Twitter introduceert meldingen bij rampen en noodgevallen
Hulporganisaties kunnen vanaf nu de berichten die zij versturen via het sociale netwerk Twitter aanpassen tot een rampenmelding. Door een bericht op Twitter te voorzien van de term ‘#alert’ worden de volgers van bijvoorbeeld het Rode Kruis of het Amerikaanse FEMA op de hoogte gebracht van een natuurramp of noodsituatie, laat het online platform weten.
Twitter-gebruikers die zich voor de rampendienst aanmelden krijgen niet alleen rampmeldingen via Twitter, maar ook als sms op hun telefoon. Hiervoor moeten ze wel hun mobiele nummer afstaan aan het sociale netwerk. Op de website van Twitter zijn officiële rampmeldingen te herkennen aan het icoon van een oranje bel. Twitter laat weten dat deze ‘alert tweets’ communicatie mogelijk maken als andere diensten niet beschikbaar zijn.
Orkaan Sandy
De rampendienst van Twitter start een jaar nadat het sociale netwerk zichzelf bewees als levenslijn tijdens orkaan Sandy. Toen gebruikten gestrande bewoners in het oosten van de Verenigde Staten het sociale netwerk om hulptroepen op de hoogte te brengen van hun situatie en nieuws over de orkaan te delen.
Ook tijdens de allesverwoestende tsunami in Japan in 2011 werd Twitter volop gebruikt om informatie over de natuurramp te delen en hulptroepen te informeren. Twitter lanceert de rampendienst voorlopig alleen in Amerika, Japan en Korea, maar andere landen moeten snel volgen.