ID.nl logo
Hoe blijft Mozilla overeind naast het machtige Chrome?
© Reshift Digital
Huis

Hoe blijft Mozilla overeind naast het machtige Chrome?

Ooit was het vooral Internet Explorer dat de scepter zwaaide onder internetbrowsers, maar al gauw stapten veel mensen over op Firefox van Mozilla. Met de komst van meer Android zijn echter veel mensen juist weer overgestapt op Chrome. Hoe is het nu met Mozilla, het bedrijf achter Firefox?

Op dit moment is Google’s Chrome (68,91%) de grootste webbrowser ter wereld, gevolgd door Mozilla’s Firefox (9,25%) en dan Apple’s Safari (8,68%). Mozilla is bekend van Firefox, dat het ontwikkelt sinds 2003, maar het is al sinds 1998 actief. Toen was dat alleen met een aantal webtools uit een andere browser: Netscape Communicator, ook bekend als de eerste commerciële webbrowser allertijden. Netscape is uiteindelijk verdwenen voor Internet Explorer van Microsoft, een browser die op Windows-computers standaard was voorgeïnstalleerd.

Een browser kiezen is zeker niet voor iedereen een bewuste keuze. Vaak gaan mensen simpelweg naar het ‘internet’-icoontje op hun smartphone of desktop en staan ze er niet bij stil in welke browser ze zich bevinden. Veel internetbrowsers lijken op elkaar. Het zijn allemaal vensters waarin je een adres in de adresbalk tikt en de website vervolgens eronder in het grote ‘vak’ ziet openen. Je kunt favorieten opslaan en je kunt een pagina terugbladeren. Er schuilt echter een heleboel tech achter een browser, die onder andere om de snelheid en de privacy draait. Iets waar bijvoorbeeld Mozilla met zijn Firefox hoog op inzet.

Heftig decennium

Mozilla heeft een heftig decennium achter de rug. Van totale internetfaam via een vreemde wissel in bestuur naar vechten tegen de concurrentie. In 2014 stapte mede-eigenaar Brendan Eich op nadat er controverse ontstond over zijn kijk op het homohuwelijk. Inmiddels was het Google Chrome allang gelukt om het stokje van meest populaire browser over te nemen.

Het heeft echter niet stilgestaan. Het maakt deel uit van diverse consortiums om het internet veilig en leuk te houden. Zo is het onder andere deel van Let’s Encrypt, dat inmiddels meer dan 1 miljard tls-licenties heeft uitgegeven. Het was ooit van plan om een eigen besturingssysteem te maken voor mobiele telefoons. Het schrapte dit echter om zo de focus te houden op waar het goed in is, namelijk een betrouwbare, veilige portaal bieden om het wereldwijde web te bereiken.

Chrome versus Firefox

Firefox is dan ook niet van de kaart geveegd door Chrome. Het wordt nog steeds veelvuldig gebruikt als secundaire browser, of als primaire browser. Het is namelijk nog steeds een heel aantrekkelijke internetbrowser met daarin alles wat je nodig hebt. Hij is bovendien sneller dan Chrome, iets waar Mozilla hoog op inzet. Tenminste, uit tests blijkt dat Firefox vooral sneller is op mobile versus desktop.

Mozilla is niet bang om de vergelijking met Google’s browser op te zoeken. Er bestaan Firefox billboards waarop in koeienletters met Google’s kleuren staat “Big browser is watching you”. Ook daarin probeert Mozilla voor te lopen, want met de Do Not Track-technologie wil het tegen uitgevers en adverteerders zeggen dat ze niet wensen dat het internetgedrag wordt geregistreerd of gedeeld.

Opvallend is dat Firefox tot 2014 nog met Google. Dat wil zeggen dat het de zoekopdrachten met Google deelde. Inmiddels is zo’n deal gesloten met Yahoo en verdient Google niet meer bakken met geld door Mozilla. In sommige landen is de deal nog wel van kracht, maar in bijvoorbeeld Amerika is Yahoo de standaard. Het evenzo activistische DuckDuckGo heeft met anderen ervoor gezorgd dat Android-telefoons niet standaard worden voorzien van Chrome als primaire browser. Gebruikers krijgen tegenwoordig eerst de vraag welke browser hun voorkeur heeft.

©PXimport

Mozilla versus Apple

Mozilla is niet bang om politiek actief te zijn. Het heeft 42.000 handtekeningen opgehaald voor netneutraliteit, zich regelmatig uitgesproken over Trump’s administratie en helpt regelmatig mee in rechtszaken. Als Mozilla ergens niet oke mee is, dan wordt dit altijd uitgesproken. Zo ook het feit dat er lange tijd geen Firefox op iOS bestond, omdat Apple niet toestond dat Firefox zoals het destijds was 100 procent op het platform mocht bestaan. Er zijn inmiddels concessies gedaan, waardoor Firefox op iOS kan bestaan en ook goed werkt. Het enige nadeel? Apple zal altijd Safari pushen. Dit is altijd de standaard browser.

Apple heeft die macht omdat het eigen producten heeft. Google heeft dit minder. Een computer is niet door Google gemaakt, waardoor het hier weinig kan afdwingen op het gebied van browsers. Mozilla kan dus altijd Firefox ter download aanbieden en de gebruiker kan ervoor kiezen dit de primaire browser te maken. Daarnaast is Mozilla ook meer aan het ontwikkelen naast Firefox, zoals een datalek-rapporteerdienst genaamd Monitor en een wachtwoordmanager genaamd Lockwise. Hoewel het Mozilla siert om hard te blijven werken aan veiligheid op het internet, is het niet per se nodig om meer te doen dan Firefox alleen. Immers bereikt Mozilla met Firefox nog steeds een groot deel van de markt, ondanks dat het geen eigen OS of hardware heeft.

▼ Volgende artikel
Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons
© Yamaha
Huis

Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons

Yamaha heeft twee nieuwe high-end hoofdtelefoons geïntroduceerd die het topsegment van het merk uitbreiden. Het gaat om de YH-4000 Orthodynamic over-ear hoofdtelefoon en de YH-C3000 Armodynamische over-ear hoofdtelefoon.

De YH-4000 is gebaseerd op technologie uit Yamaha's vlaggenschip YH-5000SE en is zorgvuldig aangepast voor een eigen, verbeterde geluidssignatuur. Deze hoofdtelefoon biedt krachtige lage tonen met rijk gestructureerde middentonen. De ultralichtte magnesium behuizing, dubbellaagse hoofdband en het kantel- en draaimechanisme zijn overgenomen van het vlaggenschipmodel, maar de oorkussens zijn specifiek voor de YH-4000 ontwikkeld. De productie vindt volledig plaats in Japan, waar vakkundige ambachtslieden ze in een speciale fabriek assembleren.

De YH-C3000 wordt gekenmerkt door een nieuw ontwikkelde ARMODYNAMIC-driver die volgens Yamaha in 10 jaar tijd is geperfectioneerd. De hoofdtelefoon heeft een houten behuizing met een zwarte spiegelafwerking. De driver maakt gebruik van een drielaags membraan dat ZYLON combineert met composietmaterialen zoals papier en hars. ZYLON is een materiaal dat Yamaha ook toepast in membranen van hun hoogwaardige luidsprekers.

©Yamaha

Yamaha C-3000

"Met hun uitzonderlijke geluidskwaliteit, luxueuze uiterlijk en zeer robuuste constructie zijn deze hoofdtelefoons werkelijk unieke meesterwerken die alleen door Yamaha, het wereldwijde audio- en muziekinstrumentenmerk, kunnen worden geproduceerd," aldus het bedrijf.

Voor optimaal draagcomfort gebruikt de YH-C3000 dezelfde tweelaagse hoofdband en hetzelfde draaimecanisme als het vlaggenschipmodel YH-5000SE, wat resulteert in een opvallend licht gewicht voor een gesloten hoofdtelefoon.

Beschikbaarheid en prijzen

De YH-C3000 is vanaf oktober verkrijgbaar bij geselecteerde dealers voor een adviesprijs van 1.799 euro. Over de prijs en beschikbaarheid van de YH-4000 is echter nog niets bekendgemaakt.

▼ Volgende artikel
🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig
© POLYPHOTO
Huis

🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig

Op 19 september 1982 verscheen voor het eerst de digitale smiley :-) in een bericht op een elektronisch prikbord van Carnegie Mellon University. Informatica-professor Scott Fahlman stelde voor om deze tekens te gebruiken om aan te geven wanneer een bericht grappig bedoeld was. Het bleek het begin van een nieuwe manier van communiceren, die nog altijd springlevend is.

:-) Het eerste gezichtje in tekst

Het idee was simpel: zet een dubbele punt, een streepje en een haakje achter elkaar en je krijgt een glimlach. Fahlman wilde misverstanden voorkomen in discussies waar ironie of humor niet altijd duidelijk was. Zijn voorstel sloeg snel aan. Niet veel later verschenen ook varianten als :-( om een serieuze toon aan te geven en ;-) voor een knipoog.

:-) -> 🙂 Van toetsenbordkunst naar emoji

De emoticons groeiden uit tot een vast onderdeel van online communicatie. In de jaren negentig en nul waren ze overal te vinden in chats en e-mails. Toen de smartphone doorbrak, kwamen de emoji's erbij: kleine pictogrammen die veel meer emoties en situaties uitbeelden.

Emoji of emoticon: wat is het verschil?

De meeste mensen halen de termen door elkaar, maar er is wel degelijk verschil. Emoticons zijn typografische symbolen die je zelf typt, zoals :-) voor een glimlach of ;-) voor een knipoog. Emoji daarentegen zijn kleine plaatjes die je selecteert via je toetsenbord. Ze beelden niet alleen gezichten uit, maar ook dieren, voorwerpen, eten en symbolen.

Kort gezegd: emoticons typ je, emoji's kies je uit een pictogrammenlijst.

💬 Wat je ook wilt zeggen: er is wel een emoji voor

Er zijn inmiddels bijna 4000 emoji, en elk jaar komen daar nieuwe bij. Waar het ooit begon met een paar gezichtjes, vind je nu duizenden symbolen op je toetsenbord. Er zijn lachende, huilende en blozende smileys, maar ook handgebaren, dieren, eten en voorwerpen. Steeds vaker gaat het om alledaagse dingen: van een skeeler 🛼 tot een avocado 🥑, van een zeepje 🧼 tot een verkeerslicht 🚦. Daarmee kun je bijna elke situatie in beeld vangen, zonder een letter te typen.


🏅 De populairste emoji's van nu

Ondanks al die nieuwe symbolen blijft één emoji onbetwist bovenaan staan: de tranen-van-het-lachen-emoji 😂. Daarna volgen het rode hart ❤️, het duimpje omhoog 👍 en het huilend gezicht 😢. Steeds vaker gebruiken mensen ook combinaties, zoals vuur 🔥 met applaus 👏 om enthousiasme uit te drukken.


🌍 Van drie tekens tot wereldtaal

Wat begon met drie eenvoudige toetsenbordtekens is uitgegroeid tot een wereldwijde beeldtaal. Of je nu een grapje maakt, iemand steun wilt geven of gewoon een hartje stuurt, het idee achter Fahlmans :-) leeft nog altijd voort.

Lees ook: Wordt dit de populairste emoji van het jaar?