ID.nl logo
Huis

Hoe houden Google en Apple hun app-winkels veilig?

Als je op je iPhone of je Android-telefoon een app wil installeren, dan gaat dat meestal via de app-winkels van Apple en Google. Je hebt er weinig controle over, zijn die app-winkels wel veilig? “Er zijn geen virussen of malware te vinden in de Apple App Store en Google Play Store.” Dat is een statement dat je vaak leest, maar helemaal waar is het niet.

Er zijn elke dag weer nieuwe Android-apps te vinden in Google Play en Google kan nieuwe aanmeldingen nooit snel genoeg zien en verwijderen. Maar dat is niet het grootste probleem, want apps moeten wel aan een flink aantal regels voldoen. Statistisch gezien zijn er in de Play Store meer problematische apps te vinden dan in die van Apple, wat aan twee dingen ligt: Apple heeft strengere regels in wat ze toelaten en Android staat is beschikbaar voor meerdere verschillende toestellen die bij elkaar opgeteld door meer mensen worden gebruikt dan iOS. Hierdoor kun je een groter aantal mensen bereiken.

Er is nog een reden dat ontwikkelaars liever voor een Android-app gaan: geld. Het kost 99 dollar per jaar om in de App Store te staan, en dan wil Apple ook nog 35 procent van al je winst op de app. Google Play vraagt slechts eenmalig 25 dollar, maar neemt daarna ook 35 procent van je winst.

Onnodige toestemmingen

Sommige apps vragen toestemmingen die helemaal niet nodig zijn. Zo zou er in de App Store een tijd lang een app genaamd Adware Doctor beschikbaar zijn, die je helpt niet alle advertenties te hoeven zien. Een vrij duidelijk doel, maar de app schijnt veel gebruikersinformatie nodig te hebben om dat te doen. Waarom? Zodat ze deze informatie of voor eigen andere bedrijven kunnen gebruiken, of om dit door te verkopen. Deze app zou bijvoorbeeld je geschiedenis wissen van je browser, plus een lijst van alle processen die worden gebruikt en software die je hebt gedownload.

Veel gebruikers laten zich leiden door de hoeveelheid downloads en positieve reviews. Dat inderdaad een veelgehoord advies: download een app pas als je zeker weet dat veel andere mensen dat hebben gedaan en er tevreden over zijn. Maar, ook veel gedownloade apps vragen vaak om informatie die helemaal niet nodig is om normaal te functioneren. Adware Doctor heeft is ook veel gedownload, maar dat maakt het niet per se zuivere koffie.

Leer het door te lezen

Het is dus ook belangrijk om een app-ontwikkelaar in Google in te vullen, om te zien of er bijvoorbeeld negatieve berichtgeving is. Het liefst op een website die je kent, door een auteur die je kent, want er worden ook schrijvers betaald om positiever te zijn over een app dan passend is. En als je dan toch aan het lezen bent, sla er dan ook even de privacystatements van de app op na. Daar kun je namelijk ook uit opmaken wat een app allemaal van je nodig heeft en wat een bedrijf hier vervolgens mee doet.

Apple windt er geen doekjes om. Zodra je surft naar het privacystatement, dan lees je in koeienletters: “Apple producten zijn ontworpen om je privacy te beschermen”. Klinkt goed, maar ze zijn natuurlijk vooral ontworpen om geld te verdienen. Dat doet zo’n App Store zeer verdienstelijk. Denk maar aan Minecraft; de app kost 6,99 dollar in de App Store en is al miljoenen keren gedownload. Elke keer 35% daarvan, dat is slapend rijk worden voor Apple. Helemaal slapend is het niet, want Apple moet wel een veilig platform blijven bieden om de apps in de etalage te zetten, en het betaalproces (ook voor in-game aankopen) ligt ook bij Apple. Die twee systemen moeten wel blijven werken op een veilige manier.

©PXimport

Geen crashes

Apps worden voor ze in de App Store verschijnen getest op crashes, want als een app hard genoeg crasht kan het toestel negatief worden beïnvloedt en dat mag niet gebeuren. Daarom wordt er tevens gekeken of er geen overeenkomsten zijn met processen die Apple in de iPhone of iPad heeft gebouwd. Er wordt ook gekeken of de app wel functioneel is, zodat er geen neppe software op de markt komt. Dat reviewproces kan, ondanks dat het deels geautomatiseerd is, aardig wat tijd in beslag nemen.

Google Play heeft een veiligheidsoptie genaamd Google Play Protect. Het is security software om je gehele telefoon veilig te houden. Het is constant actief op je toestel en scant het voortdurend op alles wat speelt in de wereld van security. Play Protect is een verlengde daarvan: die scant dagelijks miljarden apps op recente security-ontwikkelingen. Het is nodig, want Google wil het makkelijk maken voor ontwikkelaars om iets op Google Play te zetten, waardoor het ook makkelijker is voor kwaadwillenden om slechte apps online te zetten.

Ja, ondanks slimme software die alle apps controleren, staan er een heleboel kwaadaardige apps in Google Play, zoals je ook kunt lezen in dit artikel van Google zelf. Over het algemeen worden de apps al gevonden en verwijderd voordat mensen ze installeren, maar in 2017 zijn er alsnog 7.000 malafide apps op de toestellen van gebruikers terechtgekomen. Soms kunnen hackers deze apps door het reviewproces krijgen door de activatie van code met slechte bedoelingen te vertragen. Een soort tikkende tijdbom dus.

Lijkt bekend

De meeste malware is echter gebaseerd op apps die we juist veel gebruiken. Je maakt iets wat heel erg op WhatsApp lijkt, en voor je het weet downloaden een miljoen mensen het, niet wetende dat dat niet de echte WhatsApp is die iedereen gebruikt. Het werkt ongeveer zoals bij phishing: je maakt een website met een URL die bijna hetzelfde heet en hetzelfde uiterlijk heeft als het origineel, en mensen trappen erin. Voor je het weet heb je dan software op je telefoon gezet die je ineens veel meer advertenties laat zien of erger: je gegevens doorsluizen.

Kortom, er zit nogal wat slimmigheid achter het controleren van apps. Google en Apple hebben er baat bij dat de winkels goed blijven werken, omdat ze veel geld in het laatje brengen. Ook kunnen slechte apps ervoor zorgen dat toestellen niet meer goed functioneren, wat vooral voor Apple een enorm probleem zou zijn door het grote aantal iPhones in de wereld. Toch is er ook van gebruikers zelf een bepaalde participatie nodig: computers kunnen veel controleren, maar soms zegt een voorgevoel van een mens net even meer. Google en Apple doen er alles aan hun winkels veilig te houden, maar je kunt als gebruiker ook een bijdrage leveren door niet klakkeloos op ‘accepteren’ te drukken als privacystatements en toestemmingsvragen voorbij komen.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING