ID.nl logo
De 5 beste boodschappen-apps
© Reshift Digital
Huis

De 5 beste boodschappen-apps

Boodschappen doen is zo’n klusje dat maar blijft terugkomen. Zeker wanneer je het samen of afwisselend met je partner doet, is het fijn om een systeem te hebben waarmee je orde aanbrengt in de boodschappenchaos. Een boodschappenapp waar jullie beiden in kunnen werken, is in zulke gevallen een uitkomst. Zo zijn jullie altijd allemaal op de hoogte van wat er nog in huis gehaald moet worden. Wij hebben voor jullie de beste boodschappen apps op een rijtje gezet.

OurGroceries

OurGroceries is een simpele en overzichtelijke app zonder poespas. Je maakt gewoon een account aan en vanaf dat moment kun je de app altijd gebruiken. Deze account gebruik je dan voor je gehele huishouden. Je kunt je account delen met iemand anders door jouw account met diegene te delen. Wil je zien op welke account de app geregistreerd staat? Dit kijk je na via de drie puntjes rechtsboven in het scherm. Kies vervolgens voor ‘settings’. Daar zie je welk e-mailadres er geregistreerd staat voor de huisaccount. Dit e-mailadres dient ook ingevoerd te worden bij de andere gebruiker. Jij als hoofd accounthouder krijgt dan een e-mail waarmee je diegene toegang geeft tot jullie boodschappenlijstje. Je kunt verschillende lijstjes met categorieën maken. Handig voor als je bijvoorbeeld bepaalde producten bij een bepaalde supermarkt of andere winkel koopt. De boodschappenlijst wordt real time bijgewerkt waardoor je meteen ziet als er iets op wordt gezet of iets af wordt gestreept.

(Android/iOS)

©CIDimport

Bring!

Bring! Werkt met hetzelfde principe als OurGroceries. Ook hier kun je een boodschappenlijst maken en deze delen met de personen naar keuze. Bring! Gaat echter nog een paar stapjes verder: in deze app voeg je namelijk met icoontjes je boodschappen toe en kun je ze vervolgens specificeren. Wil je bijvoorbeeld een brood kopen? Dan maak je eerst een nieuwe boodschappenlijst aan en tik je vervolgens op het ‘brood’ icoontje. Dan kun je aangeven hoeveel broden je wil en welk soort brood je wil. Daarnaast kun je ook sjablonen aanmaken. Organiseer je bijvoorbeeld vaker een zondagse brunch? Dan maak je een sjabloon aan met een herkenbaar plaatje en een standaard set boodschappen die je voor de brunch nodig hebt. Scheelt weer een hoop tijd en werk. Ook voor nieuwe recepten kun je bij Bring! terecht. Onder ‘inspiratie’ vind je namelijk recepten en kun je met een druk op de knop de ingrediënten op je boodschappenlijstje zetten. De app houdt bij wanneer je iets voor het laatst gekocht hebt en geeft met een kleurcodering aan of de producten die je regelmatig koopt bijna op zijn zodat je ze weer op je lijstje kunt zetten. De lijsten deel je makkelijk via mail of sociale kanalen en in de app zelf kun je ook je klantenkaarten toevoegen zodat je altijd alles bij de hand hebt als je in de supermarkt staat. Door alle verschillende opties is de app een beetje intimiderend in het begin. Wie echter op zoek is naar een boodschappenapp die van A tot Z met je meedenkt, vindt hier een goede optie in.

(Android/iOS)

©CIDimport

Out of Milk

Out of Milk is een boodschappen app die tot het simpelere segment behoort. De interface is helder en overzichtelijk en de app zelf heeft weinig poespas. Je kunt verschillende dingen in Out of Milk doen. Vanzelfsprekend kun je lijsten maken voor je boodschappen. Deze lijsten kun je ook weer delen met andere mensen. Daarnaast kun je een to-do lijst aanmaken en kun je aangeven welke producten je standaard in je voorraadkast wil hebben. Zoals de naam van de app enigszins doet vermoeden, is deze app wel erg ingericht op een Amerikaans boodschappensysteem. Nadat je namelijk een item op je lijst hebt toegevoegd, kun je erna namelijk nog aangeven of de BTW erbij geteld moet worden, wat het kost en of je een coupon voor dit item hebt. Onder je lijstje houdt de app bij wat het ongeveer gaat kosten. Al met al is het een prima boodschappenapp die overzichtelijk werkt en die net wat extra opties biedt.

(Android/iOS)

©CIDimport

Listonic

Listonic beweert zelf een ‘supersimpele’ en ‘supermakkelijke’ app te zijn voor je boodschappen. En eerlijk is eerlijk: dat statement maken ze waar. Alle belangrijke elementen, zoals het maken van een nieuwe boodschappenlijst en het toevoegen van nieuwe artikelen en items, zijn meteen duidelijk. Een nieuwe lijst maak je door rechtsonder op het groene plus icoontje te tikken. Vervolgens heeft de app zelf al wat suggesties voor het toevoegen van artikelen. Heb je hier iets van nodig? Dan kun je de items gewoon aantikken of zelf toevoegen totdat je klaar bent. Tik vervolgens op ‘klaar’ en je boodschappenlijstje staat gereed om afgevinkt te worden. Zoek je liever specifiek per categorie? Kijk dan onder ‘catalogus’. Hier krijg je een compleet overzicht van allerlei levens- en verzorgingsmiddelen die je nodig zou kunnen hebben. In je lijst zelf komt vervolgens het artikel en een icoontje met de bijbehorende categorie te staan. Je kunt deze app zonder account gebruiken maar om een lijst met iemand anders te delen, moet je inloggen.

(Android/iOS)

©CIDimport

Shopping list

Deze app heet voluit de ‘super simple shopping list’. Deze app werkt met kleurlabels. Je kunt uit verschillende kleuren kiezen en elke kleur een andere labelnaam geven. Zo kun je dus makkelijk zelf bepalen welke categorieën je aan je boodschappen wil linken. Wil je bijvoorbeeld per voedselgroep labelen? Of liever per supermarkt zoals Albert Heijn en Aldi? Met deze simpele boodschappen app bepaal je zelf. Als je eenmaal een product hebt toegevoegd aan je lijst zie je in één oogopslag waar je product onder valt. Als je iets hebt afgevinkt, verdwijnt het niet maar zie je overzichtelijk dat je het al gepakt hebt. Naast de labelnamen kun je ook nog de lettergrootte en het uiterlijk van de app aanpassen naar eigen smaak. Een nadeel van deze super simpele app is dat hij misschiet iets té simpel wil zijn. Je kunt namelijk maar van één lijst gebruikmaken en deze lijst kun je ook niet met iemand anders delen. Mocht jij degene zijn die altijd de boodschappen doet, dan is dat natuurlijk geen probleem.

(Android)

©CIDimport

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer