Apple verhoogt App Store-prijzen met 20 procent
Apple maakt bekend dat je vanaf 5 oktober 2022 meer gaat betalen voor digitale producten in de App Store. De prijzen stijgen met maar liefst twintig procent, inclusief de ‘Apple-belasting’.
De prijsstijgingen gelden niet voor alle landen op de wereld; ze treffen voornamelijk de Eurozone. Maar ook Chili, Egypte, Japan, Maleisië, Pakistan, Polen, Zweden, Vietnam en Zuid-Korea moeten eraan geloven. Wat hebben deze landen allemaal gemeen? Hoge inflatiecijfers. Het geld is in die landen minder waard en dat gat probeert Apple dus op te vangen door te prijzen te verhogen. Dit kan altijd voor een neerwaarts effect zorgen, waardoor mensen niet meer in staat zijn bepaalde producten af te nemen of dat niet net zo vaak kunnen doen. De tijd zal het leren.
Prijzen en lagen in de App Store
Apple werkt in de App Store met vaste prijslagen. In totaal biedt het bedrijf er 87 aan, met nog zeven alternatieven ernaast. Laag nul heeft een waarde van nul euro, terwijl laag één 0,99 euro is momenteel. De hoogste laag is, voor de prijsstijging, is 999,99 euro. Deze prijzen gelden sinds augustus 2021 (.pdf), toen Apple zelfs een prijsdaling aankondigde. Toen kostte een product van 1,09 euro ineens dus 99 cent. De nieuwe prijzen (.pdf) gelden per oktober 2022. Dan mag je overal twintig procent bij optellen. 99 cent wordt dan 1,19 euro, terwijl 999,99 euro dus 1199,99 euro wordt.
Het goede nieuws: wanneer je automatisch je abonnementen via de App Store verlengt, dan krijg je niet automatisch te maken met de prijsstijging. Neem je bijvoorbeeld Disney+ af via de digitale Apple-winkel, dan betaal je een maand later dus niet meteen twintig procent meer. Dat kan wel, wanneer ontwikkelaars of aanbieders daartoe besluiten. Maar dan moeten ze je als abonnee eerst op de hoogte brengen, zodat je kunt besluiten of je wel of niet akkoord gaat met de nieuwe prijzen. Houd je iPhone, iPad of Mac de komende weken dus even scherp in de gaten voor meldingen.
Prijsstijging inclusief beruchte Apple-belasting
De prijsstijging is inclusief de beruchte ‘Apple-belasting’. In de App Store betalen klanten vaak vijftien tot dertig procent meer voor hun producten, omdat Apple die kosten rekent aan ontwikkelaars voor het gebruik van de App Store. Omdat ontwikkelaars zelf een groot deel van de omzet afstaan (van een product waar ze zelf aan gewerkt hebben), rekenen zij die vaak door aan hun kanten. Kleine ontwikkelaars betalen een tarief van vijftien procent, terwijl grote bedrijven (zoals Netflix en Spotify) dus dertig procent per transactie moeten aftikken. Daar is al veel om te doen.
Want die bedrijven pikken het niet langer dat ze veel geld moeten afstaan aan Apple, alleen voor het gebruik van het digitale platform. Bovendien mochten ze geen linkjes naar alternatieve betaalmethoden aanbieden, zoals een pagina op de eigen website of diensten als PayPal of iDeal. Daar weet Fortnite-maker Epic Games ook alles van. Daar is wel verandering in gekomen. Daardoor kun je nu via de iOS-app van Netflix doorgestuurd worden naar de website, waar je de betaling zonder extra kosten verricht. Ook dating-apps in Nederland hebben een uitzonderingspositie.
De strijd is nog niet gestreden
Maar de strijd is nog niet gestreden. Via de stichting App Store Claims wil voorzitter Alexander Klöpping bijvoorbeeld een miljard euro ophalen voor gedupeerde consumenten. Gebruikers van iOS, iPadOS en macOS zijn namelijk verplicht de App Store te gebruiken, omdat er geen alternatieven zijn. Daardoor worden ze nodeloos op kosten gejaagd. Dit principe geldt ook enigszins voor Google. Op Android betalen consumenten ook een meerprijs voor apps die ze in Google Play aanschaffen. Het grote verschil is echter dat je op Android wél alternatieve winkels hebt.
Ondertussen krijgt Apple ook nog te maken met de Digital Markets Act. Die Europese wet gaat in 2023 van kracht en is in het leven geroepen om de macht van techbedrijven te beperken. Daardoor kunnen er nog een hoop dingen veranderen in de App Store. Ontwikkelaars moeten straks meer vrijheid hebben in digitale winkels en zelf in de hand hebben wat er met hun producten gebeurt. Consumenten mogen verder niet de dupe worden van hoge prijzen en ook niet gedwongen worden binnen een bepaald ecosysteem te blijven, wat nu vaak wel het geval is met huidige regels.
Inflatiecorrectie
Of de nieuwe regels ook bestand zijn tegen dergelijke inflatiecorrectie, ligt niet in de lijn der verwachtingen. Grote bedrijven zullen altijd een manier vinden om de prijzen te verhogen, helemaal als ze denken ermee weg te kunnen komen. Daar staat wel tegenover dat Apple de prijzen soms dus ook wel eens naar beneden bijstelt, maar dan is de vraag of we ooit terugkomen op het oude niveau. Tot nu toe is daar nog geen sprake van, waardoor die ‘Apple-belasting’ een steeds groter probleem wordt. Maar de Europese Unie werkt dus ondertussen aan een oplossing voor dit probleem.
BEKIJK EN VERGELIJK ALLE IPHONES OP KIESKEURIG.NL.