ID.nl logo
Hoe herken je een phishing-mail?
© CIDimport
Huis

Hoe herken je een phishing-mail?

Bijna een half miljoen mensen werden vorig jaar opgelicht via internet. Eén van de grootste gevaren op het web zijn phishing-websites of emails, die uit zijn op je gegevens. Wellicht heb je ze wel eens gehad: mails van ING die waarschuwen dat je rekening is geblokkeerd en willen dat je op een link klikt. We geven je hier een paar handige tips om die soort praktijken te herkennen, en malware van je computer te houden.

Phishing-mails komen er in alle soorten en maten. Van sommige is direct te zien dat het om oplichting gaat, maar in veel gevallen is het soms moeilijk te onderscheiden tussen echt en nep. Een par veelvoorkomende kenmerken.

Wat is phishing?

Phishing is een criminele manier om iemand geld of persoonsgegevens te ontfutselen via de computer. Door emails te sturen naar duizenden adressen tegelijk, hopen ze dat er een paar mensen even niet opletten en in de mails trappen.

Phishing-mails spelen vaak in op de angst van de ontvanger. Dat doen ze door zich voor te doen als bank, die meldt dat je rekeningnummer geblokkeerd wordt. Dat wil je natuurlijk niet hebben, dus wil je gelijk actie ondernemen. Ook doen ze zich soms voor als bedrijven die claimen nog geld van je tegoed te hebben. Je krijgt daar een natuurlijke schrikreactie van. Als je dan even niet oplet, ben je de sigaar.

Phishing-mails worden steeds beter en geavanceerder. De oplichters weten steeds beter waar mensen op reageren, dus richten ze hun emails ook zo in. Gelukkig zijn er altijd kenmerken die je een phishing-mail leren herkennen. Dit zijn de belangrijkste:

1. Persoonlijke informatie

Phishing-mails vragen in veel gevallen om persoonlijke informatie, zoals je bankrekeningnummer, je sofinummer, of gewoon je naam en geboortedatum. Ook wordt vaak gevraagd om wachtwoorden of creditcardgegevens. Geef die in geen geval via de mail!

Banken of bedrijven vragen in emails nooit om dit soort persoonlijke informatie. Áls ze die al nodig hebben, dan vragen ze dat niet via de email. Daarvoor zullen ze nog altijd vragen of je bijvoorbeeld langs wil komen op het hoofdkantoor.

Als een bank of een bedrijf vraagt om persoonlijke informatie, is dat vrijwel altijd phishing. Negeer hun oproep en geef nooit persoonlijke gegevens af via email.

2. Bestanden downloaden

In sommige gevallen vragen de banken een bestand te downloaden. Daarin zou het bijvoorbeeld makkelijk zijn om gegevens in te voeren of te wijzigen. Ook hier geldt: banken sturen je nooit zulke bestanden op. Als je daarom een bestand toegestuurd krijgt van je bank of van een bedrijf, open dat dan niet.

Open nooit bestanden (zoals .exe) die je niet verwacht. Zo kun je bijvoorbeeld malware op je computer krijgen.

3. Aanhef

Phishing-mails beginnen vrijwel nooit met een persoonlijke aanhef. In 99 van de 100 gevallen beginnen ze met iets als 'Beste klant' of 'Geachte relatie'. Als een bank (of andere dienst) specifiek jou probeert te bereiken, zal het altijd jouw naam gebruiken, en vaak staat er ook andere informatie in zoals je rekeningnummer.

Als een email (die om persoonlijke informatie vraagt) jou niet met een persoonlijke aanhef aanspreekt, is dat mogelijk phishing.

4. De link

Het doel van een phishing-mail is over het algemeen dat je op een link klikt, waardoor malware wordt geïnstalleerd of waardoor je persoonlijke gegevens bij iemand anders terecht komen dan je wordt voorgehouden. Klik daarom zo min mogelijk op een link.

Hou je muis op de link, maar klik er niet op. Je ziet nu het adres waar de link naartoe linkt. Kijk vóór je klikt eerst goed naar welk adres dit is.

Zoals je in onderstaand voorbeeld ziet, lijkt het alsof je klikt op https://bankieren.rabobank.nl/klanten, wat inderdaad de website is waar je internetbankiert. Maar als je je muis op de link houdt, zie je dat je eigenlijk wordt doorgestuurd naar http://aguaefogo.org. We weten niet wat er precies achter die link zit, maar we durven te wedden dat het niet echt de Rabobank is.

©CIDimport

Nog een paar tips

Laat je niet verleiden door de officieel uitziende website. Cybercriminelen steken veel tijd en geld in het namaken van websites die exact lijken op die van bijvoorbeeld een bank. Blijf dus goed op de url letten.

Als een aanbod te goed lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Nigeriaanse prinsen geven in de praktijk zelden tot nooit hun volledige fortuin weg, en die mooie Russische meid heeft in werkelijk niet echt veel interesse in je. Sorry.

Laat niet overal je emailadres achter. Phishing-mailers versturen hun mails naar miljoenen emailadressen tegelijk, die ze vaak bij elkaar gehackt hebben of hebben gekocht van hackers. Hoe meer websites jouw emailadres hebben, hoe groter de kans dat die bij een phisher terecht komt.

En bovenal geldt het standaard advies: Blijf opletten! Als je sceptisch bent dat er meerdere spelfouten in een email van je bank zitten, kan dat erop duiden dat die niet écht van de bank komt. Let op aan wie je je persoonlijke gegevens geeft, bezoek geen dubieuze websites, en download niet lukraak alles wat je op internet tegenkomt. Dan ben je snel beschermd tegen malware!

Meer lezen over online veiligheid? Klik hier

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's


▼ Volgende artikel
Geef je videogesprek een make-over in WhatsApp
© bongkarn
Huis

Geef je videogesprek een make-over in WhatsApp

WhatsApp heeft een functie gekregen waarbij je, net zoals bij Snapchat en Instagram, achtergronden en filters op je videogesprekken toepast. Handig als je wilt verbergen dat je interieur wat rommelig is, maar de meeste van deze effecten zijn gewoon bedoeld om videoconversaties leuker te maken.

In dit artikel laten we zien hoe je videogesprekken in WhatsApp leuker maakt:

  • Gebruik het toverstafje tijdens een videogesprek om toegang te krijgen tot effecten, filters en achtergronden
  • Pas filters en achtergronden toe om je omgeving te verbergen
  • Breng jezelf bij weinig licht goed in beeld

Lees ook: Van vinkjes tot vervaldatum: WhatsApp-hacks voor dagelijks gebruik

Stap 1: Toverstafje

Zorg eerst dat de WhatsApp-app op je iPhone of Android-toestel up-to-date is, want deze functie maakt deel uit van een recente update. Het maakt niet uit of het een een-op-een chat is of een groepsgesprek. Start een videobelgesprek of open in een chat de in-app-camera van WhatsApp die je gebruikt om een foto of video te maken. Zodra het gesprek begint, zie je op het scherm een toverstafje. Als je daar op tikt, heb je de keuze tussen de opties Effecten, Filters en Achtergronden.

Gebruik het toverstafje om naar de filters, effecten en achtergronden te gaan.

Stap 2: Filters en effecten

Standaard kom je eerst bij de filters. Hier krijg je een carrousel met filters waar je doorheen kunt vegen. De opties zijn: warm, cool, zwart-wit, lichtlekken, dromerig, prismalicht, fisheye, vintage tv, matglas en duotoon, en Happy 2025.

Zodra je op zo’n filter tikt, wordt die toegepast en ziet iedereen die deelneemt aan het gesprek je nieuwe look in realtime. Op dezelfde manier voeg je effecten toe. Je kunt de filters en effecten toepassen op de selfiecamera en op de achterste camera. Bovendien is het mogelijk om effecten, filters en achtergronden te combineren. Om alles te resetten, tik je op het minnetje.

Het is mogelijk om filters en achtergronden over elkaar te gebruiken.

Stap 3: Achtergronden

Op dezelfde manier voeg je een achtergrond toe, waardoor de anderen de ruimte waarin je zit niet kunnen zien. Gebruik bijvoorbeeld een achtergrond van een kantoor, een café, of een stijlvolle woonkamer. Het is ook mogelijk om de huidige achtergrond te vervagen, en er is een set abstracte en figuratieve achtergronden. Deze virtuele achtergronden werken het best in een goed verlichte omgeving. Wanneer de kamer te donker is, zal de app moeite hebben om het onderscheid te maken tussen jou en de achtergrond.

Daarnaast heeft WhatsApp nog een tool, Low Light, die je herkent aan het pictogram van een lampje. Die is bedoeld voor als je je in een donkere omgeving bevindt. Tot slot is er een knop Retoucheringsmodus, die je uiterlijk iets zachter maakt, waardoor rimpels en wallen minder zichtbaar worden.

We hebben een nieuwe Office-achtergrond geplaatst.

Watch on YouTube