'Populariteit Facebook neemt af in 2015'
Nederlanders verwachten het komende jaar minder gebruik te maken van Facebook. LinkedIn, Instagram en Pinterest worden in 2015 juist populairder, zo blijkt uit marktonderzoek van Multiscope.
74 procent van de ruim 8700 ondervraagden geeft aan een Facebookprofiel te hebben. Negen op de tien is bekend met de naam Facebook en het is daarmee dan ook het populairste sociale netwerk in 2014.
Gemiddeld maken ze er vijf uur en drie kwartier per week gebruik van. Toch verwacht 13 procent van de gebruikers het komende jaar te minderen, met name in de categorie 18 tot 34 jaar. 6 procent geeft aan Facebook juist meer te willen gebruiken.
Contacten
Opvallend genoeg plaatst de meerderheid (59 procent) van de ondervraagden zelden of nooit zelf berichten op sociale media. Ze lezen dus vooral berichten van anderen. Contact onderhouden met vrienden en familie is daarbij de belangrijkste om een account te nemen.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft een LinkedIn profiel, een stijging ten opzichte van 2013 die naar verwachting doorzet in het komende jaar. De populariteit van Instagram en Pinterest neemt ook toe. Pinterest wordt daarbij vooral gebruikt door vrouwen.