiliate-links naar producten van de populaire webwinkel gaan toepassen. Je ontvangt geld wanneer bezoekers een link volgen en vervolgens producten bestellen.

Surf naar www.coolblue.nl/affiliate en klik op Registreren. Vul nu je persoonlijke gegevens in. Typ ook een gebruikersnaam en wachtwoord. Coolblue wil graag weten op welke manier je promotie maakt. Dat kan bijvoorbeeld een nieuwssite of blog zijn. Je dient ook een vakterrein op te geven. Onderaan vul je de url van de partnerwebsite in en typ je daarnaast een korte beschrijving. Heb je alle velden eerlijk ingevuld? Klik dan op Verzenden. Coolblue gaat je aanvraag op korte termijn beoordelen. Na goedkeuring ontvang je ter bevestiging een e-mail en heb je toegang tot het affiliate-programma. Coolblue handelt aanvragen meestal binnen enkele werkdagen af.

©PXimport

Ontvang geld als bezoekers via jouw partnerwebsite producten bestellen bij Coolblue

-

Tip 09: Partnerize

Coolblue werkt voor zijn affiliate-programma samen met Partnerize. Dit bedrijf houdt exact bij welke bezoekers er via jouw website op www.coolblue.nl terechtkomen en hoeveel geld ze in de webshop spenderen. Als Coolblue de aanvraag heeft goedgekeurd, log je in op de website van Partnerize. Linksboven kun je kiezen voor de Nederlandse taal als je wilt. Belangrijk is dat je weet hoe je zogeheten traceerlinks naar producten op Coolblue kunt maken.

Open in de browser een vers tabblad en zoek een product op www.coolblue.nl dat je op de eigen website wilt promoten. Kopieer bovenaan de url van deze productpagina. Vervolgens klik je binnen de accountpagina van Partnerize bovenaan op Tracking. Selecteer aan de linkerkant Coolblue NL en plak in het veld achter Deeplink de Coolblue-url. Bij Link voor tracking verschijnt er nu een zeer lang webadres. Deze url gebruik je voor promotiedoeleinden op je eigen website. Coolblue merkt aan deze link welke bezoekers er van jouw website afkomstig zijn. Geven zij geld uit in de webshop, dan volgt er een financiële beloning! In de volgende tip lees je hoe je een traceerlink in een artikel op je website gebruikt. Klik in Partnerize achter de traceerlink alvast op Kopiëren.

©PXimport

Hoog komen in Google

Het succes van dit affiliate marketing-project valt of staat met de ranking in Google. Staat de website bij populaire trefwoorden hoog in de lijst met zoekmachineresultaten, dan ontvang je waarschijnlijk veel bezoekers. Helaas is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het realiseren van een goede ranking in Google is namelijk een vak apart. Over het algemeen helpt het wanneer andere websites naar jouw website linken. Zorg verder voor informatieve pagina’s en online artikelen waarin je focus-trefwoorden regelmatig terugkomen. De plug-in Yoast SEO stimuleert gebruikers om een WordPress-site te optimaliseren voor Google. Installeer deze uitbreiding via Plugins / Nieuwe plugin.

©PXimport

Tip 10: Nieuw bericht

Als je eenmaal weet hoe je traceerlinks naar Coolblue-producten kunt maken, gebruik je deze links eenvoudig in een nieuw bericht. Ga in WordPress naar Berichten / Nieuw bericht en bedenk een pakkende titel. Typ nu de rest van de tekst en gebruik naar eigen inzicht de opmaakfuncties in de knoppenbalk. Via het plusteken voeg je eventueel extra elementen aan het bericht toe, zoals een tussenkop, audiofragment, afbeelding of galerij.

Wil je een link naar een Coolblue-product maken? Selecteer een woord of zinsdeel en klik in de knoppenbalk op het pictogram met de paperclip. Plak binnen het invoerveld vervolgens de traceerlink die je in de vorige tip hebt aangemaakt. Je klikt daarna op het pijltje dat omlaag wijst en activeert de optie Openen in nieuwe tab. Bevestig met het pictogram Toepassen (pijltje naar links). De traceerlink is nu actief!

Neem nu alle opties van de rechterkolom door en koppel desgewenst categorieën en tags aan het bericht. Vergeet verder niet om een zogenaamde uitgelichte afbeelding aan te wijzen, want die komt bij de meeste thema’s op de hoofdpagina terecht. Tevreden? Klik rechtsboven op Publiceer.

©PXimport

Statische webpagina’s

Hierboven hebben we gewerkt met berichten, maar je kunt de traceerlinks ook op statische pagina’s gebruiken. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je achtergrondinformatie wilt publiceren waarvan de inhoud niet zo vaak verandert. Ga hiervoor naar Pagina’s / Nieuwe pagina. Het toevoegen van traceerlinks werkt hetzelfde als bij een nieuw bericht. Bij gebruik van meerdere webpagina’s pas je de navigatiestructuur van de partnerwebsite naar eigen inzicht aan. Ga in dat geval naar Weergave / Menu’s.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Haar voor je geld: 5 stylingtangen en föhns voor een piekfijne Moederdag
© Prostock-studio
Gezond leven

Haar voor je geld: 5 stylingtangen en föhns voor een piekfijne Moederdag

Op zoek naar een leuk cadeau voor moeder? Maak niet de fout om aan te komen met wasmiddel, een stofzuiger of iets anders uit de categorie 'nuttig', maar verras haar met iets waar ze écht blij van wordt. We hebben voor jou een selectie gemaakt van vijf föhns en stijltangen die door andere gebruikers gewaardeerd worden met minimaal een 8. Zo laat je haar (haar) deze Moederdag echt shinen!

DYSON Airwrap I.D. Straight + Wavy Multistyler

De Dyson Airwrap I.D. is een veelzijdige 6-in-1 multistyler die droogt, krult, golft, gladmaakt, volume geeft en pluizig haar temt. Dankzij intelligente warmte- en luchtstroomregeling hoef je je geen zorgen te maken over (hitte)beschadiging van je haar. Het conische Airwrap-opzetstuk met taps toelopende punt maakt het mogelijk om dichter bij de haaraanzet te stylen. In de praktijk betekent dat: strakkere krullen met behoud van volume en veerkracht. Handig: via bluetooth kun je het apparaat koppelen aan de MyDyson-app voor gepersonaliseerde stylinginstellingen.

Toepassingen: drogen, krullen, golven, gladmaken, volume geven, pluizig haar temmen Bijgeleverde accessoires: Fast Dryer, Flyaway + Smoother, Conisch Airwrap, 40mm Airwrap lang, zachte gladmakende borstel, grote ronde volumeborstel, opbergcase, filterreinigingsborstel Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,8

BaByliss Hydro Fusion 2100 (D773DE)

De BaByliss Hydro Fusion 2100 is een krachtige föhn met een vermogen van 2100 watt, uitgerust met geavanceerde plasmatechnologie en een dubbel ionensysteem. Deze technologie hydrateert het haar en vermindert pluizigheid tijdens het drogen, wat resulteert in glad en glanzend haar. Met een gewicht van slechts 420 gram en een 2,5 meter lange kabel is deze föhn licht en gebruiksvriendelijk. De meegeleverde diffuser is ideaal voor het definiëren van natuurlijke krullen en textuur.

Toepassing: drogen, gladmaken, krullen definiëren Bijgeleverde accessoires: smalle blaasmond, diffuser Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,6

Remington ONE Dry & Style (D6077)

De Remington ONE Dry & Style is een veelzijdige föhn met een 2000 watt motor die luchtstromen tot 120 km/u genereert voor snel drogen. Dankzij de Thermacare-sensor wordt de luchttemperatuur gereguleerd om het haar te beschermen tegen oververhitting. Met acht warmte- en snelheidsinstellingen kun je de föhn aanpassen aan jouw haartype. De vier meegeleverde opzetstukken, waaronder een diffuser en een flyaway-tamer, maken het mogelijk om verschillende stijlen te creëren.

Toepassing: drogen, gladmaken, krullen definiëren, pluizig haar temmen Bijgeleverde accessoires: smalle blaasmond, diffuser, flyaway-tamer, opbergtas Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,4

Philips StyleCare Prestige BHB876/00

De Philips StyleCare Prestige BHB876/00 is een automatische krultang met een slimme krultechnologie die het haar automatisch oprolt en krult. Met drie temperatuurinstellingen (170°C, 190°C en 210°C), drie timerinstellingen (8s, 10s, 12s) en drie instelbare krulrichtingen kun je verschillende krulstijlen creëren, van losse golven tot strakke krullen - Philips zelf heeft het over 27 verschillende looks. De verticale grip en de langere cilinder maken het mogelijk om meer haar in één keer te stylen. De keratine-keramische coating beschermt het haar tegen hittebeschadiging.

Toepassing: automatisch krullen Bijgeleverde accessoires: staafreinigingsaccessoire Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,6

Rowenta Infinite Looks 14-in-1 (CF4231)

De Rowenta Infinite Looks 14-in-1 is een alles-in-één multistyler die het mogelijk maakt om te krullen, stijlen, volume toe te voegen en meer. Met een conische krultang, een 32 mm ronde verwarmde borstel en een 2-in-1 stijltang/krimper kun je eindeloos variëren in haarstijlen. De keramische coating zorgt voor glad en glanzend haar. De set wordt geleverd met diverse accessoires, waaronder haarclips en een opbergtas, voor gebruiksgemak en veelzijdigheid.

Toepassing: krullen, stijlen, krimpen, volume toevoegen Bijgeleverde accessoires: conische krultang, ronde borstel, stijltang/krimper, haarclips, opbergtas Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 9,3

▼ Volgende artikel
Review Xiaomi 15 Ultra – Camerasmartphone verfijnd
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi 15 Ultra – Camerasmartphone verfijnd

Vorig jaar introduceerde Xiaomi met de 14 Ultra een moderne camerasmartphone, en met de Xiaomi 15 Ultra zien we dat de fabrikant flink aan verfijning doet. Gigantische stappen vooruit hoef je echter niet te verwachten. Maar dat geldt gelukkig ook voor het prijskaartje: ook dat is niet gigantisch gestegen.

Uitstekend
Conclusie

Xiaomi speelt het dit jaar op veilig, en dat is op zich geen bezwaar. De stap van de 14 Ultra naar de 15 Ultra is echter klein, waardoor een upgrade voor bestaande gebruikers weinig toevoegt. Bekende minpunten blijven: een relatief beperkt updatebeleid, vooraf geïnstalleerde apps en AI-functies die niet overtuigen. Verder wordt de Snapdragon 8 Gen 3 (Elite)-chipset flink heet bij hoge belasting – maar dat is meer een Qualcomm-probleem. Geen enkele smartphonefabrikant lijkt dat probleem op te kunnen lossen. Kies je voor de 15 Ultra, dan krijg je wel een krachtige camerasmartphone die heel wat in zijn mars heeft.

Plus- en minpunten
  • Kwaliteit foto's en video's
  • Verschillende opnamemogelijkheden
  • Snel besturingssysteem
  • Prachtig beeldscherm
  • Veel invloed op uitkomst foto's en video's
  • Bloedsnelle processor
  • Periscooplens van 200 megapixel
  • Prijs is behoorlijk hoog
  • Overige functies zijn modern, maar niet uniek
  • Wat vooraf geïnstalleerde apps
  • Dure Photography Kit
  • Updatebeleid kan beter
  • Chipset wordt bloedheet

Dat gezegd hebbende kost de Xiaomi 15 Ultra nog steeds 1499 euro, maar daar krijg je dan 16 GB aan werkgeheugen en 512 GB aan interne opslagruimte voor terug. Koppel dat aan de Qualcomm Snapdragon 8 Elite-chipset, waarmee onder meer ook de Galaxy S25 Ultra en Zenfone 12 zijn uitgerust, en je houdt een indrukwekkend pakket over. Maar eerlijk is eerlijk, daar betaal je dan ook een flinke duit voor. En we vonden de OnePlus 13 destijds al prijzig…

Over de processor hebben we inmiddels veel geschreven in andere recensies. De cpu is extreem krachtig en eigenlijk overgekwalificeerd voor dagelijkse dingen als mailen, bellen of WhatsAppen. Zwaardere taken vormen dan ook geen probleem: – er zal geen Android-game zijn die hier niet soepel op draait. Die rekenkracht heeft wel een nadeel. Onder hoge belasting wordt de chipset gloeiendheet, en die warmte verspreidt zich over het hele toestel.

©Wesley Akkerman

Prestaties dalen onder druk, maar het gebruik blijft soepel

Daar hebben meerdere premium smartphones van dit moment last van. Geen enkele Elite-telefoon kan het hoofd koel houden. Anders dan bij andere smartphones met dezelfde processor lijkt het erop dat Xiaomi de prestaties afknijpt. Vrijwel direct nadat we het toestel onder druk zetten, zakken de prestaties naar tachtig procent van het vermogen. Dat blijft een kwartier stabiel, waarna ze verder zakken – maar in de praktijk merk je daar weinig van.

Het grote oled-paneel van 6,7 inch is net zo high-end als de processor en vrijwel gelijk aan dat van de 14 Ultra. De verschillen zijn klein: een sterkere beschermlaag die beter tegen krassen en vallen zou moeten beschermen, en een iets hogere piekhelderheid van 3200 nits in plaats van 3000. Kleuren ogen rijk en natuurlijk, en dankzij de hoge verversingssnelheid voelt alles soepel aan.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel en uitgebreid

De accu heeft wel een boost gekregen. Xiaomi maakt gebruik van een relatief nieuwe batterijtechnologie (met meer siliciumcarbide, net als de OnePlus 13) om meer vermogen in de accu te stoppen. Dit keer is dat iets meer dan 5400 mAh. Daarmee houd je het twee dagen uit op een volle accu, afhankelijk van wat je doet. Opladen gaat nog altijd razendsnel met 90 watt via de kabel en 80 watt draadloos. Met de juiste oplader heb je het toestel binnen 40 minuten vol.

Net als zijn voorganger draait ook de Xiaomi 15 Ultra op HyperOS, dit keer gebaseerd op Android 15. De software is snel en overzichtelijk, maar lijkt in de praktijk nog altijd op het oude MIUI. Je krijgt bovendien te maken met wat overbodige apps en een beperkte updatebeleid (slechts vier upgrades). Het systeem biedt wel voldoende ruimte voor personalisatie. Zo kun je dit keer meer doen met het vergrendelscherm, maar op een Galaxy S25 is het aantal opties uitgebreider.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

120x

AI-mogelijkheden, alleen met een account

En net zoals op veel andere smartphones kom je ook op de Xiaomi 15 Ultra flink wat AI-opties tegen. Het gros daarvan werkt op basis van Google Gemini. Dit is dan ook de standaard-assistent die je tegenkomt wanneer je de powerknop ingedrukt houdt. Verder beschikt de smartphone over de handige zoekfunctie Circle to Search. Uiteraard moet je dan wel inloggen met een Google-account, anders kun je daar geen gebruik van maken.

Nu zullen veel mensen dat standaard doen. Maar helaas moet je óók inloggen met een Xiaomi-account als je de exclusieve AI-toestelopties wilt gebruiken. Als je dat doet, houd er dan rekening mee dat niet alles vlekkeloos werkt. Je hebt altijd een internetverbinding nodig, je moet plugs-in downloaden en je moet rekening houden met AI-fouten. De opvulfunctie (een AI-functie waarmee je een deel van een foto kunt laten opvullen, bijvoorbeeld wanneer je iets weghaalde, zoals een persoon of boom) laat duidelijke softwarefouten zien; je kunt het beter bij de opties houden die Google standaard aanbiedt.

©Wesley Akkerman

4,3x

©Wesley Akkerman

2x

Dat mooie camerasysteem

Net zoals bij de Xiaomi 14 Ultra draait het bij de Xiaomi 15 Ultra natuurlijk allemaal om het camerasysteem. Dat is waar een groot deel van die 1500 euro naartoe gaat. Net als bij de voorganger kun je ook nu kiezen uit twee duidelijke modi: Leica Vivid of Authentic. Met de eerste optie ogen foto's wat meer verzadigd en geschikt voor sociale media, terwijl de tweede mogelijkheid beelden op een veel natuurlijke manier vastlegt.

Binnen de overzichtelijke camera-app tref je behoorlijk veel opties aan waarmee je foto's precies zo kunt maken zoals je wilt. Toegegeven, op een Sony Xperia 1-model tref je meer knopjes en opties aan, maar we zijn van mening dat Xiaomi een mooie middenweg vindt tussen functionaliteit en ontwerp. Je raakt niet snel verdwaald binnen de app, aangezien alles netjes en op logische plekken neergezet is. Kudos, want dat is ook wel eens anders.

©Wesley Akkerman

1x

©Wesley Akkerman

1x

200 megapixel

Ten opzichte van de 14 Ultra is er niet ontzettend veel veranderd. Begrijp ons niet verkeerd, dat bedoelen we niet negatief. De 14 Ultra maakt immers immens mooie foto's en bij de 15 Ultra is dat niet anders. Nieuw is dit keer de periscooplens van 200 megapixel, die tot 4,3 keer optisch kan inzoomen. Dat is iets lager dan de vijf keer op de vorige Ultra, maar dit keer zijn de sensor en de resolutie hoger en is de opening sneller. Dat levert in de praktijk betere foto's op.

De andere drie camera's beschikken over 50 megapixel en presteren grotendeels hetzelfde. Het systeem kiest veelal automatisch de juiste brandpuntafstanden voor je wanneer je wat instellingen aanpast, waardoor je behoorlijk gemakkelijk mooie foto's maakt. Het reageert bovendien bijzonder snel. Je kunt heel snel een kiekje ergens van maken. Echter, foto's openen gaat dan wat trager – het is duidelijk dat er nog flink wat nabewerking plaatsvindt.

©Wesley Akkerman

2x

©Wesley Akkerman

4,3x

Mooie foto's

Over het algemeen maakt de Xiaomi 15 Ultra mooi belichte foto's met een fijn en subtiel contrast, waar kleuren precies vastgelegd worden zoals in het echt (in de Authentic-modus, waar we het meest mee gespeeld hebben). De groothoekcamera is de minst sterke van het stel, met iets eenvoudigere specificaties en zonder optische beeldstabilisatie. Toch kun je er prima mee uit de voeten. Zeker als je even stil blijft staan, levert ook deze lens gewoon mooie beelden op.

Ook is het jammer dat de variabele diafragma-opening van de Xiaomi 14 Ultra is verdwenen. In plaats daarvan krijg je nu een vaste f/1.63-opening. Die zorgt voor een korte scherptediepte, waardoor je soms onbedoeld veel waas in beeld krijgt. Tegelijkertijd levert dat juist een sterk diepte-effect op, wat handig is als je daar bewust naar zoekt. Portretmodus is daardoor minder vaak nodig. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt, kan dit dus ook positief uitpakken.

©Wesley Akkerman

10x

Het beste systeem?

Het systeem doet an sich niets onder voor de concurrentie. Sterker nog: waarschijnlijk is dit de beste smartphonecamera-ervaring van dit moment. Dat komt door de grote hoeveelheid opties en de algemene camerakwaliteit, waar we bijna niets over te klagen hebben. Ook niet in het donker. Het systeem laat genoeg licht door voor foto's die gedetailleerd en kleurrijk ogen. Daarnaast legt het details in de schaduw ook goed vast.

Tegelijk met de Xiaomi 15 Ultra brengt het bedrijf wederom een nieuwe fotografiekit op de markt. Voor zover wij hebben kunnen zien is dit hetzelfde product als van de Xiaomi 14 Ultra. De kit biedt extra ringen, een powerbank en een cameraknop en kost 199 euro. Het is leuk om te zien dat Xiaomi hier in investeert, want het zou je ervaring kunnen verbeteren. Maar echt essentieel vinden we het pakket niet. Extra lenzen moet je helaas zelf nog apart kopen.

©Wesley Akkerman

0,5x

Xiaomi 15 Ultra kopen?

Xiaomi speelt het dit jaar op veilig, en dat is op zich geen bezwaar. De stap van de 14 Ultra naar de 15 Ultra is echter klein, waardoor een upgrade voor bestaande gebruikers weinig toevoegt. Bekende minpunten blijven: een relatief beperkt updatebeleid, vooraf geïnstalleerde apps en AI-functies die niet overtuigen. Verder wordt de Snapdragon 8 Gen 3 (Elite)-chipset flink heet bij hoge belasting – maar dat is meer een Qualcomm-probleem. Geen enkele smartphonefabrikant lijkt dat probleem op te kunnen lossen. Kies je voor de 15 Ultra, dan krijg je wel een krachtige camerasmartphone die heel wat in zijn mars heeft.