ID.nl logo
20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

20 toptips voor Teams voor meer rust en overzicht

Breng je – al dan niet ongemerkt – aardig wat uren babbelend en samenwerkend door in Teams? Het programma is in de afgelopen maanden verbeterd. Zorg dat je er optimaal gebruik van maakt. Lees onze toptips voor Teams!

In dit artikel laten we zien hoe je Microsoft Teams effectiever gebruikt:

  • Orden je gesprekken met favorieten en eigen secties
  • Beperk afleiding door meldingen te dempen of te filteren op prioriteit
  • Laat je alleen waarschuwen als specifieke personen beschikbaar zijn
  • Stuur berichten met een urgente status of plan ze in voor later
  • Zet berichten om in taken, of pin belangrijke info vast
  • Gebruik /-commando’s en sneltoetsen voor snelle acties
  • Open links in je voorkeursbrowser in plaats van Edge
  • Breid Teams uit met apps, polls, whiteboards en tabbladen
  • Beveilig je privacy door camera en microfoon te vergrendelen bij afwezigheid

Even snel iets laten zien? Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Overzicht

Afhankelijk van de manier waarop je Teams gebruikt, kan het hoofdvenster aardig druk worden. Zorg voor overzicht, bijvoorbeeld door de favorietenfunctie te gebruiken. Hieraan kun je veelgebruikte chatgesprekken en groepen toevoegen. Je vindt de favorieten linksboven in het venster. Om een gesprek of groep toe te voegen, klik je op het item met de rechtermuisknop en kies je Verplaatsen naar / Favorieten. Heb je behoefte aan nog meer overzicht? Dan kun je eigen secties maken, waarvan Favorieten er een is. Kies voor Verplaatsen naar / Nieuwe sectie. Geef de sectie een beschrijvende naam, zodat je deze makkelijk herkent.

Met de favorietenfunctie zorg je voor overzicht.

Meldingen

Teams kan flink afleiden, maar met de juiste instellingen houd je de meldingen en pop-ups onder controle. Open het instellingenvenster: bovenin vind je de knop Instellingen en meer, herkenbaar aan de drie puntjes. Kies Instellingen /Meldingen en activiteiten. Wil je niet dat Teams je stoort, dan kies je voor Alle meldingen dempen. Eventueel kun je toestaan dat er nog altijd meldingen van specifieke personen worden doorgegeven. Activeer dan Altijd meldingen voor urgente en prioriteitscontacten toestaan en lees verderop bij Prioriteit hoe je een uitzonderingenlijst maakt.

Via de sectie Weergave bepaal je hoe de berichten worden getoond. Standaard worden de berichten rechtsonder getoond, maar via Positie op het scherm kun je de binnenkomende berichten bijvoorbeeld ook linksboven of rechtsboven tonen. Wil je liever niet dat die pop-up ook het bericht zelf bevat, dan haal je het vinkje weg bij Voorbeeld van berichten en inhoud weergeven in meldingen. Om te voorkomen dat je wordt gestoord tijdens een vergadering of audiogesprek, verwijder je ook het vinkje bij Meldingen weergeven tijdens gesprekken en vergaderingen.

Rustig doorwerken zonder dat iemand je stoort.

Rustig aan

Teams kan je een mailtje sturen zodra je een activiteit hebt gemist: bijvoorbeeld als iemand je een bericht stuurt terwijl je niet bereikbaar of afwezig bent. Standaard ontvang je elk uur zo’n berichtje, maar mogelijk is dat iets te veel van het goede. Kies dan voor Meldingen en activiteiten. Bij E-mailberichten over gemiste activiteiten kies je een rustigere frequentie, bijvoorbeeld Elke 8 uur of Dagelijks.

Prioriteit

Wil je lekker doorwerken zonder dat iemand je stoort, dan gebruik je de functie Niet storen. Wel kun je toestaan dat Teams meldingen laat zien van specifieke personen, waarvoor je van tevoren toestemming geeft. Kies de sectie Privacy en klik op Prioritaire toegang beheren. Typ de naam in van de persoon waarvoor je een uitzondering maakt. Je kunt meerdere personen toevoegen. Deze personen kunnen je nu zelfs tijdens de modus Niet storen een bericht sturen, bellen en taggen in een bericht.

Nooit meer ontglippen

Wil je een gesprek met iemand voeren, maar is de persoon nauwelijks online? Stel een melding in dat je wordt gewaarschuwd zodra de contactpersoon bereikbaar is. In het instellingenvenster kies je Meldingen en activiteiten. In het vak Aanwezigheid klik je op Meldingen beheren. Typ de naam van de persoon in het vak.

Loeiende sirenes

Heb je een urgent bericht dat direct bij de ontvanger onder de aandacht moet komen? Verscholen in de verzendopties vind je hiervoor de mogelijkheid. Bij het tekstvak onderin klik je op het plusteken. Kies Bezorgingsopties instellen / Urgent. Gedurende twintig minuten ontvangt de gesprekspartner om de twee minuten een notificatie, totdat het bericht wordt gelezen. Vermoedelijk is het handig om deze optie spaarzaam te gebruiken. Er is ook een minder prangende tussenvariant beschikbaar: Belangrijk.

Teams kent verder een blokkeerfunctie, vergelijkbaar met functies in sociale media. Je vindt deze onder Privacy in het instellingenvenster. Kies Geblokkeerde contactpersonen beheren.

Kan een bericht echt niet wachten? Markeer het dan als Urgent.

Even wachten

Berichten hoef je niet direct te versturen, maar kun je wel alvast opstellen en gewoon iets later versturen. De truc? Typ je bericht zoals je gewend bent en klik vervolgens met de rechtermuisknop op de knop Verzenden. Een nieuw venster verschijnt, waarin je de dag en het tijdstip bepaalt. Klik op Doorgaan. Het bericht verschijnt pas in de chat wanneer jij dit hebt gepland.

Handig: van tevoren inplannen wanneer een bericht wordt verstuurd.

Sneltoetsen

Voor de liefhebbers van het toetsenbord onder ons, bestaat er een flinke hoeveelheid sneltoetsen om sneller je weg te vinden in Teams. Zo open je een nieuw gesprek via Ctrl+N, of Ctrl+Shift+N als je een nieuw venster wilt gebruiken. Er bestaan veel meer sneltoetsen. Met een druk op Ctrl+. (punt) komt een spiekbriefje met sneltoetsen tevoorschijn.

Koppelingen openen

Standaard opent Teams alle webadressen in Microsoft Edge. Leuk geprobeerd door de makers, maar wellicht gebruik je een andere browser en wil je dat de koppelingen in dat bladerprogramma openen. In het instellingenvenster kies je Bestanden en koppelingen. Bij Webkoppelingen altijd openen in kies je Standaardbrowser. In ditzelfde venster vind je overigens ook twee andere handige opties: bij Downloads bepaal je op welke locatie gedownloade items terecht moeten komen, terwijl je in het vak eronder kunt aangeven dat Office-documenten (zoals Word en PowerPoint) niet standaard in Teams, maar in de browser moeten openen.

Privacy op één

Je voert een gesprek met meerdere personen, maar loopt even weg van je computer en vergrendelt Windows. Als je dan vergeet dat camera en microfoon zijn ingeschakeld, blijft er van je privacy weinig over. Open het instellingenvenster en kies Privacy / Mijn camera en microfoon uitschakelen wanneer mijn scherm wordt vergrendeld. In hetzelfde venster vind je ook de optionele functie End-to-end versleutelde oproepen. Activeer deze voor end-to-endversleuteling, zoals je wellicht ook kent uit WhatsApp. Houd er wel rekening mee dat je gesprekspartner dezelfde functie moet inschakelen en dat je sommige functies niet meer kunt gebruiken (zoals het opnemen van een video).

Schakel camera en microfoon automatisch uit bij het vergrendelen van Windows.

Van uitstel ...

Heb je het druk en geen tijd om direct op een bericht te reageren? Zet het bericht om naar een taak, zodat je er later op kunt terugkomen. Klik met de rechtermuisknop op het bericht, kies Meer opties / Meer acties / Planner taak maken. Je kunt het bericht nu in een taak veranderen, een prioriteit geven en er een vervaldatum aan koppelen. Bevestig met Taak toevoegen.

Je kunt ook een bericht vastmaken, boven in het chatvenster. Die optie is interessant als je bijvoorbeeld belangrijke informatie voor iedereen zichtbaar wilt houden of het bericht wilt gebruiken als herinnering voor anderen om hier bijvoorbeeld op te reageren. Klik met de rechtermuisknop op het bericht en kies Vastmaken. Het bericht verschijnt bovenin.

Videobellen via Teams?

Zonder camera op je laptop, is een webcam noodzakelijk

Extra functies

Met apps kun je de functionaliteit van Teams uitbreiden. Zo kun je bijvoorbeeld samen YouTube-video’s kijken tijdens een vergadering met de YouTube-app of een poll opzetten met de Polls-app. Klik op Apps, links in het Teams-venster. De apps verschijnen rechts. Onder ‘Populair in Teams’ vind je vaker gebruikte apps zoals YouTube en Polls. Klik op Alles weergeven voor het volledige overzicht. Klik op Toevoegen om de app te gebruiken.

Met apps breid je de functionaliteit van Teams uit.

Snelle acties

Teams kent een paar verborgen acties waarmee je snel taken kunt uitvoeren. In het chatvenster typ je / gevolgd door een opdracht. Typ /venster om een nieuw venster te openen. Typ /removehistory om de chatgeschiedenis te wissen. Typ /afwezig of /offline om je beschikbaarheidsstatus snel om te zetten naar Afwezig of Offline. Via /instellingen open je snel de instellingen van Teams. Teams kent nog meer opdrachten. Een overzicht hiervan opent automatisch zodra je enkel / typt.

Snel taken uitvoeren met vooraf bepaalde opdrachten.

In één keer

In een chatkanaal kunnen bestanden worden gedeeld. Een kanaal bestaat standaard uit twee tabbladen: Chatten en Gedeeld. Kies Gedeeld en selecteer de bestanden die je nodig hebt. Kies Downloaden. Je hebt ze nu ook tot je beschikking zonder dat je afhankelijk bent van Teams. Overigens kun je je chatvenster ook uitbreiden met functies via extra tabbladen. Daarover lees je in de paragraaf ‘Meer in chatvenster’.

Spontane vergaderingen

Je kunt in Teams snel overleggen met meerdere personen, zonder dat je eerst een vergadering hoeft in te plannen. Je vergadert eenvoudig als je de anderen belt via een kanaal. Open het kanaal met de deelnemers. Via de knop Nu vergaderen (rechtsboven in het venster) zet je snel een videogesprek met iedereen op. In plaats hiervan kun je ook een audiogesprek opzetten. Klik op het pijltje naast de knop en kies Audiogesprek.

Nóg meer overzicht

Heb je een flinke hoeveelheid conversaties lopen met meerdere personen? Je kunt zorgen voor meer overzicht door de individuele gesprekken een naam te geven. Open het gesprek en klik bovenin op de knop met de pen (Naam groeps-chat). Voer een groepsnaam in en bevestig met Opslaan.

Verschillende meningen

Om snel de mening van gesprekspartners te vragen of te stemmen over een onderwerp, kun je gebruikmaken van polls. Klik op Apps openen (rechtsboven) en klik op Polls / Nieuw poll maken. Vervolgens kun je een vraag of stelling maken en de bijbehorende opties definiëren. Activeer Meerdere selecties als je gesprekspartners meerdere antwoorden mogen kiezen. Standaard wordt er anoniem gestemd. Wil je liever de namen zien, kies Namen van respondenten vastleggen. Wil je juist niet dat de resultaten met de groep worden gedeeld, dan verwijder je het vinkje bij Samengevoegde resultaten delen met respondenten. Klik op Preview om een voorbeeld van je poll te bekijken. Tevreden? Klik op Verzenden.

Benieuwd naar de mening van anderen? Gebruik een poll!

Meer in chatvenster

Wist je dat je het standaard chatvenster van Teams kunt uitbreiden met extra functies? Je maakt hiervoor gebruik van tabbladen, die je bovenaan elk chatgesprek vindt. Op elke tab kun je een app kwijt. Zo kun je de omgeving uitbreiden met een tab voor gedeelde documenten of een whiteboard waarop je gezamenlijk aantekeningen kunt maken. Klik op het plusteken (+). Een venster met apps verschijnt. Kies een bestaande app (bovenin) of voeg een nieuwe app toe.

Via de browser

Als je je eigen computer niet bij de hand hebt of een andere computer leent, kun je alsnog Teams-gesprekken voeren via de browser. Meld je aan met het account waarmee je Teams gebruikt. Handig is de mogelijkheid om – zelfs vanuit de browser – een bureaubladmelding te krijgen zodra iemand je probeert te bereiken. Klik op Inschakelen bij Schakel de bureaubladmeldingen in. De omgeving is verder vergelijkbaar met de volwaardige Teams-client. Links vind je de verschillende categorieën. In de praktijk maak je vaak gebruik van Meet (herkenbaar aan het camerasymbool), waarmee je vergaderingen kunt organiseren en bijwonen. Wil je de omgeving verder naar je hand zetten? Klik rechtsboven op de drie puntjes (Instellingen en meer) en kies Instellingen. Ook deze opties zijn vergelijkbaar met de opties uit de volwaardige app, maar beperkter.

Teams niet bij de hand? Gebruik het via de browser!

Via je mobiel

Maak je gebruik van Teams op je telefoon, dan kun je de contactpersonen van de telefoon synchroniseren met de Teams-app. Open Teams op de telefoon en tik op de gebruikersfoto linksboven. Tik op Instellingen/ Bellen/ Contactpersonen van mijn apparaat synchroniseren. Als je je op een later moment bedenkt, kun je de koppeling uitschakelen. Teams verwijdert dan de telefooncontacten uit de Teams-lijst, alsof er niets is gebeurd.

▼ Volgende artikel
Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote
© dennizn - stock.adobe.com
Huis

Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote

Met OneNote kun je op een gestroomlijnde manier snel notities maken en afbeeldingen, audio en ideeën vastleggen. De handige app is onderdeel van de Microsoft Office-suite. Wist je dat het mogelijk is om met uitbreidingen het functioneren van OneNote te verbeteren? Met de volgende add-ins word je notitie-ervaring daarmee nog beter.

Voordat je begint: dit moet je weten

Microsoft OneNote is een krachtpatser als het gaat om het organiseren van ideeën die je te binnen schieten. Alle functies zijn erop gericht om al je losse notities systematisch te ordenen in virtuele notitieboeken, secties en pagina's. Deze veelzijdige tool kun je via invoegtoepassingen aan je eigen specifieke behoeften aanpassen. Alle add-ins die we hier noemen, installeer je via een download op de webpagina die we telkens vermelden. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Word of Excel, geen manier om zo'n invoegtoepassing rechtstreeks in de desktopversie van OneNote binnen te halen.

OneMore: meer functies

OneMore is een degelijke opensource-add-in die een verzameling kwaliteitsfuncties aan OneNote toevoegt. Nadat je de gratis add-in (https://onemoreaddin.com/) hebt geïnstalleerd, wordt er een nieuwe groep functies in het tabblad Start toegevoegd. Die groep heet op een Nederlands systeem: Meer.

Vanaf hier kun je afbeeldingen roteren en bijsnijden, bijschriften toevoegen, afbeeldingen stileren zonder dat je een externe editor nodig hebt. Werk je met tabellen in OneNote, dan bevat het menu Tafel mogelijkheden om formules in de cellen toe te passen die doen denken aan Excel. Je beschikt over een opdracht Zoeken en vervangen. Er is een Navigator die onder meer je recent bezochte pagina's bijhoudt, en een optie biedt om herinneringen toe te voegen en te bewerken. Er is nog veel meer mogelijk. OneMore is een gratis add-in die je nooit meer wilt missen.

Door OneMore te installeren, beschik je over veel meer functies.

Onetastic: welkom in Macroland

Liefhebbers van macro's zullen smullen van Onetastic (https://getonetastic.com). Je mag gratis twintig macro's downloaden die je vijfhonderd keer mag gebruiken. Wil je onbeperkt macro's binnenhalen en gebruiken, dan kost dit 15 dollar per jaar. Zo'n macro is een miniprogramma waarmee je veel tijd bespaart, omdat het herhalende taken met een paar muisklikken uitvoert. Op die manier laat je een macro naar tekst op meerdere pagina's zoeken en vervangen, een inhoudsopgave samenstellen voor je notitieboek, of maandelijks een kalender samenstellen met een takenlijst.

De bibliotheek met inmiddels 687 macro's heet Macroland. Je kunt de collectie raadplegen op populariteit, of op recente toevoegingen, maar het handigste lijkt ons de ordening per categorie.

De bibliotheek van Macroland bevat momenteel bijna zevenhonderd macro's.

OneCalendar: agenda met notities

OneCalendar (https://getonetastic.com/onecal) is een speelse tool die jouw OneNote-pagina's weergeeft op basis van het moment dat je ze hebt toegevoegd of gewijzigd. Op die manier kun je gemakkelijk aantekeningen terugvinden. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo'n kalenderitem gaat, krijg je een preview van de pagina. Door op een titel in de kalender te klikken, open je de pagina rechtstreeks in OneNote. Je kunt de aantekeningen per dag, week of maand bekijken.

Merk je dat de items die je zojuist hebt ingevoerd nog niet in OneCalendar te zien zijn? Druk dan je op F5 om de weergave te vernieuwen. Of je nu een fanatieke planner bent of gewoon je afspraken in je notities wilt bijhouden, deze add-in verbindt je notities naadloos met je agenda.

Je notities worden in de kalender weergegeven.

Office Lens: content scannen

Profiteer van de uitstekende samenwerking tussen Office Lens met OneNote. Microsoft Office Lens is gratis beschikbaar voor de iPhone, Android en Windows Phone. Tijdens een vergadering kun je bijvoorbeeld foto's maken met de app en die doorsturen naar OneNote. Op die manier haal je de gegevens binnen van whiteboards, kattenbelletjes of handgeschreven documenten. Open de mobiele app en kies onderaan of je een document, een whiteboard, een visitekaartje of een foto wilt scannen. Dankzij de zoekfunctie van OneNote kun je zelfs tekstfragmenten in de foto's herkennen.

Office Lens bewaart je scans automatisch op OneDrive.

OneNote Web Clipper: internetclips

OneNote Web Clipper is een gratis musthave voor de internetbrowser om de inhoud van webpagina's rechtstreeks in OneNote-notitieblokken op te slaan. Dit is een prima manier om internetinformatie te organiseren. Het is mogelijk om notities en markeringen aan te brengen op de clips. Zo heb je toegang tot de clips, zelfs als je niet verbonden bent met het internet.

Om Web Clipper te installeren, ga je eerst naar www.onenote.com/clipper. Daar klik je op de knop OneNote Web Clipper installeren. Daarna volg je de instructies afhankelijk van de browser die je het liefst gebruikt, want dit hulpmiddel werkt met een browserextensie. De eerste keer dat je deze tool gaat gebruiken, moet je je aanmelden met je Microsoft-account zodat Web Clipper de verbinding kan maken met je OneNote-app. Vervolgens kies je of je een clip wilt maken van de volledige webpagina, een bepaalde regio, een artikel of de bladwijzer. Tot slot geef je aan in welk OneNote-notitieblok en op welke pagina de clip moet worden opgeslagen.

Selecteer de OneNote-pagina waar de clip wordt opgeslagen.

Audio Note

OneNote heeft een ingebouwde technologie om tekst die je typt te koppelen aan audio. Dat doe je via het tabblad Invoegen en dan ga je naar de groep Opnemen. Daar selecteer je Transcriberen en Opnemen. Audio Note zorgt voor de naadloze integratie van de audio en de notities die je ondertussen typt.

Veronderstel dat je iemands woorden opneemt, terwijl je ondertussen in bulletpoints de onderwerpen noteert die in diens betoog aan bod komen. Vanaf dan wordt de audio met de bulletpoints gesynchroniseerd. Wanneer je achteraf de tekst beluistert en je klikt op de knop Afspelen weergeven, markeert OneNote automatisch de bulletpoints die je hebt getypt.

Andersom werkt dat ook. Je kunt op de aantekeningen klikken om de bijbehorende audio van dat moment te beluisteren. Audio Note heeft ook afspeelfuncties om de snelheid aan te passen, om terug te spoelen of om te pauzeren, zodat je gemakkelijk naar een specifiek onderdeel van de vergadering kunt gaan. Je kunt ook nog datums en tags toevoegen aan je audionotities.

OneNote Tagging Kit: beter tagbeheer

De ingebouwde tags zijn handig voor het markeren van alinea's. Standaard plaats je de muisaanwijzer op de tekstregel die je wilt taggen en dan kies je een pictogram uit de collectie Tags. Met OneNote Tagging Kit (https://wethat.github.io/OnenoteTaggingKit/) heb je zelfs de mogelijkheid om hele pagina's te taggen. Daarna kun je efficiënter zoeken op basis van deze tags.

Deze invoegtoepassing doet zijn werk op de achtergrond en de tags zijn compatibel met de standaard OneNote-alineatags. Je moet het nieuwe venster niet in het tabblad Tag zoeken, maar wel in het tabblad Start. Daar vind je in de groep Page Tags de knoppen: Tag Pages, Update Page, Find Pages en Settings. Krijg je tijdens het zoeken te veel resultaten? Dan kun je de zoekopdracht verfijnen door extra paginatags toe te voegen.

Het is zelfs mogelijk om volledige pagina's te taggen.

Scan&Paste (in Office 365): mobiele scanner

Scan&Paste (www.scanandpaste.com) is de combinatie van een mobiele app en een add-on waarmee je moeiteloos afbeeldingen, QR-codes en OCR-tekst toevoegt aan Microsoft Word, PowerPoint en OneNote. Wanneer je de app hebt gedownload, scan je het document of de afbeelding met je telefoon. Zorg dat de invoegtoepassing is geïnstalleerd in de Office 365-toepassing. Voor Word en PowerPoint kan dat in de lokale desktop-versie.

Voor OneNote moet je uitwijken naar de online variant. Dan kun je via Invoegen / Office-toepassingen de add-in installeren. Daarna koppel je de invoegtoepassing in OneNote met de mobiele app en kun je de gescande foto's uit de cloudopslag halen. Op die manier gebruik je Scan&Paste als draagbare scanner. Je hoeft geen account aan te maken om de afbeeldingen te downloaden. Dat betekent dat je anoniem blijft bij Scan&Paste, terwijl de gescande afbeeldingen wel veilig en alleen beschikbaar zijn voor jou. De gescande afbeeldingen worden zeven dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd.

Koppel met een QR-code je mobiel aan OneNote, zodat je de bestanden kunt overdragen.

Emoji Keyboard: stickers in alle maten

De liefhebbers van emoji en stickers hebben in OneNote niet te klagen. Er zijn drie manieren om die toe te voegen. In het tabblad Invoegen zit bijvoorbeeld rechts de knop Stickers waarmee je plaatjes aan je notities toevoegt, als je tenminste houdt van katten, aapjes of kleine monstertjes. Het aanbod is niet groot.

Het emojipalet tover je tevoorschijn door de Windows-toets en de punttoets samen in te drukken. Hier krijg je een veel ruimer aanbod dat verdeeld is in categorieën. Gelukkig is er een zoekvak om heel snel bijvoorbeeld de 'strandparasol' of de 'regenworm' te vinden.

De derde bron is Emoji Keyboard (www.kwikr.nl/emkey). Dit is een gratis add-on met meer dan dertienhonderd emoji's voor Word, PowerPoint en OneNote. Bij de eerste twee toepassingen kun je Emoji Keyboard in de desktopversie inladen; bij OneNote werkt deze add-on in de online versie. De emoji's kunnen ingevoegd worden als tekst, of als plaatje van verschillende afmetingen, gaande van ultraklein 16px tot XXL (1024 px). Van ieder poppetje kun je de huidskleur in zes tinten instellen.

Je kunt de emoji zelfs in het XXL-formaat binnenhalen.

Online beheren

In de online versie van OneNote is het gemakkelijk om de add-ons te beheren. In de online versie noemen ze dit invoegtoepassingen. Klik in het tabblad Invoegen op de knop Office-invoegtoepassingen. Dan kom je in een venster met twee tabbladen: Mijn invoegtoepassingen en Store. De eerste dient om de invoegtoepassingen te beheren die je al hebt geactiveerd. Wil je een geïnstalleerde add-on verwijderen, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je de opdracht Verwijderen. In het tweede tabblad kun je invoegtoepassingen zoeken in de Microsoft Store. Als je er een interessante hebt gevonden, dan klik je op de knop Toevoegen.

CloudHQ: brede cloudintegratie

Met deze invoegtoepassing integreer je OneNote met verschillende cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en Evernote. CloudHQ (www.cloudhq.net/onenote) zorgt voor de realtime synchronisatie van notities en bestanden op meerdere platformen, zodat je overal toegang hebt tot je documenten. Deze dienst maakt ook automatisch een back-up en synchroniseert tussen OneNote en andere cloudopslagdiensten. Er is een gratis versie met beperkte cloudintegratie. Professionals die onbeperkte back-ups en synchronisatie willen gebruiken, betalen 149 dollar per gebruiker.

Wanneer de ene collega werkt met OneNote en de andere met Evernote of Salesforce, dan kunnen ze dankzij deze tussenstap toch samenwerken. En als iemand in de samenwerking opzettelijk of per ongeluk zijn notitieboek verwijdert, hoeven de anderen met wie dit gedeeld is via CloudHQ het werk niet opnieuw doen.

We koppelen OneNote aan Dropbox door middel van CloudHQ.

Beheer op je desktop

Het beheren van invoegtoepassingen in de desktopversie is iets complexer dan in de online variant, omdat OneNote niet in al zijn versies de weg van Invoegen / Invoegtoepassing volgt. Mogelijk moet je via het menu Bestand de Opties selecteren en dan naar Invoegtoepassingen gaan. Selecteer daar onderaan COM-invoegtoepassingen en klik dan op de knop Start. Selecteer de invoegtoepassing die niet aan je verwachtingen voldoet en gebruik de knop Verwijderen om de installatie ongedaan te maken. Of klik op Toevoegen om een invoegtoepassing te installeren die je hebt gedownload en opgeslagen op je pc. Houd er rekening mee dat je voor sommige downloads moet weten of je een 32bit- of 64bit-versie van OneNote hebt. Je vindt dit als je Bestand / Account / Info over OneNote selecteert. Kijk bovenaan op de pagina om te zien welke versie je hebt.

Ben je toch meer van het papier?

Notitieblokken en -boeken
▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Partnerartikel - in samenwerking met Bitdefender

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.