ID.nl logo
Hackers leggen deel 'dark web' plat
© CIDimport
Huis

Hackers leggen deel 'dark web' plat

Hackers hebben meer dan 10.000 sites op het 'dark web' offline gekregen door de hostingpartij achter die sites te kraken. Veel informatie van gebruikers die dachten anoniem te zijn, ligt op straat.

Websites op het dark web zijn alleen bereikbaar via software die gebruikers anoniem maakt, zoals de Tor Browser. Ongeveer 20 procent van de sites op het verborgen internet zouden in de lucht worden gehouden via de webhost Freedom Hosting 2. 

Accounts

De hackers braken bij die webhost in en gingen er vandoor met de databases. Daarbij zijn honderdduizenden e-mailadressen en wachtwoorden buitgemaakt, bijvoorbeeld van gebruikers die accounts hadden bij websites op het dark web.

Misbruik

Volgens de aanvallers handelden meer dan de helft van de websites in kindermisbruik. "Ik zou me nu grote zorgen maken als ik zo'n site had bezocht," zegt Microsoft-security-expert Troy Hunt op Twitter. Hij verwacht dat de data inmiddels in handen is van autoriteiten.

▼ Volgende artikel
Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
© Zhaojiankang
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie

Reizigers zijn vandaag de dag beter beschermd dan ooit en ook voor vliegpassagiers zijn er allerlei regelingen die helpen bij vertraging en uitval van vluchten. Maar hoe zit het bij overmacht, bijvoorbeeld zoals de grote stroomstoring door brand bij Heathrow en de daarbij horende vertraging? Waar heb je eigenlijk allemaal recht op als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is? En wat moet je doen om voor compensatie in aanmerking te komen?

In dit artikel lees je: 🛫 Welke compensatieregels er zijn. 🛬 Welke bedragen je kunt terugkrijgen. 🛫 Wat er valt onder compensatie en wanneer er sprake is van overmacht. 🛬 Hoe je compensatie aanvraagt en hoe je daar hulp bij kunt krijgen.

Lees ook: Zo zorg je voor stabiel internet in het buitenland

Als je in de vakantiestemming bent of een belangrijke zakelijke afspraak hebt, is er niets zo frustrerend als een vertraagde vlucht. Urenlang wachten op een luchthaven, je humeur dat daalt met elke minuut die verstrijkt en kostbare tijd die verloren gaat. Maar als luchtvaartreiziger heb je gelukkig ook veel rechten als het aankomt op compensatie voor de vertraging of annulering van je vlucht. Zo weet je in ieder geval dat je gedekt bent en je ontspannen op vakantie kunt.

Wanneer krijg je wat?

In Europa zijn er afspraken gemaakt over de compensatie die uitgekeerd wordt bij vertraging of uitval van vluchten. Dit omvat ook andere vormen van zorg, zoals het onderbrengen van gestrande passagiers in hotels en het zorgen voor maaltijden.

Vlucht vertraagd

In geval van vertraging is de maximale vergoeding per reiziger 600 euro. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt én hoe lang de vluchtduur was.

Anders dan bijvoorbeeld bij de spoorwegen, waar een vertraging van 30 minuten bij een treinreis binnen Nederland al genoeg is om geld terug te kunnen vragen, gelden de compensatieregels voor vliegreizen pas bij vertragingen van drie uur en langer. Daarbij wordt ook nog gekeken naar de afstand die de vlucht heeft afgelegd.

De compensatieregeling voor vertraging is als volgt:

• Bij een vlucht tot 1.500 kilometer is de vergoeding 250 euro per reiziger
• Bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is de vergoeding 400 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en tussen de 3 en 4 uur vertraging: 300 euro per reiziger
• Bij vluchten langer dan 3.500 kilometer en meer dan 4 uur vertraging: 600 euro per reiziger

In alle gevallen geldt dat je als reiziger zelf achter de compensatie aan moet gaan; deze wordt niet automatisch aan je uitbetaald. Wanneer je een vertraging met een vlucht hebt ondervonden, neem je contact op met de luchtvaartmaatschappij. Bij de Consumentenbond kun je een voorbeeldbrief downloaden voor het aanvragen van die compensatie.

©MG | ID.nl

Ook interessant: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen

Vlucht geannuleerd?

Wanneer je vliegtuig helemaal niet meer gaat, of je met een ander vliegtuig mee, dan gelden er andere (compensatie)regels, afhankelijk van de situatie. De maatschappij van wiens vlucht is geannuleerd moet jou als reiziger een aantal opties aanbieden:

• Het ticket moet binnen zeven dagen worden terugbetaald;
• Er wordt een nieuwe, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming geregeld;
• Je neemt een vergelijkbare vlucht op een ander moment op een dag die je zelf uitkiest.

Let wel: Als gedupeerde van een geannuleerde vlucht mag je zelf kiezen met welk van de hierboven getoonde opties je akkoord gaat. Ben je al op het vliegveld, dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook hulp en zorg bieden in de vorm van bijvoorbeeld eten en drinken (dit mag door middel van vouchers) en een hotelovernachting in het geval een vervangende vlucht een dag later vertrekt.

Als een luchtvaartmaatschappij deze kosten en zaken niet van tevoren regelt, mag je de kosten die je zelf hebt gemaakt voor eten, drinken en hotelovernachting declareren bij de maatschappij. Bewaar dus altijd goed alle bonnen en bewijzen van betalingen. Uiteraard wordt dan wel uitgegaan van een redelijke vergoeding: het boeken van een 5-sterrenhotel en de kosten daarvan later declareren bij de luchtvaartmaatschappij is vanzelfsprekend niet de bedoeling.

Voorwaarden voor compensatie

De compensatievoorwaarden zijn van toepassing wanneer je vliegreis begint in een EU-land of in Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Noorwegen, of wanneer je vliegt met een maatschappij die geregistreerd staat in een EU-land en de hierboven genoemde Europese landen. Maar dat betekent overigens niet dat je bij een vlucht buiten de Europese Unie geen recht hebt op compensatie. In een land waar veel binnenlands wordt gevlogen, zoals de Verenigde Staten, gelden bijvoorbeeld ook compensatieregelingen. Check in die gevallen welke compensatie er wordt aangeboden door de betreffende vliegmaatschappijen.

©MG | ID.nl

Voucher? Nee, bedankt! Het kan zijn dat een vliegmaatschappij je een voucher aanbiedt, bijvoorbeeld om later kosteloos opnieuw met dezelfde maatschappij te vliegen. Zo'n voucher mag je weigeren en je mag eisen dat je een financiële vergoeding ontvangt. Accepteer je de voucher wel, dan heb je geen recht meer op een financiële compensatie.

Pakketreizen

De hierboven genoemde compensatieregelingen gelden daarnaast alleen als je zelfstandig een vlucht hebt geboekt bij de luchtvaartmaatschappij of via een (online) reisbureau.

Wanneer je een pakketreis hebt, heb je ook recht op compensatie, maar in dat geval loopt de regeling daarvan via het reisbureau waar je de pakketreis hebt gekocht. Zij moeten zorgen voor bijvoorbeeld tegoedbonnen voor eten en drinken, een hotelovernachting of hulp bij een transfer naar een ander vliegveld. Bij een annulering van een vlucht kun je ook compensatie krijgen, maar omdat je hebt betaald voor een complete vakantie, gelden er andere regels: een geannuleerde of vertraagde vlucht betreft immers slechts een deel van het complete pakket.

Lees bij het boeken van een pakketreis dus altijd goed de voorwaarden om te zien wat er geregeld is bij een vertraagde of uitgevallen vlucht. Een bij de ANVR-aangesloten reisbureau hanteert de regels die bij deze vereniging zijn opgesteld.

Reisverzekering In veel gevallen kan een reisverzekering garantie bieden in het geval van problemen tijdens je reis of het verblijf op het vakantieadres. Het is dus altijd slim om zo'n verzekering af te sluiten voor de reisduur (of je kiest voor een doorlopende reisverzekering). Wil je gedekt zijn wanneer je zelf onverhoopt een reis moet annnuleren? Dan is een annuleringsverzekering het overwegen waard.

Overmacht

Niet voor alle vertragingen of geannuleerde vluchten kun je zomaar compensatie krijgen. Er is ook nog zoiets als overmacht: een vertraging of andere problemen die niet te wijten zijn aan de vliegmaatschappij zelf. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld extreem slechte weersomstandigheden waardoor een luchthaven ontregeld kan zijn, stakend personeel op het vliegveld of bij de verkeersleiding, natuurrampen, terrorisme of een medische noodlanding. Een staking van het eigen personeel van een vliegmaatschappij valt overigens niet onder overmacht.

Watch on YouTube

Soms beroept een vliegtuigmaatschappij zich bij een technisch mankement aan het toestel ook op overmacht, maar het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat dat niet mag. Onderhoud aan vliegtuigen hoort nu eenmaal bij het dagelijks reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij, dus in principe heb je dan ook recht op compensatie.

Hulp bij compensatie

Vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een formulier op hun website waar je een compensatieclaim kunt indienen. Meestal bereik je het formulier via de website van de maatschappij, gevolgd door /claim, bijvoorbeeld https://www.klm.nl/claim. Dat is doorgaans de meest snelle manier om bij het claimformulier te komen, aangezien je op de homepage van de maatschappij vaak tevergeefs zoekt naar een link naar het claimformulier. Een zoekopdracht met 'naam vliegmaatschappij' en 'claim' levert ook snel de juiste pagina op.

Kom je er zelf niet uit bij het indienen van een claim of wil de vliegmaatschappij je niet helpen? Dan kun je ervoor kiezen hulp in te schakelen van een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het aanvragen van claims. Sommige van deze diensten werken op basis van 'no cure, no pay', maar innen bij een succesvolle claim een percentage van het compensatiebedrag.

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ⛴️ Vertraging met de ferry 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de multifunctionele Philips Airfryer 5000 Series NA555/00
© Philips
Huis

Consumenten testen: de multifunctionele Philips Airfryer 5000 Series NA555/00

De Philips Airfryer 5000 Series NA555/00 maakt airfryen nog veelzijdiger. Met twee manden bereid je verschillende gerechten tegelijk, en de stoomfunctie biedt een extra gezonde manier van koken. Met een inhoud van 9 liter is er genoeg ruimte voor een complete maaltijd voor het hele gezin. Maar hoe bevalt dit apparaat in de praktijk? Lees hier wat het Review.nl Testpanel van de Philips Airfryer 5000 Series NA555/00 vond.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips Airfryer 5000 Series NA555/00 heeft twee manden (eentje van drie liter en eentje van 9 liter) die apart of samen gebruikt kunnen worden, een stoomfunctie, en twaalf voorgeprogrammeerde programma’s. De Rapid Air Plus-technologie zorgt voor knapperige en gelijkmatig gegaarde gerechten. Dankzij de Steam Clean-functie houd je de grote mand extra makkelijk schoon.

De Philips Airfryer 5000 Series NA555/00 heeft van de testers een gemiddelde reviewscore van 8,9 gekregen. Vooral de twee manden, de stoomfunctie en de gebruiksvriendelijkheid worden geprezen. Hieronder worden de ervaringen van de testers uitgebreid besproken.

Makkelijk te bedienen, veel opties

Veel testers zijn enthousiast over de mogelijkheden van de airfryer. Tester C. zegt: "Mijn man en ik zijn echt fan van deze airfryer. Doordat je de twee bakken apart van elkaar kunt instellen op hun eigen temperatuur en tijd, kun je er heel gemakkelijk voor zorgen dat het eten tegelijk klaar is." Ook VictorieF is onder de indruk: "Het is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar snelheid, veelzijdigheid en de mogelijkheid om meerdere gerechten tegelijk te bereiden."

Het digitale scherm wordt als gebruiksvriendelijk ervaren. Telefoon 1 zegt: "Wat mij meteen opviel, is hoe simpel het apparaat werkt. Het digitale scherm is overzichtelijk, en met twaalf programma’s hoef je bijna niks zelf in te stellen." Tester M. merkt op: "Het apparaat is heel makkelijk te bedienen. Mede ook dankzij de vele voorinstellingen voor allerlei gerechten."

Sommige testers vinden de bediening in het begin wat wennen. AirTester zegt: "Het digitale menu is uitgebreid, toch mis ik de handigheid van de oude draaiknop, het is wat lastiger om snel iets te starten." Tester L. voegt toe: "In het begin was het wel even zoeken op het digitale scherm naar alle functies, maar dat went wel snel. Het was ook zoeken naar wat er allemaal bereid kan worden met de verschillende functies, maar daar helpt de app dan weer heel goed bij."

©Philips

Ruim, stil en efficiënt

De ruime inhoud van 9 liter en de twee manden maken het eenvoudig om meerdere gerechten tegelijk te bereiden. Tester R. zegt: "De twee mandjes zijn ideaal. Het grote mandje van zes liter is perfect als je voor meerdere mensen kookt, terwijl het kleinere mandje van drie liter handig is als je alleen wat snacks wilt maken."

Ook de snelheid van de bereiding valt in de smaak. Beer zegt: "Mega fijne airfryer! De stoomfunctie is erg fijn en goed te combineren met de andere functies." Plantdragon voegt toe: "Het apparaat is groot en neemt veel ruimte in, maar hierdoor kun je alles in één keer bereiden en serveren, wat ideaal is voor ons gezin van vier personen."

Een ander groot voordeel is dat de airfryer fluisterstil werkt. Tester F. zegt: "De airfryer hoor je bijna niet tijdens het gebruik!" Dit wordt als een groot pluspunt ervaren ten opzichte van andere heteluchtfriteuses die soms een duidelijk hoorbaar ventilatorgeluid maken.

"Mega fijne airfryer! De stoomfunctie is erg fijn en goed te combineren met de andere functies."

- Beer

Lekker en gezond door stoomfunctie

De stoomfunctie wordt door veel testers als een groot pluspunt ervaren. Tester F. zegt: "Door de stoomfunctie te gebruiken zijn de groenten in een handomdraai klaar en zeer gezond doordat de voedingsstoffen er in blijven zitten." Tester C. vult aan: "Wat ik echt ideaal vind is de stoomfunctie. Je vult gemakkelijk de bak met water en je kunt echt heel snel dumplings of groente stomen met behoud van de smaak. Echt super!"

Testers merken ook op dat de combinatie van airfryen en stomen veel nieuwe mogelijkheden biedt. Rik1982 zegt: "Wat een aanwinst is dit! Je kunt er op drie verschillende manieren mee bereiden: stomen, RapidAir en een combinatie van beide." Tester M. voegt toe: "We ermee gefrituurd, eten in warm gemaakt, broodjes mee afgebakken, vlees en aardappeltjes in gebraden en groente mee gestoomd, allemaal even lekker van smaak!"

©Philips

En zo weer schoon!

De airfryer wordt als eenvoudig schoon te maken beoordeeld. Telefoon 1 zegt: "Schoonmaken is gelukkig geen gedoe. De manden kunnen gewoon in de vaatwasser, en met de ingebouwde stoomreiniging laat ook het vet makkelijk los." Tester M. deelt dezelfde ervaring: "Schoonmaken gaat moeiteloos, dankzij de automatische stoomreinigingsfunctie." Plantdragon vindt het wel jammer dat alleen de kant met de stoomfunctie de functie heeft om zichzelf schoon te stomen. "Het zou nog fijner zijn als het ook in het kleine mandje kon."

Ja, hij is groot, maar…

Het grootste nadeel dat testers noemen, is het formaat. Tester A. zegt: "Wat een topapparaat! Maar je moet er wel wat ruimte voor vrijmaken." Tester M. is het daarmee eens, maar brengt wel een belangrijke nuance aan: "Ja, hij is wel wat groter en hoger dan een standaard airfryer, maar dit is dan ook geen standaard airfryer. Hij laat met zijn mogelijkheden alle andere airfryers ver achter zich!"

©Philips

✅ Pluspunten

  • Twee manden met aparte instellingen

  • Stoomfunctie voor gezonde bereiding

  • Grote inhoud van 9 liter

  • Vaatwasserbestendige onderdelen

❌ Minpunten

  • Bediening vergt in het begin gewenning

  • Groot

Eindoordeel

De Philips Airfryer 5000 Series NA555/00 is een krachtige en veelzijdige airfryer die vooral uitblinkt in capaciteit en flexibiliteit. Testers waarderen de twee manden, de snelle bereidingstijd en de stoomfunctie, waarmee gerechten op een gezondere manier bereid kunnen worden. Hoewel het apparaat relatief groot is en de bediening even wennen kan zijn, blijft de algehele indruk zeer positief, zoals ook de gemiddelde score van een 8,9 laat zien.

Philips Airfryer 5000 Series NA555/00

Op Kieskeurig.nl