ID.nl logo
8 tips voor Word die je nog niet kende
© Reshift Digital
Huis

8 tips voor Word die je nog niet kende

Word is de misschien wel meestgebruikte applicatie op de computer. En toch gebruiken we volgens Microsoft maar tien procent van het programma. Dat we de overige negentig procent niet gebruiken we niet, komt vooral omdat we er geen weet van hebben. Hoog tijd dus voor 8 tips voor Word die je nog niet kende.

Tip 01: Eerste indruk

De eerste indruk bepaalt alles. Dat geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor de documenten die je maakt. Is het de bedoeling dat het document openbaar gemaakt wordt, dan zorgt een voorblad voor een professionele eerste indruk. Daarop staan alle belangrijke gegevens die de lezers in het document kunnen verwachten.

Word kent de mogelijkheid uit een hele reeks sjablonen een eigen voorblad te kiezen. Kies voor Invoegen / Pagina’s / Voorblad. Scrol door het aanbod en kies een voorblad wat jij mooi vindt en wat past bij het type document. Het sjabloon bestaat standaard uit een aantal tekstitems. Elk hiervan kun je bewerken door erop te klikken. Klik bijvoorbeeld op Titel van document om de titel van het document toe te voegen. Vul op die manier alle benodigde gegevens in en bewaar je document.

©PXimport

Tip 02: Inhoudsopgave

Een groot document is gebaat bij een inhoudsopgave. In Word kun je dit automatisch laten genereren, mits je gebruik hebt gemaakt van opmaakstijlen. De opmaakstijlen vind je onder Start / Stijlen. Gebruik bij het opmaken van je document voor de hoofdstuk- en paragraaftitels bij voorkeur de stijlen Kop 1,Kop 2 enzovoort. Een stijl pas je toe door de cursor in de betreffende regel te zetten en daarna de stijl te selecteren. Heb je op deze manier de koppen in het document allemaal de juiste stijl gegeven, ga dan naar de pagina waar de inhoudsopgave terecht moet komen. Navigeer dan naar Verwijzingen / Inhoudsopgave en selecteer het soort inhoudsopgave dat je wilt gebruiken.

Wil je meer invloed op wat er precies in de inhoudsopgave komt, kies dan voor Aangepaste inhoudsopgave. Je hebt dan onder meer keuze uit het aantal niveaus en of je de paginanummers rechts wilt uitlijnen. Heb je andere stijlen dan Kop 1 en Kop 2 gebruikt en wil je dat die stijlen in de inhoudsopgave terugkomen, klik op dan op Opties en geef in de lijst met stijlen aan wat niveau 1, 2 en 3 is. Bevestig met OK.

©PXimport

Wil je echt een professionele indruk met je document maken, voeg dan een index toe

-

Tip 03: Index

Wil je nu echt een professionele indruk maken met je document, voeg dan een trefwoordenregister, in Word index genoemd, toe. Zo’n lijst bevindt zich vaak achter in het document en bevat de belangrijkste woorden met daarbij opgesomd op welke pagina’s dat woord voorkomt. Wie deze mogelijkheid niet kent, zou direct geloven dat dit monnikenwerk is, maar de echte Word-kenners weten wel beter. Het invoegen van een trefwoordenregister bestaat namelijk maar uit twee stappen. Stap een is het markeren van alle woorden, stap twee bestaat uit het invoegen van de index. Om de belangrijkste woorden te markeren, maak je een nieuw document. Typ in dit document, onder elkaar, alle woorden die je in de index wilt hebben. Op elke regel één woord. Om doublures te voorkomen, kun je met Ctrl+A de lijst selecteren en via Start / Alinea / Sorteren de woorden sorteren. Loop nu door de lijst en haal alle dubbels eruit. Bewaar daarna het document via Bestand / Opslaan op de harde schijf.

©PXimport

Tip 04: Index invoegen

Om de gemaakte index aan je document toe te voegen, ga je naar de plaats waar de index terecht moet komen, meestal op een van de laatste pagina’s. Kies dan voor Verwijzing / Index invoegen / AutoMarkeren. Navigeer in het pop-upvenster naar je zojuist gemaakte index. Afhankelijk van de grootte van de index en hoeveel woorden de lijst bevat, duurt het even voor je Word weer kunt gebruiken. De markeerfunctie heeft bovendien alle markeringen zichtbaar gemaakt. Dit kun je uitschakelen door het ¶-icoontje in Start weer uit te schakelen. Er lijkt nu niets veranderd, maar onder water zijn alle woorden uit de lijst in het echte document gemarkeerd. Nu kun je de index invoegen. Kies opnieuw Verwijzing / Index invoegen, maar zet nu een vinkje bij Paginanummers rechts uitlijnen met puntjes als opvulteken en kies voor 2 bij Kolommen. Dat geeft vaak het mooiste resultaat. Klik dan op OK.

©PXimport

Inhoudsopgaven en indexen updaten

Tenzij je een inhoudsopgave of trefwoordenindex echt als allerlaatste handeling in een document uitvoert, zul je het soms ook moeten updaten. Klik daarvoor met de rechtermuisknop op de inhoudsopgave of index en kies Veld bijwerken. Bij het bijwerken van een inhoudsopgave kun je kiezen tussen Alleen paginanummers bijwerken of In zijn geheel bijwerken.

Tip 05: Verborgen tabellen

Bestaat een document eigenlijk vooral uit een hele reeks items of is het overzichtelijker om de informatie in kolommen te zetten, maar wil je niet dat de tabel zichtbaar is, werk dan met een verborgen tabel. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij een vergaderverslag. Zo’n document kent namelijk altijd dezelfde opbouw en bestaat uit een agenda-item met een nummer, de inhoud en erachter soms nog een nieuw actiepunt. Een verborgen tabel is hier een uitkomst omdat je de informatie van een vergadering nooit op één regel kwijt kunt. Maak een nieuw document en voeg via Invoegen / Tabel een tabel in, bijvoorbeeld met drie kolommen. Vul nu de tabel met de informatie. Wil je ergens witruimte (lege regels), sla dan een paar rijen in de tabel over. Je kunt oneindig tabelrijen toevoegen door simpelweg de cursor in de laatste cel rechtsonder te plaatsen en Tab ingedrukt te houden. Is alles naar wens en is het document klaar, ga dan via Ctrl+G en dan 1 / Enter naar de eerste pagina. Klik in de tabel en klink linksboven de tabel op het kruisje om de hele tabel te selecteren. Kies dan in de zwevende werkbalk Randen / Geen rand. Je hebt de tabel nu onzichtbaar gemaakt en de informatie staat nu netjes geordend op een rijtje.

©PXimport

Tip 06: Eén pagina andersom

Wil je een tabel of een afbeelding opnemen in een document, maar is die tabel of afbeelding eigenlijk te breed voor de pagina, dan kun je de tabel of afbeelding natuurlijk een kwartslag draaien. Probleem is dat een tabel zich niet zo eenvoudig laat draaien, en het draaien van een afbeelding is ook niet altijd de meest chique oplossing. Door alleen de betreffende pagina te draaien, zorg je ervoor dat de rest van je document er geen last van heeft. Zet de cursor in het document waar je de tabel of afbeelding wilt opnemen en kies voor Indeling / Eindemarkering / Doorlopend. Op het eerste oog lijkt er niets veranderd, maar maak je de documentcodes zichtbaar via Ctrl+’ dan zie je dat er een Sectie-einde is ingevoegd. De cursor staat onder het sectie-einde, klik dan op Indeling / Afdrukstand / Liggend en Word zal een nieuwe liggende pagina invoegen. Kies nu Invoegen / Tabel of Invoegen / Afbeeldingen en gebruik de breedte van deze gekantelde pagina om de tabel of afbeelding optimaal neer te zetten. Is dat gelukt, ga dan met de cursor onder de tabel of afbeelding staan en voeg weer een doorlopende eindemarkering in en daarna een pagina met Afdrukstand / Staand.

©PXimport

Metadata

Metadata zijn gegevens over een ander gegeven of object. Bij een document zijn het zaken als de schrijver, de datum dat het document is gemaakt, het aantal pagina’s en de taal. Windows kan metadata van bestanden uitlezen, zo dus ook van Word-documenten. Het neemt deze data mee bij het indexeren van documenten op de computer en gebruikt die gegevens ook zodat je sneller benodigde documenten kunt vinden. Voor een deel wordt die metadata vanzelf aan een document toegevoegd, deels niet. In Word kun je die metadata eenvoudig aanpassen. Ga naar Bestand / Info. Bij de Eigenschappen zie je een aantal vaste gegevens staan: de grootte van het bestand, het aantal woorden, wanneer het document gewijzigd is enzovoort. Hier kun je gegevens aan toevoegen of bestaande gegevens wijzigen, zoals de auteur, titel, opmerkingen en labels. Klik achter zo’n item en voeg de informatie toe die je als metadata aan het document wilt koppelen. Zie je bepaalde items niet, klik dan onder aan de Eigenschappen op Alle eigenschappen weergeven.

©PXimport

Tip 07: Opmaak vervangen

Wil je in je document nog iets aanpassen aan de opmaak, dan doe je dat door stijlen toe te passen. Via Start / Stijlen kun je elk deel van het document een passende opmaak geven, deze is bovendien identiek voor alle delen waar je die stijl op toepast. Wil je nu de opmaak van zo’n toegepaste stijl wijzigen, pas dan de opmaak van het tekstdeel aan en klik met de rechtermuisknop in het menu Stijlen op de desbetreffende stijl van dat tekstdeel en kies voor Stijl bijwerken om met selectie te laten overeenkomen. Je zult zien dat dan alle delen die de betreffende stijl hadden ineens het nieuwe uiterlijk hebben. Maar soms is dat niet genoeg. Soms hebben de delen niet die stijl of niet dezelfde stijl. Dan kun je de bekende Zoeken en Verangen-functie gebruiken om opmaak op te sporen én te veranderen. Open Zoeken en Verangen via Ctrl+H. Klik op Meer. Typ nu in de eerste regel bij Zoeken naar hetgeen je zoekt en herhaal dat bij Vervangen door. Maar met de cursor nog in het vak Vervangen door klik je op Opmaak. Selecteer nu de opmaakkenmerken waarmee je de tekst wilt vervangen. Bevestig met OK en daarna Vervangen of Alles vervangen. Zoek je bijvoorbeeld een woord en wil je overal waar dat woord staat het oranje en onderstreept hebben, dan is dit de manier om het te doen. Er zijn oneindige mogelijkheden. Je kunt ook zoeken op delen met een specifieke opmaak door al bij het vak Zoeken naar op Opmaak te klikken en opmaakkenmerken in de zoekopdracht mee te geven.

©PXimport

De ‘intelligente services’ gebruiken de cloud om antwoord te zoeken op dingen die je wilt weten

-

Tip 08: Intelligentie

Het zal vaak voorkomen dat je naast Word ook je browser open hebt staan, bijvoorbeeld om even snel iets op te kunnen zoeken: een vertaling, een betekenis, een alternatief woord, ... Dat is geen noodzaak meer, want Microsoft heeft de laatste jaren veel van de kennis die je op internet zoekt ook in Office gestopt. Deze ‘intelligente services’ gebruiken de cloud om antwoord te zoeken op dingen die je wilt weten tijdens het schrijven of om een opmaak te vinden als je in PowerPoint werkt. Voorwaarde is wel dat je Office 365 gebruikt, in een standaardversie van het pakket werkt dit nog niet. Ga naar Controleren en klik op Vertalen. De eerste keer krijg je een pop-upvenster met de vraag of je deze intelligente services wilt inschakelen. Privacy kan een reden zijn dat niet te doen, de bij de diensten behorende privacyverklaring kun je lezen door op Privacyverklaring te klikken. Wil je de diensten gebruiken, klik dan op Inschakelen. Wil je nu bijvoorbeeld een regel of woord vertalen, selecteer het in Word en in de Translator-balk en je ziet direct de vertaling. Bij Naar kun je de taal kiezen. Via Document kun je zelfs een heel document vertalen. Andere voordelen van deze intelligentie zijn een verbeterde spellingscontrole en de mogelijkheid om via Verwijzingen / Slim opzoeken informatie over een woord (van Wikipedia of Bing-internet) direct in Word te bekijken.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Veilig back-uppen: verlies nooit meer data
© Who is Danny - stock.adobe.com
Huis

Veilig back-uppen: verlies nooit meer data

Recente back-ups zijn je beste wapen tegen verlies van data. Vroeg of laat crasht je systeem of krijg je te maken met malware, en dan kun je alleen nog vertrouwen op je back-ups. In dit artikel gebruiken we degelijke, gratis tools waarmee je probleemloos back-ups maakt van je volledige systeem en van losse datamappen. Terugzetten hoort er natuurlijk ook bij.

Wat gaan we doen?

We bekijken drie soorten back-ups en gebruiken daarbij telkens een specifiek programma: • Bestanden en mappen: met Duplicati maak je veilige back-ups van losse data, zowel naar een externe schijf als naar de cloud. • Volledige systemen en schijven: met EASEUS ToDo Backup Free leg je een complete schijf- of systeemback-up vast, zodat je Windows snel kunt herstellen bij een crash. • Netwerkback-ups: met UrBackup beheer je centraal back-ups van meerdere pc's in je thuisnetwerk, inclusief bestands- en schijfkopieën.

Zo krijg je een compleet beeld: van eenvoudige bestandskopieën tot volledige schijfimages en centrale netwerkoplossingen.

Lees ook: Dit zijn de beste toepassingen voor je NAS

⭐ Mappen en bestanden back-uppen met Duplicati

Er bestaan veel programma's waarmee je zelf bestanden en mappen automatisch kunt back-uppen. Je doet dit het bij voorkeur niet naar een andere map op dezelfde schijf, want bij een schijfcrash verlies je ook deze back-ups. Back-uppen naar een andere lokale of externe schijf en/of via een lokale synchronisatiemap naar je cloudopslag is evenmin altijd veilig. Immers, als deze locaties zonder extra inloggegevens toegankelijk zijn, kan malware zoals ransomware ook daar je bestanden en back-ups vernietigen. Met de gratis opensource-tool Duplicati kun je dit vermijden door meerdere back-ups in te plannen, ook naar een afgeschermde gedeelde map op je netwerk (of nas) of rechtstreeks naar de cloud.

Duplicati: installeren

Om Duplicati te installeren, ga je naar www.duplicati.com/download. Klik op Download for Windows (al is er ook een macOS-versie) en download het msi-bestand. Dubbelklik daarop, klik driemaal op Next en op Install. Bevestig met Ja en Finish. Bij het opstarten verschijnt het programma-icoon in het systeemvak rechts op de Windows-taakbalk. Klik daar met rechts op en kies Open om de webinterface in je browser te starten. Klik desgevraagd bij First Run Setup op Yes en stel een wachtwoord in. Dit wachtwoord heb je nodig als je de app vanaf een andere locatie wilt openen.

Je kunt Duplicati nu lokaal starten in je browser met de url http://localhost:8200. Wil je de webomgeving ook openen vanaf een andere netwerk-pc, ga dan naar Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan. Hier kun je ook altijd je serverwachtwoord aanpassen. Bevestig met OK en herstart Duplicati. De app is nu ook bereikbaar via het interne ip-adres van je pc. Om achter dit adres te komen, open je de Opdrachtprompt en voer je het commando ipconfig uit. Kijk bij IPv4 Address van je actieve netwerkadapter (meestal Ethernet of Wi-Fi). Het adres wordt dan bijvoorbeeld: http://192.168.0.182:8200. Het is nog even aankijken of je firewall niet in de weg zit.

Met enige voorbereiding kun je de webinterface van Duplicati ook vanaf een andere pc bereiken.

Duplicati: eerste back-up

We gaan ervan uit dat je de webinterface op je pc hebt geopend. Klik op +Back-up toevoegen en laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd. Klik op Volgende en geef een back-upnaam op. Kies bij Versleuteling voor Geen versleuteling als je de back-up enkel binnen je eigen thuisnetwerk bewaart. Gebruik je straks cloudopslag, kies dan AES-256 encryption, built in en vul twee keer een wachtwoordzin in, en bewaar die wachtwoordzin goed.

Klik op Volgende om de doellocatie in te stellen. Veiligheidshalve stel je bij voorkeur meerdere back-uplocaties in: één of twee lokale (zoals een tweede schijf of gedeelde netwerkmap) en een cloudprovider.

Laten we beginnen met een lokale schijf. Kies Local folder or drive en selecteer het pad of klik op Voer pad handmatig in. Klik op Volgende en duid alle bronmappen aan die je wilt back-uppen. Of vul het pad handmatig in en klik op Voeg pad toe. Bij Filters en Uitsluiten kun je bepaalde mappen of bestandstypes weglaten, zoals systeembestanden of bestanden die groter zijn dan een bepaalde omvang. Druk opnieuw op Volgende. Laat Automatisch back-up uitvoeren aangevinkt en geef aan wanneer en hoe vaak de back-up moet draaien. Klik nogmaals op Volgende. Bij Back-up retentie kies je hoeveel oude back-ups je wilt bewaren, bijvoorbeeld met de optie Verwijder back-ups die ouder zijn dan <…> of Behoud een specifiek aantal back-ups <…>. Voltooi met Opslaan.

Duplicati maakt standaard incrementele back-ups. Dat betekent dat na een eerste volledige back-up in principe alleen de gewijzigde data worden opgeslagen, wat zorgt voor veel kleinere back-upvolumes.

Je kunt ook filters instellen, bijvoorbeeld om specifieke bestandstypes uit te sluiten.

 Duplicati: extra back-ups

Je kunt je back-up ook opslaan op een gedeelde netwerkschijf of NAS. Voor extra veiligheid is die locatie alleen bereikbaar via aparte inloggegevens, dus niet met het Windows-account waarmee je nu bent aangemeld. Kies bij Opslagtype de optie Local folder ordrive en klik op Voer pad handmatig in. Vul bij Map-pad het zogenoemde UNC-pad naar je gedeelde map in, bijvoorbeeld \\nas\back-ups. Geef bij Gebruikersnaam en Wachtwoord de bijbehorende inloggegevens op. Klik op Test verbinding om te controleren of Duplicati toegang heeft. De rest van de stappen ken je al.

Je kunt ook rechtstreeks back-uppen naar je cloudopslag. Kies bij Back-updoel in het keuzemenu bij Opslagtype het gewenste netwerkprotocol (zoals (S)FTP of WebDAV) of een cloudprovider (zoals Google Drive, MicrosoftOneDrive v2 of Dropbox).

Vul bij Pad op server de naam in van de doelmap van je back-up (deze hoeft nog niet te bestaan). Je laat deze map het best buiten de lokale synchronisatietool van je cloudopslag, zodat malware je back-ups niet via die weg kan aantasten. Klik op AuthID en volg de instructies om Duplicati toegang te geven tot je cloud. Meestal krijg je dan een ID die je kopieert en plakt in het AuthID-veld met Ctrl+C en Ctrl+V. Klik op Test verbinding en werk de verdere configuratie af als alles correct werkt.

Met Duplicati kun je ook back-ups rechtstreeks naar de cloud uploaden.

Duplicati: back-upbeheer

De toegevoegde back-uptaken verschijnen in het startvenster van Duplicati. Klik op Nu uitvoeren als je zo'n taak direct handmatig wilt starten. Of klik op het pijltje bij een taak en kies Bewerken om de configuratie aan te passen. Je kunt hier ook de taak verwijderen of via Log weergeven de uitvoering controleren. Bovenaan vind je knoppen om de back-up te pauzeren of (definitief) stop te zetten.

Je kunt je back-uptaken op elk moment opnieuw configureren.

Duplicati: back-upherstel

Back-ups maak je natuurlijk niet voor je plezier, maar om er in noodsituaties op terug te vallen. Terugzetten doe je in Duplicati via het onderdeel Herstellen. Selecteer de gewenste back-up die je eerder hebt ingesteld. Weet je niet zeker welke back-up je nodig hebt (of heb je Duplicati opnieuw geïnstalleerd), kies dan Direct herstellen vanuit back-upbestanden. In dit geval navigeer je zelf naar de juiste locatie (bij cloudopslag vul je zo nodig ook de optie AuthID in). Klik op Volgende en geef indien nodig je wachtwoordzin in. Bevestig met Verbind.

Je ziet nu de inhoud van je back-up. In het keuzemenu bij Herstellen vanaf geef je aan vanaf welke back-updatum je bestanden wilt terugzetten. Wil je bijvoorbeeld een bestand terughalen dat je op 1 mei 2025 hebt overschreven, kies dan een datum vóór 1 mei. Vink alle mappen en bestanden aan die je wilt herstellen of gebruik de zoekfunctie. Klik op Volgende en kies of je deze terugplaatst naar de originele locatie of een andere doelmap via Kies locatie. Je bepaalt ook of gelijknamige bestanden worden overschreven en of de lees/schrijfrechten van de back-up moeten gelden. Bevestig met Herstellen.

Kies zelf de data die je wilt terugzetten en vanaf welk tijdstip.

⭐ Systeem en schijven back-uppen met EASEUS ToDo Backup

Met Duplicati kun je prima losse bestanden en mappen back-uppen, maar geen volledig systeem of schijf(partitie). Dat kan erg handig zijn als je systeem of een schijf crasht en je alles snel wilt herstellen. Voor zo'n volledige systeem- of schijfback-up kun je beter het gebruiksvriendelijke programma EASEUS ToDo Backup Free gebruiken. Deze (Engelstalige) tool kan overigens ook losse data back-uppen (en die selectief terugzetten via een virtueel station), maar wij vinden Duplicati hiervoor iets handiger en flexibeler.

ToDo Backup: installeren

Download de gratis versie van ToDo Backup via www.kwikr.nl/todob en dubbelklik op het gedownloade exe-bestand. Klik rechtsonder op Custom Install als je het installatiepad wilt wijzigen en bevestig met Install Now. Na de installatie klik je op Start Now. Je krijgt af en toe meldingen voor een (betaalde) upgrade, maar die kun je gewoon negeren. Klik in het startvenster maar meteen op Create Backup.

De installatie van EASEUS ToDo Backup Free is zo gebeurd.

ToDo Backup: back-upselectie

Je kunt nu kiezen uit vier back-uptypes: File, Disk, OS en Apps data. Hier focussen we op Disk en OS. Het verschil tussen beide is vooral technisch. Kies je Disk, dan bepaal je zelf welke schijf of partities je wilt back-uppen. Je kunt bijvoorbeeld een volledige schijf selecteren, handig als je meerdere besturingssystemen en al je data wilt veiligstellen. Kies je OS (Operating System), dan selecteert de tool enkel de partities die nodig zijn om Windows te herstellen en op te starten. Meestal gaat het om het C:-station en doorgaans ook de bootloader- of EFI-partitie. Die keuze is vooral nuttig voor een snelle systeemherstel-back-up bij een Windows-crash.

De werkwijze is in beide gevallen vrijwel gelijk, alleen kies je bij Disk zelf de gewenste schijf of partities. Je plaatst simpelweg een vinkje bij Hard disk [n] of bij specifieke partities als je niet alles wilt back-uppen. Bevestig je keuze met OK.

Bij Disk geef je zelf alle gewenste schijven en/of partities aan.

ToDo Backup: bestemmingslocatie

In beide gevallen kom je nu in een venster terecht waar je de doelmap voor je back-up kiest. Klik op de voorgestelde locatie en kies uit vier types: Local Drive, EaseUS Cloud, Network en Security Zone. EaseUS Cloud is opslag op de EASEUS-servers en vereist een account. In de gratis versie is dit beperkt in tijd en opslagruimte. Met Security Zone maak je een verborgen partitie aan die enkel voor de back-upsoftware toegankelijk is, zodat malware er in principe geen toegang toe heeft. Je kiest zelf de grootte en schijf, maar deze functie is helaas enkel beschikbaar in de betaalde versies.

Dan blijven Network en Local Drive over. Network is een optie, maar bij een schijfcrash is die locatie vaak moeilijker bereikbaar en zo'n schijfkopie kan erg groot zijn. Wil je dit toch gebruiken, open dan de optie Network voor bestaande netwerkshares of klik op CloudStorage, NAS of FTP en maak verbinding via New […] Connection, eventueel met inloggegevens of autorisatie (zoals bij Google Drive, OneDrive of Dropbox). Wij houden het hier bij Local Drive. Ga via Computer naar de gewenste locatie, bijvoorbeeld een externe schijf die je na de back-up kunt loskoppelen zodat ransomware er zeker geen toegang toe heeft.

Voor schijfkopieën werkt de optie Local Drive wellicht het handigst.

ToDo Backup: back-upopties

Zodra je een bestemmingslocatie hebt gekozen, kun je de back-up meteen starten met BackupNow, waarna je de voortgang kunt volgen. Toch is het beter om eerst op de knop Options te klikken. Je komt dan in een venster met allerlei instellingen. We lopen kort door de belangrijkste opties op het tabblad Options. Bij Encryption kun je Enable backup encryption inschakelen en een twee keer een wachtwoord invullen, maar als je de back-up enkel lokaal bewaart, is dat wellicht overbodig.

In het onderdeel Backup Splitting kun je de back-up opsplitsen. Kies je bijvoorbeeld FAT32-4096, dan wordt elk back-uponderdeel maximaal 4 GB groot, zodat het ook op een (oudere) FAT32-schijf past.

Ga verder naar Disk/Volume Settings. Plaats hier enkel een vinkje bij Sector by sector backup als je echt elke bit van de schijf of partitie wilt kopiëren, ook van reeds verwijderde data. Dit is in principe enkel nuttig voor diepgaand dataherstel. Via Reset to Initial herstel je alle instellingen naar de standaardwaarden van de tool. Bevestig je wijzigingen met OK.

De tool biedt diverse extra back-upties, waaronder encryptie en automatische opsplitsing.

ToDo Backup: back-upplan

In het Options-venster vind je ook het tabblad Scheme. Hier stel je in of en wanneer de back-up automatisch moet starten. Dit is vooral handig bij bestandsback-ups, maar ook nuttig als je je schijf- of systeemback-up regelmatig wilt bijwerken. Je kunt kiezen uit onder meer One-time, Daily en Weekly.

Neem bijvoorbeeld Weekly. Geef bij Execute backup at het gewenste tijdstip op en selecteer de dagen waarop de back-up moet plaatsvinden. Bij Backup method kies je het liefst voor Incremental of Differential (zie kader 'Back-upmethode') en vink je Create a full backup every [n] backup(s) aan. Vul hier bijvoorbeeld 10 in, afhankelijk van hoe vaak je back-upt.

Vink ook de optie Run missed backup at system startup if computer is shutdown aan, zodat gemiste back-ups alsnog worden uitgevoerd. Voor retentie vink je Enable image reserve strategy aan. Daarmee geef je aan hoeveel oudere back-ups je wilt bewaren, bijvoorbeeld met de opties no more than 7 Days of the last 3 backups. Bevestig je instellingen met OK.

Een ingeplande incrementele back-up met retentiebeleid.

Back-upmethode

Duplicati maakt na de eerste volledige back-up (full back-up) standaard incrementele back-ups, en wanneer je back-ups plant in EASEUS ToDo Backup kun je, naast Full Backup, ook Incremental en Differential kiezen. Een incrementele back-up slaat alleen de bestanden op die veranderd zijn sinds de laatste (incrementele of eventueel volledige) back-up, terwijl een differentiële back-up alle bestanden opslaat die gewijzigd zijn sinds de laatste volledige back-up. Incrementele back-ups zijn daarom meestal sneller en kleiner, maar wel iets trager bij herstel (aangezien je alle tussenliggende back-ups nodig hebt). Bij differentiële back-ups is dat net omgekeerd.

ToDo Backup: back-upherstel

Stel dat je een volledige datapartitie hebt geback-upt en deze is nu corrupt. Je kunt de back-up in één keer terugzetten. Start ToDo Backup en selecteer de juiste back-up. Klik linksonder op Recover en druk op Disk/Partition mode. Kies bij History Version de datum van de gewenste back-upversie. Duid eventueel de schijf of partities aan die je wilt herstellen. Klik op Next en geef de bestemmingslocatie aan. Dit zal meestal de oorspronkelijke schijf of partitie zijn. Via Advanced options kun je eventueel Optimize for SSD aanvinken (voor herstel naar ssd) en Sector by sector recovery (voor geavanceerd dataherstel). Klik opnieuw op Next en bevestig met Yes.

Wil je slechts enkele databestanden of mappen terughalen, dan kan dat ook via dezelfde schijfkopie. Klik bij Recovery op File mode. Je kunt dan door het virtuele station van de back-up bladeren en op bestandsnaam zoeken. Vink alle gewenste bestanden of mappen aan en kies Recover to original location of geef een andere locatie op via Recover to. Vink eventueel Replace existing files aan om bestaande bestanden te vervangen. Bevestig met Proceed. De data worden teruggeplaatst met behoud van het oorspronkelijke pad.

Kies de datum en de doellocatie voor het herstel van je (schijf)back-up.

ToDo Backup: bootmedium

Stel: Windows of je systeemschijf is gecrasht … dan kun je de systeem- of schijfkopie niet zomaar terugzetten, want opstarten via Windows lukt niet meer. In dat geval kun een speciaal bootmedium gebruiken, áls je dat vooraf hebt aangemaakt.

Klik rechtsboven op Tools en kies Create Emergency Disk. Steek een lege usb-stick in je pc, klik op het usb-stick-icoon en selecteer de juiste usb-stick. Druk op Create en bevestig met Create Now. Voor het bootgedeelte zijn de Microsoft WinPE-tools nodig. Laat de optie Download from Microsoft geselecteerd staan en klik op OK. Dit proces kan enkele minuten duren. Als gevraagd wordt om de stick te (her)formatteren, bevestig je met Yes.

Na afloop klik je op Finish. Test het bootmedium daadwerkelijk op je systeem. Meestal doe je dit via een speciaal bootmenu (via een sneltoets bij het opstarten) of je stelt de bootvolgorde in via het UEFI/BIOS-menu. Raadpleeg indien nodig de systeemhandleiding.

Als de bootstick goed werkt, verschijnt na een tijdje de vertrouwde grafische omgeving van EASEUS ToDo Backup en kun je via Recover (of handmatig via Browse to Recover) de gewenste back-up terugzetten.

De aanmaak van het herstelmedium kan wel even duren.

⭐ Netwerkback-ups met UrBackup

Als extraatje voor de meer gevorderde gebruiker die centraal back-ups van meerdere netwerk-pc's wil beheren, vertellen we ook nog iets over de gratis opensource-tool UrBackup. Die bestaat uit een server, en een of meerdere clients. De clients melden zich aan bij de server via je thuisnetwerk (of via internet), waarna de server opdrachten stuurt om volgens schema te back-uppen. Een client kan zowel bestandsback-ups als volledige schijfimages naar de server sturen, waarbij slim gebruik gemaakt wordt van incrementele back-ups.

UrBackup: installeren

Installeer de server op de pc waarop je de back-ups centraal wilt bewaren. Deze moet uiteraard bereikbaar zijn op de momenten dat de back-ups gepland zijn. Ga naar www.urbackup.org en klik op Download UrBackup Server (wij gaan uit van de Windows-versie, maar er zijn ook versies voor Linux, FreeNAS en Docker). Dubbelklik op het exe-bestand: na enkele klikken is de server klaar voor gebruik. Je opent deze in je browser via http://localhost:55414.

De webinterface van de UrBackup-server is gestart.

UrBackup: servermeldingen

Waarschijnlijk verschijnt nu een foutmelding over de back-upmap. Open daarvoor het tabblad Instellingen en geef een bestaande, lege map op bij Back-up opslaglocatie. Bevestig met Opslaan en ververs de webpagina.

Mogelijk krijg je nu de melding dat je het back-uppad omwille van prestaties beter buiten de antiviruscontrole houdt. In Windows Defender stel je dit zo in: ga naar het venster Instellingen (Windows-toets+I) en kies Privacy en beveiliging / Windows-beveiliging / Virus- en bedreigingsbeveiliging. Klik op Instellingen beheren en dan op Uitsluitingen toevoegen of verwijderen. Klik op +Een uitsluiting toevoegen / Map en verwijs naar de back-upmap van UrBackup. Ververs opnieuw je webpagina.

Als er nog een melding over korte DOS-namen verschijnt, open dan de Opdrachtprompt als administrator en voer dit commando uit:

fsutil 8dot3name set <stationsletter:> 1

Vervang <stationsletter:> door de letter van het volume met je back-upmap.

Mogelijk moet je eerst een paar foutmeldingen wegwerken voor de server.

UrBackup: client

De server is klaar, tijd voor de clientmodule. Die installeer je op een andere netwerk-pc met via een apart exe-bestand. Meteen na het opstarten verschijnt een venster waarin je opgeeft wat je op bestands- en volumeniveau wilt back-uppen, waarbij je in beide gevallen zelf aanduidt wat je wilt opnemen. Voor volumes geef je de letters in (bijvoorbeeld C;D) en voor bestanden voeg je paden toe via de knop Locatie toevoegen.

Als alles goed is, herkent de server de client automatisch en kan de back-up starten. Lukt dat niet, dan voeg je de client handmatig toe (bijvoorbeeld via het ip-adres) via +Nieuwe client toevoegen op de server.

Je opent de client op elk moment met een dubbelklik op het icoon in het Windows-systeemvak. Klik er met rechts op en kies Instellingen om alle opties zoals back-upfrequentie en retentie in te stellen, op diverse tabbladen. Vanuit dit contextmenu kun je ook direct volledige of incrementele bestands- en imageback-ups starten, al kan dit net zo goed via de webinterface van de server.

Je kunt diverse aspecten van je back-ups aanpassen.

UrBackup: herstellen

Om geback-upte data terug te zetten, open je het tabblad Back-ups in de webinterface van de server. Klik op de client en daarna op de juiste bestands- of imageback-up. Bij een bestandsback-up kun je de data als zip-bestand downloaden of rechtstreeks op de client herstellen. Na bevestiging aan clientzijde worden de bestanden teruggezet.

Bij een imageback-up klik je op Image mounten. De schijfkopie (in vhdz-formaat) verschijnt als een virtueel station en je kunt selectief bestanden downloaden.

Wil je de imageback-up volledig terugzetten op systeemniveau, download dan eerst het iso-bestand via Download UrBackup Restore Stick op de UrBackup-website.

Start daarna een tool als Rufus en stop een usb-stick in je computer. Kies bij Apparaat de juiste usb-stick en verwijs bij Opstartselectie naar het iso-bestand. Klik op Starten, kies Schrijven in ISO-image-modus en bevestig met OK (2x). Even later is de bootstick klaar.

Start de client-pc op met de bootstick. Schakel indien nodig secure boot uit via het UEFI/BIOS-menu. Start vervolgens de grafische desktopomgeving, waarna UrBackup Image Restore opstart. De tool zoekt zelf de UrBackup-server in je thuisnetwerk en je kunt daarna alles correct instellen voor het herstel.

De grafische herstelomgeving van de bootstick.

Extra veilig:

Bewaar je back-ups achter slot en grendel
▼ Volgende artikel
Review Rowenta X-Clean 10 – Efficiënt zodra je hem doorhebt
© Rowenta
Huis

Review Rowenta X-Clean 10 – Efficiënt zodra je hem doorhebt

De Rowenta X-Clean 10 is een draadloze stofzuiger en dweil in één. Hij wordt geleverd met een basisstation waarin je hem oplaadt. Aan de hand van vier reinigingsfuncties neem je je (harde) vloeren onder handen. Hij dweilt met een draaiend rol en zit daarmee qua concurrentie in de hoek van Dyson, alleen beduidend voordeliger. Is het echt handig om tegelijkertijd te zuigen en dweilen? ID.nl test het uit.

Uitstekend
Conclusie

Als je de plussen en de minnen tegen elkaar afweegt, slaat de balans toch uit naar het positieve. De minpuntjes zijn duidelijk: handleiding kan beter en het is even een gedoe met meerdere keren het reservoir uitspoelen, de stem is vrij hard en zou wat mij betreft ook uitgeschakeld moeten kunnen worden. Het reinigen duurt vrij lang en is lawaaierig. Maar hij reinigt en zuigt goed, maakt de vloer lekker schoon in zeer korte tijd en is vergeleken met de concurrentie een heel stuk goedkoper.

Plus- en minpunten
  • Grondige reiniging – zichtbaar schone vloer
  • Automatische vuildetectie werkt goed
  • Lichtgewicht en wendbaar
  • Ook effectief op niet-ondersteunde ondergronden (zoals grindvloeren)
  • Handleiding onduidelijk, werking moet je zelf ontdekken
  • Veel geluid bij zelfreiniging
  • Volumeregeling functioneert niet naar verwachting
  • Reservoirs na elk gebruik legen: vraagt tijd en aandacht

Eerste indruk

De Rowenta X-Clean 10 is een draadloze stofzuiger en dweil in één. Hij wordt geleverd met een basisstation waarin je hem oplaadt. Aan de hand van vier reinigingsfuncties neem je je (harde) vloeren onder handen. Hij dweilt met een draaiend rol en zit daarmee qua concurrentie in de hoek van Dyson, alleen beduidend voordeliger. Is het echt handig om tegelijkertijd te zuigen en dweilen? ID.nl test het uit.

©Saskia van Weert

Levering en handleidingen

De stofzuiger wordt geleverd in een grote doos, met daarin uiteraard het apparaat en basisstation, maar ook een rager voor het reinigen (daarover verderop meer), een extra dweilrol, garantieboekjes en twee handleidingen: een snelstartgids en een wat uitgebreider boekje. Om daarmee te beginnen: duidelijk is anders. De handleidingen bestaan uit zwart-witte tekeningen met blauwe accenten, die voor de beginnende gebruiker amper te begrijpen zijn. Wat video's op de site van Rowenta brengen uitkomst, maar dit kan duidelijk beter.

Opbouw en reservoirs

Na enig vooronderzoek is de globale werking min of meer duidelijk. De stofzuiger heeft verschillende afneembare onderdelen. In de voet zit het reservoir waarin je het schone water met eventueel een schoonmaakmiddel doet. Dat vullen gaat gewoon onder de kraan, met een hersluitbaar tuitje. In het steelgedeelte zit het reservoir waarin het opgezogen vuil en vieze dweilwater terechtkomen, met erboven een filter dat bijvoorbeeld haren deels tegenhoudt. Het geheel haal je er in één beweging uit. De dweilrol is ook uitneembaar, om hem periodiek schoon te maken en te verwisselen als de rol versleten is. Bij normaal gebruik zou dat elke zes maanden zijn, tegen net geen 20 euro per stuk. Je zet het apparaat aan met een knop op het bedieningspaneel, en in de steel zit een knop om de reinigingscyclus te starten. Die voer je uit elke keer na het stofzuigen. Daar gaan we verderop dieper op in.

Eerst stoffen, dan zuigen - dan wordt het pas echt schoon!

Bijvoorbeeld met deze katoenen, wasbare stofdoeken

De eerste keer

De eerste keer aanzetten was niet direct een doorslaand succes. De stofzuiger praat tegen de gebruiker, in gebiedende wijs. Bijvoorbeeld om aan te kondigen dat het reinigingsprogramma van start gaat. Via de tiptoetsen op het bedieningspaneel is de taal aan te passen, maar dit lukte in eerste instantie niet en later ineens wel bij toeval tijdens het gebruik. Dat is dus niet erg intuïtief. De vrouwenstem van de X-clean is ook erg hard; tijdens de testperiode is het ook niet gelukt het volume lager te zetten ondanks het nadoen van de tekeningen in de handleiding: de stofzuiger ging gewoon aan en verder gebeurde er niks.

Bediening en modi

Eenmaal aangezet wijst de bediening zichzelf. Je hebt de keuze uit vier standen: AI, Turbo, Stil en Alleen zuigen. En nog een Max-optie voor sterk vervuilde oppervlakken. Je schakelt met de Mode-knop tussen de vier standen en als je de Mode-knop ingedrukt houdt, wordt de Max actief. De X-clean 10 heeft een zelfaangedreven roller, wat betekent dat hij heel licht over de vloer glijdt. Afhankelijk van de gekozen optie wordt er meer of minder zuigkracht en dweilwater gebruikt. In de testperiode voldeed de AI-opties voor de dagelijkse reiniging en de Turbo-modus voor intensiever schoonmaken. Hij werkt verder als een gewone stofzuiger: je haalt hem van voor naar achter over de grond. Omdat er gedweild wordt, is het wel handig je kamers van achter naar voor schoon te maken.

©Rowenta

Slimme vuilsensor

Op het led-paneel zit een gekleurde halve cirkel die aangeeft hoeveel vervuiling de machine waarneemt. Geel en oranje geven vuil en meer vuil aan. Dat kan opgevat worden als aansporing om nog wat langer over de vloer heen te gaan.

©Rowenta

Accuduur

De accuduur is ruim voldoende voor een gemiddeld tot groot huis. Na een half uur schoonmaken is het wel tijd om weer op te laden, maar zoveel tijd zul je in de praktijk niet nodig hebben.

Grindvloeren: onverwacht goed resultaat

In de testwoning ligt laminaat en een open grindvloer, kleine decoratieve korreltjes helaas zonder toplaag. Zo'n vloer kan eigenlijk niet goed gedweild worden op de normale manier (dus met een mop en een plens water). De X-clean liet zich echter van zijn beste kan zien en blijkt optimaal te presteren op dit type vloer. Hoe dat werd ontdekt? ⤵️

Reiniging na gebruik

Na elke keer stofzuigen moet je het reservoir uit de machine halen, het opgezogen en inmiddels natte vuil (drab) weggooien in de vuilnisbak en het vieze water door de gootsteen spoelen. Je ziet dus meteen wat er allemaal is opgezogen en dat is best confronterend, maar ook bevredigend omdat je vloer daar nu van verlost is. De geleegde unit plaats je weer in de stofzuiger, en deze gaat dan terug naar de basis om op te laden.

©Saskia van Weert

Het vuil-waterreservoir en opvanggedeelte na afspoelen.

Met een druk op de knop op de steel start je het reinigingsproces. Dat bestaat uit een (keihard) commando en een hoop lawaai. In zekere zin doen het aan de concurrent denken, want de handendrogers van Dyson maken een vrijwel identiek blazend geluid. Na een paar minuten vraagt de stem je om de unit wederom schoon te maken en terug te plaatsen. Hierin zit dan restvuil en water waarmee de rol gereinigd is. Na wederom een terugplaatsing komt er weer een hard commando dat aangeeft dat het filter wordt drooggeblazen. Daarna schakelt de stofzuiger terug tot een beschaafd geluidsniveau om gedurende 30 tot 60 minuten zichzelf schoon te maken.

Tijdsbesparing en motivatie

Het lijkt een heel gedoe, en in zekere zin is dat het ook. Na enkele keren stofzuigen en dweilen weet je het allemaal wel. Daar staat tegenover dat de kamers razendsnel schoon zijn. Een grote huiskamer met de genoemde moeilijke vloer is onder de 10 minuten klaar. Dat motiveert tot vaker stofzuigen en dweilen en kan daardoor leiden tot een structureel schoner huis. Wie heeft immers tijd en zin om meerdere keren per week eens uitgebreid te dweilen?

©Rowenta

Resultaten op andere vloertypen

De resultaten op laminaat en tegels (badkamer en wc-vloer) zijn ook prima, de zuigmond komt goed bij randjes en hoeken. Hij is 15 centimeter hoog dus kan ook onder niet al te lage kasten komen, waarbij de stem mededeelt dat er een speciale modus voor onder meubels actief wordt.

©Rowenta

Eindoordeel

Als je de plussen en de minnen tegen elkaar afweegt, slaat de balans toch uit naar het positieve. De minpuntjes zijn duidelijk: handleiding kan beter en het is even een gedoe met meerdere keren het reservoir uitspoelen, de stem is vrij hard en zou wat mij betreft ook uitgeschakeld moeten kunnen worden. Het reinigen duurt vrij lang en is lawaaierig. Maar hij reinigt en zuigt goed, maakt de vloer lekker schoon in zeer korte tijd en is vergeleken met de concurrentie een heel stuk goedkoper.