ID.nl logo
Werken met meerdere Dropbox-accounts
© PXimport
Huis

Werken met meerdere Dropbox-accounts

De eerste naam die ons te binnen schiet als we het hebben over online opslag, blijft Dropbox. De meeste gebruikers zijn allemaal begonnen met de gratis formule die hen nu 2 GB aan opslagruimte oplevert. Je zit echter snel aan die limiet als je wat videomateriaal en een hoop foto’s in de cloud bewaart. Je kunt ervoor kiezen over te stappen op de betaalde versie, of je probeert een van de trucs om met meerdere Dropbox-accounts te werken.

Tip 01: App en website

De meest eenvoudige manier om twee Dropbox-accounts op dezelfde machine te gebruiken, is een ongebruikelijke combinatie van app en website. Voor je primaire account gebruik je de vertrouwde Dropbox-app. Het tweede account benader je niet via de app, maar via de website. Open een browser in de incognito-modus en surf naar https://www.dropbox.com. Daar log je in met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je tweede account. Op deze manier kun je twee accounts tegelijkertijd gebruiken en beschik je dus over het dubbele aan opslagruimte. Er kleven echter enkele nadelen aan: de webversie van Dropbox is niet zo snel als de desktopapplicatie, en de bestanden die je van Dropbox.com downloadt en bewerkt worden niet automatisch gesynchroniseerd. Oftewel, wanneer je veranderingen aanbrengt in gedownload document, moet je dat zelf opnieuw uploaden naar Dropbox. Alleen wanneer je documenten direct in de webversie aanpast, worden de wijzigingen wel meegenomen.

©PXimport

Tip 02: Gedeelde mappen

Om de methode van een combinatie van de desktop- en webapplicatie iets vlotter te laten werken, kun je werken met gedeelde mappen. Hiervoor open je de website van je secundaire Dropbox-account. Daarna klik je aan de rechterkant op de knop Nieuwe gedeelde map. In het volgende venster heb je de keuze: wil je een nieuwe map maken en delen of wil je een bestaande map delen. Het maakt niet uit welke optie je selecteert. Ga je voor een nieuwe map, dan moet je die in het volgende venster een naam geven. Vervolgens geef je je eigen e-mailadres op bij Aan en vergeet vooral niet aan te duiden dat de je de inhoud van de gedeelde map mag bewerken. Klik op de knop Delen om deze actie te voltooien, waarna je nog een bevestigingsmail krijgt dat je toegang hebt tot de gedeelde map van je secundaire account.

©PXimport

Gebruik gedeelde mappen om de combinatie van desktop- en webapplicatie vlotter te laten werken

-

Extra ruimte

Het gratis lidmaatschap bij Dropbox geeft je 2 GB opslagruimte, maar je kunt de gratis ruimte verder uitbreiden tot zo’n 20 GB. Je krijgt extra ruimte als je de handleiding volledig hebt doorgenomen, wanneer je Dropbox aanbeveelt bij je vrienden en familie of door bijdragen te leveren aan de Dropbox Community.

©PXimport

Tip 03: Windows-account

Je kunt ook twee Dropbox-mappen op dezelfde pc gebruiken via twee verschillende Windows-accounts. Eerst zorg je ervoor dat je Dropbox op je pc hebt geïnstalleerd. Daarna maak je een extra Windows-account aan. Hiervoor ga je naar Instellingen en daar open je Accounts. Maak een extra profiel aan, deze koppelen aan een Microsoft-account is niet nodig. Dat doe je als volgt: klik op Gezin en andere personen, gevolgd door Iemand anders aan deze pc toevoegen. In het volgende venster klik je op Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon en ten slotte op Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen. Nu kun je een gebruikersnaam en wachtwoord instellen voor het nieuwe account.

©PXimport

Om de Dropbox-accounts naast elkaar te gebruiken, moet je ingelogd zijn op beide Windows-accounts

-

Tip 04: Zoeken

Nu je tweede Windows-account klaar is, moet je ervoor zorgen dat je op beide accounts tegelijk ingelogd bent. Gebruik daarvoor de sneltoets Win+L zodat je je ook op je secundaire account kunt aanmelden. Installeer nu ook hier Dropbox, maar dan met een andere gebruikersnaam en volg gewoon de gebruikelijke stappen. Wanneer de installatieprocedure is afgerond, schakel je opnieuw naar je oorspronkelijke Windows-account via Win+L. Open de Windows Verkenner en navigeer naar de C-schijf. In de map Gebruikers zie je nu de mappen van de verschillende Windows-accounts. Dubbelklik op het tweede account dat je daarnet hebt aangemaakt. Het systeem waarschuwt dat je momenteel nog geen toegang hebt tot die map, maar met een klik op Doorgaan is ook dat probleem opgelost.

In de map van de tweede gebruiker zit de tweede Dropbox-map. Maak het jezelf gemakkelijk en werk met een snelkoppeling van deze tweede Dropbox-map. Klik er met de rechtermuisknop op en kies uit het contextmenu de opdracht Snelkoppeling maken. Sleep deze snelkoppeling vervolgens naar het bureaublad.

Vergeet niet: om beide Dropbox-accounts naast elkaar te gebruiken, moet je ingelogd zijn op beide Windows-accounts.

©PXimport

Tip 05: MultCloud

Wil je meer dan twee Dropbox-accounts gebruiken en wil je die op een heel eenvoudige manier in het gareel houden, kies dan voor gecentraliseerd cloud-opslagbeheer. MultCloud is een gratis tool waarmee je alle bestanden uit de diverse cloud-opslagdiensten in één werkomgeving beheert. Vanuit één dashboard verplaats je bestanden tussen Dropbox, Google Drive, OneDrive enzovoort. Er zijn geen opslagbeperkingen in MultCloud. Dat hoeft ook niet, want deze dienst werkt louter als doorgeefluik tussen de verschillende opslagdiensten of, in dit geval, tussen verschillende accounts van dezelfde opslagdienst.

Met MultCloud kun je alle bestanden uit cloud-opslagdiensten op één plek beheren

-

Tip 06: Dropbox toevoegen

MultCloud ondersteunt 26 online diensten. Nadat je bent aangemeld, kom je in het dashboard waar je de dienst selecteert die je aan MultCloud wil toevoegen. Via de knop Add Cloud Drives kom je in een keuzescherm waar je alle diensten aantreft die MultCloud ondersteunt. Klik op de knop Dropbox en onderaan op de blauwe knop Next. In het volgende venster geef je dit account een naam, bijvoorbeeld Dropbox A en klik je op de knop Add Dropbox Account. MultCloud zal automatisch je primaire Dropbox-account selecteren en toevoegen in de linkerbalk.

©PXimport

Tip 07: Meerdere accounts

Om het tweede (en eventueel nog meer) account toe te voegen, volg je bijna dezelfde weg. Je klikt opnieuw op Add Cloud Drives en selecteert Dropbox. Nadat je op Next hebt geklikt, geef je dit tweede account een nieuwe naam, bijvoorbeeld Dropbox B, waarna je klikt op de blauwe link Click here to register or change the account. Je komt nu op de webpagina van je primaire account terecht. Klik daar rechtsboven op het icoontje van je account en selecteer Afmelden. Hierdoor kom je op de Dropbox-startpagina waar je de inloggegevens van je al bestaande tweede account invoert, of, indien je nog geen tweede account hebt, een nieuw account aan kunt maken. Doorloop de inlog-/aanmeldprocedure en vervolgens is ook dit tweede account in MultCloud te zien.

©PXimport

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.