ID.nl logo
Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen
© Reshift Digital
Huis

Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen

Dat er een recordaantal van iPhones 6 zijn verkocht (zelfs zonder dat gadgetgrootheid China meespeelde) wil niet zeggen dat er sinds de lancering van de eerste iPhone in 2007 minder vissen in de zee zijn komen zwemmen. Integendeel; de telecommarkt is in termen van intensiteit van concurrentie op een piek beland.

Dit is een partnerbijdrage.

De verschillende producenten houden elkaar met argusogen in de gaten. Softwarefuncties worden razendsnel gekopieerd en alle ontwikkelaars weten elkaar goed bij te houden wanneer het gaat om hardwaretechnische specificaties als snelheid, gewicht, resolutie en schermgrootte. Het design en look & feel van een smartphone wordt dan ook een relatief steeds belangrijker aspect binnen het aankoopproces van een nieuwe telefoon.

Kleur als verkooptechniek na eerste lancering

Consumenten zagen zo’n drie jaar geleden een zee van zwarte en witte rechthoeken met vergelijkbare technologieën, waardoor ontwikkelaars zich langzaamaan meer zijn gaan richten op het uitspringen van modellen in kleur en stijl. Volgens Robert Brunner, oprichter van Ammunition (waar o.a. Amazon, Dell en Nike bij aangesloten zijn) en voormalig industrial design chef bij Apple, is zo’n personalisatie een veelgebruikte tactiek van productontwikkelaars om een gadget te promoten wanneer de unieke verrassing, die vaak bij de lancering bekend wordt gemaakt, vervaagd is.

“Wanneer een product ingebed wordt in een lifestyle en het steeds universeler wordt, gaan ontwikkelaars meer kijken naar oppervlakkige designkenmerken om het ontwerp te differentiëren of om op z’n minst meer mensen te bereiken”, zegt Brunner. “En kleuren zijn hierin de klassieker. Als je dit goed doet op het juiste moment, zal het elke keer weer een significante toename in verkoop betekenen.”

Een vergissing van Apple?

Apple lijkt in het ‘iPhone 5c-experiment’ deze gegevens echter verkeerd geïnterpreteerd te hebben. Nieuwe kleuren, ja, zelfs vijfvoudig, maar hiermee ging een achteruitgang van het model (een plastic behuizing) én een gebrek aan nieuwe technologie gepaard.

Hierdoor ging de premium uitstraling die met name voor Apple gebruikers belangrijk is verloren, en dat voor slechts €100 minder in vergelijking met het premium 5s-model. Een vergissing van Apple, zo geeft ook CEO Tim Cook toe.

Premium kleuren

Leidende merken brengen hun flagships allen uit in de klassieke premium kleuren; zwart, wit, grijs, goud en zilver. Dit geldt voor alle nieuwe topmodellen zoals de nieuwe iPhone 6 en de Samsung Galaxy S5, maar ook voor HTC One (M8), Sony Xperia Z3 en LG G3. Met name goud en silver zijn kleuren die goed lijken te scoren.

In 2011 kon het 34% van de iPhone-gebruikers weinig schelen welke kleur de iPhone had, maar koos 30% eigenlijk het liefst alsnog voor zwart. Slechts 12% van de destijds ondervraagden wilden naast de kleuren van toen (zwart, wit en metallic) nog meer kleuropties, maar voor deze gekrenkte kleurliefhebbers kan een vrolijkere behuizing nog altijd een oplossing bieden.

Design en merkwaarde

Het design van een telefoon gaat in de meeste gevallen hand in hand met de merkwaarde van de ontwikkelaar, en dus de waarden waar de consument zich graag mee laat associëren. Zelfs wanneer je als consument een leuke behuizing voor je telefoon koopt heeft de kleur en het design van de smartphone nog altijd een grote impact binnen het aankoopproces wanneer deze in de schappen ligt.

Dit zie je met name terug in de flagships die als paradepaardjes dienden van ieder merk. Apple voert deze strategiëen al jaren lang goed uit, maar in termen van design lijkt HTC als Android tegenhanger niet ver achter te liggen. De verwachtingen zijn dat we het komende jaar naar een markt kijken met minder experimentele smartphones en verschillende grootte- en kleurvarianten, maar premium line-ups met een duidelijke budget line-up ter ondersteuning. Sony en Samsung hebben beiden laten weten een goed aantal telefoons uit de productlijnen te willen schrappen. De telecommarkt lijkt in 2015 een nieuw tijdperk in te gaan met meer focus op kwaliteit en design. Voor de consument een win-win situatie.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.