© CIDimport
Streaming gebeurt vooral via apps op smart tv
Het aantal verkochte apparaten met streamingfunctionaliteit is de 1 miljard gepasseerd. Het streamen van films en series gebeurt daarbij vooral via de ingebouwde apps op smart tv's.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Strategy Analytics. Met een marktaandeel van 14 procent heeft Samsung de grootste vinger in de pap, daarna volgen Sony en LG. Alle drie merken die smart tv's uitbrengen, waarop streamingapps standaard aanwezig zijn. Bekende voorbeelden zijn Netflix en Amazon Prime.
Veel merken
Sony heeft daarnaast als voordeel dat het ook de PlayStation-console verkoopt, waar eveneens streamingapps op te installeren zijn. Verder valt op dat er eigenlijk geen ander bedrijf is dat ver boven de rest uitsteekt, terwijl toch veel merken streamingapparatuur aanbieden.
© CIDimport
Gemak dient de mens
Google heeft met zijn Chromecast een marktaandeel van 3 procent, Apple met zijn Apple TV een aandeel van 2 procent. Apparaatjes die je media laten streamen op je televisie, maar ook een extra aankoop zijn. De installatie heeft ook iets meer voeten in de aarde dan het simpelweg opstarten van een app op de tv, wat deels verklaart waarom juist dit platform er zo populair voor is.