ID.nl logo
Meerdere clouddiensten synchroniseren doe je zo
© PXimport
Huis

Meerdere clouddiensten synchroniseren doe je zo

Aan gratis clouddiensten kleven altijd wel opslagbeperkingen en daarom gebruik je misschien wel verschillende diensten. Helaas wordt dat al snel onoverzichtelijk. Gelukkig zijn er tools en apps waarmee je meerdere clouddiensten kunt beheren en je bestanden kunt back-uppen en/of synchroniseren.

Tip 01: Cryptomator

Gebruik je een of meer clouddiensten, maar voel je je er niet prettig bij dat je gegevens niet met een eigen sleutel zijn beveiligd en dat ze dus heimelijk door de dienst ingekeken kunnen worden? Met het gratis multiplatform Cryptomator zorg je voor zo’n ‘zero knowledge’ versleuteling. We nemen de Windows-variant als voorbeeld.

Installeer de tool en start hem op. Kies vervolgens Kluis toevoegen / Nieuwe Kluis Aanmaken. Geef een naam aan je kluis en verwijs via Andere locatie / Kies naar een submap in de lokale synchronisatiemap van je clouddienst. Druk op Volgende, bedenk een sterk wachtwoord, geef bij voorkeur aan dat je een herstelsleutel wilt en bevestig met Kluis aanmaken. Alle data in deze map worden hiermee versleuteld met AES 256.

Klik op Nu ontgrendelen, vul je wachtwoord in en druk op Ontgrendel en op Toon schijf om de inhoud als een virtueel station in de Verkenner te benaderen. Op dezelfde manier kun je nu ook kluizen toevoegen voor eventuele andere clouddiensten. Alle data die je in zo’n ‘kluismap’ plaatst, worden automatisch met je eigen sleutel beveiligd en netjes met de clouddienst gesynchroniseerd.

Lees hier meer over Cryptomator.

©PXimport

Cryptomator zorgt voor een veilige ‘zero knowledge’-encryptie van je online data

-

Tip 02: CyberDuck

Gebruik je meerdere opslaglocaties in de cloud en kopieer je geregeld data van je pc naar je cloudopslagruimte of andersom, dan kan het gratis opensource-programma Cyberduck je goed van pas komen. Klik op de website op Protocols om te zien met welke protocollen en diensten de tool overweg kan. Dat zijn bijvoorbeeld OneDrive, Dropbox en Google Drive, maar ook (S)FTP, WebDAV en Amazon S3.

Tijdens de installatie kun je eventueel ook de Bonjour-service installeren. Dit is vooral zinvol als je ook FTP- en WebDAV-diensten in je netwerk wilt laten detecteren.

Vanuit CyberDuck maak je als volgt koppelingen aan naar online opslaglocaties: Druk op Nieuwe verbinding en selecteer de dienst in het uitklapmenu van het dialoogvenster. Vul, indien van toepassing, de bijbehorende inloggegevens in, klik op Meer opties als je een specifiek pad, specifieke connectiemodus of codering wilt instellen en bevestig met Verbind. Bij onder meer Google Drive zul je CyberDuck eerst toestemming moeten geven en pas nadat je de authenticatiecode uit je browser hebt ingevuld, komen de Google Drive-mappen beschikbaar in de tool.

Via eenvoudige sleepbewegingen kun je vervolgens bestanden uitwisselen tussen de toegevoegde cloudopslagruimtes en je lokale opslaglocaties. Elke koppeling met een opslagdienst kun je als een afzonderlijke bladwijzer bewaren, zodat je die voortaan met één muisklik kunt benaderen. 

©PXimport

Tip 03: MultCloud

Een tool die bijzonder goed is in het overbrengen van data tussen verschillende clouddiensten is MultCloud. Je kunt het programma bovendien gebruiken om je data tussen twee clouddiensten automatisch gesynchroniseerd te houden. De gratis versie van MultCloud laat je tot 30 GB per maand aan datatransfers uitvoeren. Om je een idee te geven: dat is tweemaal de gratis opslagruimte die je hebt bij Google Drive. Een upgrade om dat onbeperkt te kunnen doen kost je circa 145 euro per jaar. MultCloud kun je alleen vanuit de browser gebruiken en beschikt dus ook niet over een specifieke desktop-app. Vind je dat toch prettiger werken, lees dan tip 7.

Het programma ondersteunt dertig clouddiensten, waaronder Google Drive, Dropbox (ook For Business), OneDrive (ook For Business) en Backblaze, maar ook diensten als Flickr, Evernote, webDAV en OwnCloud

Surf hiervoor naar www.multcloud.com en klik op Sign up for Free voor je gratis aanmelding. Meteen erna verschijnt de webinterface en voeg je via Add Cloud je eerste clouddienst toe. Je zult hiervoor wel eerst MultCloud moeten authenticeren bij de geselecteerde dienst. Vervolgens wordt de dienst aan de lijst toegevoegd en kun je de inhoud ervan met een muisklik benaderen.

©PXimport

Tip 04: Basisoperaties

MultCloud is erg gebruiksvriendelijk. Selecteer je bijvoorbeeld een paar mappen en/of bestanden, dan verschijnen er bovenaan direct enkele knoppen die meteen duidelijk maken waar ze voor staan, zoals Delete, Share, Copy en Copy to

Bij Copy wordt de inhoud naar het klembord van MultCloud weggeschreven en wanneer je een andere map of dienst selecteert, komt de knop Paste beschikbaar. Bij Copy to verschijnt er een uitklapmenu waarin je zelf kunt aangeven naar welke dienst je de geselecteerde data wilt kopiëren. In beide gevallen geeft een pop-upvenster de voortgang van het kopieerproces aan.

In het linkerpaneel tref je nog meer beheeropties aan. Een ervan is Remote Upload, waarmee je in kunt stellen dat downloads van links, torrents en magnets rechtstreeks naar je clouddienst(en) gestuurd worden. Het onderdeel Shares geeft je een overzicht van de data die je eerder gedeeld hebt. Zet je daar de schuif onder Allow to Upload aan, dan zeg je dat de ontvangers ook zelf die bestanden mogen uploaden.

©PXimport

Tip 05: Cloud Transfer

De interessantste opties met het oog op cloudbeheer zijn Cloud Transfer en Cloud Sync. Cloud Transfer doet precies wat de naam zegt. Je krijg twee icoontjes te zien: From en To. Het is de bedoeling dat je bij het eerste icoontje aangeeft wat je precies wilt kopiëren, of dat nu de volledige inhoud van een dienst is of specifieke mappen zijn. Daarna selecteer je bij het tweede icoontje de clouddienst waarnaar je de bestanden wilt kopiëren. 

Met een klik op Task 1 kun je de taak een andere naam geven en bij Options kun je heel precies de kopieercondities aangeven, bijvoorbeeld wat er moet gebeuren wanneer het bestand al bestaat op de doellocatie. Je kunt hier tevens extensies opgeven van bestanden die je niet over hoeft te zetten. 

De optie Schedule helemaal onderaan laat je toe de transfer in te plannen, iets waarvoor gelukkig MultCloud niet open hoeft te houden. In de rubriek Task List (in het hoofdvenster van MultCloud) zie je het overzicht van ingeplande en actieve taken.

©PXimport

Met MultCloud kun je je data in één of twee richtingen laten synchroniseren

-

Tip 06: Cloud Sync

Met het onderdeel Cloud Sync kun je je data synchroniseren tussen twee diensten. Bovenaan geef je aan of je een Normal Sync dan wel een Real Time Sync wilt. In het laatste geval verdwijnt (logischerwijs) de knop Schedule, aangezien de synchronisaties dan altijd zo snel mogelijk worden uitgevoerd – ook wanneer je MultCloud niet open hebt staan. 

Ook hier tref je de twee icoontjes From en To aan, waarbij je ook hier weer een complete clouddienst of specifieke mappen selecteert. De pijl van From naar To geeft aan dat het om een eenrichtingssynchronisatie gaat. Wil je liever in twee richtingen synchroniseren, klik dan op Switch to two-way sync. Kies je toch voor One-way Sync, dan kun je bij de Options, op het tabblad Sync Modes uit een van de subtypes kiezen. De beschrijvingen bij de types maken gelukkig telkens duidelijk wat elk type precies inhoudt.

Net als bij Cloud Transfer vind je hier ook de tabbladen Email en Filter terug en kun je de synchronisatie nauwgezet inplannen.

©PXimport

Nog meer cloudbeheer

Naast MultCloud en de andere voorgestelde oplossingen in dit artikel om je data tussen twee of meerdere clouddiensten te beheren, kun je ook nog terecht bij cloudHQ, zeker als je alleen met gratis clouddiensten werkt. CloudHQ biedt onbeperkte synchronisaties in één of twee richtingen aan tussen gratis opslagdiensten. Voor onbeperkte datatransfers tussen diensten die niet gratis zijn, betaal je jaarlijks 118 euro. CloudHQ kun je bovendien integreren in diverse applicaties, waaronder Google Workspace, Microsoft Office 365 en Evernote.

Een andere tool voor cloud-naar-cloudmigratie is Cloudsfer. Deze dienst ondersteunt bijna dertig diensten. Na een gratis proefperiode mag je helaas nog maar 250 MB migreren, tenzij je ervoor betaalt, maar dan lopen de prijzen al snel op. Handige functies zijn hier onder meer deltamigratie, waarbij alleen gewijzigde bestanden worden overgezet, het behoud van de originele metadata van de gemigreerde bestanden en een uitgebreide rapporteringstool.

©PXimport

Tip 07: Odrive

Waar MultCloud dus geen desktop-app heeft, heeft odrive dat wel. Odrive ondersteunt meer dan twintig clouddiensten. Overigens is er ook een webinterface beschikbaar, maar die is wel wat beperkter dan die van MultCloud. De Premium-versie van odrive biedt enkele extra’s aan, waaronder encryptie met AES 256.

Na je aanmelding kun je via +Link Storage clouddiensten toevoegen. Klik vervolgens op Download Desktop Sync (of Linux Agent). Na de installatie druk je op Get Started en meld je je aan. De synchronisatiemap odrive wordt nu gecreëerd, en komt standaard in C:\Users\<accountnaam> te staan. Die map kun je vanuit de Verkenner benaderen. Je zult merken in deze map ook de data van de reeds toegevoegde clouddiensten staan. Het gaat hierbij slechts om placeholders, verwijzingen, naar je online data met de extensies .cloudf (mappen) en .cloud (bestanden). 

Die placeholders zelf nemen geen ruimte in beslag. Pas wanneer je op zo’n placeholder dubbelklikt, worden die data daadwerkelijk gedownload. Deze bestanden kun je dan binnen odrive eenvoudig naar een andere cloudopslagruimte verplaatsen of kopiëren. Bezitters van de Premium-versie kunnen dit proces trouwens ook weer terugdraaien: rechtsklik op zo’n item en kies Unsync.

Data delen vanuit de desktop-app kan ook. Klik met rechts op een bestand en kies Share link en koppel hier eventueel een vervaldatum aan. Of je klikt in het contextmenu op Share storage en vervolgens op Manage space / Share storage, waarna je de map of het bestand bij een andere clouddienst kunt plaatsen of de locatielink naar diverse e-mailadressen kunt doorsturen.

©PXimport

Tip 08: Duplicati

Duplicati is van een andere orde dan de hiervoor besproken tools, maar wij vinden dat dit programma zeker wel een plaats verdient tussen deze multicloud-tools. Je kunt hier namelijk perfect meerdere back-uptaken van je lokale data richting diverse clouddiensten mee creëren.

Je gaat als volgt aan de slag met versie 2.0, een bètaversie die al heel stabiel blijkt: Na de eenvoudige installatie bereik je de beheermodule van Duplicati vanuit je browser op het standaardadres http://localhost:8200. Wil je de module op het interne ip-adres ook vanaf een andere netwerk-pc kunnen benaderen, open dan Instellingen en zet een vinkje bij Remote toegang toestaan, bevestig met OK en herstart Duplicati. 

Klik vervolgens op Back-up toevoegen / Een nieuwe back-up instellen en klik op Volgende. Je dient nu enkele stappen te doorlopen op de tabbladen Algemeen, Doel, Bron, Planning en Opties. Die spreken grotendeels voor zich. Let alleen wel even op bij het tabblad Doel. Kies hier de gewenste clouddienst bij Opslagtype. We nemen Google Drive als voorbeeld. Om te back-uppen naar een nog niet-bestaande map, vul je de mapnaam in bij Pad op server, klik je op AuthID en sta je toe dat Duplicati toegang heeft tot je Google Drive. Check het even met Test verbinding

De overige instellingen lijken ons wel duidelijk, vergeet alleen niet op het tabblad Algemeen een versleuteling in te stellen. Je back-up wordt nu toegevoegd en kun je altijd geforceerd starten via Nu uitvoeren. Je kunt nu desgewenst nog andere clouddiensten als back-updoel vastleggen.

©PXimport

Mover.io

De naam laat er weinig twijfel over bestaan: de app Mover.io is een rasechte migratietool. Alleen is het bereik flink beperkt sinds Microsoft er twee jaar geleden de tanden inzette. Je kunt nu alleen nog maar cloudopslagruimtes naar de Microsoft-cloud migreren, meer bepaald naar OneDrive (for Business), SharePoint, Teams en Azure Blob Storage. Nadat je je aangemeld hebt met je Microsoft-account en een succesvolle autorisatie doorlopen hebt, kun je meteen aan de slag in de webinterface. Die is erg logisch opgebouwd. 

Je klikt op Authorize New Connector, zowel bij Select source als bij Select destination en via de knop Authorize verleen je Mover.io toegang tot de bron en het doel. De inhoud van beide online locaties verschijnt en met Start Copy start je het transferproces van bron naar doel.

©PXimport

Tip 09: IFTTT

Zie je geen heil in bulkverhuizingen tussen diverse cloudaanbieders, dan vind je misschien specifieke bestandoperaties binnen dezelfde cloudaanbieder wel handig. Bijvoorbeeld dat je een melding krijgt wanneer er een bestand in een gedeelde online map geplaatst wordt. De populaire webapplicatie IFTTT (If This Then That, www.ifttt.com) kan hierbij van pas komen.

Hiermee kun je namelijk via zogenoemde applets allerlei diensten, maar ook diverse apparaten met een internetverbinding, aan elkaar koppelen door flexibele automatisaties. Een gratis registratie beperkt je tot vijf applets. Betaal je 8,81 euro per maand, dan hef je deze beperking volledig op.

Een applet maak je als volgt aan: Druk op de knop Create en vervolgens op Add bij If This. Je kunt nu uit meer dan vijfhonderd diensten of apparaten kiezen. Gelukkig kun je gebruikmaken van een zoekfunctie, zodat je kunt zoeken op OneDrive, Google Drive of Dropbox. Druk daarna op een van de resultaten om een geschikte ‘trigger’ te kiezen, zoals Google Drive, New file in your folder. Bevestig je keuze met Connect en verleen IFTTT de nodige toegang. 

Vul eventuele parameters in (in ons voorbeeld is dat het Google Drive-pad naar de gewenste map) en druk op Create trigger. Je herhaalt nu de procedure met Add bij Then That, maar nu kies je voor het apparaat of de dienst waar iets mee moet gebeuren zodra aan de gestelde voorwaarde voldaan is. Bevestig met Continue en met Finish. Via My Applets kun je zo’n applet op elk moment tijdelijk stopzetten (zet hiervoor Connected uit) of definitief verwijderen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt
© splitov27 - stock.adobe.com
Huis

Nieuwe laptop gekocht? Doe dit voordat je er écht gebruik van maakt

Een nieuwe pc uitpakken en installeren is altijd opwindend. In begin voelt het overweldigend aan en word je verrast door alle mogelijkheden. Toch is het belangrijk dat je de nieuwe aanschaf meteen zo efficiënt mogelijk instelt.

In dit artikel laten we zien hoe je een nieuwe pc optimaal instelt en klaarmaakt voor gebruik:

  • Allereerst: laad je nieuwe laptop volledig op
  • Kies tussen een Microsoft-account of een lokaal account
  • Verwijder onnodige vooraf geïnstalleerde software (bloatware)
  • Controleer de privacy-instellingen
  • Installeer de nieuwste Windows-updates
  • Bescherm je pc tegen ransomware en malware
  • Zet je bestanden en instellingen van je oude computer over

Alles naar wens ingesteld? Vergeet dan niet dit: Verboden toegang voor onbevoegden: zo vergrendel je je pc

Tip 1 Volledig opladen

Bij een laptop is het verstandig het toestel eerst een tijd aan te sluiten op een stroombron. Het is belangrijk dat de batterij in het begin helemaal opgeladen is voordat je de pc inschakelt. Door dit te doen, zorg je ervoor dat de computer de totale capaciteit van de batterij herkent en kalibreert. Je wordt voor je geduld beloond met optimale batterijprestaties en een maximale levensduur. Daarna kun je rekenen op het batterijbeheerprogramma waarover de meeste laptops beschikken, die helpen het maximale uit de batterij te halen.

©cineberg - stock.adobe.com

Laat je nieuwe laptop eerst volledig opladen.

Tip 2 Account instellen

De volgende stap is het aansluiten van de essentiële componenten, zoals het toetsenbord, de muis en het beeldscherm, en zet je de computer aan. Bij een Windows-computer zal het besturingssysteem vragen om gegevens in te stellen, zoals de taal, de tijdzone en de klokinstellingen. Bovendien moedigt Microsoft gebruikers aan om een Microsoft-account te gebruiken of aan te maken. Heb je er al een, bijvoorbeeld van Hotmail of Outlook, dan is een nieuwe aanmaken niet nodig.

Zo’n Microsoft-account maakt het gemakkelijker om instellingen en achtergronden via de cloud te synchroniseren op al je Windows-machines. En het koppelt je pc aan de cloud. Wil je liever een lokaal account gebruiken, dan is het instellen iets lastiger. Een oplossing is om de internetverbinding te verbreken tijdens de installatie. Dan kun je een lokaal account aanmaken en eventueel ook voor andere gebruikers, al is dat later ook mogelijk.

Meld je aan op de pc met een Microsoft-account.

Kwaliteitscontrole

Om de specificaties van de hardware in de nieuwe computer te checken, kun je als Windows-gebruiker het gratis programma CPU-Z downloaden. Met deze freeware lees je uitgebreide informatie over de processor, het moederbord, de chipset, de grafische kaart, de BIOS en het geheugen in de computer. Het programma is verdeeld in zeven tabbladen, die elk uitgebreide informatie geven over een bepaald item. Op de Mac kun je je deze informatie bekijken door linksboven op het Apple-pictogram te klikken en Over de Mac te selecteren.

Controleer het scherm ook even op dode pixels. Als die er zijn, mag je de laptop of het beeldscherm retourneren. Er zijn tal van online tools waarmee je zo’n test uitvoert, zoals:

We raden ook aan om je nieuwe computer bij de fabrikant te registreren. Dat is handig in verband met de garantie en geeft de fabrikant de mogelijkheid om contact op te nemen bij terugroepacties.

In zeven tabbladen lees je alle eigenschappen van de nieuwe pc.

Tip 3 Bloatware

Op iedere nieuwe pc staan vooraf geïnstalleerde programma’s die opslagruimte innemen en tegelijk het startmenu rommelig maken. Of erger nog, sommige van deze apps worden bij het opstarten uitgevoerd, waardoor de opstarttijd van de pc toeneemt en ze geheugen en verwerkingskracht verbruiken. Deze zogeheten bloatware wordt meestal gebundeld door de fabrikant of door het besturingssysteem. Je kunt de lijst met geïnstalleerde apps bekijken en alles wat je niet zint verwijderen. Kijk wel uit daarmee, apps van de hardware-makers zijn nodig voor een goede werking van de pc, net als software van Intel, AMD, Dell, Nvidia, Microsoft, HP of Lenovo. Ongewenste apps zijn te verwijderen door in het Startmenu met rechts erop te klikken en te kiezen voor Verwijderen. Bevestig je keuze en de app wordt verwijderd uit Windows.

Met de rechtermuisknop kun je apps die je niet gebruikt verwijderen.

Tip 4 Andere bloatware

Niet alle bloatware staat in het Startmenu. Veel andere applicaties zitten verborgen in de directory van de computer. Deze verwijder je met het ingebouwde hulpprogramma. Ga in Windows 11 naar Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Dit is de beste manier om alle apps op je computer te vinden en te verwijderen. Hier staat een lijst met alle applicaties die op de computer zijn geïnstalleerd. Je kunt de grootte van elke app naast de naam bekijken. De lijst is alfabetisch geordend. Je kunt ook zoeken naar specifieke apps en de lijst sorteren of filteren om het zoekwerk iets makkelijker te maken.

Klik dan op het menu met de drie puntjes en kies Verwijderen. Afhankelijk van de machtigingen van je account moet je dit bevestigen met een klik op Ja. Het hulpprogramma zal de uninstaller van het betreffende programma uitvoeren. Wanneer die er niet is, zal de generieke Windows Uninstallation Wizard dit klusje klaren.

Klik op de drie puntjes om de opdracht Verwijderen in beeld te krijgen.

Tip 5 PowerShell

Tot nu toe hebben we manieren bekeken om apps van derden te verwijderen. Toch zijn er ook nog applicaties en games die werden gebundeld met Windows zelf. Dit type apps kun je niet rechtstreeks verwijderen via het Startmenu of via het Configuratiescherm. Om dergelijke software te verwijderen moet je beroep doen op PowerShell, een hulpprogramma dat werkt met opdrachtregels en scripts. Eigenlijk is het een moderne versie van de oude opdrachtprompt. Zoek Windows PowerShell via het Startmenu en klik met rechts op de naam om te kiezen voor Als administrator uitvoeren.

Er wordt een PowerShell-venster geopend. Om de apps te verwijderen, heb je de volledige pakketnamen nodig. Die vind je door de volgende opdracht te typen:

DISM /Online /Get-ProvisionedAppxPackages | select-string Packagename

Druk dan op Enter. Er volgt een lijst van alle actieve pakketten op je computer. Die lijst lijkt verwarrend, maar als je goed kijkt, verraden de titels toch de namen van de apps, bijvoorbeeld MineCraftEducation Edition of Simple Solitaire.

Kopieer de namen van de apps die je wilt verwijderen en plak ze in een tekstbestand. Daarna moet je een nieuw commando typen of plakken, namelijk:

DISM /Online /Remove-ProvisionedAppxPackage /PackageName:PackageName

Hierbij vervang je PackageName door de naam van het betreffende pakket. Deze opdracht verwijdert de app van de computer en voorkomt dat deze later automatisch opnieuw wordt geïnstalleerd. DISM is de afkorting van Deployment Imaging Service and Management. Dit onderdeel is verantwoordelijk voor het downloaden en updaten van de kernprogramma’s en applicaties. Door deze uit de lijst te verwijderen, wordt de app niet langer door Windows bijgewerkt.

Hardnekkige toepassingen kun je in PowerShell eerst identificeren en daarna verwijderen.

Debloaters

Het is ook mogelijk om bloatware aan te pakken met een gratis hulpprogramma als Windows 11 Debloater of Windows 10 Debloater van FreeTimeTech. Deze tools helpen niet alleen bij het beheren en verwijderen van bloatware, je kunt ook de prestaties verbeteren door elke functie te verwijderen die je nutteloos vindt. Het programma verdeelt de functionaliteit in categorieën zoals UWP-apps, privacy, telemetrie, gaming, enzovoort. Bij elke optie wordt een kleine uitleg gegeven. De app lijkt erg gebruiksvriendelijk, maar is vooral bedoeld voor de ervaren gebruiker.

Met Windows Debloater kun je bloatware en functies verwijderen die je nutteloos vindt.

Tip 6 Privacy

Vanaf dag één verzamelt Microsoft allerlei gegevens over jou, en die informatie wordt dan gebruikt om advertenties en aanbevelingen te personaliseren. Wie hier niet van houdt, kan je dit uitschakelen in de Instellingen. Bij de Persoonlijke instellingen zoek je het kopje Apparaatgebruik waar je alle schuifregelaars op Uit zet. Je kunt een uitzondering maken voor de optie Gezin.

Selecteer dan Vergrendelingsscherm en haal het vinkje weg bij Leuke weetjes, tips en trucs en meer op het vergrendelingsscherm weergeven. Dit vinkje zie je alleen als je bij Uw vergrendelingsscherm personaliseren de opties Afbeelding of Diavoorstelling hebt geselecteerd.

Daarna ga je naar Instellingen / Systeem / Meldingen. Scrol helemaal naar beneden en klik op Extra instellingen. Schakel vervolgens de opties uit: De welkomstervaring van Windows weergeven na updates en wanneer u bent aangemeld om te laten zien wat er nieuw is en wat voorgesteld wordt en Tips en suggesties krijgen bij het gebruik van Windows.

Verder kunnen ook apps gepersonaliseerde advertenties sturen. Tijdens de installatie van Windows 11 is het mogelijk om daar geen toestemming voor te geven. Heb je dit over het hoofd gezien, dan kun je die toestemming alsnog intrekken. Ga naar Instellingen / Privacy en beveiliging en selecteer het kopje Algemeen. Hier schakel je twee opties uit: Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken en Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Vind de tips en suggesties te opdringerig, dan kun je ze uitzetten.

Wil je zeker weten dat je alle advertentiemogelijkheden uitgeschakeld hebt, lees dan dit artikel: Jij bent de baas! Maak korte metten met Windows-promoties

Tip 7 Updates downloaden

Wie denkt dat zijn nieuwe pc meteen voorzien is van de meest actuele systeemversie, heeft het bij het verkeerde eind. Waarschijnlijk wachten er al updates op je gloednieuwe pc. Controleer dit via Instellingen / Windows update / Naar updates zoeken. Is er een update gevonden, klik dan op de knop Downloaden en installeren. Neem je tijd voor deze updates, want het kan veel tijd kosten om grote updates te downloaden en te installeren. Wanneer de eerste update is afgerond, herstart je Windows en herhaal je dit proces, tot alle updates geïnstalleerd zijn.

Ben je nog niet klaar om je machine bij te werken, dan klik je bij Updates onderbreken op de knop Een week pauzeren. Hierdoor verandert de knop Controleren op updates in Update hervatten. Je kunt op die manier de updates tot vijf weken uitstellen.

Neem je tijd om update na update uit te voeren.

Tip 8 Ransomware

Bij ransomware wordt je pc vergrendeld door anderen en willen de criminelen erachter losgeld om deze bestanden vrij te geven. Windows heeft een ingebouwde bescherming tegen ransomware, maar die is niet standaard geactiveerd.

Om de ransomware-beveiliging te activeren ga je via de Instellingen naar Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging en dan klik je bovenaan op de knop Windows-beveiliging openen. Vervolgens open je de sectie Virus en bedreigingsbeveiliging. In het volgende venster vind je de link naar Bescherming tegen ransomware.

Om je bestanden te beschermen, klik je op de knop Bescherming tegen ransomware beheren. Activeer hier Controlled folder access of Gecontroleerde maptoegang. Hierdoor wordt de toegang beperkt voor apps tot de standaardmappen.

Natuurlijk wil je zelf niet voortdurend geblokkeerd worden als je een document in een beschermde map wilt openen. Klik daarom op de optie Een app toestaan via Controlled Folder Access. Daarna selecteer je via de knop Een toegestane app toevoegen de toepassingen die bestanden mogen aanpassen zonder dat het alarm afgaat. Hiervoor navigeer je naar de apps op de harde schijf of je selecteert de app die door deze beveiligingsfunctie al eens werd geblokkeerd.

Standaard beschermt Gecontroleerde maptoegang de mappen Documenten, Afbeeldingen, Video’s en Bureaublad. Je kunt deze mappen niet uit de beschermlijst verwijderen, maar je kunt wel extra locaties toevoegen die beschermd moeten worden. Deze bescherming is goed, maar niet 100 procent waterdicht.

Daarom moet je ook goede back-ups hebben. Windows maakt die automatisch als je bent aangemeld bij OneDrive. Om na te gaan of die back-ups zijn ingeschakeld, klik je bij Gegevensherstel bij ransomware op Bestanden weergeven om te zien welke bestanden je kunt herstellen.

De Gecontroleerde maptoegang beschermt je tegen ransomware.

Tip 9 Snelle installaties

Waarschijnlijk heb je op de oude computer allerlei gratis tools geïnstalleerd die je dagelijks gebruikt. Het is niet handig al die tools opnieuw handmatig te downloaden vanaf de site van de ontwikkelaar. Er zijn oplossingen om dit download- en installatieproces te vereenvoudigen en te versnellen. De eenvoudigste tool blijft Ninite. Surf naar www.ninite.com en plaats vinkje bij de apps die je wilt binnenhalen en installeren. Even later staat het gecombineerde installer.exe-bestand klaar om te downloaden. Dubbelklik op dit bestand om de eerder geselecteerde toepassingen in één keer te installeren.

Selecteer alle programma’s die je in één keer wilt downloaden en installeren.

Tip 10 Handmatig migreren

Natuurlijk wil je de gegevensbestanden van de oude computer overzetten naar je nieuwe pc. Het meest eenvoudig verloopt dat via een usb-stick of een externe usb-schijf die je aan je oude pc koppelt en waarop je via de Verkenner de bestanden naar het usb-medium kopieert. Om alle items in een map te selecteren gebruik je de toetscombinatie Ctrl+A. Wil je alleen bepaalde items kopiëren, dan klik je eerst op het eerste item, je houdt de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je op een ander item klikt. Wanneer alles is geselecteerd, kopieer je dit naar het opslagmedium. Daarna sluit je dit medium aan op je nieuwe computer en kopieer je de gewenste gegevens naar de juiste mappen.

Gebruik de Ctrl-toets om verschillende mappen te selecteren en kopieer ze in één keer.

Tip 11 De cloud

In plaats van een fysiek opslagmedium te gebruiken kun je ook een cloudopslagruimte als tussenstation gebruiken. Google Drive geeft je bijvoorbeeld gratis 15 GB aan opslagruimte. Ga met de webbrowser naar https://drive.google.com en log in met je Google-account. Linksboven klik je op +Nieuw en daar selecteer je Bestanden uploaden of Map uploaden. Vervolgens verschijnt er een venster waarin je alle bestanden en/of mappen selecteert die je in de cloud wilt plaatsen. Klik voor bestanden op Openen of in het geval van mappen op Uploaden. Daarna vind je deze gegevens in Mijn Drive in het linkerdeelvenster van Google Drive. Op de nieuwe computer ga je naar je Google Drive en selecteer je de gewenste items met de ingedrukte Ctrl-toets. Klik op het pijltje Downloaden. De bestanden verschijnen in een Verkenner-venster. Klik op Alles uitpakken en geef met Bladeren een geschikte locatie op.

Upload de bestanden en mappen eerst naar Google Drive.

Tip 12 Migratie-tool

Vind je de genoemde twee methoden te omslachtig, dan is er ook software om bestanden te migreren: Todo PCTrans. De Pro-versie kost 49,95 euro en dan zijn er geen beperkingen. Er is ook een gratis versie. Installeer de software op beide machines en zorg dat ze op hetzelfde netwerk zijn ingelogd, of verbind de twee pc’s met een kabeltje. Dat kan doorgaans met een usb-c-kabel of ethernetkabel.

Start Todo PCTrans op de oude pc en kies Gegevensoverdracht. In het venster zie je duidelijk Oude pc en daarnaast zie je de Nieuwe pc. Ook op de nieuwe pc open je hetzelfde programma en selecteer je aan de rechterkant Dit is een nieuwe pc. Onder beide afbeeldingen lees je zelfs de ip-adressen. Als beide machines elkaar hebben gevonden, klik je op Direct overmaken. Je moet akkoord gaan met de verbinding om verder te gaan. Zodra er verbinding is, scant de software de gegevens op de oude pc.

Links staat de oude pc, rechts de nieuwe.

Na het scannen selecteer je de inhoud die je wilt overzetten. ToDo PCTrans heeft enige tijd nodig om alle applicaties, data en accounts van de oude pc te laden. De knop Analyseren wordt aanklikbaar wanneer de analyse klaar is.

Vink de selectievakjes aan van de applicaties die je wilt overzetten. In het tweede tabblad selecteer je de hoofdmappen die je wenst over te dragen: de bestanden, de muziek, de afbeeldingen enzovoort. Helaas is de gratis versie beperkt tot het overzetten van slechts vijf applicaties en 2 GB aan gegevens. Het derde tabblad gebruik je om de accounts over te dragen. Hier krijg je een overzicht van de Windows-accounts op de pc, zowel de lokale accounts als de Microsoft-accounts.

Zet een vinkje bij de accounts die je wilt overdragen naar de nieuwe pc. Voor elk account zie je in het rechterdeel vier onderdelen: Gebruikersinstellingen, Gebruikersdata, Personalisatie en Instellingen. Via de pijlknop kun je deze onderdelen uitvouwen en de items selecteren die je wilt overdragen. Klik daarna op de blauwe knop Overzetten.

Vink de mappen aan die je wilt overzetten.

Tip 13 Antivirus

Het ingebouwde antivirusprogramma Microsoft Defender is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd. En toch blijven we voorstander om te investeren in een antivirusprogramma van derden voor een betere bescherming, omdat zo’n tool meer doet dan een schild vormen tegen malware. Zelfs als je geen geld aan deze bescherming wilt spenderen dan zijn er betrouwbare gratis antivirusprogramma’s beschikbaar. Bijvoorbeeld Avast Free Antivirus. De gratis versie blokkeert virussen en andere malware, spoort zwakke wifi-beveiliging op en voegt een extra beschermingslaag toe tegen ransomware. Wanneer je een antivirusprogramma van derden installeert, zal Windows Defender zichzelf automatisch uitschakelen. Meerdere antivirusprogramma’s op dezelfde Windows-pc draaien, is om problemen vragen. Windows Defender wordt pas weer actief als er geen andere antivirusprogramma draaien.

Avast Free Antivirus heeft geen virussen aangetroffen.

Tip 14 Back-upoplossing

Een gloednieuwe pc gaat weleens kapot, een laptop kan gestolen worden, maar de belangrijkste oorzaak van dataverlies is de gebruiker zelf. Iedereen heeft wel eens per ongeluk gegevens verwijderd of overschreven. Kies dus van meet af aan voor een back-upoplossing. Er zijn betaalde en gratis programma’s voor back-ups, zoals Acronis True Image of Paragon Backup and Recovery. En er is natuurlijk Windows Back-up, een ingebouwde optie zonder kosten die je vindt via het Startmenu. Met deze laatste is het mogelijk om een reservekopie te maken van je bestanden, instellingen, apps en gegevens met Microsoft Cloud-opslag.

Windows heeft zijn eigen back-upoplossing.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon
© Wesley Akkerman
Huis

Review Philips OneUp – Elektrische dweil maakt sneller schoon

In hoeverre kun je een simpele dweil eigenlijk nog verbeteren? Die vraag stelden we onszelf hardop – tot we opeens de Philips OneUp in handen kregen: een elektronische dweil die verrassend goed weet mee te draaien in een wereld vol dweilende robots en nat-droogstofzuigers. Wat vinden wij van deze opvallende nieuwkomer?

Uitstekend
Conclusie

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.

Plus- en minpunten
  • Dweilen zonder strepen
  • Flexibele kop
  • Afneembare dweilpad
  • Goed voor minimaal 50 vierkante meter
  • Meegeleverd schoonmaakmiddel
  • Geen extra dweilpad
  • Schoonmaakmiddel is duur
  • Schoonmaakmiddel heeft geen lekkere geur

Dankzij robots en andere slimme apparaten wordt het steeds makkelijker om het huishouden uit handen te geven of de vervelende taken te láten uitvoeren. De Dreame H15 Pro en anders wel de X50 Ultra zijn daar goede voorbeelden van. Maar Philips laat met de OneUp zien dat regelmatig dweilen helemaal geen vervelende taak hoeft te zijn. Dit is namelijk een elektrische dweil die je in staat stelt de taak sneller uit te voeren. Hij is er in twee uitvoeringen, namelijk eentje van 109 en eentje van 159 euro. Het enige verschil is de accu: die gaat respectievelijk 50 of 70 minuten mee.

Het systeem bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal aan de steel bevestigt. Om te beginnen zijn dat een schoonwaterreservoir (van 280 ml) en een vuilwaterbak (van 180 ml), die je aan de onderkant van het midden aantreft. In de bak met schoon water klik je daarnaast een speciaal ontwikkelde module met daarin het schoonmaakmiddel. Dat is een door Philips ontwikkeld middel, dat naar verluidt drie maanden moet meegaan. De kantelbare kop kan 360 graden draaien en is voorzien van afneembare dweilpads, die ook los te koop zijn (voor 23 euro).

©Wesley Akkerman

Evenredig nat en schoon

Bij dit soort apparaten is het gewicht en flexibiliteit in de bediening erg belangrijk. De Philips OneUp weegt 1,75 kilo en is dus niet bepaald zwaar, zeker niet in vergelijking met draadloze steelstofzuigers. Wij hebben er in elk geval moeiteloos mee door het huis gelopen. En dankzij die draaibare kop kom je heel makkelijk in verschillende hoeken, onder tafels en stoelen en langs poten en ander meubilair. De knoppen voor de bediening zitten daarnaast helemaal boven op de dikke steel, waardoor die eveneens goed bereikbaar zijn.

In de basis lijkt er dus goed nagedacht te zijn over de werking en praktische inzetbaarheid van de Philips OneUp. Maar hoe maakt-ie schoon? Dankzij een gemotoriseerde aandrijving kan het systeem de dweilpad continu voorzien van een schone stroom water met zeep. Ondertussen zuigt de dweil het vieze water op, waardoor de grond niet lang nat blijft en het droogproces drastisch verkort. Je moet de dweilpad van tevoren nog wel eerst natmaken, dus de eerste vloeraanraking kan wat te vochtig zijn. Maar daarna wordt de harde vloer evenredig nat en schoon.

©Wesley Akkerman

Voordelen ten opzichte van gewoon dweilen

Het gebruik van de Philips OneUp brengt een aantal duidelijke voordelen met zich mee. Vergelijk je het met traditioneel dweilen, dan vallen er meteen een paar dingen op. Je hoeft geen grote emmer water klaar te zetten, laat staan ermee door het huis te slepen. Je verbruikt minder water en schoonmaakmiddel, en je voorkomt dat je halverwege met een vieze dweil over de vloer gaat. Ook het schoon- en droogmaken van de dweilkop is een stuk eenvoudiger – daar heeft Philips slim over nagedacht.

De dweilpad is afneembaar en kun je simpelweg te drogen leggen, bijvoorbeeld in de zon. Is die er even niet, dan duurt het ongeveer twee à drie dagen voordat hij helemaal droog is. Je kunt de pad bovendien in de wasmachine gooien om hem weer fris en schoon te krijgen. Omdat het drogen soms wat tijd kost, is een extra dweilpad geen overbodige luxe – maar die moet je wel los aanschaffen. Het apparaat wordt geleverd met één pad, maar verder zit alles wat je nodig hebt gewoon in de doos. De basis is dus goed op orde.

©Wesley Akkerman

Meegeleverd schoonmaakmiddel

Philips raadt natuurlijk aan om het speciaal voor dit systeem ontwikkelde schoonmaakmiddel te gebruiken. Twee flesjes kosten 20 euro en zijn volgens de fabrikant goed voor evenveel sessies als drie flessen gewone vloerreiniger. Per schoonmaakbeurt druk je één keer op de knop om het schoonwaterreservoir van de juiste hoeveelheid zeep te voorzien, zodat je altijd de optimale verhouding hebt. Toch vragen we ons af of je echt aan die Philips-flesjes vastzit. In de praktijk werkt het systeem ook prima met je eigen schoonmaakmiddel.

Wat wel opvalt aan het meegeleverde reinigingsmiddel, is dat het nauwelijks geur afgeeft. Het ruikt niet vies, maar er zit ook geen fris of aangenaam geurtje aan. Wel zorgt het voor een streeploos resultaat, en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait. Heb je echter zelf een goede vloerreiniger die speciaal geschikt is voor jouw type vloer, dan kun je die ook prima gebruiken. Het enige wat je dan even moet uitzoeken, is de juiste verhouding met het schoonwaterreservoir van 280 ml. De elektrische dweil presteert er in elk geval niet minder door als je de (best prijzige) Philips-flesjes links laat liggen.

©Wesley Akkerman

Philips OneUp kopen?

Ook goed om te weten: met de variant die 50 minuten meegaat, kun je ongeveer 50 vierkante meter dweilen. De versie met een accuduur van 70 minuten komt tot 70 vierkante meter. Daarmee is de OneUp een ideaal product voor kleinere huishoudens, zoals een appartement of flat. In ons testhuishouden hield de OneUp het zelfs vol om op een volle accu 56 vierkante meter schoon te maken – ruim boven de beloofde prestatie. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat accu's na verloop van tijd wat capaciteit verliezen, maar daar was in dit geval nog geen sprake van.

De Philips OneUp is wat ons betreft een ideaal apparaat voor wie geen interesse of budget heeft voor een robotstofzuiger of een geavanceerde nat-droogstofzuiger. De vloer wordt mooi schoon, zonder strepen, en het dweilen en drogen kost nauwelijks tijd. Even snel door het huis is daardoor geen gedoe meer. Nadelen zijn er ook: het bijbehorende schoonmaakmiddel is aan de prijzige kant en mist een frisse geur, en de dweilpad droogt traag op als de zon niet meewerkt. Maar verder staat er niets in de weg om dit apparaat warm aan te bevelen.