ID.nl logo
Windows-wachtwoord vergeten? Zo krijg je weer toegang
© diy13 - stock.adobe.com
Huis

Windows-wachtwoord vergeten? Zo krijg je weer toegang

Je start je computer op om je bij Windows aan te melden. Maar dan speelt je geheugen je parten: wat was nu ook alweer het wachtwoord? Wat je ook probeert, Windows laat je er niet in. Gelukkig zijn er uitwegen, van makkelijk tot flink lastig.

Zo veel accounts, zo veel wachtwoorden. Maar wat was nu ook alweer je wachtwoord van Windows? Geen paniek, met een van de volgende scenario's kom je vast en zeker binnen.

  • Beveiligingscode naar telefoon sturen
  • Als Administrator inloggen
  • Wachtwoordschijf herstellen
  • Beveiligingsvragen beantwoorden
  • Opstarten met een herstelstation
  • Hiren's BootCD

Wil je helemaal van de inloggegevens voor Windows af, lees dan dit artikel: Eenvoudig inloggen: zeg vaarwel tegen de pincode in Windows 11

Het kan de beste overkomen: je hebt plotseling geen idee meer welk wachtwoord je hebt gebruikt om je bij Windows aan te melden. Paniek is gelukkig nergens voor nodig. In dit artikel bespreken we vrijwel alle mogelijke scenario’s en loodsen we je hoe dan ook opnieuw binnen richting je vertrouwde bureaublad.

Accounttypes

Als je je wachtwoord bent vergeten en dit probleem wilt oplossen, is de aanpak afhankelijk van het type account waarmee je inlogt bij Windows.

Er zijn twee accounttypes: een Microsoft-account en een lokaal account. Aangezien Microsoft tijdens de Windows-installatie aandringt op een Microsoft-account, is de kans groot dat je hiermee inlogt.

Om te achterhalen welk accounttype je gebruikt, ga je naar Instellingen en selecteer je Accounts / Uw info. Dit artikel is voornamelijk gebaseerd op Windows 11, maar de stappen voor Windows 10 zijn grotendeels hetzelfde. In dit venster krijg je ook de mogelijkheid om over te schakelen naar het andere accounttype.

We gaan er voorlopig van uit dat je inlogt met een Microsoft-account.

De aanpak hangt vooral ook af van je accounttype. (Klik op de afbeeldingen voor een betere resolutie.)

Microsoft-account

Je bent dus het wachtwoord van je Microsoft-account vergeten. In dit geval ga je naar https://account.live.com/password/reset waar je je e-mailadres of telefoonnummer invult en op Volgende drukt. Afhankelijk van de gegevens die je aan je account hebt gekoppeld, verschijnen verschillende opties. Mogelijk kun je hier aangeven dat je een beveiligingscode wilt ontvangen via e-mail, sms of telefoon. Vervolgens kun je een nieuw wachtwoord instellen.

Als dit niet lukt, selecteer je Ik heb geen van deze gegevens. Voer in het volgende scherm een ander e-mailadres in dan het adres dat je wilt herstellen. Na het invullen van een captcha klik je op Volgende en ontvang je een code op dat adres. Voer deze code in en bevestig. Beantwoord vervolgens enkele persoonlijke vragen. Wanneer je voldoende overtuigende informatie hebt ingevuld, stuurt Microsoft automatisch een e-mail waarmee je weer toegang krijgt tot je account en je kunt inloggen bij Windows.

Een Microsoft-account herstellen is doorgaans niet zo lastig.

Vergeet nooit meer je wachtwoord: Alles over je wachtwoorden beheren met Bitwarden

Administrator

Het resetten van een vergeten wachtwoord voor je Microsoft-account is vrij eenvoudig. De complexiteit van het herstellen van een lokaal account daarentegen hangt af van diverse factoren, die we hier één voor één bespreken.

We beginnen met het eenvoudigste scenario: jij of een andere gebruiker kan nog (met een ander account) als beheerder inloggen. Het is zelfs mogelijk dat je eerder het ingebouwde Administrator-account had aangemaakt. Dit kun je doen door de Opdrachtprompt als administrator uit te voeren en het commando net user administrator /active:yes uit te voeren. Omdat dit account standaard geen wachtwoord heeft, is het eigenlijk wel veiliger om het niet in te schakelen (gebruik de parameter /active:no om het weer uit te schakelen).

Nadat je als beheerder bent ingelogd, open je het Configuratiescherm. Vervolgens navigeer je naar Gebruikersaccounts (2x) / Een ander account beheren en selecteer je het lokale account van de gebruiker die zijn wachtwoord is vergeten. Na een klik op Het wachtwoord wijzigen kun je een nieuw wachtwoord (2x) en een geheugensteun invoeren. Bevestig met Wachtwoord wijzigen en je nieuwe wachtwoord is geactiveerd.

Een beheerder kan het (vergeten) wachtwoord van een andere gebruiker aanpassen.

Wachtwoordherstelschijf

Als je als beheerder je wachtwoord bent vergeten en er is geen ander beheerdersaccount, zijn er nog andere oplossingen, afhankelijk van hoe vooruitziend je te werk bent gegaan.

In het ideale geval heb je een zogenaamde wachtwoordschijf aangemaakt. Dit doe je via het Configuratiescherm, waar je Gebruikersaccounts (2x) selecteert, Een wachtwoordherstelschijf maken kiest en de verdere instructies volgt.

Heb je inderdaad zo’n wachtwoordschijf (eigenlijk een usb-stick), klik dan in het aanmeldvenster op de pijlknop rechts van het Windows-aanmeldvenster. Klik op OK en kies Wachtwoord opnieuw instellen. Indien gevraagd, scrol je naar In plaats daarvan een wachtwoordherstelschijf gebruiken. De wizard Wachtwoord opnieuw instellen start nu. Steek de usb-stick met de herstelprocedure in je pc, druk op Volgende en verwijs naar deze stick. Druk opnieuw op Volgende en voer een nieuw wachtwoord (2x) en een geheugensteun in. Rond af met Volgende en met Voltooien. Deze geheugensteun verschijnt dan wanneer je bij een volgende login een fout of leeg wachtwoord invoert.

Maak van een usb-stick een ‘wachtwoordherstelschijf’, voor extra zekerheid.

Geen usb-stick in huis?

Koop 'm hier!

Aanmeldingsopties De meeste gebruikers melden zich bij Windows aan met een wachtwoord, maar er zijn nog andere aanmeldingsopties (zie Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties): Pincode, Afbeeldingswachtwoord, Beveiligingssleutel en biometrische verificatie via Windows Hello (Gezichtsherkenning en Vingerafdrukherkenning). Ben je je wachtwoord vergeten, maar had je ook een of meer van deze aanmeldingsopties ingesteld dan ben je snel klaar. Immers, in het aanmeldingsvenster hoef je maar op Aanmeldingsopties te klikken en een van de beschikbare opties te selecteren om je aan te melden. Om naderhand je wachtwoord te wijzigen kun je de instructies onder het kopje ‘Administrator’ volgen.

Misschien kun je nog via een andere aanmeldingsoptie inloggen?

Beveiligingsvragen

Wat doe je als je geen wachtwoordherstelschijf hebt? Misschien komt het geluk je op een andere manier tegemoet. Bij het aanmaken van een account laat Windows je namelijk drie persoonlijke beveiligingsvragen beantwoorden, zoals 'Hoe heette je eerste huisdier?'

Mocht je je wachtwoord vergeten, laat het wachtwoordveld in het aanmeldvenster dan leeg en klik op Wachtwoord opnieuw instellen. Vervolgens beantwoord je de drie eerder gestelde beveiligingsvragen op dezelfde manier. Na je bevestiging met Enter krijg je de kans om een nieuw wachtwoord in te voeren, mits je drie antwoorden correct zijn.

Afhankelijk van je Windows-versie kun je deze beveiligingsvragen overigens op elk moment activeren: ga naar Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties. Klik op Wachtwoord en op Beveiligingsvragen bijwerken en volg de verdere instructies.

Bewijs wie je bent aan de hand van drie beveiligingsvragen.

Bootmedium

Helaas zijn de eenvoudige scenario’s nu besproken en zul je nu je pc moeten opstarten met een opstartmedium om je wachtwoordprobleem op te lossen. We bespreken hier drie verschillende methodes. Voor de eerste twee heb je genoeg aan een standaard Windows-installatiemedium (zie het kader ‘Installatiemedium’).

Overigens kun je ook een zogenaamd herstelstation gebruiken. Dit maak je in Windows aan door de app Herstelstation uit te voeren. Hier verwijder je het vinkje bij Maak een back-up van de systeembestanden naar het herstelstation, druk je op Volgende, selecteer je de juiste stick en rond je af met Volgende en Maken.

Voor enkele (wachtwoord)herstelprocedures kom je al weg met een eenvoudig ‘herstelstation’.

Installatiemedium Om een Windows-installatiemedium op een usb-stick te maken, ga je eerst naar de download-pagina van Windows. Kies hier je Windows-versie (Windows 11 of 10) en klik op Download nu bij Installatiemedia voor Windows [x] maken. Open vervolgens het mediacreationtool.exe-bestand met een dubbelklik en bevestig met Akkoord.

Laat de aanbevolen opties voor je pc ingeschakeld of pas deze aan door Taal, Versie en eventueel Architectuur zelf te kiezen. Plaats een lege usb-stick van minimaal 8 GB in je pc en klik op Volgende. Selecteer USB-flashstation, verwijs naar je stick en klik opnieuw op Volgende. Na afronding beschik je over een opstartbare installatiestick.

Met deze tool maak je snel een Windows-installatiestick.

Ingebouwde administrator

Start je computer op met het installatiemedium of herstelstation. Zodra het venster met taal, land en toetsenbord verschijnt, druk je op Shift+F10, of vul je de gevraagde gegevens in en klik je op Volgende, waarna je Uw computer herstellen, Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Opdrachtprompt kiest.

Typ in de opdrachtprompt regedit om de Register-editor te openen. Selecteer in het linkderdeelvenster HKEY_LOCAL_MACHINE en ga naar Bestand / Component laden. Klik op Deze pc en kies het station waar Windows geïnstalleerd is. Navigeer naar \Windows\System32\config, selecteer het SAM-bestand en klik op Open. Voer bijvoorbeeld de naam HERSTEL in en bevestig met OK.

Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\HERSTEL\SAM\Domains\ACCOUNT\Users\000001F4. Open deze sleutel en klik in het rechterpaneel op het item F. Klik vervolgens bij Waardegegevens op regelnummer 0038 op de waarde 11, druk op Delete en voer 10 in. Bevestig met OK en sluit de Register-editor en de Opdrachtprompt af.

Je kunt nu inloggen in Windows met het ingebouwde administrator-account en je vergeten wachtwoord aanpassen (zie ook ‘Administrator’).

Activeer het ingebouwde administrator-account vanuit een (geïmporteerd) register.

Toegankelijkheidstruc

Er is nog een andere manier om je computer te herstellen nadat je deze hebt opgestart met het installatiemedium of herstelstation. Ook in dit geval ga je naar de Opdrachtprompt (zie paragraaf ‘Ingebouwde administrator’). Voer de volgende twee commando’s uit:

cd n:\windows\system32 n:

Vervang hierbij n: steeds door de juiste letter van je Windows-station. Let op, dit is mogelijk niet (meer) C:. Om de juiste stationsletter te vinden, voer je het commando notepad uit. In deze app druk je op Ctrl+O en kies je Deze pc: je zult snel zien wat het correcte Windows-station is. Sluit Notepad af en voer op de opdrachtprompt de volgende twee commando’s uit:

rename utilman.exe utilman.bak copy md.exe utilman.exe

Start daarna je computer opnieuw op. In het aanmeldvenster zie je nu de knop Toegankelijkheid. Als je hierop klikt, verschijnt de opdrachtprompt met beheerdersrechten in plaats van de toegankelijkheidsopties (vanwege de zojuist uitgevoerde vervanging van utilman.exe door md.exe).

Voer vervolgens net user uit om de accountnamen te zien. Verander het wachtwoord van de vergeetachtige gebruiker met:

net user <accountnaam> <nieuw_wachtwoord>

Bijvoorbeeld:

net user ComputerIdee Geheim123

Een sluwe truc: vervang de toegankelijkheidsopties door de opdrachtprompt.

Wachtwoordtool

Als het nog steeds niet lukt of je wilt een andere oplossing proberen, is er nog één laatste redmiddel: de reddingsstick Hiren’s BootCD PE. Download het schijfkopiebestand HBCD_PE_x64.iso. Zet dit bestand om naar een bootstick, bijvoorbeeld met de gratis tool Ventoy.

Steek een lege stick in je computer, pak het gedownloade zip-bestand uit en start Ventoy2Disk.exe op. Verwijs naar je stick en kies Installeren. Na afronding hoef je alleen nog het gedownloade iso-bestand naar de partitie Ventoy op de stick te kopiëren.

Start de computer op met deze stick. Na een tijdje verschijnt een Windows PE-omgeving. Open het startmenu en kies All programs / Security / Passwords / NT Password Edit. Bij Path to SAM verwijs je op je Windows-partitie naar \Windows\System32\Config.

Open hier het bestand SAM en selecteer het juiste account. Klik op Change password en laat zowel Verify als New Password leeg. Druk op OK en bevestig met Save Changes en Exit.

Wanneer je daarna Windows opnieuw opstart, kun je met je account zonder wachtwoord aanmelden.

Met deze wachtwoordtool verwijder je het (vergeten) wachtwoord.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.