ID.nl logo
Maak je eigen 'Dropbox' in 16 stappen
© Reshift Digital
Huis

Maak je eigen 'Dropbox' in 16 stappen

Dropbox, OneDrive en Google Drive zijn handige diensten waar je gegevens online opslaat. Alleen zet je je bestanden wel bij een dienst van een ander. Wie kan er allemaal bij? En wat als je meer controle wilt over je cloudopslag? Dan zijn de opties gering. Tijd om je eigen cloudopslag op te zetten.

01 In de cloud

OwnCloud is een gratis oplossing waarmee iedereen zijn eigen cloud kan samenstellen, bouwen en beheren. In de basis werkt het systeem hetzelfde als Dropbox & co. Er is een server-gedeelte dat controle over de opslag (en mogelijkheden) regelt. Op je computers, smartphone en andere apparatuur installeer je de ownCloud-client. Dit is een programma waarmee je verbinding maakt met de ownCloud-server zodat je toegang krijgt tot je bestanden. De bestanden worden automatisch gedownload van de ownCloud-server naar de ownCloud-client. Lees ook: De 15 beste apps om in de cloud te draaien.

©PXimport

02 OwnCloud-client

De ownCloud-client in Windows geeft je eenvoudig toegang tot je bestanden. Je krijgt in de Windows Verkenner een aparte snelkoppeling naar je ownCloud-ruimte. Er wordt een kopie van de bestanden vanuit ownCloud gedownload naar je computer. Wijzigingen die je in bestanden maakt, worden automatisch weggeschreven naar je ownCloud-server en verwerkt op alle apparaten waar je de ownCloud-client installeert. Voor iOS en Android is er een app beschikbaar van de client. Daarnaast kun je de bestanden ook nog benaderen via je browser.

©PXimport

03 ownCloud-server

Er zijn meerdere manieren om de ownCloud-server aan de praat te krijgen. Het is voor beginners lastig om de installatie volledig handmatig uit te voeren. De ownCloud-server draait namelijk in de basis in een webhosting-omgeving. Zeggen de woorden Apache, MySQL en PHP je iets en kun je hiermee werken? Dan moet een volledige handmatige installatie geen probleem voor je zijn. Voor de techneuten onder ons: je kunt ownCloud installeren op een eigen VPS (virtuele server) en soms ook in de webruimte van een 'hosting-provider'. Installeren op een eigen Linux-computer is eveneens mogelijk.

©PXimport

04 'hosted ownCloud'

We kiezen in deze cursus voor de eenvoudigste manier om met ownCloud te experimenteren: een voorgeïnstalleerde ownCloud-server, oftewel 'hosted ownCloud'. Wij kiezen nu voor blaucloud.de, waar je 2 GB gratis opslagruimte krijgt. Op de installatieprocedure na, heb je volledige controle over je eigen ownCloud. De gratis opslagruimte is beperkt, maar wel voldoende om goed te experimenteren met ownCloud en te ontdekken of het systeem je aanspreekt. Je kunt vervolgens altijd nog besluiten om de schijfruimte tegen betaling uit te breiden of een andere installatievariant van ownCloud kiezen.

©PXimport

05 Setup server

Surf naar www.blaucloud.de en klik op EN om de taal aan te passen naar het Engels. Klik op Register en kies bij Costless 2 GB voor Setup Cloud-Space. Geef een naam op voor je ownCloud-server en stel je mailadres en wachtwoord in. Nadat je akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden wordt je ownCloud-server ingericht. Je ontvangt een mail waarin je je mailadres moet bevestigen. Vervolgens is je ownCloud-server klaar om in gebruik te nemen. De gratis opslagruimte bij blaucloud verloopt niet. Wel moet je elke drie maanden laten weten dat je de opslagruimte nog gebruikt. Stel dus een mailadres in dat je daadwerkelijk gebruikt.

©PXimport

06 Installeer de client

De ownCloud-client vind je hier onder Sync. Je hebt hier twee keuzes: Desktop clients en Mobile clients. De desktop-versies zijn er voor Windows, OS X en Linux. Voor je smartphone of tablet kijk je bij de mobiele clients. In dit artikel installeren we de desktop-client voor Windows. Tijdens de installatie moet je drie dingen opgeven: serveradres, gebruikersnaam en wachtwoord. Allereerst het adres van je ownCloud-server. Als je ownCloud via blaucloud.de gebruikt, is het adres https://.blaucloud.de. Geef bij gebruikersnaam eveneens de naam van je server op en stel je wachtwoord in.

Standaard zal de ownCloud-client alle bestanden synchroon houden die aanwezig zijn in ownCloud-server. Dit is de meest optimale instelling. Je kunt eventueel ook voor een selectieve synchronisatie kiezen.

©PXimport

Direct overal installeren

Je verkent ownCloud het prettigst als je de client-software direct op al je apparaten in gebruik neemt. Installeer de ownCloud-client dus meteen op al je computers en vergeet ook je smartphone en tablet niet. De ownCloud-app voor iOS (0,99 euro) en Android (0,79 euro) werkt intuïtief. Na de installatie via de applicatiewinkel geef je het serveradres, de gebruikersnaam en het wachtwoord op, waarna je toegang hebt tot je bestanden op je ownCloud-server.

07 Gebruik van de client

Na de installatie vind je de ownCloud-client terug als icoontje in je systeemvak. Dubbelklik hierop om de status op te vragen. Je ziet dat er verbinding is met de ownCloud-server. Kijk bij Activiteit om te zien welke communicatie er plaatsvindt tussen de ownCloud-client op je computer en de ownCloud-server. De eerste keer dat je ownCloud in gebruik neemt, worden er alleen een paar voorbeeldbestanden en -mappen gesynchroniseerd. Controleer of bij de ownCloud-client instellingen Algemeen het vinkje Start bij opstarten actief is.

©PXimport

08 Client in de Verkenner

Klik in Windows Verkenner onder Favorieten op ownCloud om je persoonlijke ownCloud-map te openen. Hier kun je alle bestanden kwijt die je met je andere apparaten wilt laten synchroniseren. De voorbeeldbestanden en mappen kun je (later) weggooien. OwnCloud integreert minder goed in de Windows Verkenner dan andere clouddiensten. Met Dropbox kun je bijvoorbeeld met de rechtermuisknop een eerdere bestandsversie opvragen. Bij ownCloud is de functie van de rechtermuisknop beperkt tot het delen van bestanden.

©PXimport

09 Browser

De ownCloud-server is ook bereikbaar via iedere browser. Typ het adres van je ownCloud-server in en meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord. Je krijgt direct een overzicht van al je bestanden en mappen. In de browseomgeving van ownCloud kun je nog veel meer doen dan alleen je bestanden bekijken, je kunt de functionaliteit namelijk naar eigen behoeven uitbreiden door 'apps' toe te voegen (zie stap 13). Standaard is het onder andere al mogelijk om bestanden of mappen via deze webinterface te delen.

©PXimport

10 Delen

Om een bestand of map te delen met iemand anders, beweeg je de muispijl over hetgeen je wilt delen. Er wordt een aantal extra opties getoond. We nemen het bestand owncloudusermanual.pdf als voorbeeld. Beweeg je muis over dit pdf-bestand en klik vervolgens op Delen. Plaats een vinkje bij Deel link. Kopieer de link via Ctrl+C en plak deze bijvoorbeeld in een mailtje aan de persoon met wie je het bestand wilt delen. Optioneel kun je een vervaldatum (houdbaarheidsdatum) en/of wachtwoord instellen. Links in beeld zie je drie knoppen: Gedeeld met u, Gedeeld door u en Gedeeld via link. Via deze knoppen kun je terugzien welke bestanden en mappen je gedeeld hebt.

©PXimport

Nederlandstalig

Meestal is de browseromgeving van ownCloud direct Nederlandstalig. Als deze nog in de Engelse taal wordt getoond, kun je dit eenvoudig aanpassen. Klik rechts in beeld op je gebruikersnaam en kies Personal. Verander de instelling bij Language naar Nederlands. De aanpassing wordt direct doorgevoerd. Je kunt hier ook een profielafbeelding instellen.

11 Bestandsversies

De ownCloud-server houdt versies bij van je bestanden. Wanneer je bijvoorbeeld een foto opslaat in je ownCloud, deze bewerkt en het origineel overschrijft, is dit eenvoudig ongedaan te maken. Meld je aan met je browser bij je ownCloud-server en beweeg je muispijl over het bestand dat je wilt terughalen. Klik op Versies om te zien welke versies er beschikbaar zijn. Laat een eerdere versie terugzetten met Herstellen.

©PXimport

12 Prullenbak

Naast bestandsversies heeft de ownCloud-server een eigen prullenbak. Als je in de mobiele app, je browser of via de ownCloud-map op je computer een bestand of map verwijdert, belandt het eerst in de prullenbak. Open je ownCloud in je browser en bekijk linksonder in beeld bij Verwijderde bestanden de inhoud van de ownCloud-prullenbak. Beweeg je muispijl over de items en kies Herstellen om een bestand of map terug te zetten. Via het kruisje kun je het item definitief verwijderen. De prullenbak krijgt standaard 50 procent van de huidige vrije ruimte in je ownCloud-server toebedeeld. Dit wordt gecontroleerd zodra er een nieuw bestand in de prullenbak belandt. Bestanden blijven maximaal 180 dagen aanwezig in de prullenbak.

©PXimport

13 Apps

We vertelden net al dat je zelf functies aan ownCloud kunt toevoegen. OwnCloud heeft namelijk veel interessante extra's. Sommige zijn standaard actief, zoals de eerder genoemde bestandsversies, prullenbak en mogelijkheid om bestanden te delen. Andere kun je zelf nog toevoegen. Ga naar de webinterface van ownCloud en klik linksboven op Bestanden. Kies Apps en bekijk welke apps er geïnstalleerd zijn of welke je nog kunt installeren. De apps die al geactiveerd zijn, zie je door op Geactiveerd te klikken. Je kunt apps deactiveren door op Uitschakelen te klikken. Links in beeld zie je diverse categorieën waarbinnen nieuwe apps te vinden zijn. Klik op een categorie, kies de app die jij graag wilt gebruiken en installeer deze via de knop Activeer. De apps geven je ownCloud-server nieuwe mogelijkheden. De instellingen van de apps vind je rechtsboven in beeld door op je gebruikersnaam te klikken en te kiezen voor Beheerder.

©PXimport

14 Meldingen

OwnCloud stuurt meldingen van gebeurtenissen naar je mailadres. De meldingen hebben vooral betrekking op het delen van bestanden en mappen. Meldingen ontvangen is vooral in het begin handig zodat je zonder in te loggen meekrijgt wat er zoal gebeurt in je persoonlijke cloud. Als je ownCloud eenmaal door hebt, kun je de instellingen van de meldingen aanpassen. Dit doe je weer via de browser, klik rechtsboven op je gebruikersnaam en kies Persoonlijk. Kijk bij Meldingen en geef aan welke meldingen je wilt blijven ontvangen via mail. Je kunt de meldingen één keer per uur, dag of week laten versturen.

©PXimport

15 Zelf installeren

In dit artikel heb je gelezen dat hoe eenvoudig het is om een vliegende start te maken men een 'hosted ownCloud'. Blaucloud.de is slechts één voorbeeld van een aanbieder die ownCloud op deze manier levert als dienst. Meer kant-en-klare ownCloud-aanbieders vind je op www.owncloud.org bij Download / Download ownCloud / Providers. Zelf een ownCloud-server installeren kan ook. Kijk op de website van ownCloud bij Download / Download ownCloud / Download / Web installer. Bij sommige hosting-aanbieders is ownCloud standaard al aanwezig, maar nog niet actief. Als je al een website draait, kun je even kijken in het controlepaneel (Cpanel of Direct Admin) of je ownCloud kunt installeren, bijvoorbeeld via Installatron. Als deze zogenaamde 'one-click'-installatievoorziening niet aanwezig is, kun je ownCloud-server ook installeren via een php-script. De documentatie hiervoor vind je op www.owncloud.org.

©PXimport

16 VPS

De beste manier om een ownCloud-server te draaien is op een VPS (virtuele server). Het werkt als volgt: op de VPS installeer je een Linux-distributie, bijvoorbeeld Ubuntu en vervolgens installeer je ownCloud op deze Linux-versie. Bij DigitalOcean heb je grote flexibiliteit wat betreft de 'huur' van je VPS. Het is bij deze dienst eveneens eenvoudig om back-ups te maken en je kunt zelfs een image-kiezen waarin ownCloud al is voorgeïnstalleerd. Zo wordt het werken met een VPS toch weer iets eenvoudiger.

©PXimport

ownCloud-server op eigen computer

Je kunt de ownCloud-server ook installeren onder Linux op je eigen computer. Op www.owncloud.org en YouTube vind je goede instructies, maar een basiskennis van Linux is altijd vereist. Als je OwnCloud aan de praat wilt krijgen onder Windows, kan dit alleen via VirtualBox. Maak een nieuwe virtuele Linux-computer aan, installeer hierop Ubuntu en vervolgens de ownCloud-server. Er zijn ook kant-en-klare ownCloud-server images die werken in VirtualBox, bijvoorbeeld 'ownCloud in a box' en 'TurnKey Linux ownCloud'. Ook hiervoor is gedegen computerkennis een vereiste, zeker als je de (virtuele) ownCloud-server ook veilig bereikbaar wilt maken via internet.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.