ID.nl logo
Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen
© Reshift Digital
Huis

Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen

Dat er een recordaantal van iPhones 6 zijn verkocht (zelfs zonder dat gadgetgrootheid China meespeelde) wil niet zeggen dat er sinds de lancering van de eerste iPhone in 2007 minder vissen in de zee zijn komen zwemmen. Integendeel; de telecommarkt is in termen van intensiteit van concurrentie op een piek beland.

Dit is een partnerbijdrage.

De verschillende producenten houden elkaar met argusogen in de gaten. Softwarefuncties worden razendsnel gekopieerd en alle ontwikkelaars weten elkaar goed bij te houden wanneer het gaat om hardwaretechnische specificaties als snelheid, gewicht, resolutie en schermgrootte. Het design en look & feel van een smartphone wordt dan ook een relatief steeds belangrijker aspect binnen het aankoopproces van een nieuwe telefoon.

Kleur als verkooptechniek na eerste lancering

Consumenten zagen zo’n drie jaar geleden een zee van zwarte en witte rechthoeken met vergelijkbare technologieën, waardoor ontwikkelaars zich langzaamaan meer zijn gaan richten op het uitspringen van modellen in kleur en stijl. Volgens Robert Brunner, oprichter van Ammunition (waar o.a. Amazon, Dell en Nike bij aangesloten zijn) en voormalig industrial design chef bij Apple, is zo’n personalisatie een veelgebruikte tactiek van productontwikkelaars om een gadget te promoten wanneer de unieke verrassing, die vaak bij de lancering bekend wordt gemaakt, vervaagd is.

“Wanneer een product ingebed wordt in een lifestyle en het steeds universeler wordt, gaan ontwikkelaars meer kijken naar oppervlakkige designkenmerken om het ontwerp te differentiëren of om op z’n minst meer mensen te bereiken”, zegt Brunner. “En kleuren zijn hierin de klassieker. Als je dit goed doet op het juiste moment, zal het elke keer weer een significante toename in verkoop betekenen.”

Een vergissing van Apple?

Apple lijkt in het ‘iPhone 5c-experiment’ deze gegevens echter verkeerd geïnterpreteerd te hebben. Nieuwe kleuren, ja, zelfs vijfvoudig, maar hiermee ging een achteruitgang van het model (een plastic behuizing) én een gebrek aan nieuwe technologie gepaard.

Hierdoor ging de premium uitstraling die met name voor Apple gebruikers belangrijk is verloren, en dat voor slechts €100 minder in vergelijking met het premium 5s-model. Een vergissing van Apple, zo geeft ook CEO Tim Cook toe.

Premium kleuren

Leidende merken brengen hun flagships allen uit in de klassieke premium kleuren; zwart, wit, grijs, goud en zilver. Dit geldt voor alle nieuwe topmodellen zoals de nieuwe iPhone 6 en de Samsung Galaxy S5, maar ook voor HTC One (M8), Sony Xperia Z3 en LG G3. Met name goud en silver zijn kleuren die goed lijken te scoren.

In 2011 kon het 34% van de iPhone-gebruikers weinig schelen welke kleur de iPhone had, maar koos 30% eigenlijk het liefst alsnog voor zwart. Slechts 12% van de destijds ondervraagden wilden naast de kleuren van toen (zwart, wit en metallic) nog meer kleuropties, maar voor deze gekrenkte kleurliefhebbers kan een vrolijkere behuizing nog altijd een oplossing bieden.

Design en merkwaarde

Het design van een telefoon gaat in de meeste gevallen hand in hand met de merkwaarde van de ontwikkelaar, en dus de waarden waar de consument zich graag mee laat associëren. Zelfs wanneer je als consument een leuke behuizing voor je telefoon koopt heeft de kleur en het design van de smartphone nog altijd een grote impact binnen het aankoopproces wanneer deze in de schappen ligt.

Dit zie je met name terug in de flagships die als paradepaardjes dienden van ieder merk. Apple voert deze strategiëen al jaren lang goed uit, maar in termen van design lijkt HTC als Android tegenhanger niet ver achter te liggen. De verwachtingen zijn dat we het komende jaar naar een markt kijken met minder experimentele smartphones en verschillende grootte- en kleurvarianten, maar premium line-ups met een duidelijke budget line-up ter ondersteuning. Sony en Samsung hebben beiden laten weten een goed aantal telefoons uit de productlijnen te willen schrappen. De telecommarkt lijkt in 2015 een nieuw tijdperk in te gaan met meer focus op kwaliteit en design. Voor de consument een win-win situatie.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips