ID.nl logo
Website optimaliseren en snelheid checken met Lighthouse
Huis

Website optimaliseren en snelheid checken met Lighthouse

Of het nu je eigen blog, de website van je onderneming of gewoon een privéproject is, niets is zo vervelend als een trage, logge website. Het is daarom belangrijk om de sitesnelheid goed in de gaten te houden. Een manier om dat te doen is met Lighthouse, een opensourcetool die onder de vlag van Google zelf wordt uitgebracht. Hoe werkt de tool en welke gegevens kun je gebruiken om je website sneller en lichter te maken?

In dit artikel lees je:

  • Wat Lighthouse is

  • Hoe je Lighthouse downloadt en gebruikt

  • Welke data belangrijk is

  • Extra tips voor een nog snellere en efficiëntere website

  • Ook interessant: Bouw je eigen responsieve webite

Waarom een snelle website? 

Een snelle website is belangrijk. Voor de gebruiker – niemand zit namelijk te wachten op ellenlange laadtijden, en letterlijk elke seconde telt – maar ook voor Google zelf. Snelle websites die makkelijk laden worden doorgaans hoger gewaardeerd dan trage websites, waardoor ze vanzelf hoger in de zoekresultaten verschijnen. Dat leidt tot meer verkeer en (afhankelijk van het soort website) tot hogere verdiensten. 

Lighthouse-extensie

Lighthouse is een extensie uit het ontwikkelaarsportaal van Google. Je kunt 'm gratis downloaden vanuit de Webstore in Google Chrome, en er is ook een versie voor Firefox beschikbaar. De extensie nestelt zich in je browser als een oranje vuurtoren.

Wat Lighthouse doet, is je website bezoeken zoals een groep verschillende gebruikers dat zou doen. De website wordt een aantal keer opnieuw geladen in verschillende situaties – denk aan een trage internetverbinding of met bepaalde browserinstellingen. Dat soort resultaten krijg je later te zien. 

Lighthouse gebruiken

Klik je op het icoontje, dan krijg je een uitklapmenu te zien met daarin een aantal opties. De eerste is puur een voorkeursoptie over hoe je de data te zien krijgt; je kunt hem prima op PSI Frontend laten staan. Daarna bepaal je of je je website met een desktopbrowser of op een mobiel apparaat wilt testen en kun je het taalgebied aangeven dat je voor je website gebruikt. 

Klik daarna op Generate Report en de tool doet zijn werk. Het kan een halfminuutje duren, dus laat hem lekker begaan. Voor het beste resultaat sluit je alle andere apps en vensters en doe je zelf verder niets. 

Data uitlezen

Als de data eenmaal binnen is, zie je dankzij de vier cirkels met een getal erin in één opslag de uitkomst van de test. Zoals je ziet, is de snelheid maar een deel van de test. Scrol naar beneden om meer gedetailleerde info te krijgen van wat er precies is getest en tips voor eventuele verbeteringen. 

Prestaties

Onder het kopje Prestaties zie je een aantal termen staan die wellicht wat abacadabra-achtig overkomen, maar het is wel zo handig om die even in je geheugen te prenten: 

First contentful paint is het eerste moment waarop de gebruiker relevante informatie – zoals tekst, afbeeldingen of een video – ziet staan. Largest contentful paint is het moment waarop het grootste, meestal belangrijkste deel van je pagina wordt weergegeven. Total blocking time kijkt naar de tijd dat gebruikers wel iets kunnen zien, maar nog nergens op kunnen klikken vanwege scripts die nog aan het laden zijn en Cumulative layout shift behelst de plekken op je website waarbij reeds geladen gegevens opeens van plek verschuiven, omdat erboven of ernaast nog iets wordt ingeladen – iets waar Google steeds harder tegen optreedt. 

Als je hier veel gele of rode cijfers tegenkomt, is het zaak even goed naar de achterkant van je website te kijken. Verwijder onnodige plug-ins, verklein je foto’s en video’s en kies eventueel een andere hostingprovider. 

Meer data

Onder het kopje Toegankelijkheid staat ook een aantal aanbevelingen, waar we nu niet op ingaan, maar die wel de moeite waard zijn even snel te checken. Onder Praktische tips vind je nog zo’n lijst, maar dan met punten die Google belangrijk vindt. Niet zozeer vanwege de snelheid of toegankelijkheid, maar om je website beter te kunnen indexeren. Loop die lijst dus ook even goed door. Hoe meer groene en witte bolletjes, hoe beter. 

Onderaan vind je onder het kopje SEO nog een laatste lijst. Ook daar vind je manieren om je website nog beter aan Google aan te bieden, met een gemiddeld hogere ranking tot gevolg. 

Extra tips

  • Gebruik Lighthouse niet alleen op je homepage, maar ook op specifieke pagina’s binnen je website; de verschillen kunnen groot zijn, afhankelijk van wat er op de pagina staat. 

  • Check zowel de browserversie als de mobiele versie, en gebruik bij twijfel de mobiele versie als leidraad voor je aanpassingen. 

  • Gebruik Lighthouse niet eenmalig, maar kom af en toe even terug. Google verandert continu, en ook de tips en tools in de extensie worden regelmatig aangepast. 

Conclusie

Lighthouse is een handige tool om je website(s) te optimaliseren. Met een paar kleine tweaks, zoals het verkleinen van afbeeldingen, het verwijderen van onnodige scripts en het gebruik van een goede hostingprovider, maak je je website beduidend sneller. Dat leidt tot een gemiddeld hogere positie in de zoekresultaten, meer bezoekers en uiteindelijk hogere verdiensten.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube