ID.nl logo
Zo werkt Facebook Marketplace
© Reshift Digital
Huis

Zo werkt Facebook Marketplace

Als je online spullen wilt verkopen, kun je daarvoor al jaren terecht bij eBay en het Nederlandse Marktplaats.nl. Inmiddels is daar ook alweer enige tijd een nieuw platform bij: Facebook Marketplace. Voor veel mensen nog een onbekend gebied en dat is zonde, want het is een uitstekende manier om spullen te verkopen (en te kopen).

1 Advertentie

De interface van Facebook Marketplace zal voor Facebook-gebruikers vrij snel duidelijk zijn. Je vindt Marketplace linksboven onder Nieuwsoverzicht en Messenger. Klik je hierop, dan zie je direct de advertenties die anderen geplaatst hebben. Bovenin kun je een zoekterm opgeven, en aan de linkerkant kun je categorieën selecteren en aangeven in welke regio je iets zoekt. Om zelf een advertentie te plaatsen, klik je op Verkoop iets. Wanneer je de gevraagde informatie invult en op Volgende klikt, kun je je advertentie direct plaatsen en zal deze voor anderen vindbaar zijn. Maar wat vul je nu precies in?

©PXimport

2 Research

Voordat je de informatie van je advertentie invult, is het goed om eerst eens wat research te doen. Welke andere gelijksoortige items kun je op Facebook Marketplace vinden, wat wordt er gemiddeld voor dit item gevraagd, en wat is daar als tekst gebruikt voor de titel en de beschrijving? Door goed te kijken naar wat anderen doen, kun je besluiten om precies hetzelfde te doen (immers, zij wisten als eerste te verschijnen bij je zoekopdracht) of juist iets heel anders te doen in een poging op te vallen dankzij originaliteit.

©PXimport

3 Korte titel

Houd je titel kort, maar zorg wel dat het een beschrijvende titel is. Een titel als Te koop: kast, dekt op zich de lading wel, maar vertelt niets over de kast. ‘Te koop’ kun je sowieso weglaten, (iets dat je op Marketplace zet zal je wel willen verkopen). Een titel als: ‘Vierdeurs apothekerskast met geheim opbergvak’ is qua lengte prima te doen. Een dergelijke titel is duidelijk, beschrijvend, maar maakt ook nieuwsgierig. Denk ook aan het plaatsen van een goede foto: bij voorkeur eentje die je zelf hebt gemaakt en niet een van een nieuw product van de fabrikant!

4 Omschrijving

Probeer mensen nieuwsgierig te maken, maar geef ze vervolgens wel informatie. Je titel moet kort en krachtig zijn, maar de beschrijving kan beter lang en informatief zijn. Maak je een advertentie met maar drie regels tekst, dan zal er een grote groep zijn die je advertentie links laat liggen. Daarnaast zul je heel veel tijd kwijt zijn aan mensen die wél geïnteresseerd zijn en je allerlei vragen gaan stellen via Facebook Messenger (om vervolgens alsnog af te haken omdat het toch niet is wat ze zoeken). Voorzie je advertentie dus van zoveel mogelijk nuttige informatie, zodat de enige vraag die mensen nog kunnen hebben is of er iets aan de prijs te doen valt en of het product nog beschikbaar is.

©PXimport

5 Snel reageren

Op Marktplaats.nl was dit altijd al belangrijk, maar op Facebook gaan de zaken zo ongelooflijk veel sneller dat het in dit geval echt van essentieel belang is om beschikbaar te zijn nadat je je advertentie hebt geplaatst, zodat je snel kunt reageren. Een berichtje sturen via Facebook Messenger is zo gebeurd. Dat is handig, maar dat betekent ook dat de drempel om te reageren voor mensen laag is. Mensen sturen dus zó tien berichten naar verschillende verkopers. Je begrijpt: als jij de laatste bent die reageert, is de kans dat je je product gaat verkopen vrijwel nihil. Mensen zijn doorgaans niet heel geduldig.

©PXimport

6 Onderhandelen?

Onderhandelen: dat is iets waar we in Nederland als verkoper niet zo heel erg van houden. Toch hoort het echt wel een beetje bij verkoopplatformen als deze. Of meegaan in een onderhandeling noodzakelijk is of niet, wordt door een aantal factoren bepaald. Zijn er veel andere mensen die een dergelijk product aanbieden voor een tientje minder, dan gaan mensen natuurlijk proberen af te dingen. Als je na het plaatsen van je advertentie heel veel berichten krijgt, dan is je advertentie populair en is er nog niet direct een noodzaak tot afdingen. Reageert er na een dag maar één persoon en die probeert af te dingen, dan zul je sneller overwegen om daarin mee te gaan.

©PXimport

7 Prijs verlagen

Als niemand reageert op je advertentie, dan kan het zijn dat je gewoon geen interessant product hebt, dat je niet met een goede titel+omschrijving hebt geadverteerd, of dat de prijs dermate hoog is dat men niet eens de moeite neemt om te reageren. In het laatste geval kun je de prijs via Facebook makkelijk verlagen. Facebook maakt dan met een groene kleur duidelijk dat de prijs is gedaald. Mensen die interesse hebben getoond in je advertentie krijgen hier direct een notificatie van. Dat is zowel positief als negatief. Het zal namelijk leiden tot meer aandacht voor je advertentie, maar tegelijkertijd maakt het ook duidelijk dat je toch wel erg graag van je product af wilt … en dat je dus bereid bent over de prijs te onderhandelen.

8 Delen

Wat je op Facebook Marketplace plaatst, komt niet automatisch op je tijdlijn terecht. Wil je een product graag verkopen, deel het dan dus zelf ook op je tijdlijn, zodat je vrienden en familie deze advertentie te zien krijgen. Sinds een algoritmewijziging van Facebook is dit soort content van vrienden weer veel zichtbaarder, waardoor de kans groter is dat vrienden je advertentie voorbij zien komen. Kopen van vrienden en familie is toch een stuk vertrouwder dan van vreemden, en juist daar is een sociaal netwerk als Facebook sterk in.

©PXimport

Of toch Marktplaats?

De overeenkomsten tussen Facebook Marketplace en Marktplaats.nl zijn groot. Toch zijn er ook belangrijke verschillen. Een groot voordeel van Facebook Marketplace ten opzichte van Marktplaats.nl is dat Facebook werkt met bestaande gebruikersprofielen en dat geeft je veel informatie over de verkoper. Dat is natuurlijk nog steeds niet honderd procent veilig, maar je merkt wel veel makkelijker wanneer het niet om een echt persoon gaat. Een voordeel van Facebook Marketplace is ook dat het bedrijf (vooralsnog) niets tracht te verdienen aan de dienst, dus hebt ook geen last van allerlei betaalconstructies die je moeten helpen om je advertentie weer omhoog te krijgen. Natuurlijk zijn er ook nadelen ten opzichte van Marktplaats.nl. Zo biedt Marktplaats je de mogelijkheid om veilig te betalen via iDeal en zijn er functies als Gelijk Oversteken. Bij Facebook heb je al die opties niet en moet je zelf uitzoeken hoe je de betaling afhandelt. En het is wellicht fijn dat het geen commercieel platform is, maar het betekent ook dat je, als je dat zou willen, niet de mogelijkheid hebt om je advertentie bovenaan te plaatsen. Tot slot: we vinden de transparantie van verkopen via Facebook fijn, maar aan de andere kant hoeft niet iedereen te weten dat wij onze huisraad aan het verkopen zijn. Daarin is Marktplaats dus weer wat anoniemer.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.