ID.nl logo
Huis

Hoe kunstmatige intelligentie Ms. Pac-Man leerde spelen

Met 999.990 punten heeft een kunstmatige intelligentie de absolute high-score gehaald op het inmiddels 36 jaar oude spel Ms. Pac-Man. De PCM-redactie moest met 13.160 punten genoegen nemen. Wij vroegen de leider van het team achter deze kunstmatige intelligentie hoe ze een computer Ms. Pac-Man hebben leren spelen en waarom.

Kunstmatige Intelligentie is een zeer breed studieveld binnen de informatica. Doel is computers te ontwikkelen die zich bewust zijn van hun omgeving, beslissingen kunnen nemen en aan de hand daarvan leren. Dat hoeft niet te leiden tot zelfdenkende machines die – in de Hollywood-stijl – de wereld overnemen. Realistischer zijn de intelligente computers die zelfrijdende auto’s bedienen. Die zijn zich bewust van de weg, andere auto’s, voetgangers en overige obstakels. Aan de hand daarvan nemen ze stuurbeslissingen en ze leren steeds beter te rijden.

Het in Canada opgerichte bedrijf Maluuba ontwikkelt kunstmatige intelligentie om taal te begrijpen. Het bedrijf is grofweg verdeeld in drie teams. Eén team zorgt dat computers teksten kunnen lezen en daar vervolgens vragen over kunnen beantwoorden. Deze divisie heeft een computer het boek Harry Potter en de Steen der Wijzen laten lezen. Daarna kon de computer inhoudelijke vragen over het boek beantwoorden.

Een tweede team binnen Maluuba richt zich op ‘dialog’. Dat zijn systemen die proberen het juiste antwoord te geven als er tegen ze gepraat wordt. Dat kan bijvoorbeeld gebruikt worden in de telefooncentrale van de eerste hulp. De beller geeft aan wat het probleem is, en de computer zorgt door vragen te stellen dat deze met de juiste hulppost wordt verbonden.

Reinforcement learning

Harm van Seijen (research manager bij Microsoft) werkt voor het derde team in Maluuba, dat zich richt op Reinforcement Learning. Een fundamenteel onderzoeksveld waar de andere twee teams hun voordeel mee doen. Kunstmatige Intelligentie is onderverdeeld in verschillende subvelden waaronder Machine Learning. Binnen dit subveld proberen onderzoekers machines te leren leren. Daar zijn weer onderliggende velden in, bijvoorbeeld Neurale Netwerken die leren op basis van voorbeelden. Daar leert een computer bijvoorbeeld katten op de foto te herkennen door foto’s met en zonder kat te bekijken.

Het veld Reinfocement Learning laat computers leren door beloningen aan beslissingen toe te kennen. De computer probeert door verschillende beslissingen te nemen de hoogst mogelijke score te halen. Dat kan ingezet worden in combinatie met het dialog-systeem van het andere team bij Maluuba, bijvoorbeeld om een systeem te bouwen dat telefonische verkopers argumenten geeft om een product te verkopen.

Volgt na een argument een aankoop, dan genereert dat een positieve beloningsscore. Wordt er niet gekocht, dan is de score nul. Gooit de klant de hoorn op de haak, dan volgt er een negatieve score. Op den duur leert de computer zo welke argumenten goed zijn voor de verkoop en welke minder.

In 2015 is bij de University of Toronto een Reinforcement Learning-onderzoek uitgevoerd met behulp van computerspellen van de (antieke) Atari 2600. Het onderzoeksteam gebruikte daar een zogenaamde Deep Reinforcement Learning techniek om de computer spellen te leren spelen. Met deze nieuwe aanpak wist de computer na training bij zes van de zeven geteste spellen een betere score neer te zetten dan welke andere computer ook. In drie gevallen was de computer zelfs beter dan de beste menselijke spelers.

Verschil met Pac-Man

Het in 1981 gelanceerde spel Ms. Pac-Man zat niet bij de titels die in dit onderzoek met succes gespeeld zijn. Harm: “De techniek bij dat onderzoek doet het heel goed bij zo’n 75 procent van de spellen. Maar bij andere titels, waaronder Ms. Pac-Man, werkte het heel slecht. Waarom was niet duidelijk. We hebben geprobeerd dat uit te leggen, maar konden het niet verklaren. Een doelstelling van ons onderzoek was daarom uitvinden waarom het zo moeilijk was en dat vervolgens op te lossen.”

Ms. Pac-Man is de opvolger van het in 1980 verschenen spel Pac-Man. Voor wie het niet kent (wat we ons nauwelijks kunnen voorstellen): in beide spellen moet de speler het titelkarakter door een doolhof sturen om zo pellets, die in de gangen liggen, op te eten. Is het doolhof leeg, dan begint het volgende level. Vier spoken proberen de speler op zijn beurt op te eten. Door één van de vier in het doolhof aanwezige power pellets op te eten, kan de speler tijdelijk de rollen omdraaien en extra punten scoren door spoken op te eten. Af en toe verschijnt er tijdelijk een stuk fruit in het doolhof. Weet de speler dit op te eten, dan levert dat bonuspunten op.

In werkelijkheid zitten er behoorlijke verschillen tussen Pac-Man en Ms. Pac-Man

-

Op het eerste gezicht lijkt Ms. Pac-Man niet meer aan Pac-Man toe te voegen dan een strik, een oog, lippenstift en een schoonheidsvlek. In werkelijkheid zitten er behoorlijke verschillen tussen de twee titels. Zo beweegt Ms. Pac-Man zich door vier verschillende doolhoven terwijl Pac-Man steeds in hetzelfde doolhof verschijnt. Het fruit beweegt in Ms. Pac-Man, terwijl het in de vorige titel stil lag. Zeker belangrijk voor lerende machines: de spoken in Pac-Man verplaatsen zich relatief aan hoe de speler loopt. Dat maakt het mogelijk om bewegingspatronen te ontdekken en daar de speelstijl op aan te passen. In Ms. Pac-Man bewegen de spoken zich met meer willekeur, waardoor een patroon niet te ontwaren is.

Hoogst mogelijke Pac-Man-score

Pac-Man en Ms. Pac-Man zijn over de afgelopen 37 jaar in een onwaarschijnlijke hoeveelheid varianten op de markt gebracht. De website highscore.com houdt wereldwijd de hoogste scores van computerspellen bij. Een snelle zoektocht op deze site geeft 568 varianten van het spel Ms. Pac-Man. Voor de Atari 2600-variant (die in dit onderzoek gebruikt is) kunnen we kiezen uit een high-score geboekt op een originele Atari 2600 spelcomputer (154.630) of op computer die de Atari emuleert (266.330). Kortom, de score van het team van Harm is 3,75 keer zo hoog als de hoogst genoteerde score in Ms. Pac-Man ooit. Harm: “Dit is de hoogst mogelijke score omdat deze daarna reset naar 0 punten.”

Om dit te bereiken is er een creatieve aanpak van de Reinforcement Learning techniek gebruikt. Het team van Maluuba noemt dit de Hybrid Reward Architecture. Harm: “In Reinforcement Learning heb je te maken met een beloningsfunctie. Normaal heb je één agent die probeert de beloning te maximaliseren. Wij hebben die functie opgesplitst in een hoeveelheid kleinere deelfuncties. We hoeven daarom niet met één agent een complex probleem op te lossen, maar hebben een grote verzameling agents die kleine problemen proberen op te lossen.”

Binnen Ms. Pac-Man maakte het team van allerlei losse onderdelen in het spel een agent. Onder meer de pellets in het doolhof, de spoken, de power-pellets en de ‘eetbare spoken’ (na het eten van een power-pellet) werden agents. In totaal gaven 163 verschillende agents aan of ze vonden dat Ms. Pac-Man omhoog, omlaag, linksaf of rechtsaf moest bewegen.

De beslissing van iedere agent kreeg ook een eigen gewicht. Harm: “Iedere agent spreekt een voorkeur voor actie uit en geeft aan hoe belangrijk hij is. Wat een spook wil is van meer belang dan wat een pellet wil.” Op basis van een zogenaamde ‘lineaire combinatie van Q-waarden’ gebruikt de computer die meningen om een afgewogen beslissing te nemen.

4000 uur later

Hoe beter die beslissing in de eindscore uitpakt, hoe eerder de computer die in een volgend spelletje opnieuw zal nemen. Op die manier leert de machine een steeds hogere score op Ms. Pac-Man te noteren. De computer heeft in totaal bijna 4.000 uur Ms. Pac-Man moeten spelen om de topscore te kunnen noteren. Uitgaande van de vuistregel dat iemand met een 40-urige werkweek gemiddeld per jaar 1.650 uur werkt, vertaalt zich dat naar bijna 2,5 jaar trainen voor een mens. Het spelletje waarbij de topscore behaald werd nam 1 uur en 16 minuten in beslag.

In werkelijkheid heeft het vanzelfsprekend geen 2,5 jaar geduurd voor deze score bereikt werd. Voor het experiment was het niet nodig om de computer op menselijke snelheid te laten spelen. Met behulp van een standaard PC met Intel Core i7-processor is de 4.000 uur training uitgevoerd in 30 uur. Daarvoor was eerst een 20 uur durende optimalisatie nodig in een parallel rekenend netwerk van computers. De totaal benodigde ‘werkelijke’ tijd om Ms. Pac-Man te verslaan werd zo teruggebracht naar 50 uur.

De computer heeft in totaal bijna 4.000 uur Ms. Pac-Man moeten spelen om de topscore te kunnen noteren.

-

Natuurlijk investeren Microsoft en Maluuba niet in Reinforcement Learning om de hoogste score op een computerspel te kunnen claimen. Het team van Harm voert voor de bedrijven fundamenteel onderzoek uit. Op basis van hun bevindingen kunnen de andere twee teams van Maluuba hun toepassingen verder optimaliseren.

Harm: “In het algemeen probeer je met Reinforcement Learning uit data goed gedrag te leren. Dat kun je potentieel voor veel dingen gebruiken. Binnen taal bijvoorbeeld om in dialogs de juiste respons te berekenen. Dat kan bij simpele taken gewoon met de hand gecodeerd worden. Maar als het om ingewikkeld gedrag gaat, kan dat niet meer. Dan wil je dat er zelf geleerd wordt aan de hand van data. Daar wordt Reinforced Learning voor gebruikt.”

Zelf aan de slag

Wil je zelf met kunstmatige intelligentie aan de slag, dan volgen hier enkele tips:

Stap 1: Bezoek de Arcade Learning Environment

De Arcade Learning Environment biedt een framework waarmee onderzoekers en hobbyisten AI agents voor Atari 2600 spellen kunnen bouwen. Om hiermee aan de slag te gaan is Linux of OS X nodig. Daarnaast dien je over kennis van Python en C++ te beschikken.

Stap 2: Bezoek OpenAI Gym

Op de website van OpenAI Gym kun je het gereedschap vinden om zelf een Reinforcement Learning algoritme te ontwikkelen. Om dit gereedschap te gebruiken is kennis van de programmeertaal Python praktisch. Naast de mogelijkheid om te ontwikkelen, biedt de OpenAI Gym ook opties om resultaten van je werk te vergelijken met die van anderen. De site bevat daarnaast documentatie en een forum om vragen te stellen.

Stap 3: Kies je project

OpenAI Gym biedt een keur aan omgevingen om je eigen kunstmatige intelligentie voor te ontwikkelen. Daar zitten beginnersprojecten bij en mogelijkheden om met de standaard bordspellen aan de gang te gaan. Je kunt zelfs je eigen 2D- en 3D-robotsimulaties maken. Eén van de mogelijke omgevingen waar je voor kunt kiezen zijn de klassieke Atari-computerspellen.

Stap 4: Breid je omgeving uit

Een handig aspect van OpenAI Gym is dat het kan overweg met algoritmes die in andere frameworks gemaakt zijn. Zo kun je de deeplearning Python libraries die Theano biedt inzetten. Ook de open-source Machine Intelligence-uitbreidingen van TensorFlow werken goed met OpenAI Gym samen.

▼ Volgende artikel
Betere foto's met je smartphone? 5 fouten die je nooit moet maken! (Plus: de beste camera-smartphones 2025)
© FotografiePatrickZanker
Huis

Betere foto's met je smartphone? 5 fouten die je nooit moet maken! (Plus: de beste camera-smartphones 2025)

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone als enige camera. Logisch: je hebt 'm altijd bij je, de kwaliteit is flink verbeterd en met één tik deel je je foto meteen. Toch valt het resultaat in de praktijk vaak tegen. Slechte belichting, wazige opnames of vertekende beelden komen vaker voor dan je denkt. Gelukkig kun je dat makkelijk voorkomen, zonder dure apps of ingewikkelde instellingen.

Wie leert om slimmer om te gaan met de camerafunctie van zijn telefoon, maakt simpelweg mooiere foto's. Voor je vakantie, je kinderen, een avondje uit of een product dat je op Marktplaats wilt zetten. In dit artikel lees je waar het vaak misgaat bij smartphonefotografie en vooral: hoe je die fouten voorkomt.

Waarom smartphonefoto's vaak tegenvallen

Smartphones zijn slim, maar niet feilloos. Zeker bij lastig licht of als je iets snel wilt vastleggen, maakt de camera keuzes die niet altijd de beste zijn. Denk aan overbelichte luchten, fletse gezichten of onscherpe details. Dat komt doordat de automatische stand van je smartphone vaak te generiek is. En omdat je zelf misschien niet altijd de tijd neemt om bewust te fotograferen.

Ook de manier waarop je de telefoon vasthoudt, hoeveel licht er is en zelfs of je de lens schoon hebt gemaakt, heeft invloed op het resultaat. Hieronder zie je welke fouten je zoveel mogelijk moet zien te vermijden – en wat je wél kunt doen voor de beste smartphonefoto's!

❌ Altijd inzoomen met je vingers

Je kent het wel: je ziet iets moois op afstand en knijpt met je vingers op het scherm om in te zoomen. Handig, maar helaas ook funest voor de beeldkwaliteit. Bij de meeste smartphones gaat het hier om digitale zoom. Dat betekent: het beeld wordt softwarematig vergroot en de kwaliteit gaat flink omlaag. Details verdwijnen, het beeld wordt korrelig of onscherp, en wat overblijft lijkt eerder op een screenshot dan op een scherpe foto.

➡️ Wil je een onderwerp dichterbij halen? Probeer fysiek dichter naar het object toe te lopen. En als dat niet kan, maak de foto op normale afstand en snijd 'm later bij. Je houdt dan meer controle over de scherpte.

❌ Recht tegen het licht in fotograferen zonder HDR

Fotografeer je buiten met de zon achter je onderwerp, dan krijg je vaak een silhouet of een uitgebleekte lucht. Zeker bij mensen zie je dan alleen donkere gezichten terwijl de achtergrond overbelicht is. HDR (High Dynamic Range) zorgt ervoor dat de telefoon meerdere foto's met verschillende belichtingen combineert tot één goed gebalanceerd beeld. Zo worden details in zowel lichte als donkere delen behouden.

➡️ Veel smartphones schakelen HDR automatisch in, maar controleer dit liever handmatig. Zie je een overbelicht beeld op het scherm? Tik dan op het onderwerp zodat de belichting zich aanpast, of gebruik de schuif om het licht iets te temperen.

©StudioPN - stock.adobe.com

❌ Altijd rechtop fotograferen – ook bij landschappen

Onze telefoons houden we bijna altijd verticaal vast, en dus is het logisch dat veel mensen ook zo fotograferen. Dat is prima voor portretten of een enkel object, maar voor landschappen, architectuur of groepsfoto's mis je dan veel beeld. In horizontale stand kun je meer van de omgeving vastleggen en ziet de compositie er vaak natuurlijker uit. Zeker als je later de foto op een computerscherm of televisie bekijkt, valt een verticale uitsnede ineens erg krap.

➡️ Wen jezelf aan om je telefoon even te draaien als het beeld daarom vraagt. Je zult merken dat je foto's meteen sterker ogen.

❌ De lens vergeten schoon te maken

Het lijkt een open deur, maar wordt toch vaak vergeten: de lens schoonmaken. Smartphones zitten in je broekzak, jaszak of tas, en komen daarbij in aanraking met stof, vet, vezels en vingers. Dat zie je niet altijd op het scherm, maar het effect is wel zichtbaar op je foto: een waas, vlekken of een doffe gloed. Vooral in tegenlicht wordt dat snel storend.

➡️ Gebruik een zachte microvezeldoek (zoals een brillendoekje) of desnoods een schone hoek van je kleding om de lens voorzichtig schoon te wrijven. Even vegen voor elke foto kan het verschil maken tussen een matige en een heldere opname.

©Kicking Studio

❌ Te veel vertrouwen op portretmodus

De portretmodus van je smartphone simuleert scherptediepte door de achtergrond kunstmatig te vervagen. Op het eerste gezicht ziet dat er mooi uit, maar in de praktijk gaat het vaak mis. Haren worden half weggesneden, brillen krijgen rare randen, en objecten die nét buiten het middelpunt vallen, vervagen mee. Het effect lijkt professioneel, maar is het meestal niet.

➡️ Gebruik portretmodus dus alleen als je ziet dat het goed werkt. Twijfel je? Maak dan dezelfde foto ook zonder deze functie, zodat je achteraf kunt kiezen. Bij detailrijke scènes of meerdere personen in beeld is de gewone fotostand vaak betrouwbaarder.


Top 5 camera-smartphones 2025

1. Samsung Galaxy S25 Ultra

Deze smartphone staat volgens veel experts bovenaan als beste camera-phone van 2025. Hij heeft een indrukwekkende camera-configuratie: 200 MP hoofdcamera, 50 MP ultrabreedhoek, en twee telefoto-objectieven, gecombineerd met een krachtige AI-beeldverwerking en uitstekende zoommogelijkheden. Lees hier onze Samsung Galaxy S25 Ultra review.

2. Apple iPhone 16 Pro / Pro Max

De iPhone 16 Pro(reeks) blinkt uit in natuurlijke kleuren, scherpe telefoto-opnames en professionele videomogelijkheden zoals 4K‑120fps slow‑motion. Lees hier onze iPhone 16 Pro review.

3. OnePlus 13

Volgens veel reviewers biedt de OnePlus 13 uitgebalanceerde kleuren, heldere details en snelle autofocus bij actie- en macro-opnamen. Lees hier onze OnePlus 13 review.

4. Google Pixel 9 Pro

De Pixel 9 Pro combineert uitstekende fotokwaliteit – met name bij macro, zoom en bewerking – dankzij de Tensor G4-chip en krachtige AI‑features. De gezaghebbende Amerikaanse site Tom's Guide plaatst hem als beste Android-camera na de S25 Ultra. Lees hier onze  Google Pixel 9 Pro XL review.

5. Xiaomi 15 Ultra

Testers van TechRadar prijzen de Xiaomi 15 Ultra – met 1‑inch sensor en Leica-lenzen – als een van de beste cameratelefoons ooit getest. Vooral de beeldkwaliteit en professionele lenskwaliteit vallen op. Lees hier onze Xiaomi 15 Ultra review.

▼ Volgende artikel
Huisdieren + zomer = schoonmaakramp? Welnee, met deze tips niet
© sun
Huis

Huisdieren + zomer = schoonmaakramp? Welnee, met deze tips niet

Heb je huisdieren, dan merk je extra goed dat het zomer is. Ze verharen meer, en de kans dat ze vlooien of teken oplopen is groter. Veel honden zoeken verkoeling in een sloot of meer, terwijl katten juist vaker buiten liggen om een rustig, schaduwrijk plekje te vinden. Die zomerse gewoontes zorgen binnen al snel voor extra haren, vuil en vieze luchtjes. Met de juiste aanpak houd je je huis toch fris en schoon, ook als het kwik oploopt.

Zomer en huisdieren? Hieronder lees je wat je doet tegen:

🐕 Modderpoten en natte vachten 🐈 Vuile vloeren 🐕 Een huis vol dierenharen (hallo rui!) 🐈 Teken en vlooien 🐕 Stinkende hondenmanden en kattenkussens 🐈 Een penetrant ruikende kattenbak

Koopgids: 5 goede stofzuigers voor baasjes van huisdieren


Modderpoten en natte vachten: handdoek bij de hand

In de zomer is de kans groot dat je hond na een wandeling nat of modderig thuiskomt: een meertje of sloot vol kroos is bij hoge temperaturen natuurlijk extra aanlokkelijk. Zet daarom bij de deur een bak met handdoeken klaar, of nog beter: een grote microvezeldweil die goed vocht en vuil opneemt. Wie vaker naar het bos of strand gaat, heeft baat bij een mobiele hogedrukreiniger. Die lijkt op een compacte plantenspuit met pomp, werkt zonder stroom en geeft een zachte, constante waterstraal. Geen krachtige druk, maar precies genoeg om poten schoon te spoelen voordat je hond weer op de achterbank springt. Spuit altijd van boven naar beneden, vermijd ogen, oren en neus, en gebruik lauw water als het buiten erg warm is.

Geen mobiele hogedrukreiniger? Je kunt bij thuiskomst ook een tuinslang gebruiken en de je hond goed afdrogen met een oude handdoek. Een robuuste deurmat is ook handig: die werkt als een soort vuilvanger. Laat je hond of kat er een paar keer overheen lopen en het grootste deel van het vuil blijft achter. Vergeet niet om de mat regelmatig te stofzuigen of te wassen.

©Javier Brosch

Schone vloeren, óók als er natte poten overheen lopen

Laminaat, hout of tegels krijgen in de zomer veel te verduren van natte of vuile poten. Dweilen met een sopje kan, maar niet elk schoonmaakmiddel is geschikt. Veel dieren hebben een gevoelige neus of huid. Kies daarom voor producten op natuurlijke basis of gebruik een stoomreiniger. Die reinigt hygiënisch met alleen water en is veilig voor mens en dier.

Zomer = in de rui: dit doe je tegen al die dierenharen

De meeste honden en katten verharen flink zodra het warmer wordt. Dat is hun manier om de wintervacht in te ruilen voor een luchtiger zomervachtje. Regelmatig borstelen is dan geen luxe, maar noodzaak. Daarmee verwijder je overtollige haren voordat ze zich in banken, kleden of vloerkieren nestelen. Kies een borstel die past bij de vacht van je dier, en maak er een gewoonte van om hem of haar elke dag even te borstelen of te kammen. Daarmee voorkom je al veel losse haren in huis.

Gebruik voor het stofzuigen in huis een roterende turboborstel. Die verwijdert ook vastzittende haren uit tapijten, vloerkleden en bekleding. Klop hondenmanden en kattenkussens regelmatig uit en gebruik een kruimelzuiger om ook de laatste haren makkelijk weg te krijgen.

Teken en vlooien: voorkom dat ze zich verspreiden in huis

In de zomer zijn vlooien en teken actiever. Controleer je huisdier dagelijks, vooral na een wandeling door hoog gras of een duik in het water. Gebruik een tekenpincet om teken direct te verwijderen, en voorkom besmetting met een preventief middel zoals een vlooienband of druppels in de nek. Toch een plaag? Dan is het slim om ook je huis grondig aan te pakken. Stofzuig niet alleen de vloer, maar ook kieren, naden, banken en manden. Gebruik eventueel een stoomreiniger op stoffen oppervlakken. Daarmee worden eitjes, neten en larven gedood zonder dat je daarvoor chemische middelen hoeft te gebruiken.

©Yury and Tanya

Zo houd je hondenmanden en kattenkussens lekker fris

Als het warm is, zweten dieren niet zoals mensen, maar hun vacht wordt wel sneller vettig. Zeker als ze vaak buiten liggen of actief zijn. Die typische dierenlucht trekt makkelijk in stoffen zoals mandhoezen, dekens en kussens. Was die daarom wekelijks op 60 graden, zodat bacteriën en geurtjes verdwijnen. Controleer wel even of het materiaal op die temperatuur gewassen mag worden.

Hang het textiel na het wassen buiten in de zon – UV-licht helpt mee om geurtjes te neutraliseren. Geen tijd om te wassen? Strooi wat baking soda over de stof, laat het een uurtje liggen en zuig het daarna grondig op.

Wat extra aandacht voor de kattenbak

Bij warm weer is geur uit de kattenbak vaak sterker. Ververs het grit daarom vaker, en gebruik eventueel een geurabsorberende onderlaag met actieve kool of baking soda. Reinig de bak zelf regelmatig met warm water en een scheutje azijn. Laat hem daarna goed drogen in de zon: ook dat helpt geur en bacteriën tegengaan. Heb je last van uitgelopen kattenbakvulling op de vloer? Een kattenbakschep met opvangrand en een antislipmat onder de bak helpen al veel. Zet ook een stoffer en blik naast de bak, zodat je gemorst grit makkelijk kunt wegvegen.

Buiten genieten, binnen alles schoon

In de zomer draait alles om buiten zijn, relaxen en genieten – voor jou én je huisdier. Maar al dat buiten leven brengt ook wat extra schoonmaakwerk met zich mee. Met wat handigheid, regelmaat en de juiste spullen houd je je huis makkelijk lekker fris. Fijn voor Fikkie of Tijger, en minstens zo prettig voor jezelf.


Haarfijn!

Dierenborstels shop je