ID.nl logo
Het beste thuisnetwerk: Zo inventariseer je je netwerk
© PXimport
Huis

Het beste thuisnetwerk: Zo inventariseer je je netwerk

Als lezer van Computer!Totaal weet je flink wat van pc's en voor je het beseft maakt je dat tot de systeembeheerder en de troubleshooter thuis of zelfs in de familiekring. Nu kun je alle toestellen één voor één controleren en optimaliseren, maar het is handig als je dat gecentraliseerd doet.

Wie thuis de computers en het netwerk onder zijn beheer heeft moet een beetje van alle markten thuis zijn en oog hebben voor heel wat aspecten van het computergebeuren. Je moet zorgen dat de software en drivers overal up-to-date zijn, dat er een degelijk antivirusprogramma draait, dat je snel kunt reageren op (aanstaande) problemen, dat er regelmatig back-ups worden genomen, dat je een gecrasht systeem snel weer kunt terugzetten, etc. In het eerste deel van deze zevendelige serie geven we inzicht in hoe je het beste je netwerk kunt inventariseren.

Als systeem- en netwerkbeheerder weet je natuurlijk graag welke hardware, software en services zoal geïnstalleerd zijn op de apparaten in je netwerk. Die kennis kan je namelijk helpen bij het snel diagnosticeren van problemen. Daar bestaan weliswaar desktoptools voor, zoals het ingebouwde Systeeminformatie of Speccy, maar dikwijls is het lastig of zelfs niet mogelijk om informatie van andere netwerktoestellen centraal binnen te krijgen. Bovendien zijn de gegevens vaak beperkt, vooral naar software en services toe. Wie zijn taak als systeembeheerder ernstig neemt, is dan beter af met een omvattender programma als Spiceworks, dat je overigens ook in grotere netwerken kunt inzetten. Een bijkomend voordeel van Spiceworks is dat het programma werkt zonder dat je clientsoftware op de diverse systemen hoeft te installeren.

Spiceworks is een echte netwerkoctopus, met tentakels naar MDM (mobile device management), servermonitoring en een centrale helpdesk toe. Wij houden het hier echter bij een introductie tot de module netwerkinventarisatie.

Installatie Spiceworks

Surf naar www.spiceworks.com en klik op Download inventory. Na het aanmaken van een gratis account kun je de tool downloaden en installeren. Eventuele waarschuwingen van je beveiligingssoftware (zoals Windows SmartScreen) mag je negeren. Je mag de voorgestelde poort (80) voor de webserver accepteren, tenzij je op dat poortnummer al een andere service hebt draaien. Druk op Next (2x), op Install en op Continue. Slaat je firewall (een paar keer) alarm, maak dan telkens duidelijk dat het om een bonafide toepassing gaat. Even later start de webserver op en verschijnt na je aanmelding de webpagina van Spiceworks. Hier klik je op Discover My Devices en vervolgens op Inventory Management. Vervolgens vul je het account in waarmee je op alle aangesloten toestellen lokale administratorrechten hebt. Je doet er goed aan op elk toestel hetzelfde administratoraccount te gebruiken. Spiceworks kan zowel met Windows-, OS X- als Linux-toestellen overweg. Klik daarna op Go to Inventory.

Inventarisatie

Het komt er nu op aan een scan uit te voeren op je netwerk. Daarvoor open je bovenin het uitklapmenu bij My Network en kies je Scan. Als het goed is verschijnen de netwerktoestellen bij You have inventoried. Lukt het niet, klik dan het tandwielpictogram bij Settings aan. Ga na of het IP-bereik bij Your Network correct is (bijvoorbeeld 192.168.0.1-254). Via het potloodpictogram kun je dit bereik desnoods aanpassen of je voegt er een ander bereik aan toe met de knop Find More Devices. Raadpleeg desnoods het kader 'Spiceworks troubleshooting' verderop in dit artikel. Het kan natuurlijk even duren voor alle gedetecteerde systemen ook effectief zijn geïnventariseerd. Om naderhand snel de informatie van een specifiek systeem te krijgen, kies je My Network / Devices en klik je het gewenste systeem aan. Of je opent het tabblad Dashboard en klikt het systeem aan in het paneel Inventory Summary. Je zult ervan versteld staan hoeveel informatie je binnenkrijgt op de diverse tabbladen, zoals General Info, Configuration, Software, Network Shares enzovoort.

©PXimport

Spiceworks inventariseert en categoriseert zowat alle nuttige informatie.

Monitoring

Spiceworks biedt weliswaar een aparte monitoringmodule aan, maar die richt zich vooral op grotere netwerken (met servers en beheerde switches). Echter, omdat Spiceworks Inventory op je 'centrale' computer op de achtergrond actief is, wordt de informatie over de systemen continu geüpdatet, wat ook de nodige mogelijkheden op het gebied van monitoring biedt. Zo vind je op het tabblad Dashboard het paneel Alerts. Hier krijg je bijvoorbeeld te zien wanneer de inktvoorraad van een printer bijna is opgebruikt, wanneer een schijf stilaan volloopt of wanneer de netwerkconfiguratie van een toestel is gewijzigd. Je kunt zelf bepalen welke meldingen je op welke manier te zien krijgt. Ga daarvoor naar Settings / Inventory / Monitors & Alerts. Hier kun je precies aangeven welke gebeurtenissen Spiceworks in de gaten moet houden (zet een vinkje bij On) en bij welke je een e-mail wilt ontvangen (zet een vinkje bij Email). Via de knop Add Monitor voeg je nog extra controles toe. De e-mailinstellingen regel je in de rubriek Email Settings.

©PXimport

Je bepaalt zelf over welke gebeurtenissen Spiceworks je moet berichten.

Spiceworks troubleshooting

Lukt het Spiceworks maar niet om toegang te krijgen tot bepaalde apparaten, ga dan na of de WMI-service op die systemen wel actief is. Als het een Windows-pc is, druk je op dat systeem op Windows-toets+R, voer services.msc uit en start de service Windows Management Instrumentation op. Nog steeds niet? Schakel op die pc dan ook tijdelijk de firewall uit. Lukt het dan wel, dan moet je daar bepaalde poorten openzetten die WMI nodig heeft. Voor de Windows Firewall kan dat in een notendop als volgt. Zoek naar firewall en klik op Windows Firewall met geavanceerde beveiliging. Klik op Regels voor binnenkomend verkeer en ga in het regeloverzicht na of de alle regels voor Windows Management Instrumentation wel zijn ingeschakeld, althans voor het privé- (of domein-)netwerk. Blijven de problemen dan moet je dieper graven: zie www.tiny.cc/swwmi en www.tiny.cc/swfw.

©PXimport

Spiceworks heeft de Windows Management Instrumentation-service nodig.

Deel twee lezen? Klik hier!

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis