ID.nl logo
Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen
© Reshift Digital
Huis

Telefoonproducenten moeten strategisch kleur bekennen

Dat er een recordaantal van iPhones 6 zijn verkocht (zelfs zonder dat gadgetgrootheid China meespeelde) wil niet zeggen dat er sinds de lancering van de eerste iPhone in 2007 minder vissen in de zee zijn komen zwemmen. Integendeel; de telecommarkt is in termen van intensiteit van concurrentie op een piek beland.

Dit is een partnerbijdrage.

De verschillende producenten houden elkaar met argusogen in de gaten. Softwarefuncties worden razendsnel gekopieerd en alle ontwikkelaars weten elkaar goed bij te houden wanneer het gaat om hardwaretechnische specificaties als snelheid, gewicht, resolutie en schermgrootte. Het design en look & feel van een smartphone wordt dan ook een relatief steeds belangrijker aspect binnen het aankoopproces van een nieuwe telefoon.

Kleur als verkooptechniek na eerste lancering

Consumenten zagen zo’n drie jaar geleden een zee van zwarte en witte rechthoeken met vergelijkbare technologieën, waardoor ontwikkelaars zich langzaamaan meer zijn gaan richten op het uitspringen van modellen in kleur en stijl. Volgens Robert Brunner, oprichter van Ammunition (waar o.a. Amazon, Dell en Nike bij aangesloten zijn) en voormalig industrial design chef bij Apple, is zo’n personalisatie een veelgebruikte tactiek van productontwikkelaars om een gadget te promoten wanneer de unieke verrassing, die vaak bij de lancering bekend wordt gemaakt, vervaagd is.

“Wanneer een product ingebed wordt in een lifestyle en het steeds universeler wordt, gaan ontwikkelaars meer kijken naar oppervlakkige designkenmerken om het ontwerp te differentiëren of om op z’n minst meer mensen te bereiken”, zegt Brunner. “En kleuren zijn hierin de klassieker. Als je dit goed doet op het juiste moment, zal het elke keer weer een significante toename in verkoop betekenen.”

Een vergissing van Apple?

Apple lijkt in het ‘iPhone 5c-experiment’ deze gegevens echter verkeerd geïnterpreteerd te hebben. Nieuwe kleuren, ja, zelfs vijfvoudig, maar hiermee ging een achteruitgang van het model (een plastic behuizing) én een gebrek aan nieuwe technologie gepaard.

Hierdoor ging de premium uitstraling die met name voor Apple gebruikers belangrijk is verloren, en dat voor slechts €100 minder in vergelijking met het premium 5s-model. Een vergissing van Apple, zo geeft ook CEO Tim Cook toe.

Premium kleuren

Leidende merken brengen hun flagships allen uit in de klassieke premium kleuren; zwart, wit, grijs, goud en zilver. Dit geldt voor alle nieuwe topmodellen zoals de nieuwe iPhone 6 en de Samsung Galaxy S5, maar ook voor HTC One (M8), Sony Xperia Z3 en LG G3. Met name goud en silver zijn kleuren die goed lijken te scoren.

In 2011 kon het 34% van de iPhone-gebruikers weinig schelen welke kleur de iPhone had, maar koos 30% eigenlijk het liefst alsnog voor zwart. Slechts 12% van de destijds ondervraagden wilden naast de kleuren van toen (zwart, wit en metallic) nog meer kleuropties, maar voor deze gekrenkte kleurliefhebbers kan een vrolijkere behuizing nog altijd een oplossing bieden.

Design en merkwaarde

Het design van een telefoon gaat in de meeste gevallen hand in hand met de merkwaarde van de ontwikkelaar, en dus de waarden waar de consument zich graag mee laat associëren. Zelfs wanneer je als consument een leuke behuizing voor je telefoon koopt heeft de kleur en het design van de smartphone nog altijd een grote impact binnen het aankoopproces wanneer deze in de schappen ligt.

Dit zie je met name terug in de flagships die als paradepaardjes dienden van ieder merk. Apple voert deze strategiëen al jaren lang goed uit, maar in termen van design lijkt HTC als Android tegenhanger niet ver achter te liggen. De verwachtingen zijn dat we het komende jaar naar een markt kijken met minder experimentele smartphones en verschillende grootte- en kleurvarianten, maar premium line-ups met een duidelijke budget line-up ter ondersteuning. Sony en Samsung hebben beiden laten weten een goed aantal telefoons uit de productlijnen te willen schrappen. De telecommarkt lijkt in 2015 een nieuw tijdperk in te gaan met meer focus op kwaliteit en design. Voor de consument een win-win situatie.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 FE – Fijne smartphone maar het prijsverschil met de S25 is klein
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 FE – Fijne smartphone maar het prijsverschil met de S25 is klein

De Samsung Galaxy S25 FE is een op papier goedkopere versie van de populaire S25 en sluit daarom wat technische compromissen. In deze review lees je hoe de 749 euro kostende smartphone zich verhoudt en waarom de normale S25 (Plus) misschien wel een betere keuze is.

Goed
Conclusie

De Samsung Galaxy S25 FE is geen heel spannende smartphone, want daar was de S25-serie voor bedoeld. Je moet de S25 FE zien als een S25 met enkele compromissen en een scherpere prijs. Hoewel de smartphone inderdaad een prima prijs draagt, is de S25 (Plus) de afgelopen tijd in prijs gedaald. Zo concurreert de S25 FE niet alleen met telefoons van andere merken, maar ook met de S25 (Plus). Het loont dus goed om prijzen te vergelijken.

Plus- en minpunten
  • Compleet, premium ontwerp
  • Prettige gebruikservaring
  • Zeven jaar updates
  • Bij lancering bijna even duur als betere S25 (Plus)
  • Slechts 128 GB opslagcapaciteit in basismodel
  • Geen bijzondere accuduur

Leg je de S25 FE naast de reguliere S25-serie, dan moet je goed je best doen om verschillen te spotten. Een compliment, want het ontwerp is verfijnd en degelijk. Het toestel houdt prettig vast en komt luxe over. Door zijn 6,7inch-scherm is de FE-versie even groot als de S25 Plus en iets groter dan de reguliere S25. Een onhandig puntje is dat de cameralenzen op de achterkant serieus uitsteken, waardoor de smartphone niet op plat op tafel ligt. Een hoesje verhelpt dit euvel en verkleint de kans op krassen op de cameralenzen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het oledscherm oogt erg goed en heeft een gebruikelijke Full-HD-resolutie met 120Hz-verversingssnelheid. We hoeven er weinig woorden aan vuil te maken: dit is gewoon een goed scherm.

Ook op andere punten is de S25 FE een typische premium smartphone. De behuizing is bestand tegen stof en water en je kunt het toestel draadloos opladen. Het draadloos laden gaat met maximaal 15 watt wel langzamer dan bij veel andere nieuwe premium smartphones (minimaal 20 watt).

©Rens Blom

Specificaties

Twee belangrijke specificaties van de S25 FE zijn minder goed dan in de andere S25-modellen. Zo is het werkgeheugen 8 GB – tegenover 12 GB in de rest – en kiest Samsung voor een eigen Exynos-processor. Die processor is minder krachtig dan de Qualcomm-chip in de andere S25-modellen, al is de S25 FE wel gewoon lekker snel.

Samsungs keuze om de S25 FE in zijn goedkoopste configuratie van 128 GB opslagcapaciteit te voorzien, vinden wij niet verstandig. Wil je de smartphone jarenlang gebruiken, dan is die 128 GB door je apps, foto's en het installeren van updates op een gegeven moment vol. Wij raden daarom de 256GB-versie aan, ook al is die eenmalig duurder.

Van de accuduur worden we niet heel enthousiast. Samsung benadrukt dat de accucapaciteit van 4900 mAh in de S25 FE even groot is als in de S25 Plus, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de accuduur even goed is. Naar ons idee konden wij de S25 Plus comfortabeler een hele dag gebruiken. De S25 FE houdt het ook een lange dag vol, maar is dan ook echt bijna leeg.

©Rens Blom

Het draadloos opladen hebben we al genoemd. Opladen via de usb-c-poort gaat sneller, namelijk met maximaal 45 watt. Een prima snelheid, want met de juiste adapter springt de accu in een half uur van 0 naar circa 62 procent. Een volledige oplaadbeurt neemt vijf kwartier in beslag. Let erop dat je zelf een (ondersteunde) adapter moet regelen, want vanwege EU-wetgeving zit er geen adapter in het smartphonedoosje.  

Camera's

De camera's van de S25 FE zijn goed en veelzijdig, maar kwalitatief net een stapje onder de reguliere S25 (Plus). Je maakt foto's met een fijne hoofdcamera, niet opvallende groothoekcamera en telelens met drie keer optische zoom. Hieronder zie je een paar fotoseries, om de mogelijkheden van de camera's te verduidelijken.

©Rens Blom

©Rens Blom

©Rens Blom

7 jaar updates

Een premium Samsung-smartphone krijgt zeven jaar complete softwareupdates. Dat geldt voor de S25-serie en ook voor de S25 FE. Een prettige zekerheid die we vinden passen bij het prijskaartje van de telefoon. Apple en Google zijn merken die ook een dergelijk lang updatebeleid aanbieden in dit prijssegment.

Uit de doos draait de Galaxy S25 FE op Android 16, met daaroverheen de nieuwste versie van Samsungs OneUI-schil. Net zoals op de andere S25-modellen wil de software heel graag dat je een Samsung-account aanmaakt (wat niet verplicht is) en kun je wat extra functies en apps verwachten. De software-ervaring is dik in orde; je kunt veel zaken aanpassen en Samsung maakt steeds meer AI-functies beschikbaar. Sommige AI-functies werken al goed, andere functies doen het de ene keer beter dan de andere keer.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 FE kopen?

De Samsung Galaxy S25 FE is geen heel spannende smartphone, want daar was de S25-serie voor bedoeld. Je moet de S25 FE zien als een S25 met enkele compromissen en een scherpere prijs. Hoewel de smartphone inderdaad een prima prijs draagt, is de S25 (Plus) de afgelopen tijd in prijs gedaald. Zo concurreert de S25 FE niet alleen met telefoons van andere merken, maar ook met de S25 (Plus). Het loont dus goed om prijzen te vergelijken.

▼ Volgende artikel
Voel het geluid: meer sensatie op de iPhone
© Iryna Melnyk
Huis

Voel het geluid: meer sensatie op de iPhone

Wie een iPhone 12 of nieuwer heeft met daarop iOS 18 of nieuwer, kan voortaan frequenties in muziek voelen. We ervaren sowieso diepe bassen via ons lichaam, maar deze trillingen gaan nog een stapje verder en zijn zeker niet alleen bedoeld voor mensen met een auditieve beperking.

Ook interessant: Apple Intelligence spreekt eindelijk Nederlands

Stap 1: Muzieksignalen

Eigenlijk gaat het om zogeheten haptische waarneming. Een technologie die door middel van beweging communiceert met de gebruiker. Wie een Apple Watch heeft, weet hoe zo’n horloge door middel van trillingen aangeeft of je onderweg met de app Kaarten links of rechts moet afslaan.

Ook in de iPhone zit een trilmotor die de maat van de muziek volgt en nuances in de zang aangeeft. De trilfunctie werkt alleen met nummers uit de Apple Music-bibliotheek. Het is mogelijk dat een bepaald nummer de functie nog niet ondersteunt, maar volgens Apple werkt het ondertussen wel al met miljoenen nummers. Om de functie in te schakelen open je de Instellingen en navigeer je naar Toegankelijkheid. Onder het kopje Horen tik je op de knop Voelbare muzieksignalen. Zet de schakelaar aan en je kunt meteen een voorbeeld afspelen om deze functie te ervaren.

Schakel de Voelbare muzieksignalen in bij Toegankelijkheid.

Stap 2: Bedieningspaneel

Het is ook mogelijk om de voelbare muzieksignalen snel in en uit te schakelen via het Bedieningspaneel. Open het Bedieningspaneel, tik op een lege plek en hou deze ingedrukt. Onderaan tik je op de optie Voeg een regelaar toe. Typ in de zoekbalk muziek en vervolgens kun je de knop voor Voelbare muzieksignalen selecteren.

Als een nummer de trilfunctie niet ondersteunt, verschijnt er bij de knop een driehoekje met een uitroepteken.

Via het Bedieningspaneel kun je deze functie snel pauzeren.

Stap 3: Dynamic Island

Recente iPhones hebben ook een Dynamic Island. Dat is een balkje bovenaan het scherm om de huidige activiteiten te bekijken, zoals de muziek die wordt afgespeeld, een audio-opname of een routebeschrijving van Kaarten. Met het Dynamic Island kun je ook de Voelbare muzieksignalen pauzeren en activeren. Terwijl het nummer afspeelt, hou je Dynamic Island lang ingedrukt, tot er meer bedieningsknoppen verschijnen. Hier zul je ook de schakelaar voor Voelbare muzieksignalen zien. Tik hierop om de functie aan en uit te zetten.

Ook in het Dynamic Island kun je bij de knop voor Voelbare muzieksignalen.