Yahoo! stopt met AltaVista

Desktops & monitoren

Geplaatst: 4 juli 2013 - 06:30

Ken je AltaVista nog? In het tijdperk voor Google, toen Netscape dé webbrowser was, deden velen een beroep op deze zoekmachine. Netscape werd vijf jaar geleden uit zijn lijden verlost door AOL. En na de jarenlange verwaarlozing door Compaq en Yahoo! is nu ook AltaVista definitief ten onder gegaan.

Moederbedrijf Yahoo! heeft besloten om de stekker uit AltaVista te halen. De zoekmachine was niet de eerste in zijn soort, maar wel de meest gebruikte en de meest vlotte in de jaren 90, toen het internet drastisch in populariteit toenam.

AltaVista had een goede hardwarematige basis achter zich en een gedegen eigen crawling-algoritme, waarmee het snel na oprichting al ongeveer 20 miljoen internetpagina’s indexeerde. Door deze factoren werd AltaVista al snel marktleider op de zoekmarkt. In 2001 eiste Google deze positie pas op.

Bijzaak

Toch ging het toen al een tijdje niet zo best met AltaVista. De reden daarvoor was dat de zoekmachine voor de oprichters eigenlijk bijzaak was. AltaVista werd opgericht en ontwikkeld door medewerkers van onderzoekslab Digital Equipment Corporation (DEC). Software en internet waren niet de hoofdprioriteit van DEC, omdat het bedrijf in de bedrijfscomputermarkt zat. Toen de pc het overnam van deze computers, werd DEC overgenomen door Compaq. Dat bedrijf deed ook niet veel met de zoekmachine die ‘toevallig’ ook in het overnamepakket zat.

AltaVista werd doorverkocht aan een venture capital-bedrijf, dat een beursgang beoogde. Toen de internetzeepbel knapte ging dat echter niet door. Uiteindelijk belandde AltaVista tien jaar geleden in handen van Yahoo!, maar dat had al een zoekmachine. Na jaren lang doorrommelen kondigt Yahoo! nu aan de zoekmachine te laten verdwijnen, een bizarre gang van zaken gezien de potentie van de zoekmachinemarkt.

Via: PCM

Deel dit artikel:

Opmerkingen

0
Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Log in om een reactie te plaatsen.

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000