ID.nl logo
Huis

XP naast Windows 7

De regel bij het opzetten van een dualboot-systeem is dat het oudste besturingssysteem het eerst geïnstalleerd moet zijn. Installeert u dit later, dan zal het reeds geïnstalleerde nieuwere systeem niet meer herkend worden, met als gevolg dat u alleen nog toegang tot het oudere systeem hebt. Toch is het niet al te moeilijk om ook 'achterstevoren' een goed werkend dualboot-systeem op te zetten. Hoe u dit doet, laten we in deze cursus zien.

Wanneer u na de overstap op Windows 7 tot de ontdekking komt dat u uw oude vertrouwde Windows XP toch niet helemaal kunt missen, is virtualisatie van XP binnen Windows 7 een optie. Wilt u echter dat XP volledig van de aanwezige hardware gebruik kan maken, dan heeft een dualboot-systeem de voorkeur. En al is het regel om hierbij het oudste besturingssysteem als eerste te installeren, noodzakelijk is dit niet. We laten u zien hoe u in dat geval na installatie van Windows XP weer toegang krijgt tot Windows 7 door de bootloader aan te passen met behulp van EasyBCD. Een ander probleem, dat zich overigens bij elke dualboot-installatie met Windows 7 en XP voordoet, is dat de herstelpunten van Windows 7 door Windows XP verwijderd worden. We doen u een relatief eenvoudige methode aan de hand om ook dit te voorkomen. Verder geven we uitleg over het partitioneren van de harde schijf en tonen we hoe u Windows XP slipstreamt met Service Pack 3, wat het updaten na de installatie aanzienlijk bekort. Tevens laten we zien hoe u XP weer snel optimaal laat presteren. Tot slot leggen we uit hoe u met Windows 7 een image van beide systeemschijven maakt, waarmee u bij calamiteiten het gehele systeem binnen twintig minuten weer kunt herstellen.

Een waarschuwing vooraf

Uw huidige herstelpunten in Windows 7 zullen tijdens de installatie van Windows XP verwijderd worden. Het is dus van groot belang dat u goede back-ups hebt van uw systeem en uw data. Dit geldt ook bij operaties als het opnieuw partitioneren van de schijf, wat in veel gevallen nodig zal zijn wanneer u een dual-bootsysteem gaat opzetten. Met het back-upprogramma in Windows 7 kunt u op een eenvoudige en snelle manier systeemimages en back-ups van al uw gegevens maken. Het uitvoeren van de in dit artikel genoemde handelingen zonder enige vorm van back-up ontraden we met klem.

01. Windows XP slipstreamen met Service Pack 3

Door Service Pack 3 op te nemen in de installatie-cd-rom, wordt het aantal updates dat naderhand geïnstalleerd moet worden zo klein mogelijk. Een dergelijke integratie van service packs, drivers of updates met de installatiebestanden wordt 'slipstreamen' genoemd. Met het gratis programma nLite (zie kader 'Benodigde software') kunt u dit eenvoudig voor elkaar krijgen.

Na installatie van het programma kopieert u eerst de gehele inhoud van de oorspronkelijke XP-installatie-cd naar een map op uw bureaublad. Vervolgens downloadt u Service Pack 3, en u slaat ook dit op uw bureaublad op. Hebt u een niet-Nederlandse Windows-versie, dan dient u uiteraard eerst de juiste taal te kiezen.

Hierna start u nLite, u kiest voor de Nederlandse taal en u klikt op Volgende. Via de knop Bladeren wijst u de map met installatiebestanden aan, waarna u achtereenvolgens op OK en Volgende klikt. Het programma zoekt nu even naar de installatiebestanden. Zodra dit zoekproces voltooid is, klikt u twee keer op Volgende. Vervolgens selecteert u de opties Integreer een Service Pack en Maak een opstartbaar ISO-bestand, waarna u nogmaals op Volgende klikt. U kiest nu het service pack dat op uw bureaublad staat. Nadat u nogmaals op Volgende hebt geklikt, vindt de integratie met de installatiebestanden plaats, waarbij u enige voortgangsvensters voorbij ziet komen. Ten slotte wordt gemeld dat de geïntegreerde installatie voltooid is.

U klikt nu op OK en dan wederom op Volgende, waarmee u in het venster belandt om het opstartbare iso-bestand te maken. Klik op de knop ISO maken en sla het bestand bijvoorbeeld op als WindowsXPSP3.iso. Wanneer de iso gemaakt is, klikt u achtereenvolgens op Volgende en Gereed om nLite af te sluiten. Het iso-bestand brandt u tot besluit op cd. Dit kan niet met de standaard in Windows 7 aanwezige brander. Beschikt u niet over een programma als Nero, dan kunt u hiervoor Active@ ISO Burner gebruiken. Ook dit tooltje vindt u in het kader 'Benodigde software'.

©PXimport

Met nLite is slipstreamen een fluitje van een cent.

©PXimport

Het programma nLite maakt desgewenst direct een opstartbaar iso-bestand.

02. Een partitie voor XP maken

Tenzij u XP op een tweede harde schijf installeert, zult u er veelal een aparte partitie voor moeten aanmaken op de schijf die ook Windows 7 bevat. Het is af te raden een tweede besturingssysteem op een eventueel al aanwezige datapartitie te installeren. Niet omdat dit problemen zal opleveren wat de installatie betreft, maar omdat een systeemimage in dat geval zeer groot kan worden, waardoor het maken en terugzetten ervan onnodig lang zal duren.

Het aanmaken van een nieuwe partitie is eenvoudig te realiseren met een programma als Norton PartitionMagic. En gratis equivalent hiervan is EASEUS Partition Manager, dat we hier als voorbeeld gebruiken. We gaan hierbij uit van een harde schijf die in twee partities verdeeld is, wat bij veel pc's standaard het geval zal zijn. Naast de systeem- en de datapartitie maken we de partitie voor XP.

Na opstarten toont het programma de indeling van de harde schijf in een staafdiagram. U gaat nu eerst de datapartitie verkleinen. Hiervoor klikt u met uw rechtermuisknop op D: en u kiest Resize/Move. Vervolgens sleept u de linkerrand van de partitie naar rechts tot u voldoende ruimte voor de nieuwe partitie hebt gemaakt. Voor Windows XP plus een aanzienlijke hoeveelheid programma's zal 20 tot 25 GB ruimschoots volstaan. U klikt hierna nogmaals met uw rechtermuisknop op D: maar dit keer kiest u Advanced / Change Drive Letter en u verandert D: in E:. Vervolgens klikt u met rechts op de vrijgekomen ruimte, die inmiddels grijs geworden is en aangeduid wordt als Unallocated (Niet toegewezen), en u kiest Create. In het venstertje dat verschijnt, vult u achter Partition Label de naam in die u aan het station wilt geven, en u kiest als stationsletter D: waarna u op OK klikt. Maakt u tijdens het herpartitioneren een vergissing, dan is er geen man overboord: u kunt alle stappen een voor een ongedaan maken via de knop Undo.

Is alles naar wens verlopen, dan klikt u op Apply. Wanneer de systeempartitie onveranderd is gebleven (zoals in dit geval), zullen de veranderingen doorgevoerd worden zonder dat u de pc opnieuw hoeft op te starten. Het herpartitioneren kan enige tijd duren. Wacht rustig af en gebruik de pc tijdens deze procedure niet. Hierna bent u klaar om XP te installeren.

©PXimport

Op deze manier maakt u een nieuwe partitie aan.

Benodigde software

Naast de software die u nodig hebt om de schijf te partitioneren en om een geslipstreamde installatieschijf te maken, zult u na de installatie van XP nog de nodige drivers en plug-ins moeten installeren. We hebben alle programma's die in dit artikel genoemd worden voor u op een rijtje gezet. Het is aan te raden deze software van tevoren op een usb-stick of cd-rom te zetten. Alle genoemde programma's en tools zijn overigens gratis.

Voor het maken van het dual-bootsysteem hebt u de volgende programma's nodig.

 

Met nLite maakt u een installatieschijf waar Service Pack 3 reeds in opgenomen is. U downloadt het programma van Nliteos.

Hebt u geen programma dat ISO-bestanden kan branden, dan kunt u hiervoor Active@ ISO Burner gebruiken. Het gebruik ervan is uiterst eenvoudig en wijst zich vanzelf.

 

U kunt EASEUS Partition Manager gebruiken om een nieuwe partitie voor XP aan te maken.

Na installatie van XP hebt u EasyBCD nodig om de bootloader aan te passen.

 

Voor de installatie van XP moet u beschikken over de volgende software. Allereerst chipsetdrivers voor het moederbord. Welk moederbord u hebt en welke drivers XP hiervoor nodig heeft, achterhaalt u met een programmaatje als CPU-Z.

Zorg er verder voor dat u een goede virusscanner hebt die u direct kunt installeren. Dit voorkomt pop-ups die voortdurend melden dat uw beveiliging niet in orde is.

 

Ten slotte hebt u verschillende plug-ins nodig. We zetten ze hier op een rijtje zonder de downloadlocaties te noemen: deze zijn via Google eenvoudig te vinden.

[list]Adobe Reader of een alternatief zoals Foxit Reader

Flash IE

Flash Non-IE

Shockwave Flash

Java

K-Lite Mega Codec pack

QuickTime Lite (QT Lite)

Silverlight krijgt u aangeboden via Microsoft Update. Deze plug-in hoeft u dus niet apart te downloaden.[/list]

03. Windows XP installeren

De installatie van XP is in feite het eenvoudigste deel van de hele procedure. Een en ander verschilt nauwelijks van de manier waarop dit in een single-bootsysteem gaat. U start op vanaf de geslipstreamde installatie-cd-rom. Eerst wordt de hardwareconfiguratie gecontroleerd, waarna Windows enige tijd bestanden naar de harde schijf zal kopiëren. Vervolgens verschijnt het Setup-scherm. U drukt op Enter om Windows te installeren, waarna de gebruikersovereenkomst zal verschijnen. Door op F8 te drukken, gaat u hiermee akkoord. In het volgende venster selecteert u ten slotte de juiste partitie. Zodra u daarna nogmaals op Enter drukt, gaat de installatie daadwerkelijk van start. De rest wijst zich vanzelf. De installatie neemt ongeveer een half uur in beslag, waarna u het systeem kunt gaan updaten en optimaliseren.

©PXimport

Nadat u de juiste partitie hebt gekozen, drukt u op Enter om de installatie te starten.

04. Updaten en optimaliseren van XP

Op dit punt kunt u (tijdelijk) niet meer in Windows 7 komen. Dat is op dit moment een voordeel, want het updaten van XP vergt vele herstarts, waarbij u nu niet voortdurend een keuzescherm te zien zult krijgen.

Alvorens te kunnen updaten, zult u de chipsetdrivers waarschijnlijk moeten installeren. Hierna hebt u weer een werkende internetverbinding, en tevens bevat een dergelijk driverpakket meestal ook de juiste beeldscherm-, audio- en videostuurprogramma's. Hebt u nog steeds geen geluid of een slecht beeld, dan kunt u de geschikte video- en audiodrivers voor uw systeem op internet zoeken. Installeer meteen ook uw virusscanner. Daarna gaat u naar Start / Alle programma's / Windows Update. Hier krijgt u eerst verschillende updates aangeboden, waarmee u Windows Update opwaardeert tot Microsoft Update. Kies hierbij direct voor de optie om Microsoft Update automatisch te laten controleren op updates en om deze automatisch te laten installeren.

Vervolgens installeert u alle essentiële updates. Bij optionele updates waarvan u zeker weet dat u ze niet nodig hebt, kunt u aanvinken dat deze in het vervolg niet meer aangeboden moeten worden. Wanneer Windows volledig geüpdatet is, kunt u het beste eventuele extra browsers en uw favoriete messengerprogramma installeren. Pas hierna installeert u Flash, Shockwave Flash, Java, Adobe of Foxit Reader, het K-Lite Mega Codec Pack en QT Lite. De reden voor deze specifieke volgorde is dat reeds geïnstalleerde plug-ins soms niet herkend worden door een browser of messengerprogramma dat later geïnstalleerd wordt, waardoor bepaalde webinhoud niet in het betreffende programma weergegeven kan worden.

De reden dat we voor het Mega Codec Pack hebben gekozen (en niet voor een van de afgeslankte versies), is dat de huidige harde schijven over het algemeen ruimte genoeg hebben voor een dergelijk pakket. Ook wordt het geheugen hierdoor niet extra belast, aangezien codecs pas geladen worden op het moment dat ze nodig zijn. Dit pack is bijzonder compleet en u bent er op heel veel mee voorbereid.

Hierna rest nog het uitschakelen van overbodige opstartitems en services van derden. Daarvoor gaat u naar Start / Uitvoeren, u typt msconfig en u klikt op OK. Op het tabblad Services zet u een vinkje bij Alle Microsoft-services verbergen. Services van uw virusscanner laat u uiteraard ongemoeid, maar services van geluids- en videokaarten kunt u over het algemeen uitschakelen. Wijzigingen aanbrengen in Windows-services raden we af. Een uitzondering is in dit geval Windows Time. Wanneer de tijdsynchronisatie in Windows 7 goed functioneert, is deze overbodig in XP. Meestal kan een groot deel van de opstartitems die u onder het tabblad Opstarten aantreft eveneens uitgeschakeld worden. Ook hier geldt dat u items gerelateerd aan uw beveiligingssoftware ingeschakeld dient te laten.

©PXimport

Op deze manier mist u geen enkele update meer.

©PXimport

Uitschakelen van overbodige opstart­items en services van derden verbetert de prestaties meestal aanzienlijk.

05. De bootloader aanpassen

Tot nu toe is Windows 7 onbereikbaar gebleven: uw pc start op met Windows XP, zonder dat u een keuzescherm te zien krijgt waarin u een van beide besturingssystemen kunt kiezen. Dit kunt u eenvoudig verhelpen met EasyBCD (zie kader 'Benodigde software').

U start het programma en klikt op Add/Remove Entries. In het bovenste venster zal Windows 7 al vermeld staan, aangezien dit het standaardbesturingssysteem is. U gaat XP hier nu aan toevoegen.

Onder Add an Entry kiest u op het tabblad Windows bij Type voor Windows NT/2k/XP/2k3. Achter Name vult u de naam in die u straks in het keuzescherm wilt zien. Bij Drive staat C:\ al geselecteerd. U kunt dit ook niet veranderen, aangezien de bootloader zich daar bevindt. Nu klikt u rechts onderin op Add Entry en vervolgens rechts bovenaan op Save. Windows XP verschijnt hierdoor eveneens in het bovenste venster. Dan klikt u op Manage Bootloader, waar de optie Reinstall the Vista Bootloader geselecteerd moet zijn. Ten slotte klikt u op Write MBR, waarna u het programma sluit en de pc opnieuw opstart. U krijgt hierbij nu de keuze tussen Windows 7 en XP.

Standaard zal de pc met Windows 7 opstarten zodra u op Enter drukt of wanneer u gedurende 30 seconden geen keuze maakt. Vanuit Windows 7 kunt u dit eventueel wijzigen. Klik hiervoor met uw rechtermuisknop op Computer en kies Eigenschappen. Klik op Geavanceerde systeeminstellingen en ga naar het tabblad Geavanceerd. Hier klikt u onder Opstart- en herstelinstellingen op de knop Instellingen, waarna u het standaardbesturingssysteem kunt wijzigen, evenals het aantal seconden dat het keuzemenu wordt getoond.

©PXimport

Met EasyBCD maakt u Windows 7 weer toegankelijk.

©PXimport

De opstartinstellingen kunnen eenvoudig gewijzigd worden.

Een systeemimage maken

Wanneer uw dual-bootsysteem uiteindelijk helemaal in orde is, en nadat u alle verdere programma's hebt geïnstalleerd, is het sterk aan te bevelen een image van beide besturingssystemen te maken. Hiermee kunt u het systeem bij eventuele problemen in korte tijd geheel herstellen. Met het programma Back-up maken en terugzetten, dat u in het Configuratiescherm van Windows 7 vindt, is het maken van een image een simpel klusje. U opent het programma en klikt op Een systeemkopie maken. De image kan op een tweede harde schijf of op enkele dvd's opgeslagen worden. Als u de systeempartities uitsluitend voor de besturingssystemen en uw programma's gebruikt (waarbij u uw data elders onderbrengt), past een image van de beide systeempartities over het algemeen op drie tot vier dvd's.

Nadat u het back-upmedium hebt gekozen, wordt gevraagd van welke stations een image gemaakt moet worden. Standaard staat de schijf met Windows 7 (C:) al aangevinkt. Nadat u de D: partitie eveneens hebt aangevinkt, klikt u op Volgende. In het overzichtsvenster klikt u tot besluit op Back-up starten.

Het is met dit programma niet mogelijk een aparte image van D: te maken, en evenmin is het mogelijk een image van D: afzonderlijk terug te zetten. In de praktijk blijkt dat geen problemen op te leveren, maar het is aan te bevelen regelmatig een nieuwe systeemimage te maken - zeker nadat u grote wijzigingen op een van beide systeemschijven hebt doorgevoerd.

 

©PXimport

Met een image herstelt u het systeem in korte tijd volledig.

06. Herstelpunten Windows 7 veiligstellen

Een probleem bij elke dualboot-installatie met Windows 7 en Windows XP is dat dit laatste besturingssysteem de herstelpunten van Windows 7 verwijdert. De oorzaak hiervan is dat XP op een andere manier omgaat met schaduwkopieën dan Windows 7. Het uitschakelen van Systeemherstel in Windows XP lost het probleem niet op. De 'workaround' die Microsoft aanbeveelt, is om de partitie waar Windows 7 zich op bevindt onzichtbaar te maken vanuit Windows XP. Dit doet u door een eenvoudige registeraanpassing waardoor de C:-partitie in Windows XP offline wordt gezet.

U gaat hiervoor als volgt te werk: druk op de Windows-toets+R, typ regedit en klik op OK. Ga in de Register-editor naar KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices, klik met uw rechtermuisknop op een lege plek in het rechter deelvenster en kies Nieuw / Sleutel. Noem de nieuwe sleutel Offline en dubbelklik erop. Rechtsklik in het rechter deelvenster en kies nu Nieuw / DWORD-waarde. Geef deze waarde de naam \DosDevices\C:, dubbelklik erop en geef deze de waarde 1. Sluit de Register-editor af en start de pc opnieuw op. De schijf waarop Windows 7 zich bevindt, zal nu onder Windows XP aangeduid worden als Lokaal station (C:) en ontoegankelijk zijn.

Wanneer u regelmatig een systeemimage maakt (zie kader 'Een systeemimage maken'), kunt u systeemherstel in Windows XP uitschakelen. In Windows 7 laat u systeemherstel dan ingeschakeld voor de systeemschijf, terwijl u het voor de overige partities uitschakelt.

©PXimport

Een registeraanpassing in XP voorkomt dat herstelpunten in Windows 7 verdwijnen.

▼ Volgende artikel
Jouw foto's op jouw pc of NAS: veilig, privé en slim
© Andrey Sinenkiy
Huis

Jouw foto's op jouw pc of NAS: veilig, privé en slim

Diensten als iCloud-foto’s en Google Foto’s zijn handig om je foto’s te back-uppen, beheren en delen. Alleen is de online opslagruimte beperkt. Ook je kijkt naar je privacy, zijn deze oplossingen niet altijd ideaal. Er zijn gelukkig gratis tools waarmee je bijna dezelfde ervaring hebt als bij deze online diensten. Je zet je foto’s niet in de cloud, maar gewoon op je eigen pc of NAS.

In dit artikel laten we zien hoe je je eigen foto's beheert, zonder afhankelijk te zijn van clouddiensten zoals Google Foto’s of iCloud:

  • Installeer Immich via Docker op je pc
    • Stel automatische ordening op basis van metadata in
    • Upload en beheer foto’s via de webinterface of mobiele app
    • Deel foto's of albums met vrienden of familie
    • Maak automatische back-ups van je smartphone
  • Gebruik Synology Photos als je een Synology-NAS bezit
    • Deel albums met andere NAS-gebruikers of via een openbare link
    • Gebruik slimme functies zoals de tijdlijn,en mensen- en objectherkenning
    • Synchroniseer je foto's automatisch via de Synology Photos-app

Vind je foto's in de cloud niet erg? Lees dan: Ode aan orde: je immense fotocollectie beheer je zo

Er is weinig mis met de gespecialiseerde cloudopslagdiensten van Apple, Google, Microsoft (OneDrive) en Dropbox. Je kunt hiermee prima foto’s bewaren en delen. De tools zijn voor dit gebruik zelfs uitstekend, maar de opslagruimte is vaak beperkt en het blijven cloudoplossingen. Je bestanden staan dus ergens anders opgeslagen.

Overweeg je een alternatief om foto’s te synchroniseren zonder cloudopslag, dan zijn er meerdere opties, zoals Nextcloud (met de Photos-app), PhotoPrism, digiKam en Piwigo. Wij zijn gecharmeerd van de opensource-dienst Immich en Synology Photos, die je specifiek voor de Synology-NAS kunt gebruiken. Beide tools bieden functies als automatische fotoback-ups, album- en gebruikersbeheer, gezichtsherkenning, tijdlijnweergave, tagging, locatiegebaseerd zoeken, delen, raw-bestanden en toegang via een webinterface. Kortom, er is weinig in de cloudoplossingen dat je bij deze gratis tools niet vindt. We maken eerst kennis met Immich (uitgesproken als het Engelse ‘image’) en daarna met Synology Photos. We focussen ons hierbij op de installatie, de initiële configuratie en het basisgebruik.

Immich

Docker-installatie

Immich wordt frequent geüpdatet en is beschikbaar voor meerdere platformen. Wij gaan aan de slag met de installatie onder Windows. Dit doen we via het gratis Docker Desktop. Docker Desktop beheert containers, een soort lichte, afgescheiden virtuele omgevingen met alle benodigde apps, services en instellingen. Installeer de app met enkele muisklikken en start deze op (de eerste keer kun je op Accept en tweemaal op Skip klikken). Minimaliseer vervolgens het venster, maar laat de app actief.

Goed om te weten: je kunt Immich via Docker ook op je NAS installeren, wat hier ook wel Container Manager (Synology) of Container Station (QNAP) genoemd. In dit artikel gaan we hier alleen niet verder op in.

Docker Desktop heb je met een paar muisklikken geïnstalleerd en opgestart.

Voorbereiding

Immich installeren we dus als Docker-container. Eerst voer je enkele voorbereidingen uit. Open de verkenner en ga naar de map Linux (onderaan). Open vervolgens de submap docker-desktop en dan Home. Maak hier een map met jouw naam en daarbinnen de submap Docker. Binnen deze docker-map maak je de map Immich-app aan. Het pad wordt dus: \\wsl.localhost\docker-desktop\home\<je_naam>\docker\immich-app.

Creëer nu twee submappen in een andere map op een schijf met genoeg opslagruimte: Library en Postgres (bijvoorbeeld C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\library).

Navigeer nu in de verkenner naar de map Immich-app. Houd de Shift-toets ingedrukt, klik met rechts op een lege plek en kies PowerShell-venster hier openen. Houd de verkenner geopend en ga via deze pagina naar de downloadsite. Klik bij Get docker-compose.yml file op het documenten-pictogram (Copy), plak dit in PowerShell met Ctrl+V en druk op Enter om het yml-bestand te downloaden. Herhaal dit voor het commando bij Get .env file, zodat zowel het yml-bestand als het env-bestand in de map Immich-app staan.

Open het env-bestand in een teksteditor, bijvoorbeeld Notepad++ of Kladblok, en pas de volgende variabelen aan:

UPLOAD_LOCATION=C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\library
DB_DATA_LOCATION=C:\Users\<je_accountnaam>\Docker\Immich\postgres
TZ=Europe/Amsterdam
DB_PASSWORD=<eigen wachtwoord>

Zorg ervoor dat de paden kloppen met jouw situatie en sla het aangepaste bestand op.

Voordat je de container installeert, moet je eerst enkele variabelen aanpassen in het env-bestand.

Installatie

Alles is nu klaar om de Docker-container met Immich te draaien. Ga terug naar de map Immich-app en voer het commando docker-compose up -d uit. Dit zorgt ervoor dat alle benodigde onderdelen worden gedownload en uitgevoerd. Na enkele minuten zie je in het Docker Desktop-venster, bij Containers, dat de vier Immich-onderdelen actief zijn. Test dit direct door Localhost:2283 op de adresbalk van je browser in te vullen. Dit is de standaardpoort waarop Immich draait; dit zie je bij Immich_server in het Docker-containeroverzicht. Als het nodig is, kun je het poortnummer aanpassen in het yml-bestand. Klik in de webinterface op Aan de slag om daadwerkelijk met Immich te starten.

Je kunt de containers op elk moment stoppen en starten vanuit Docker Desktop. Dit doe je in de rubriek Containers: selecteer Immich en druk op Stop of Start.

De vier containers zijn gestart en Immich is nu bereikbaar vanuit de webinterface.

Configuratie

Je begint met het aanmaken van een beheerdersaccount. Vul de gevraagde gegevens in en bevestig met Registreren. Log daarna in met het opgegeven e-mailadres en wachtwoord.

Klik in het welkomstvenster op Thema, kies Licht of Donker, en ga naar Privacy. Hier kun je de kaartfunctie inschakelen (om foto’s via coördinaten op een kaart te tonen) en de versiecontrole activeren (voor het ontvangen van updates).

Ga vervolgens naar Opslagtemplate en bepaal of je fotobestanden automatisch wilt ordenen op basis van metadata. Als dit ingeschakeld is, kun je bij Voorinstelling een structuur kiezen met een sjabloon. Kies bijvoorbeeld voor {{y}}-{{MMMM}}-{{dd}}/{{filename}}. Bevestig met Klaar.

Je kunt via een sjabloon je foto’s bewaren op basis van bepaalde metadata.

Basisgebruik

Links in de webinterface zie je een venster met onderdelen als Foto’s, Verkennen, Kaart, Delen, Favorieten, Albums en Gereedschap. Open Foto’s, klik op de plusknop en selecteer de gewenste fotobestanden. De geüploade foto’s verschijnen als miniaturen in een tijdlijn. Bovenaan zie je een zoekbalk met rechts een filterknop om media te selecteren op onder meer naam, plaats, camera, datum en type. Gebruik Uploaden (rechtsboven) om extra foto’s toe te voegen.

Selecteer een of meer foto’s. Rechtsboven verschijnen meerdere knoppen, zoals Toevoegen aan favorieten (voor de rubriek Favorieten) en een menu om de selectie te downloaden, archiveren, verwijderen, de datum of locatie te wijzigen, of miniaturen en metadata te vernieuwen.

Via Toevoegen aan kun je foto’s aan een album toevoegen. Klik op +Nieuw album om een album te maken dat je terugvindt in de rubriek Albums. Gebruik Verkennen in het linkervenster om foto’s gegroepeerd te zien op tijd, locatie of – via AI – op herkenbare objecten, gezichten of thema’s, zoals berglandschappen.

De webinterface van Immich heeft wel wat weg van Google Foto’s.

Back-ups en delen

Je vindt in de webinterface ook de optie Delen. Klik hierop, voeg een beschrijving toe en eventueel een wachtwoord. Geef aan of de ontvanger foto’s mag downloaden en/of uploaden. Stel hiervoor een verloopdatum in, bijvoorbeeld over 1 dag. Klik op Link maken om een link te genereren. Deze link is mogelijk http://localhost<…>, maar je kunt dit aanpassen naar het interne ip-adres van je Immich-server, of een extern adres dat vanaf internet bereikbaar is (zie tekstkader ‘Vanaf het internet’).

Wil je media delen met specifieke personen? Klik hiervoor rechtsboven op je accountpictogram en kies Beheer. Ga naar Gebruikers, klik op Gebruiker aanmaken, vul de gegevens in en bevestig. Bij het openen van een fotoselectie of album kun je dan via de deelknop direct de gewenste gebruiker(s) selecteren, zodat de media in hun webomgeving beschikbaar zijn.

Voor Android en iOS kun je de mobiele Immich-app installeren. Vul het ip-adres van je Immich-server in en meld je aan. Tik op de upload-knop, geef Immich de nodige machtigingen en kies Selecteer om aan te geven welke fotoalbums de app moet back-uppen naar je server. Zet Albums synchroniseren aan om dit te automatiseren en bevestig met Back-up uitvoeren.

Immich is ook beschikbaar als mobiele app, wat handig is voor (automatische) mediaback-ups.

Synology Photos

Voorbereiding

We gaan uit van een Synology-NAS (Network Attached Storage) die via een webinterface toegankelijk is. Verbind via je browser met de webinterface van DSM, het Synology-besturingssysteem.

Open nu eerst het Configuratiescherm, kies Gebruiker en groep, ga naar Geavanceerd en zorg dat Gebruiker basismap inschakelen is ingeschakeld (op het gewenste volume). Bevestig met Toepassen. Open daarna de app File Station, waar je ziet dat de mappen Home en Homes (met persoonlijke submappen voor elke NAS-gebruiker) zijn aangemaakt.

Ga vervolgens naar Package Center in het hoofdmenu. Als de app Synology Photos nog niet is geïnstalleerd, zoek dan naar de naam van deze app. Klik vervolgens op Installeren en daarna op Openen. Klik rechtsboven op je profielicoon, kies Instellingen en open het tabblad Gedeelde ruimte. Schakel eventueel Gedeelde ruimte in en bevestig met Opslaan. Gedeelde media worden nu standaard opgeslagen in de map \photo.

Het is even wennen, maar je persoonlijke media en je gedeelde media belanden voortaan in de daarvoor bestemde mappen.

Gedeelde media

Als je nu foto’s met bijvoorbeeld familieleden wilt delen die toegang hebben tot je NAS, volg dan deze stappen. Ga naar Configuratiescherm / Gebruiker en groep, open het tabblad Groep en klik op Maken. Geef een groepsnaam op (bijvoorbeeld Familie) en druk op Volgende. Selecteer de gewenste leden, druk drie keer op Volgende en vink Synology Photos in de kolom Toestaan aan. Bevestig met Volgende (tweemaal) en met Voltooid.

Open vervolgens de app Synology Photos. Bij Instellingen / Gedeelde ruimte klik je op Toegangsmachtigingen instellen. Selecteer de groep (Familie) en kies Volledige toegang in de uitklapmenu’s. Bevestig met de plusknop en klik op Opslaan. Zet daarna op het tabblad Gedeelde ruimte een vinkje bij zowel Gezichtsherkenning inschakelen in Gedeelde ruimte als Onderwerpherkenning inschakelen in Gedeelde ruimte. Bevestig met Opslaan.

Test de instellingen door een gebruiker uit de groep aan te melden op je NAS, bijvoorbeeld via een incognito-tabblad in je browser. Zodra deze gebruiker Synology Photos opent, kan ook hij media uploaden in zowel de persoonlijke ruimte als de gedeelde ruimte. Links bovenaan in het applicatievenster kun je tussen deze ruimtes schakelen. De inhoud van deze ruimtes kun je overigens ook op bestandsniveau beheren via de overeenkomstige mappen in File Station (althans als administrator).

Als lid van de groep Familie krijgt deze gebruiker meteen ook toegang tot de gedeelde ruimte.

Basisgebruik

We laten nu zien hoe je met fotoalbums werkt. Gebruik eerst de knop Filter tonen (rechtsboven) om filters te activeren en snel de gewenste foto’s te vinden. Selecteer vervolgens een reeks foto’s; er verschijnt een rode balk. Klik hier op de plus-knop Toevoegen aan album, kies +Nieuw album, vul een naam in en druk op OK. Ga naar Albums (tweede knop) in het applicatievenster. Hier kun je foto’s opvragen volgens Recent toegevoegd, Labels en Locaties en, indien eerder ingeschakeld, volgens Mensen (gezichtsherkenning) en Onderwerpen (objectherkenning). Je albums vind je hier ook. Met de plus-knop rechtsboven kun je hier nieuwe albums maken.

Ga met de muisaanwijzer boven een album staan; er verschijnt een knop met drie puntjes. Klik op Delen. Schakel Koppeling delen in en stel bij Privacy-instellingen in of het album Privé of Openbaar is (eventueel met downloadmachtiging). Bij Privé selecteer je bij Lijst van genodigden de gewenste gebruiker(s) of groep(en) en geef je de machtigingen aan: Weergave, Downloaden of Provider (beheerder). Je kunt ook een wachtwoord en vervaldatum instellen. Kopieer de link en bevestig met Opslaan.

Klik op Delen (derde knop) in het applicatievenster en kies Fotoverzoek. Klik op Fotoverzoek maken, vul een onderwerpsregel in, selecteer een bestemmingsmap en bevestig met Verzoek maken. Je hoeft nu alleen maar de link te sturen naar de mensen van wie je graag foto’s wilt ontvangen voor je collectie.

Goed om te weten: er is ook een mobiele app voor Android en iOS van Synology Photos met de functie Photo Backup. Daarmee synchroniseer je opgeslagen foto’s en video’s.

Je kiest zelf met wie je albums deelt en met welke machtigingen je dat doet.

Vanaf het internet

Je fotocollectie, beheerd met een tool als Immich of via je Synology-NAS, is standaard niet toegankelijk voor ongeautoriseerde personen buiten je netwerk. Wil je dat dit wel kan? Dan kun je bij een Synology-NAS de ingebouwde functie QuickConnect inschakelen via het Configuratiescherm in DSM, bij Externe toegang. In de praktijk moet je alleen vaak aan de slag met technieken als poortdoorverwijzing op je router. Of je moet een VPN-server installeren zoals WireGuard, eventueel gecombineerd met een eigen hostnaam via dynamisch DNS om het probleem van een wisselend extern ip-adres te omzeilen.

We hebben helaas niet de ruimte om hier dieper op in te gaan. Binnen je eigen netwerk kun je in elk geval probleemloos je fotoalbums beheren en delen.

Ook onderweg kun je je via de mobiele app en je QuickConnect-ID aanmelden bij Synology Photos op je NAS.

▼ Volgende artikel
Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort
© Wesley Akkerman
Huis

Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort

De Denon AH-C500W-oortjes beloven vanwege de open pasvorm comfort en omgevingsbewustzijn. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een pasvorm die niet echt aansluit op de gehoorgang.

Oké
Conclusie

De Denon AH-C500W probeert met een open ontwerp een omgevingsbewuste luisterervaring te bieden, maar schiet op meerdere vlakken tekort. De pasvorm is onstabiel, de aanraakbediening irritant en het geluid – met name de bas – valt tegen. Daardoor voelt dit model vooral aan als een ongelukkig compromis.

Plus- en minpunten
  • Heel licht ontwerp
  • Heldere sound
  • Equalizer binnen de app
  • Blijven niet goed zitten
  • Audio mist duidelijke baslaag
  • Karige app

Het ontwerp van de Denon AH-C500W is volgens de fabrikant gericht op comfort; daarvoor heeft de fabrikant een zogenaamde 'open pasvorm' in het leven geroepen die niet diep in je gehoorgang zit. Hierdoor voelen de oordopjes licht aan en kun je ze lang zonder enige irritatie dragen. Bovendien blijf je goed in verbinding met je omgeving, omdat er geen ruisonderdrukking is en de dopjes zelf niets tegenhouden. Dat zijn allemaal mooie manieren van omdenken. De AH-C500W-dopjes hebben dan ook geen rubber tips die in je oren gaan en de boel afsluiten, maar vallen bij bewegingen daardoor ook makkelijk uit je oren.

De oordopjes beschikken over moderne technologie zoals bluetooth 5.3 met multipoint-connectiviteit, waardoor je met twee apparaten tegelijk kunt verbinden. De totale batterijduur bedraagt 24 uur, inclusief de oplaadcase. Dankzij de IPX4-classificatie zijn ze bestand tegen zweet en spatwater, maar gezien de vorm zijn ze niet echt geschikt voor sporters. De bediening verloopt via gevoelige aanraakoppervlakken op de oordopjes of via de gratis app. Verder hebben ze microfoons met beamforming voor heldere telefoongesprekken.

©Wesley Akkerman

Gladde oortjes

Aan de functionaliteit ligt het dus zeker niet. Denon zet daarmee in op een breed publiek. We vinden het alleen jammer dat de oortjes geen rubber tips hebben, want die helpen vaak bij het blijven zitten in de gehoorgang. We realiseren ons dat dit een persoonlijke voorkeur is; er zijn immers nog steeds mensen die liever gladde oordopjes hebben dan rubber of siliconen oortips die je dieper in je oor moet duwen. Maar als je lang haar hebt, je veel met je hoofd beweegt of de oordopjes met de hand (en niet via de app) bedient, is de kans groot dat je ze verplaatst of dat ze uit je oren vallen.

We vinden de bediening op de oortjes sowieso behoorlijk gevoelig, maar gelukkig kun je die uitschakelen via de gratis Denon Headphones-app. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben ze regelmatig beter in onze oren moeten draaien, omdat ze niet bleven zitten, en hebben daardoor regelmatig onbedoeld functies geactiveerd. Bovendien beschikt de app over een vijfpunts equalizer. Heel handig, want daarmee verbeter je het geluid daadwerkelijk. Helaas kun je je eigen instellingen niet opslaan; als je terug wilt naar oude settings, dan moet je die handmatig invoeren.

©Wesley Akkerman

Het open karakter

Omdat de Denon AH-C500W een open karakter heeft, zijn ze lastig te vergelijken met oordopjes die wel beschikken over enige afsluiting. Maar dat is dan ook precies de bedoeling. Het is maar net wat je van een setje oortjes verlangt. En eerlijk is eerlijk: ze zijn zo licht dat je ze bijna niet voelt zitten. Door dit karakter klinkt de muziek heel helder, terwijl je ondertussen alles nog meekrijgt vanuit je omgeving. In het openbaar vervoer is dat een nachtmerrie, maar we denken niet dat Denon verwacht dat je ze overal gebruikt.

Verder is ons duidelijk dat de Denon AH-C500W flink wat kracht mist. Zonder equalizerinstellingen vallen de lagere tonen helemaal weg, waardoor je voornamelijk naar de vocalen en hogere segmenten luistert. Met de traditionele glimlachinstellingen van de equalizer (zie de screenshots verderop) trek je het middensegment verder weg van de audioweergave, maar geef je wel een flinke boost aan het onderste deel. Daardoor klinkt de muziek al wat aangenamer. Maar oordopjes met een betere afsluiting zullen in dit geval altijd beter klinken dan de AH-C500W.

©Wesley Akkerman

Open of gesloten?

Je zou de Denon AH-C500W daardoor beter kunnen vergelijken met oordopjes die je meer boven je gehoorgang plaatst – denk aan de Openfit 2+ van Shokz. Daar klinkt de soundstage daadwerkelijk warm, vol en gedetailleerd, en daar kunnen we de Denon-oortjes niet altijd op betrappen. Helemaal eerlijk is de vergelijking trouwens niet, omdat het producten uit twee technisch verschillende groepen zijn. Maar in onze beleving legt dit setje het af tegen oortjes met afsluiting en écht open oordoppen. Het is het net niet, zogezegd.

Daar speelt het ontwerp ook een grote rol in. De Denon AH-C500W's blijven minder goed zitten dan open modellen die je met een haakje om je oren bevestigt. Je bent ze bovendien voortdurend aan het bijdraaien om maar een goede pasvorm te vinden. Wellicht ligt dat deels aan de oren van ondergetekende, maar dat is nu eenmaal wel de ervaring. Ze doen bovendien sterk denken aan de AIrPods. En daardoor hebben we ook het idee dat Denon meer het Apple-publiek wil aanspreken. Een onbegonnen zaak, aangezien die mensen meestal al voorzien zijn.

©Wesley Akkerman

Denon AH-C500W kopen?

De Denon AH-C500W wil zichzelf met zijn open ontwerp neerzetten als een alternatieve keuze voor wie omgevingsbewust wil blijven. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een onrustige pasvorm, waardoor de oordopjes bij de minste beweging al dreigen uit te vallen. Deze constante noodzaak tot bijstellen leidt tot frustratie, mede door de overgevoelige aanraakbediening. Gelukkig kun je die via de app uitschakelen, maar dat verandert verder niets aan het idee dat ze niet echt lekker zitten.

Ook op audiogebied overtuigen de oortjes niet helemaal. Het open karakter levert een helder geluid op, maar de basweergave is ondermaats en vereist flinke aanpassingen via de equalizer, waarvan je de instellingen frustrerend genoeg niet kunt opslaan. De AH-C500W's vallen hierdoor in een lastig niemandsland: ze missen de geluidsisolatie en krachtige bas van afgesloten oordopjes en de stabiele pasvorm van échte open-ear modellen met oorhaken. Uiteindelijk voelen de oordopjes aan als een compromis dat op de belangrijkste vlakken helaas tekortschiet.