ID.nl logo
Windows 10 oktober-update vanaf nu beschikbaar
© PXimport
Huis

Windows 10 oktober-update vanaf nu beschikbaar

De nieuwe grote update voor Windows 10 is klaar. Ieder half jaar mogen we zo'n nieuwe versie verwachten. Welke nieuwe functies kun je de herfst gebruiken in deze Windows 10 oktober-update?

De eerstvolgende herfst-update, of Oktober 2018-update (zoals de nieuwe versie vooralsnog wordt genoemd) komt begin oktober - de 2e om precies te zijn - beschikbaar. De update zal automatisch worden uitgerold via de Windows Update-functie en komt tevens beschikbaar in de nieuwe installatiewizard, waarmee je een schone versie van Windows 10 kunt installeren.

LET OP: op 6 oktober heeft Microsoft de Oktober-update voorlopig teruggetrokken vanwege fouten in de installatieprocedure, die ervoor kan zorgen dat persoonlijke bestanden onherstelbaar worden verwijderd. Meer hierover lees je in dit artikel (update 6-10-2018). We raden je aan nog even te wachten met de installatie van de update, tot er een nieuwe build beschikbaar is gemaakt.

Maak je pc klaar voor de update

De nieuwe update van Windows 10 vereist wel dat je voldoende vrije ruimte hebt op de harddisk. De updatebestanden die nodig zijn voor de update nemen zo'n 10 GB ruimte in beslag. Als je niet genoeg vrije ruimte hebt, kan de update niet worden geïnstalleerd. Tijdens de installatieprocedure wordt een nieuw scherm weergegeven, waarin je als gebruiker de mogelijkheid krijgt om ruimte vrij te maken op de harde schijf. Dat kan onder meer door middel van het (tijdelijk) verplaatsen van bijvoorbeeld grote bestanden naar een externe harde schijf. Tijdens de installatie krijg je dan de mogelijkheid om een externe harde schijf aan te sluiten.

Slimmer is het echte om van tevoren al genoeg ruimte vrij te maken op je harde schijf, dat scheelt achteraf een hoop gedoe.

Installeren via een usb-stick of dvd

Het uitbrengen van een nieuwe update van Windows 10 is vaak ook het moment om meteen met een schone lei te beginnen. Dat kan eenvoudig door middel van een bootable usb-stick of zelfs een dvd, als je computer nog beschikt over een dvd-station. In dit artikel lees je hoe je eenvoudig een schone installatie van Windows 10 met de nieuwste update uitvoert.

Klembord 3.0

Een van de nieuwste opmerkelijke functies in de komende Windows 10 October 2018-update is een vernieuwde klembord-functie. Nu kunnen er meerdere items in gekopieerd en uit geplakt worden, zonder dat je telkens weer terug moet naar de webpagina of het Word-document als je slechts een paar teksten of afbeeldingen ergens anders in wilt zetten.

Met behulp van een nieuwe snelkoppeling (WinToets+V) kun je het nieuwe klembord openen en kun je kiezen welke onderdelen je wenst te kopiëren. Ben je op meerdere Windows 10-computers met hetzelfde account aangemeld? Dan kun je zelfs de onderdelen uit het klembord automatisch synchroniseren met de andere computers, waardoor alle gekopieerde informatie op alle computers beschikbaar is.

©PXimport

Er zit wel een limiet aan het geheugen dat gebruikt kan worden voor het plakken van afbeeldingen in het klembord, deze is in de laatste preview-build op 4MB gezet, de kans is groot dat deze opslag nog wel wordt uitgebreid of dat de Windows 10-gebruiker dit zelf nog kan aanpassen.

Screenshots

Gemaakte schermafdrukken (screenshots) met de toets printscr of alt+printscr kun je natuurlijk ook al naar het klembord plakken, maar Windows bevat al sinds jaar en dag de zogeheten sniptool, of in het Nederlands Knipprogramma, waarmee je eenvoudig een stukje van je venster kunt aanmerken, kopiëren en opslaan. Toch best handig, en dat vindt Microsoft ook, want in de komende Windows 10-versie krijgt ook dit programma een update.

©PXimport

Het Knipprogramma wordt omgedoopt naar Knipsel en aantekeningen. Met de nieuwe tool kun je nog steeds afbeeldingen of teksten uitsnijden, maar is het daarnaast ook mogelijk om meteen notities te maken. Het programma verandert wel van een conventioneel Windows-programma naar een zogeheten Universal Windows App, maar dat mag de pret niet drukken; de mogelijkheden zijn in het voordeel uitgebreid. Zo krijg je bijvoorbeeld een digitale liniaal tot je beschikking en heb je meer keuze uit markeeropties.

©PXimport

Betere koppeling tussen pc en smartphone

In de vorige Windows 10-versie was het al mogelijk om je smartphone te koppelen met je Windows 10-computer, maar in de komende release is er een nieuwe wizard toegevoegd (Your Phone, die je overigens ook al onder de huidige versie van Windows 10 kunt installeren), waarmee je nu ook inhoud van je telefoon op je pc kunt bekijken, zoals opgenomen video's en foto's. Bij het invullen van je mobiele nummer in de app op de pc krijg je een sms-bericht met daarin een koppeling waarmee je de Microsoft-app op je telefoon kunt installeren (beschikbaar voor Android en later ook voor iOS). De app vereist vervolgens toegang tot je adresboek, foto's en telefoongesprekken. Eenmaal toestemming gegeven en de foto's van je telefoon verschijnen in Windows 10, zonder dat beide apparaten direct met elkaar in verbinding staan.

©PXimport

Naast foto's en video's kun je ook je sms-berichten rechtstreeks in Windows 10 bekijken. Ook hier moet je eerst weer apart toestemming geven in de app, waarna je deze toestemming op de telefoon moet bevestigen. Het leuke van de sms-functionaliteit is dat je zelf ook vanaf Windows 10 sms-berichten kunt versturen. WhatsApp wordt niet ondersteund, maar die kun je al langer via een webbrowser op je computer gebruiken.

©PXimport

Keep it dark

Een nieuw kleurenschema in Windows 10 brengt ook een verbeterde dark modus naar het besturingssysteem. Deze functie is vergelijkbaar met de Dark Mode in de komende MacOS Mojave-release, die ook binnenkort verschijnt. Naast het instellen van een donkere modus kun je ook de transparantie van de vensters in- of uitschakelen en dat werkt nu ook voor alle Windows 10-onderdelen.

©PXimport

In de huidige April 2018-update was het bijvoorbeeld niet mogelijk om de Windows Verkenner in een donkere weergave te tonen, maar in de October 2018-update kan dat dus wel.

©PXimport

Vernieuwde zoekfunctie in Start

Toegegeven, met de huidige zoekfunctie in het startmenu van Windows 10 was op zich niets mis; je typt een (deel van een) woord in en Windows 10 toont je direct de resultaten. Toch heeft Microsoft deze functie veranderd in de nieuwe October 2018-update. Je kunt nog steeds typen om te zoeken naar een bepaald programma of bestand, maar het meest overeenkomende resultaat wordt in plaats van het hoofddeel van het startmenu nu voortaan aan de rechterzijde in een nieuwe kolom getoond. Daarnaast kun je nu bovenin het startmenu filteren als er meerdere resultaten tevoorschijn komen.

©PXimport

Apps in tabs

Een nieuwe functie waarbij meerdere apps bij elkaar onder verschillende tabbladen kunnen staan, waardoor je vanuit een enkel venster meerdere programma's kunt starten (zogeheten Sets), is wederom op de lange baan geschoven. Aanvankelijk zou deze functionaliteit al bij de in April 2018 Spring Creators Update uitgekomen update aanwezig zijn, maar Microsoft heeft laten deze functie alsnog voorlopig in de ijskast te zetten. De nieuwe tabs-functie vereist namelijk ook een nieuwe manier van werken in het besturingssysteem en vermoedelijk denkt Microsoft dat gebruikers nog niet klaar zijn voor zo'n grote wijziging. Zodra Computer!Totaal meer informatie heeft, melden we dat zo snel mogelijk.

HDR en WCG

Vanaf de oktober-update wordt de verbetering voor HDR- (High Dynamic Range) en WCG (Wide Color Gamut) verbeterd. Als je een HDR-beeldscherm hebt, werkt deze dus zonder problemen met Windows 10 en kun je bovendien ook games met HDR-ondersteuning spelen en natuurlijk ook foto's en video's met HDR bekijken.

©PXimport

On the fly lettertypegrootte aanpassen

In de huidige Windows 10-versies is het vrij lastig om de grootte van het weergegeven lettertype aan te passen, bijvoorbeeld te verkleinen of te vergroten. Je kunt namelijk alleen kiezen uit een percentage, waarbij ook meteen alle vensters worden aangepast, en je je als gebruiker opnieuw moest aanmelden. Vanaf de komende update kun je er eindelijk voor kiezen om alleen de lettertypegrootte aan te passen. Via een simpel schuifje kun je van 100 procent naar 225 procent uitvergroten. Verkleinen is dan weer niet mogelijk, daarvoor moet je dan de algehele beeldschermresolutie aanpassen.

Als je nu de grootte van het lettertype aanpast, hoef je je zelf niet meer opnieuw aan te melden, maar wordt de wijziging na een druk op de knop Toepassen meteen doorgevoerd.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review OnePlus Watch 3 – Een van de fijnste smartwatches
© Rens Blom
Gezond leven

Review OnePlus Watch 3 – Een van de fijnste smartwatches

De OnePlus Watch 3 is een van de fijnste smartwatches die je in 2025 kunt kopen. Althans, als je een geschikte smartphone hebt. Zo ja, dan haal je met de Watch 3 een slim horloge in huis dat niet alleen veel functies biedt, maar ook dagen achter elkaar meegaat op een accubeurt. Lees er alles over in onze OnePlus Watch 3 review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus Watch 3 is een doordachte smartwatch die over het algemeen een erg prettige indruk achterlaat. Houd er rekening mee dat het horloge wel fors om je pols kan zijn, en niet werkt in combinatie met een iPhone. De adviesprijs van 349 euro is vrij hoog, maar naar onze mening gerechtvaardigd.

Plus- en minpunten
  • Fraai ontwerp
  • Veel functies
  • Lange accuduur
  • Werkt niet met iPhone
  • Minder fijn om smallere pols
  • Te kort updatebeleid

Fraai ontwerp

Met de Watch 3 brengt OnePlus een opvolger uit van de Watch 2, die ons vorig jaar goed beviel. Die had echter ook enkele verbeterpunten, en het is mooi om te zien dat OnePlus geluisterd heeft naar feedback. De Watch 3 voelt verfijnder aan. Dat begint bij het ontwerp.

De OnePlus Watch 3 voelt premium aan, heeft een mooi oledscherm dat scherp oogt en lekker fel kan, zodat je het scherm ook buiten goed kunt aflezen. OnePlus verkoopt het horloge in het groen (getest) en zwart. Het bandje is verwisselbaar. Op de rechterzijkant vind je een kroonwieltje om door de software te navigeren. Dat werkt prettig, maar je kunt natuurlijk ook op het scherm drukken.

©Rens Blom

Eronder zit een knop waaraan je een eigen snelle actie kunt koppelen, bijvoorbeeld het starten van een fitnesstraining, timer voor het eieren koken of Google Wallet. Google Wallet ja, want dankzij de ingebouwde NFC-chip kun je contactloos pinnen met het horloge. Houd de smartwatch bij een geschikt pinapparaat en klaar ben je. Handig!

Na drie weken met het horloge om de pols kunnen we over de buitenkant maar één nadeel aanstippen. De OnePlus Watch 3 is namelijk fors. Dat merk je niet als je een wat bredere pols hebt, maar om een smallere pols kan het horloge lomp aanvoelen. OnePlus heeft overigens gehint later dit jaar met een kleinere smartwatch te komen.

©Rens Blom

Werkt niet met een iPhone

Goed om te weten is dat de OnePlus Watch 3 alleen werkt in combinatie met een moderne Android-smartphone – van welk merk maakt niet uit. Maar met een iPhone heb je pech en moet je op zoek naar een andere smartwatch.

De OnePlus Watch 3 koppelen gaat via een smartphone-app en werkt soepel. In de app kun je ook kiezen uit allerlei wijzerplaten, instellingen aanpassen en uitgebreide gezondheidsstatistieken – verzameld door het horloge – bekijken.

©Rens Blom

Zo ziet de smartphone-app eruit.

Veel functies

Met de smartwatch kun je veel slimme functies gebruiken. Van onder meer het bijhouden van je stappen, slaap en hartslag tot specifieke monitoring van een sport die je uitoefent. De meeste verzamelde data is lekker nauwkeurig, maar soms zit de OnePlus Watch 3 er even naast. Stilstaan op hoge roltrappen ziet hij bijvoorbeeld regelmatig aan voor wandelen.

Omdat het horloge op Google's WearOS draait, kun je veel apps gebruiken. Van Spotify en Google Maps tot Google Agenda en WhatsApp: heel veel bekende apps werken prima om je pols. Je bepaalt zelf welke apps je op het horloge wilt gebruiken, en welke apps (geen) meldingen mogen sturen. Zo hebben wij socialmediadiensten en Gmail uitgezet, anders blijft het horloge bij wijze van spreken maar trillen.

©Rens Blom

Geweldige accuduur

Een groot pluspunt van de OnePlus Watch 3 ten opzichte van concurrerende smartwatches is zijn accuduur. Wij kunnen het horloge circa vijf volle dagen gebruiken voordat hij aan de oplader moet. Bij ons gebruik staat het scherm standaard uit, en activeert hij als we onze pols optillen om naar het scherm te kijken. Met het scherm altijd aan in een energiebesparende modus lever je anderhalf tot twee dagen accuduur in. Bij ons type gebruik rent de OnePlus Watch 3 – dankzij een extra processor en aangepaste software – rondjes om even dure smartwatches van onder meer Apple en Samsung. Die moeten we elke ochtend opladen. De OnePlus Watch 3 laadt overigens in vijf kwartier volledig op. Dat is lekker rap.

©Rens Blom

Wat helaas ook rap gaat, is de softwareondersteuning. OnePlus belooft maar twee jaar updates voor het horloge. Aangezien een smartwatch daarna in principe nog prima werkt en de Watch 3 niet goedkoop is, vinden we het updatebeleid te kort.

Conclusie: OnePlus Watch 3 kopen?

De OnePlus Watch 3 is een doordachte smartwatch die over het algemeen een erg prettige indruk achterlaat. Houd er rekening mee dat het horloge wel fors om je pols kan zijn, en niet werkt in combinatie met een iPhone. De adviesprijs van 349 euro is vrij hoog, maar naar onze mening gerechtvaardigd.

▼ Volgende artikel
10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes
© sitthiphong - stock.adobe.com
Huis

10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Ondanks de opkomst van sociale media blijven e-mails een populair communicatiemiddel, en het kan een uitdaging zijn om al die berichten efficiënt te beheren. Met enkele gerichte technieken kun je echter snel weer orde scheppen in de mailmassa. We richten ons op zowel de desktopversie van Outlook als Gmail.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je optimaal je Gmail- of Outlook-mailbox beheert:

  • Stel e-mailregels en filters in om berichten automatisch te sorteren
  • Gebruik zoekmappen om snel belangrijke e-mails te vinden
  • Organiseer je berichten met labels, categorieën en vlaggen
  • Stel herinneringen in en snooze e-mails om ze later op te volgen

Lees ook: Zo laad je elke e-maildienst in macOS Mail

De tips en technieken uit dit artikel draaien eigenlijk allemaal om ‘Inbox Zero’. Dit is een bekende strategie voor het minimaliseren van e-mailafleiding door je inbox (zo) leeg (mogelijk) te houden. Je doet dit door binnenkomende berichten snel, maar bij voorkeur op geplande momenten, te verwerken, zodat je overzicht behoudt en je aandacht kunt richten op belangrijkere taken.

Maar zelfs wanneer je je inbox alleen op vaste tijden controleert, kan dit nog steeds tijd kosten. Daarom richten we ons in dit artikel op functies en technieken in Outlook (classic) en Gmail die je helpen deze taak, zo niet volledig te automatiseren, dan toch aanzienlijk te optimaliseren.

Regels (Outlook)

Een van de beste technieken om je mailflow met minimale inspanning te verbeteren, is inkomende mails automatisch te sorteren, bijvoorbeeld door nieuwsbrieven naar een aparte map te verplaatsen of op een andere manier te markeren. Dit kan in Outlook met e-mailregels.

Een voorbeeld van zo’n regel is het automatisch doorsturen van specifieke mails naar een map, met een automatische reactie op basis van de inhoud of afzender. Ga naar Bestand en kies Regels en waarschuwingen beheren. Klik op Nieuwe regel maken en selecteer onder Beginnen met een lege regel de optie Regel toepassen op berichten die ik ontvang. Klik op Volgende om de voorwaarden in te stellen, waar je bijvoorbeeld afkomstig van personen of openbare groep of met specifieke tekst in het onderwerp kunt aanvinken. Klik in het onderste paneel op de onderstreepte tekst om afzenders of trefwoorden toe te voegen. Kies Volgende om acties te bepalen, zoals verplaats het bericht naar naam map en beantwoord het bericht met een specifieke sjabloon. Klik vervolgens op naam map en selecteer de gewenste map. Klik daarna op een specifieke sjabloon en kies een passend mailsjabloon. Heb je nog geen sjabloon, maak dan eerst een geschikte berichttekst aan, klik op Bestand / Opslaan als en kies Outlook-sjabloon (*.oft) in het uitklapmenu.

Klik vervolgens op Volgende, stel eventuele uitzonderingen in (bijvoorbeeld behalve als mijn naam in het vak CC voorkomt), geef je regel een naam en rond af met Voltooien.

Je kunt in Outlook uit veel voorwaarden kiezen voor je e-mailregels.

Filters (Gmail)

Ook Gmail biedt diverse voorwaarden bij het instellen van e-mailregels, hoewel deze minder krachtig en uitgebreid zijn dan in Outlook. We tonen je kort hoe je vanuit de browser in Gmail met zogeheten filters werkt. Klik op het tandwielpictogram en kies Alle instellingen bekijken. Ga naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen en selecteer Nieuw filter maken. Vul in het pop-upvenster de gewenste criteria in: bij Van kun je bijvoorbeeld specifieke afzenders opgeven, en bij Onderwerp en/of Met de woorden kun je trefwoorden invoeren. Bevestig met Filter maken en kies vervolgens acties voor de gefilterde e-mails. Zo kun je Het label toepassen aanvinken, een bestaand label kiezen of via Nieuw label een nieuw label aanmaken – dit werkt vergelijkbaar met een mailmap in Outlook. Sluit af met Filter maken.

Jammer genoeg kun je niet zomaar een automatische reactie instellen voor een specifiek filter. Gmail biedt namelijk alleen een algemene automatische antwoordoptie die geldt voor alle inkomende berichten, eventueel beperkt tot je contacten. Dit stel je in via het tandwielpictogram bij Alle instellingen bekijken, onderaan het tabblad Algemeen. Wil je toch een automatische reactie koppelen aan een specifiek filter, dan moet je Google Apps Script gebruiken met een tijdgestuurde trigger. Meer hierover kun je lezen in het artikel Van handmatig naar automatisch: scripts voor Gmail en Google Agenda.

Je kunt in Outlook uit heel wat voorwaarden kiezen voor je e-mailregels.

Zoekfilters (Outlook en Gmail)

Als je specifieke e-mailberichten zoekt, zoals ongelezen berichten of mails met bijlagen, biedt Outlook handige ingebouwde filteropties. Deze vind je op het tabblad Start in de sectie Zoeken bij E-mail filteren, met keuzes als Ongelezen, Met bijlagen of Belangrijk. Je kunt ook filters combineren; in het zoekveld bovenaan verschijnen dan de zoekfilters als urgentie:hoog of heeftbijlagen:waar. Bekijk hier een volledig overzicht van deze zoekfilters.

Gmail heeft ook een krachtige zoekfunctie met zoekoperatoren zoals label:<label>, from:<e-mailadres> of is:unread. Deze zoekopdrachten kun je direct intikken in de zoekbalk bovenaan, ook meerdere tegelijk. Op deze pagina vind je een mooie aanzet met voorbeelden. Je kunt deze zoekfilters bovendien invullen in hetzelfde dialoogvenster als bij Nieuw filter maken (zie boven), waarbij je deze keer klikt op Zoeken in plaats van op Filter maken.

Zoekfilters: gewoon selecteren of zelf aan de slag gaan met zoekoperatoren.

Zoekmappen (Outlook)

Gebruik je vaak dezelfde zoekopdrachten, dan kun je hier beter zoekmappen van maken. Deze virtuele mappen verzamelen automatisch e-mails op basis van je ingestelde criteria. Zoekmappen zijn dynamische verzamelmappen: ze slaan berichten niet opnieuw op, maar verwijzen naar alle berichten in je postvak die aan de criteria voldoen. Ze worden ook continu bijgewerkt, zodat nieuwe berichten die aan je criteria voldoen direct in de zoekmap verschijnen.

Een zoekmap maak je in Outlook door onderaan de mappenlijst met rechts te klikken op Zoekmappen en te kiezen voor Nieuwe zoekmap. Je kunt kiezen uit ongeveer 13 vooraf ingestelde zoekmappen, zoals Ongelezen e-mail, E-mail die rechtstreeks aan mij is verzonden, Oude e-mail, enzovoort. Onderaan vind je ook de optie Een aangepaste zoekmap maken. Klik dan op Kiezen en vervolgens op Voorwaarden om de zoekcriteria precies af te bakenen, op diverse tabbladen. Na bevestiging met OK verschijnt de zoekmap onder Zoekmappen onderaan de mappenlijst. Klik met rechts op zo’n zoekmap en kies Deze zoekmap aanpassen om de zoekcriteria te wijzigen.

Een zoekmap kan uit verschillende gecombineerde zoekcriteria zijn opgebouwd.

Labels (Gmail)

Gmail heeft geen echte zoekmappen, maar je kunt vergelijkbare functionaliteit bereiken door slimme filters en labels te combineren.

Stel dat je alle werkgerelateerde e-mails met bijlagen automatisch wilt organiseren. Begin dan met het aanmaken van een filter door iets als info@<bedrijf>.nl bij Van: in te vullen en Bevat bijlage aan te vinken. Bevestig met Filter maken, vink Het label toepassen aan, kies Nieuw label en geef dit bijvoorbeeld de naam WerkBijlagen. Na bevestiging worden alle e-mails die aan de ingestelde criteria voldoen automatisch onder dit label geplaatst. Een belangrijk verschil met Outlook-zoekmappen is dat Gmail-labels niet virtueel zijn; het zijn echte mappen waar de e-mails fysiek in terechtkomen.

Daarnaast kun je altijd nieuwe labels creëren door in het linkerpaneel op de +-knop bij Labels te klikken en een naam in te voeren. E-mails kun je ook altijd handmatig selecteren (door een vinkje te plaatsen) en deze vervolgens naar het gewenste label te verslepen.

Opgeruimd staat netjes!

Niet alleen je mailbox, maar ook je huis

Categorieën (Outlook)

In Outlook kun je ook orde scheppen in je berichten met categorieën. Selecteer een of meer berichten (houd Ctrl of Shift ingedrukt) en klik met rechts op je selectie. Kies vervolgens Categoriseren; standaard verschijnen dan zes kleurcategorieën, waarmee je een gekleurd blokje toevoegt aan de geselecteerde e-mails. De eerste keer dat je een vooraf ingestelde categorie selecteert, krijg je de optie om de Naam en Kleur aan te passen. Daarnaast kun je een Sneltoets (van Ctrl+F2 tot Ctrl+F12) toewijzen aan een categorie voor snellere toewijzing.

In het snelmenu kies je Alle categorieën om zelf categorieën te maken, zoals Dringend (rood), Minder dringend (geel of groen) of ProjectX, voor snelle toegang tot mails rond hetzelfde project. Met de pijlknop bovenaan de maillijst kun je berichten eenvoudig rangschikken op Categorie, maar je kunt ook zoekmappen creëren om berichten van dezelfde categorie automatisch samen te brengen.

Je kunt ook eigen categorieën (met een aparte kleur en sneltoets) maken in Outlook.

Vlaggen en herinneringen (Outlook)

Outlook biedt naast categorieën ook vlaggen aan, ideaal om e-mails op te volgen zonder ze uit het oog te verliezen.

Klik met de rechtermuisknop op een mail(selectie) en kies Opvolgen in het menu. Selecteer een optie zoals Vandaag, Morgen, Deze week, Volgende week of Geen datum, en er verschijnt een vlaggetje bij de mails. Outlook koppelt standaard een herinnering aan deze vlaggen, met een pop-upnotificatie en eventueel een geluidsmelding, meestal rond 17 uur aan het einde van de periode. In Bestand / Opties, in de sectie Geavanceerd, bij de rubriek Herinneringen, kun je deze meldingen verder instellen. Om zeker te zijn dat je geen herinneringen mist, kun je het best de vier beschikbare opties aanvinken. Via Bladeren kun je een wav-bestand voor meldingen selecteren (via deze website kun je eventueel eerst audio omzetten naar wav).

Als geen van de standaardperiodes bij Opvolgen voldoet, kies dan Aangepast (beschikbaar wanneer je slechts een bericht hebt geselecteerd) en stel zelf een Begindatum en Vervaldatum in, eventueel met een vinkje bij Herinnering. Ook hier is het mogelijk een zoekmap te creëren die nog op te volgen mails mooi samenbrengt: kies bij Nieuwe zoekmap de optie E-mail gevlagd voor opvolgen.

Kies ‘Aangepast’ om zelf het tijdstip voor opvolgen van een bericht te bepalen.

Opvolgen (Gmail)

Gmail biedt geen exacte vervanger voor de categorieën en opvolgfuncties met herinneringen, zoals in Outlook, maar met enkele slimme trucs kun je toch een vergelijkbare workflow creëren.

Labels dienen als alternatief voor categorieën. Je kunt een label een specifieke kleur geven door op de drie puntjes naast een label te klikken en Labelkleur en Aangepast kleur toevoegen te kiezen. Voor het uitstellen van berichten gebruik je het klokpictogram Snoozen rechts van de e-mail. Hiermee kun je een moment instellen waarop de e-mail weer zichtbaar wordt in je inbox: Later vandaag, Morgen, Volgende week of een eigen datum en tijd via Kies datum en tijd. Het bericht wordt dan tijdelijk verplaatst naar de map Gesnoozed en keert terug op het gekozen tijdstip. Voor een visuele melding schakel je meldingen in via het tandwielpictogram, waar je Alle instellingen bekijken selecteert. Op het tabblad Algemeen scrol je naar Desktopmeldingen en vink je Nieuwe e-mailmeldingen aan.

Wil je een specifieke herinnering koppelen, voeg dan de e-mail toe aan Google Taken. Klik met rechts op de mail, kies Toevoegen aan Tasks en stel in het deelvenster Taken een naam, datum en tijd in. Op het ingestelde moment stuurt Google Taken een melding voor deze taak.

Via een ‘taak’ kun je een herinnering koppelen aan een specifiek e-mailbericht.

Snelle stappen (Outlook)

In Outlook kun je ook taken die bijdragen aan ‘Inbox Zero’ verregaand automatiseren met behulp van Snelle stappen. Stel dat je aan een project werkt en regelmatig updates ontvangt die je in een specifieke map wilt opslaan en automatisch naar een collega wilt doorsturen. Open hiervoor het tabblad Start en klik op Snelle stappen. Kies Nieuwe snelle stap en selecteer Aangepast. In het dialoogvenster kies je de actie Naar map verplaatsen en selecteer je de gewenste map. Klik daarna op Actie toevoegen, selecteer Doorsturen en voer het gewenste e-mailadres in. Je kunt ook een Sneltoets aan deze snelle stap koppelen. Bevestig met Voltooien om de stap toe te voegen aan de lijst met Snelle stappen, zodat je deze eenvoudig kunt activeren met een druk op de knop of via de sneltoets.

In Gmail bestaat geen directe tegenhanger voor Snelle stappen, maar je kunt wel filters instellen, sneltoetsen inschakelen (via Alle instellingen bekijken, op het tabblad Algemeen bij Sneltoetsen aanzetten en Meer informatie), of Google Apps Script inzetten voor complexere automatiseringen.

Automatiseer bepaalde acties in Outlook met behulp van Snelle Stappen.

Archiveren (Outlook en Gmail)

Inbox Zero omvat ook het verwijderen van berichten die niet langer relevant zijn uit je Postvak IN. Dit kun je handmatig doen, maar er zijn functies die het proces deels automatiseren. Berichten kunnen linea recta naar Verwijderde items of Prullenbak worden verplaatst, maar een minder rigoureuze aanpak is archiveren.

In Outlook selecteer je een of meer berichten, klik je met rechts op de selectie en kies je Archiveren. Deze e-mails worden standaard naar de map Archief verplaatst, waar je ze later nog kunt raadplegen en doorzoeken.

In Gmail werkt archiveren vergelijkbaar: kies Archiveren in het contextmenu van geselecteerde berichten. De e-mails verdwijnen nu uit je inbox en worden opgeslagen in de map Alle e-mail (in het navigatievenster, mogelijk onder Meer). Als iemand reageert op een gearchiveerd bericht, verschijnt het bericht automatisch opnieuw in je inbox.

Archiveren: minder ingrijpend dan opschonen en naar de prullenbak verwijzen.