ID.nl logo
Huis

Intel: 'Gebruikers moeten meer verantwoordelijkheid nemen bij IoT-aankopen'

Gebruikers moeten veel meer verantwoordelijkheid bij het kopen en gebruiken van online apparaten. Dat zegt Raj Samani, Chief Technology Officer bij Intel Security. Het bedrijf heeft zijn McAfee-beveiligingssoftware in een aantal routers weten te verwerken, maar het ligt nog vooral aan de gebruikers om goed op te letten als het gaat om 'slimme' apparaten, zegt Samani.

Intel staat dit jaar op het Mobile World Congress in Barcelona om te praten over de beveiliging van Internet of Things-apparatuur. Die is namelijk nog steeds niet op orde. Vorig jaar in november wist een botnet van IoT-apparaten een groot deel van het internet offline te halen, door te zoeken naar tienduizenden onbeveiligde verbonden apparaten zoals beveiligingscamera's en slimme thermostaten. Het bedrijf probeert dat tegen te gaan door een eigen securityscanner in te bouwen in een router, die het in samenwerking met een aantal fabrikanten maakt. Zo moeten catastrofes als Mirai in de toekomst worden voorkomen.

Concreet gevaar

"Mirai was een wake-up-call voor veel fabrikanten, maar veel gebruikers hadden er uiteindelijk niet zoveel last van. "Hun uploadsnelheid ging wat omlaag en ze konden hun favoriete websites niet meer bekijken, maar uiteindelijk is dat niet zo erg. Daarom was Mirai geen grote ramp voor veel consumenten."
 

"Het gevaar van slecht beveiligd IoT is op dit moment voor consumenten niet duidelijk"

Samani noemt het voorbeeld van het stelen van iemands creditcardgegevens. "Als ik nu een pistool trek en je je kaart afhandig maakt, heeft dat impact. Als je gegevens gestolen worden via internet wordt dat al minder, want dan bel je even naar je bank en blokkeer je die kaart. Echte identiteitsdiefstal lijkt nóg abstracter, maar dat levert uiteindelijk wel de grootste schade op."
 

Ontbrekende urgentie

Dat is precies het probleem met de huidige staat van IoT, zegt Samani. De urgentie ontbreekt. "Als gebruikers geen concrete gevaren zien zijn ze niet zo bezig met security." Dat betekent volgens Samani overigens niet dat kopers de beveiliging van hun IoT-apparaten niet belangrijk vinden. "Consumenten willen vooral gebruiksgemak, dus dat alles gewoon meteen werkt zonder dat het ingewikkeld moet zijn. Maar daar zit beveiliging wel in. Gebruikers willen heus wel dat hun gekochte apparaat veilig is - ze willen er alleen zelf niet mee bezig hoeven zijn."
 

Wachtwoord veranderen

In de praktijk betekent dat dat veel verbonden apparaten nog steeds een standaard wachtwoord hebben zoals 'root' of 'admin'. In veel gevallen is dat niet te veranderen, al zou dat al veel problemen schelen volgens Samani. "Fabrikanten moeten de grens zoeken tussen gebruiksgemak en veiligheid. Zorg bijvoorbeeld dat gebruikers tijdens het installeren meteen een eigen wachtwoord kiezen. Dan ben je al ver.
 

Grote rol voor tech

Het Internet of Things is veel meer dan een paar al dan niet zinloze gadgets die toevallig met internet zijn verbonden. "Het gaat om je auto, die nu al deels 'connected' is. Als je een pacemaker draagt ben je blij dat het goed is voor je hart, maar waarschijnlijk is ook dat apparaat op de één of andere manier verbonden. Hetzelfde geldt voor smart-tv's die steeds goedkoper worden, en het feit dat huishoudens gemiddeld meer slimme apparaten krijgen. Alles is connected, slim, verbonden. Dát bedoelen we met het 'internet of things', dat is allang geen hype meer."

"Technologie bepaalt alles in ons leven"

Dan gaat Samani op een wat filosofische toon verder. "Technologie raakt aan alles in ons leven. Het bepaalt hoe we onze kinderen opvoeden of hoe we werken. Als we niets doen aan de beveiliging daarvan, dan bepaalt de technologie straks hoe we leven. Dat wil je niet.
 

Bewust van data

'Data is het nieuwe olie', is een populaire nieuwe uitdrukking die steeds vaker klinkt, en volgens Samani is dat inderdaad zo. We beseffen het ons alleen niet vaak genoeg. "Nu al is de handel in gegevens een miljardenindustrie als je kijkt naar hoeveel bedrijven eraan verdienen. In de toekomst gaat het zelfs om triljoenen. Daar moeten consumenten meer rekening mee houden." Hij geeft het voorbeeld van een proef waarbij mensen op straat hun emailadres moesten afgeven om een gratis reep chocolade te krijgen. "Als je dat meemaakt, moet je de afweging maken wat de reep waard is. Dat is veel minder dan de persoonlijke data die je ermee afstaat, dus 'betaal' je eigenlijk meer dan het product waard is. Dan moet je als consument zeggen: 'Hou je chocolade maar bij je'."
 

"Stel vragen"

Volgens Samani moeten consumenten ook hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om het kopen van nieuwe apparaten. "Vraag je af hoe het zit et de beveiliging van het apparaat dat je koopt. Neem het voorbeeld van de Jeep van Chrysler die vorig jaar werd gehackt. Als je nu van plan bent een Jeep te kopen, vraag dan aan Chrysler hoe dat zit. 'Hoe kan ik jullie nog vertrouwen?' En als het antwoord je niet aanstaat, moet je die auto dan wel kopen?"
 

Verantwoordelijkheid

"De markt reageert niet op beveiliging"

Overigens is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zet Samani. De markt reageert bijvoorbeeld helemaal niet op beveiliging. "Als fabrikant A voor 50 euro een slimme deurbel maakt, en fabrikant B voor 65 euro een deurbel die een half jaar later uit komt maar die wel veel meer aandacht heeft voor beveiliging, dan blijven mensen de eerste, goedkopere deurbel kopen." Samani denkt dan ook dat fabrikanten en 'de industrie' beter moeten nadenken over hoe zij beveiliging een standaard-onderdeel kunnen maken van 'connected' apparatuur.
 

Toekomstwens

Of dat gaat gebeuren, is maar de vraag. Al jaren blijkt dat consumenten hun beveiliging alleen op papier hoog in het vaandel hebben staan. Bij iedere databreach zijn "123456" en "password" nog steeds de meestgebruikte wachtwoorden. Ziet Samani dat in de toekomst ineens anders worden? Hij blijft er wat vaag over. "Het is belangrijk dat wij als industrie beter laten zien wat de concrete gevaren zijn van datalekken en slecht beveiligde apparaten. Daar gaan we de komende maanden veel meer van laten zien, met video's waarin we concrete aanvallen laten zien en hoe die consumenten kunnen raken."

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 soundbars met losse surroundspeakers
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 soundbars met losse surroundspeakers

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een krachtige soundbar met losse achterspeakers voor echt surroundgeluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Met een soundbar verbeter je het geluid van de gemiddelde televisie en met een model met aparte surround speakers breng je ook 5.1-surround in de woonkamer. Erg prettig is dat de meeste soundbars met surround speakers ook nog eens draadloos zijn, dus geen gedoe met snoeren door de woonkamer. Bekijk hier onze selectie van vijf soundbar-sets.

Samsung HW-Q930D

Met de Samsung HW-Q930D richt je tegen een relatief bescheiden bedrag een volwaardige thuisbioscoop in. Naast een riante soundbar van ruim een meter telt de productdoos een draadloze subwoofer en twee achterspeakers. Verschillende audiodrivers zijn naar voren, naar boven en zijwaarts gepositioneerd. Een voordeel, want dit 9.1.4-kanaals audiosysteem stuurt effecten vanuit allerlei richtingen naar je oren. Kijk je een film met een Dolby Atmos-audiospoor, dan hoor je zelfs bepaalde klanken boven je hoofd. Aansluiten is trouwens kinderspel, want de verschillende apparaten vereisen alleen netstroom. Je hoeft dus geen lange speakerkabels tussen de audiocomponenten te leggen.

Je verbindt een televisie via HDMI met deze soundbar. Wie een Samsung-tv met ondersteuning voor Q-Symphony gebruikt, is in het voordeel. In dat geval werken alle audiodrivers van de smart-tv en soundbar naadloos met elkaar samen. Het resultaat is een nóg voller geluid. De achterzijde bevat nog een tweede HDMI-poort en optische ingang. Hierop sluit je desgewenst een extra apparaat aan, zoals een spelcomputer of mediaspeler. Voor het streamen van muziek verbind je de HW-Q930D met wifi. Met behulp van AirPlay 2, Google Cast of Spotify Connect luister je binnen een mum van tijd naar je favoriete afspeellijst. Je kunt eventueel ook een smartphone of tablet rechtstreeks met bluetooth verbinden.

LG DS95TR

Met een lengte van maar liefst 1,25 meter is de LG DS95TR een echte blikvanger. Ideaal voor wie een grote soundbar met een forse beeldbuis wil combineren. Voeg daar de twee bijgesloten surroundspeakers en subwoofer aan toe en je luistert naar een kamervullend geluid. In tegenstelling tot traditionele home-cinemasets is de aanleg van luidsprekerkabels niet nodig. De audiocomponenten communiceren draadloos met elkaar. Gebruik de automatische kalibratiefunctie om de speakers zorgvuldig op elkaar af te stemmen. Hierdoor heb je geen last van volumeverschillen en vertragingen.

In totaal heeft dit audiosysteem vijftien actieve audiodrivers. Daarvan zijn er vijf naar boven gericht. Het verwerken van films en series met driedimensionaal Dolby Atmos-geluid is dus geen enkel probleem. Dankzij een riant totaalvermogen van 810 watt voorzie je een middelgrote tot grote kamer van helder tv-geluid. De achterzijde van de soundbar heeft twee HDMI-poorten en een optische ingang. Je kunt dus vrijwel elke televisie aansluiten. Voor het verwerken van muziekstreams verbind je de DS95TR met wifi of bluetooth. Prettig is hierbij de ondersteuning voor AirPlay 2, Google Cast en Spotify Connect. Lees hier enkele ervaringen van andere gebruikers.

LG DS60TR

Met dit betaalbare product van LG richt je een 5.1-kanaals audiosysteem in. De onlangs verschenen DS60TR bestaat uit een soundbar van 85 centimeter, een draadloze subwoofer en twee achterspeakers. Houd er rekening mee dat deze surroundspeakers onderling met een speakerkabel zijn verbonden. De communicatie met de soundbar is overigens wel draadloos. Je koppelt de DS60TR via HDMI of de optische ingang aan een televisie. Handig is dat je diverse instellingen van de soundbar op een geschikte LG-televisie kunt bedienen. Zo switch je in de zogeheten WOW-interface tussen verschillende geluidsmodi.

Met een totaalvermogen van 440 watt plaats je het audiosysteem in een kleine tot middelgrote kamer. Voor de weergave van surroundeffecten ondersteunt de DS60TR de veelgebruikte formaten Dolby Digital en DTS. In tegenstelling tot duurdere producten met Dolby Atmos-geluid hoor je dus geen geluid boven je hoofd. Verder stream je desgewenst muziek, radio en podcasts via een bluetoothverbinding. Koppel hiervoor een smartphone of tablet. Een interessant weetje is dat de boven- en onderkant van de soundbar zijn gemaakt van gerecycled plastic.

Lees ook: Dit is de ideale positie van je soundbar

LG DS70TR

De LG DS70TR zit met een lengte van 95 centimeter tussen de eerder besproken LG DS95TR en LG DS60TR in. Voor een soundbar met Dolby Atmos-ondersteuning valt de aanschafprijs mee. Een opwaartse driver stuurt bepaalde audiogolven naar boven, waardoor je een driedimensionaal geluid ervaart. Dankzij twee draadloze surroundspeakers (wel onderling met kabel verbonden) hoor je ook nog eens achter je effecten. De snoerloze subwoofer maakt jouw thuisbioscoop compleet. Een nuttige functie is dat de DS70TR met de speakers van een geschikte LG-televisie kan samenwerken. Hierdoor ontstaat er een grootser geluid.

Dit 5.1.1-kanaals audiosysteem levert een totaalvermogen van 500 watt. Voor een doorsnee (woon)kamer in een appartement of rijtjeshuis is dat ruimschoots voldoende. Behalve Dolby Atmos kan de DS70TR ook overweg met DTS:X, DTS en Dolby Atmos. Je hoort dus bij vrijwel alle streams van videodiensten écht surroundgeluid. De achterzijde heeft twee HDMI-poorten en een optische ingang. Naast de televisie kun je dus ook nog twee andere apparaten aansluiten, zoals een gameconsole en cd-speler. Tot slot laat je via bluetooth je favoriete afspeellijsten op de soundbar los. Gebruik hierbij de smartphone of tablet als afstandsbediening.

Denon DHT-S517

De Denon DHT-S517 is een 3.1.2-kanaals soundbar die wordt geleverd met een draadloze subwoofer. Dit systeem maakt gebruik van Dolby Atmos om een ruimtelijk geluid te creëren. In de soundbar zitten zeven speakers, waarvan er twee naar boven zijn gericht. Deze 'up-firing' speakers sturen het geluid naar het plafond, dat het vervolgens terugkaatst naar jouw zitplek. Dit zorgt voor een geluidseffect waarbij het lijkt alsof het geluid ook van boven komt. De set bevat geen losse achterspeakers, maar simuleert het surround-effect.

Met de Dialogue Enhancer-functie kun je de helderheid van stemmen in drie niveaus aanpassen, zodat gesprekken in films en series beter te volgen zijn. De soundbar heeft een HDMI-ingang voor het doorlussen van een extern apparaat en een HDMI eARC-uitgang voor de verbinding met je televisie. Daarnaast is er Bluetooth aanwezig om muziek draadloos te streamen en zijn er verschillende geluidsmodi beschikbaar, zoals Film, Muziek en Nachtmodus.

▼ Volgende artikel
CashbackXL: zo haal je het maximale uit je online aankopen!
© Mymemo - stock.adobe.com
Huis

CashbackXL: zo haal je het maximale uit je online aankopen!

Steeds meer consumenten maken gebruik van cashbackplatforms om geld terug te krijgen op hun online aankopen. CashbackXL is een van de bekendste Nederlandse aanbieders en werkt volgens een eenvoudig principe: wie via het platform naar een webshop gaat en daar iets koopt, krijgt achteraf een deel van het aankoopbedrag terug. In dit artikel lees je hoe dat precies werkt, welke voordelen het biedt en waar je op moet letten om optimaal te profiteren.

In dit artikel lees je onder meer:
  • Hoe CashbackXL werkt en waarom je geld terugkrijgt op je aankopen

  • Stap-voor-stap uitleg om cashback te activeren

  • Extra voordeel via waardebonnen met directe cashback

  • Uitleg over uitbetaling en Instant Payout

  • Wat te doen als je cashback niet wordt geregistreerd

  • De belangrijkste voor- en nadelen van CashbackXL

CashbackXL (of kortweg CBXL) is een van de bekendste cashbackplatforms in Nederland. Het concept is eenvoudig maar slim: je gaat via CashbackXL naar een webshop, doet daar een aankoop en ontvangt achteraf een deel van je aankoopbedrag terug. Dat geld komt uit de commissie die de webshop aan CashbackXL betaalt omdat jij via het platform binnenkwam. Met andere woorden: de winkel bedankt CBXL voor jouw aankoop en CBXL deelt die beloning met jou.

In de praktijk betekent dit dat elke online bestelling via het platform een kans is om geld te besparen, zonder kortingscodes te zoeken of ingewikkelde acties te volgen. Zolang je via de juiste link doorklikt en de regels volgt, verdien je automatisch aan je eigen aankopen.

Wil jij ook altijd de beste deals?

Schrijf je dan snel in via CashbackXL!

Stap voor stap: zo verdien je cashback via CBXL

Om te beginnen maak je gratis een account aan op CashbackXL.nl. Alleen geregistreerde en ingelogde gebruikers kunnen een cashback ontvangen. Zodra je bent ingelogd, kun je via de zoekbalk of de categorieën jouw favoriete webshop vinden. Denk aan bekende namen als Bol.com, Coolblue, HEMA of Zalando. Klik vervolgens op de knop Shop & ontvang cashback. Dat doorklikmoment is essentieel, want op dat moment plaatst CBXL een cookie waarmee de aankoop aan jouw account wordt gekoppeld.

Daarna winkel je precies zoals je dat gewend bent. Je plaatst producten in je winkelmandje, rekent af via de website van de winkel en rondt alles volledig online af. Belangrijk is dat je pas begint met shoppen nadat je via CBXL op de betreffende aanbieding hebt geklikt, en dat je geen kortingscodes gebruikt die niet op CBXL zelf vermeld staan. Zulke codes kunnen de cashback namelijk ongeldig maken.

Na je aankoop verschijnt de cashback vaak binnen tien minuten als 'in behandeling' in je account, maar het kan ook tot 24 uur duren. De definitieve goedkeuring volgt zodra de webshop jouw aankoop bevestigt. Let op: bij sommige winkels is dat al binnen een paar dagen geregeld, bij andere kan het enkele weken duren.

Hoe voorkom je dat je een cashback misloopt?

Een cashback werkt alleen als de tracking ongestoord verloopt. Daarom raadt CBXL aan om altijd alle cookies te accepteren, adblockers uit te schakelen en bij voorkeur de browser Chrome te gebruiken. Klik direct na het inloggen op de gewenste webshop en koop zonder omwegen, dus zonder tussendoor andere websites te bezoeken of vergelijkingssites te gebruiken.

Gebruik bij voorkeur je eigen wifi-netwerk; aankopen via een bedrijfsnetwerk of hotelverbinding kunnen soms niet goed geregistreerd worden. En tot slot: gebruik alleen kortingscodes die expliciet op CBXL vermeld staan. Andere codes kunnen ertoe leiden dat de webshop geen commissie uitkeert, waardoor je ook geen cashback ontvangt.

Extra voordeel met giftcards en directe cashback

Naast reguliere aankopen biedt CBXL een tweede manier om te besparen: waardebonnen met directe cashback. Dat werkt eenvoudig. Je logt in op je account, kiest een giftcard van bijvoorbeeld Bol.com, Wehkamp, Zalando, Intertoys of Douglas, en betaalt via iDeal. Binnen één minuut staat de code (en eventueel een pincode) in je account. De cashback wordt meteen goedgekeurd en aan je saldo toegevoegd.

De waardebonnen zijn minimaal twee jaar geldig, kunnen in delen worden besteed en zijn ook in fysieke winkels te gebruiken via de barcode in de CBXL-app. Daarmee kun je dus ook offline profiteren van cashback.

Een concreet voorbeeld: stel dat je voor 200 euro schoenen wilt kopen bij Zalando. In plaats van direct op Zalando te betalen, koop je via CBXL Zalando-waardebonnen ter waarde van 200 euro. Die bonnen ontvang je vrijwel direct, en zodra je ermee betaalt, ontvang je 12 euro cashback (6 procent) die direct op 'goedgekeurd' komt te staan. Zo krijg je direct voordeel zonder wachttijd.

Je saldo uitbetalen: van punten naar euro’s

Wanneer jouw cashback door de webshop is goedgekeurd, kun je het laten uitbetalen. Dat kan op verschillende manieren. De meeste gebruikers kiezen voor een gewone bankoverschrijving, die maandelijks rond de 25ste plaatsvindt (in december rond de 20ste van de maand). Er geldt geen minimum- of maximumbedrag en het geld staat meestal binnen één werkdag op je rekening.

Wie sneller over zijn saldo wil beschikken, kan gebruikmaken van de Instant Payout-optie. Dan staat het bedrag binnen 2 seconden op je rekening, maar geldt er wel een vergoeding van 2 procent van het uitbetalingsbedrag (met een minimum van 0,50 euro). Een derde optie is uitbetaling in giftcards, waarmee je minimaal 4 procent extra voordeel krijgt. Dat is vooral aantrekkelijk voor wie regelmatig bij dezelfde winkel koopt.

©Cashback XL

Wat te doen als je cashback niet wordt geregistreerd?

Soms verschijnt je cashback niet in je account. Dat kan gebeuren als de tracking is onderbroken of als cookies niet goed zijn opgeslagen. In dat geval kun je binnen drie weken na je aankoop een claim indienen via je account. CashbackXL beoordeelt de claim en stuurt deze indien nodig door naar de webshop. De verwerking duurt gemiddeld vier maanden, en niet elke claim wordt toegekend (volgens CBXL wordt ongeveer 60 procent van de claims goedgekeurd).

Om teleurstelling te voorkomen is het sowieso verstandig om van elke aankoop een screenshot van de bestelbevestiging te bewaren. Die kun je meesturen bij een eventuele claim.

De voor- en nadelen op een rij

Het grote voordeel van CashbackXL is dat het platform hoge cashback-percentages biedt, vaak hoger dan bij concurrenten als EuroClix. Het aantal aangesloten webshops is daarnaast indrukwekkend, en de combinatie met directe cashback op giftcards maakt het aanbod extra aantrekkelijk. De app en browser-extensie zijn gebruiksvriendelijk en zorgen ervoor dat je geen kans op een cashback mist.

Daar staat tegenover dat het systeem nauw luistert. Een kleine fout (een ad-blocker, een vergeten cookie of een niet-goedgekeurde kortingscode) kan ervoor zorgen dat je helemaal geen korting of cashback ontvangt. Daarnaast vraagt het soms geduld: sommige winkels doen er weken over om aankopen definitief goed te keuren. Houd daar dus rekening mee.

Slim omgaan met cashback: tips uit de praktijk

Wie structureel voordeel wil halen uit CashbackXL, doet er goed aan om de app of browser-extensie te installeren. Die herinnert je automatisch aan cashback-mogelijkheden als je een webshop bezoekt. Shop altijd via de directe link, sla bewijs van je bestelling op en gebruik giftcards alleen als je zeker weet dat je ze binnenkort gebruikt, want digitale bonnen kunnen niet worden geretourneerd.

Het voordeel van CBXL is dat je euro's verdient in plaats van punten, waardoor je precies weet wat je terugkrijgt. De Instant Payout is vooral handig voor wie snel over zijn geld wil beschikken, maar wie geen haast heeft, kan beter wachten op de gratis maandelijkse uitbetaling.

Nog even in het kort

CashbackXL is een volwassen en transparant platform dat het principe van cashback toegankelijk maakt voor iedereen. Het combineert gebruiksgemak met hoge percentages en directe beloning via giftcards. De regels zijn strikt, maar wie ze volgt, krijgt structureel geld terug op zijn aankopen.

Kort gezegd: wie online koopt via CashbackXL, laat geld liggen als hij geen cashback activeert. En in tijden van stijgende prijzen voelt dat extra goed: niet omdat je minder uitgeeft, maar omdat je slimmer uitgeeft!

Wil jij ook altijd de beste deals?

Schrijf je dan snel in via CashbackXL!