Gelderse busreizigers kunnen kaartje kopen via Syntus-app
Gelderse reizigers kunnen vanaf januari 2015 met hun smartphone een kaartje kopen in de bus. Dat kan met een nieuwe app van de lokale vervoerder Syntus. Voorlopig werkt de app alleen nog in bussen in Apeldoorn.
Reizigers kunnen via de app losse kaartjes kopen, zoals dagkaartjes, kinderkaartjes of retourtjes. Die zijn via een Syntus-account te koop, en te betalen met de Rabobank-app of de Mobiel Bankieren-app van ING. Klanten van ABN Amro vallen buiten de boot. Wel kan via een creditcard worden afgerekend.
Buschauffeur
Zodra de kaartjes in de app staan, kunnen reizigers de reiskaartjes activeren en aan de buschauffeur laten zien. Die bevestigt dan of een kaartje geldig is. Een woordvoerster van Syntus merkt op dat het niet gaat om inchecken met je telefoon, zoals de NS bijvoorbeeld van plan is.
Incidentele reizigers
De app is vooral bedoeld voor incidentele reizigers. Die moeten nu bijvoorbeeld een OV-chipkaart hebben die sowieso al 7,50 kost. Voor veel sporadische busreizigers is het niet aantrekkelijk om zo nog eens in de bus te stappen. De app kan echter ook gebruikt worden door bijvoorbeeld studenten, die in het weekend wel moeten betalen voor de bus.
Reisinformatie
In de nieuwe update van de Syntus-app wordt bovendien gelijk reisinformatie gegeven over een busrit. Die informatie is afkomstig van 9292. Ook kunnen reizigers favorieten toevoegen, bijvoorbeeld voor trajecten die zij vaker reizen.