© PXimport

Waarom moet XS4ALL blijven?

Geplaatst: 29 januari 2019 - 07:41

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Justin Doornekamp

KPN wil al zijn dochters onder de vlag van het eigen merk hebben. Dit betekent dat de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en Yes Telecom binnen niet al te lange tijd gaan verdwijnen en opgaan in KPN. Dit valt niet bij iedereen goed.

KPN wil alle focus leggen op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven. Het telecombedrijf wil in de loop van 2019 en 2020 het KPN-merk aanvullen met de "sterke eigenschappen" van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4ALL en Yes Telecom. Het voornemen is om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk.

Voor klanten van deze merken verandert er niets, denkt KPN, maar toch is niet iedereen blij met deze stap. "Met XS4ALL verdwijnt een deel van Nederlandse internetgeschiedenis", kopte de Volkskrant. De provider werd in 1993 opgericht door hackers, die het internet voor particulieren in Nederland toegankelijker wilden maken.

Oud–medewerker Kirsten Verdel is een petitie gestart om het merk te behouden. Die sloeg aan en is in korte tijd al meer dan 48.000 keer getekend.

De argumenten

Volgens het actiecomité XS4ALL Moet Blijven slacht KPN de kip met de gouden eieren. "XS4ALL is een sterk merk, dat jaar na jaar als beste wordt beoordeeld door de Consumentenbond. XS4ALL is voorvechter van privacy en veiligheid en dat mag niet verdwijnen", aldus Verdel in haar petitie. Ook heeft XS4ALL zich in het verleden hard gemaakt voor internetvrijheid, bijvoorbeeld door zich te mengen in een rechtszaak tegen stichting Brein over de blokkade van ThePirateBay en netneutraliteit.

XS4ALL is tevens een van de weinig providers die hoogwaardige netwerkapparatuur bij het internetabonnement voegt en gevorderde gebruikers meer mogelijkheden biedt.

Volgens de oprichters van de petitie is XS4ALL van maatschappelijke en technische toegevoegde waarde en bedient het een zeer specifieke nichemarkt die KPN niet kan bedienen. In een uitgebreide blog gaat het actiecomité dieper in op de argumenten.

Er zijn ook aanhangers van het andere kamp, die de zet van KPN juist logisch vinden, waaronder oud-XS4ALL directeur Simon Hania. In een blog schrijft hij dat concurrenten en KPN zelf de technologie en service inmiddels net zo goed of zelfs beter kunnen leveren. "En nog tegen een lagere prijs ook. Het is hard en verdrietig om het te constateren, maar de materiële en immateriële meerwaarde van XS4ALL is vrijwel verdampt, zegt Hania. "Intussen is het volstrekt logisch en rationeel dat moeder KPN haar knopen telt en plannen smeedt."

De petitie is inmiddels al meer dan 48.000 keer ondertekend.

© PXimport

Besluit staat vast

De top van KPN is wel bereid geweest om een gesprek aan te gaan met een aantal prominente XS4ALL-klanten en -sympathisanten die actie voeren voor het behoud van de bedrijfsnaam en de eigen identiteit van die internetprovider. Uit dit overleg is gebleken dat het telecombedrijf niet bereid is de aangekondigde plannen terug te draaien. Het besluit zou volgens KPN vast staan.

Toch wil het actiecomité zich daar niet bij neerleggen en bekijkt diverse opties, waaronder “desnoods” het oprichten van een eigen internetaanbieder. Het verhaal krijgt dus vast nog een staartje. Wordt vervolgd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000