ID.nl logo
Inzicht krijgen en besparen met Toon van Eneco
© CIDimport
Huis

Inzicht krijgen en besparen met Toon van Eneco

href="https://secure.adnxs.com/clktrb?id=655938">Toon®</a> <!-- End of Click Tracker --> is een slimme thermostaat waarmee je meer inzicht krijgt in je energieverbruik en besparen eenvoudiger wordt. Maar is dat in de praktijk ook echt zo? Vijf leden van Techpanel gebruiken Toon al wat langer en delen hun ervaringen. <script>(function(e){var t=document,n=t.createElement("script");n.async=!0,n.defer=!0,n.src=e,t.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(n)})("//c.flx1.com/1-7124.js?id=7124&m=1")</script>

©CIDimport

  Dit is een partnerproductie. Lees hier wat dit betekent.

 

Conclusie - Gebruikerspanel: “Slimme thermostaat Toon aanrader!”

Benieuwd wat er met slimme thermostaat Toon® van Eneco mogelijk is of vraag je je af of je er nu écht je energierekening mee kunt te verlagen? Wij ook! Daarom volgden we gedurende drie weken 5 leden van Techpanel die Toon al langer in huis hadden.

Huishoudens in Nederland zijn maandelijks al snel een paar honderd euro kwijt aan energie. Is het mogelijk om deze maandlasten te verlagen en tegelijkertijd het comfort in huis te verhogen? Wim den Besten, Rob van der Linden, John Kruithof, Freek Voogt en Alwin Hummels maken hiervoor gebruik van Toon; een geavanceerde thermostaat die veel verder gaat dan het regelen van de temperatuur in huis.

Energiegebruik inzichtelijk

Met heldere overzichten van het gas- en elektraverbruik per dag, week of bijvoorbeeld maand, is Toon erg handig voor wie zijn energiekosten wil verlagen. Alwin: “Door Toon weet je direct je actuele verbruik en zie je onmiddellijk een piek wanneer je bijvoorbeeld een kopje koffie aan het zetten bent.” Het feit dat Toon in combinatie met slimme stekkers kan worden gebruikt, maakt het nog eenvoudiger om te besparen. Deze meten namelijk het verbruik van aangesloten apparaten. Rob: “Twee van die stekkers hebben we ingezet om energievreters de deur uit te doen. Alles bij elkaar zijn we zo’n beetje 20% minder stroom gaan gebruiken.”

©CIDimport

Toon App

Toon is niet alleen te bedienen via het aanraakscherm maar ook op afstand – desnoods buitenshuis – via een makkelijk te bedienen app (iOS/Android). John: “Ben je eerder of later thuis dan gepland, dan kun je ervoor zorgen dat je niet in een koud huis komt.” De app wordt constant verbeterd, toont heldere grafieken en geeft o.a. tips om verder energie te besparen. Freek heeft nog wel een suggestie voor verbetering: “Wellicht is het een goed idee om er ook wat gas gerelateerde tips in op te nemen.” Vrijwel iedereen heeft de app op smartphone of tablet.  John: “Het is echt een geweldige toevoeging aan het gebruiksgemak!”

©CIDimport

Meer comfort, meer veiligheid

Minder energie verbruiken en tegelijkertijd een comfortabeler huis? Dat klinkt tegenstrijdig. Daarom wilden we hier in week 2 meer over weten. Wim legt uit dat Toon naadloos samenwerkt met onder andere Philips Hue-lampen. Naast de thermostaat en slimme stekkers is dus ook je verlichting hierdoor met Toon (o.a. op afstand via de app) in- en uit te schakelen. Het aantal uitbreidingen groeit bovendien nog steeds. Zo kan via het onderdeel Zon op Toon o.a. de opbrengst van eigen zonnepanelen worden gemonitord en is het inmiddels ook mogelijk om slimme rookmelders te koppelen. Wim: “Het is een veilig idee dat je een melding op je smartphone krijgt zodra er rook is gedetecteerd in het huis.”

©CIDimport

Toon slaat aan

In de laatste week moeten de panelleden een uitgebreide vragenlijst invullen en cijfers geven. Met gemiddeld een 8,3 scoort Eneco Toon erg hoog. En ook de app mag er zijn met een 7,8. Bovendien is iedereen het er over eens dat het ‘zeer waarschijnlijk’ is dat ze anderen Toon zouden aanraden. Alwin: “Toon blinkt uit in gebruiksgemak en geeft duidelijk inzicht in je energieverbruik. Er zijn tal van leuke extra’s, zoals het vergelijken met andere Toon gebruikers in jouw postcode gebied. Zo worden we misschien allemaal bewuster en duurzamer. En bovenal is de besparing natuurlijk erg leuk voor je portemonnee.”

Meer weten over Toon? Kijk dan eens op eneco.nl/toon.

©CIDimport

 

WEEK 3 - Toon van Eneco: tijd om de balans op te maken

De afgelopen weken hebben we de ervaringen kunnen lezen van vijf Techpanelleden die thuis Toon, de slimme thermostaat van Eneco, uitgebreid hebben getest. In dit derde en laatste deel maken we de balans op. “Zouden jullie anderen aanraden om Toon ook in huis te halen?”

Voor Techpaneltesters Wim den Besten, Rob van der Linden, John Kruithof, Freek Voogt en Alwin Hummels is het erop of eronder. Als ervaringsdeskundigen is het aan hen om aan de hand van een uitgebreide vragenlijst en het geven van cijfers een eindoordeel te vellen over Toon.

Geld en energie besparen

Misschien wel de belangrijkste reden om Toon in huis te halen, is energiebesparing. Maar doet Toon het op dit vlak beter dan andere slimme thermostaten? John: “Toon springt er duidelijk uit want door de vele mogelijkheden en statistieken laat hij niet alleen je verbruik zien, maar ook wat je op elektriciteit en gas bespaart.”

En dat dit een verschil maakt, blijkt uit de energierekening van Rob die met Toon 20% minder kwijt is aan stroom en 5% minder aan gas. En ook Alwin is tevreden: “Met Toon ben ik bewuster van mijn energieverbruik en heb ik al veel bespaard.” Wat betreft de Bespaarmogelijkheden scoort Toon dan ook hoog en krijgt hij van het panel een dikke 8,5.

©CIDimport

Toon extra’s

Toon helpt niet alleen energie besparen maar vergroot ook de veiligheid en het comfort in huis. Zo werkt hij naadloos samen met Philips Hue-lampen, kunnen er slimme rookmelders op worden aangesloten en monitort het onderdeel Zon op Toon o.a. de opbrengst van eigen zonnepanelen. Ook de slimme stekkers die in combinatie met Toon kunnen worden gebruikt, worden echt als een waardevolle aanvulling gezien en krijgen van de panelleden gemiddeld een 7,5. Ze maken het mogelijk om aangesloten apparaten op afstand in- en uit te schakelen en meten tegelijkertijd het verbruik waardoor bijvoorbeeld energievreters gemakkelijk kunnen worden opgespoord. Alwin: “Wel mis ik hier nog een uitgebreide programmeerfunctie.”

Toon is niet alleen te bedienen via het aanraakscherm. Op afstand en zelfs buitenshuis kan dit ook met behulp van de speciale app die voor iOS en Android beschikbaar is. Deze wordt constant verbeterd en krijgt gemiddeld een 7,8.

©CIDimport

Eindoordeel

Als de scores bij elkaar opgeteld worden, blijkt dat Toon erg hoog scoort: gemiddeld een 8,3. Alle leden van het panel achten het dan ook “zeer waarschijnlijk” dat ze Toon aan anderen zouden aanraden. Rob: “Ik wens nieuwe Toon-gebruikers heel veel duurzaam plezier toe. Maar bereid wel goed je demo voor, want de kans is groot dat je buren, familie en vrienden van je willen weten hoe hij werkt!”

Alwin: “Toon blinkt uit in gebruiksgemak en geeft duidelijk inzicht in je energieverbruik. Er zijn tal van leuke extra’s - zoals het vergelijken met anderen in jouw postcode gebied – en dat geeft inzicht. Zo worden we misschien allemaal bewuster en duurzamer. En bovenal natuurlijk is de besparing erg leuk voor je portemonnee.”

Meer weten over Toon? Kijk dan eens op eneco.nl/toon.

 

WEEK 2 - Slimme thermostaat Toon: gemakkelijk of ondoorgrondelijk?

De meeste thermostaten gaan niet verder dan op gezette tijden de verwarming in- of uitschakelen. Toon gaat verder en geeft inzicht in de energiekosten, helpt besparen en laat zich ook nog eens op afstand bedienen via smartphone of tablet. Zo kun je met Toon op afstand de thermostaat, verlichting en apparaten met je smartphone of tablet bedienen. Is dit nou echt makkelijk of is dit de zoveelste niet te doorgronden gadget? Techpaneltesters Wim den Besten, Rob van der Linden, John Kruithof, Freek Voogt en Alwin Hummels gebruiken Toon en delen hun ervaringen.

Baas over energieverbruik

Aangezien veel mensen tal van ongebruikte apps op hun smartphone of tablet hebben, zijn we erg benieuwd of Toon wel iets toevoegt. John: “De Toon app laat je het actuele verbruik zien en de hoeveelheid gas en stroom die je al verbruikt hebt. Ook zie je de huidige temperatuur in je woning en hoe laat hij naar het volgende programma overschakelt.” 

Er zijn nog veel mogelijkheden, weet Alwin te vertellen. “Ik gebruik de app bijna dagelijks om zo de verwarming - op afstand - te regelen. Bij het naar huis gaan kun je vooraf zien wat de temperatuur is in je woning en zo nodig aanpassen.” Groot voordeel is dat het op deze manier bij thuiskomst aangenaam warm is, zonder dat de verwarming de hele dag aan hoeft te staan. Bovendien kan bij langdurige afwezigheid - als men dit vergeten was - de verwarming op afstand worden uitgezet. Alwin: “Zo stook je niet voor niets en ben je goed bezig voor het milieu én je eigen portemonnee.”

©CIDimport

Comfort verbeteren

Daarnaast is het met de app ook mogelijk om de verlichting en slimme stekkers in huis op afstand te bedienen. Toon is namelijk te koppelen aan Philips Hue-lampen of aan (groepen) apparaten door middel van slimme stekkers. Wim: “Het is erg makkelijk om, naast de thermostaat, op afstand de Philips Hue-lampen alvast aan te zetten en met de juiste kleur, zodat je in een warm en verlicht huis aankomt na je werk.” Rob: “De bediening van de slimme stekkers met deze app is echt reuze handig waarbij je met een druk op de knop van je telefoon stekkers in of juist uitschakelt. Simpel en doeltreffend.” John: “Je kunt door gebruik te maken van slimme stekkers bovendien ook aflezen hoeveel stroom er door een apparaat verbruikt wordt.” 

©CIDimport

Meer met Toon

Toon is ook handig voor wie zelf stroom opwekt. Met de uitbreiding Zon op Toon is bijvoorbeeld direct te zien hoeveel energie de eigen zonnepanelen produceren. Daarnaast kan er ook een bijdrage worden geleverd aan de veiligheid in huis door Toon te koppelen aan een slimme rookmelder. Wim: “Inmiddels hebben wij ook slimme rookmelders voor Toon. Zowel mijn partner als ik zijn toegevoegd aan de contacten die gewaarschuwd worden. Het is een veilig idee dat je een melding op je smartphone krijgt zodra er rook is gedetecteerd in het huis.”
De Techpanelleden zijn het unaniem eens: Toon is zeer eenvoudig in het gebruik en de app heeft een duidelijke meerwaarde. En ook het feit dat het comfort in huis dankzij o.a. slimme stekkers en Hue-lampen verder kan worden verbeterd, wordt gezien als groot pluspunt.
In het volgende deel draait alles om harde cijfers. De Techpanelleden geven dan aan de hand van hun persoonlijke ervaringen Toon per onderdeel een rapportcijfer. Meer weten over Toon? Kijk dan eens op eneco.nl/toon.

 

WEEK 1 - Inzicht krijgen en besparen met Toon van Eneco

Veel huishoudens in Nederland zijn iedere maand honderden euro’s kwijt aan energie. Door een goed beeld te krijgen van je gebruik wordt het een stuk eenvoudiger om die kosten omlaag te krijgen. Wim den Besten, Rob van der Linden, John Kruithof, Freek Voogt en Alwin Hummels hebben de slimme thermostaat Toon al een tijdje in huis. Weet je met Toon nu écht meer en wordt het makkelijker om geld te besparen?

©CIDimport

Meten is weten

Weet jij hoe hoog je maandbedrag moet zijn? Alwin gebruikte voor Toon ‘domme’ energiemeters om zijn verbruik in huis in te schatten. Dat is inmiddels wel anders want Toon laat het huidige, dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verbruik zien én laat de totale kosten in energie en gas gesplitst zien. “Door Toon weet je direct je actuele verbruik en zie je onmiddellijk een piek wanneer je bijvoorbeeld een kopje koffie aan het zetten bent.”

Sluipverbruikers

“Ook het sluipverbruik is nu ineens veel zichtbaarder geworden.”, aldus Alwin. Het gevolg hiervan is dat energie besparen zo op een positieve manier wordt geprikkeld. “Gewoon dagelijks even op Toon kijken of er geen energieverbruikers aanstaan die niet echt nodig zijn”, zeg John. “Je krijgt bovendien aan het begin van de maand een overzicht met wat je hebt bespaard of meer hebt verbruikt. Echt super handig.”

Om een beeld te krijgen hoe goed of slecht je het doet, kun je met Toon vergelijken; bijvoorbeeld met je vooraf inschatte verbruik of het verbruik van vrienden die ook Toon hebben. Freek: “Het wordt dan een soort van sport om daar onder te blijven.”

Slimme stekkers

Toon werkt samen met slimme stekkers waarmee op afstand apparaten in- en uitgeschakeld kunnen worden en die tegelijkertijd het verbruik meten. Rob: “Daar hebben we er twee van en die hebben we ingezet om nog wat stroomvreters de deur uit te doen. Alles bij elkaar zijn we zo’n beetje 20% minder stroom gaan gebruiken.”

Wim: “Ik kwam er met die stekker achter dat alle apparatuur in het tv-meubel in stand-by samen 64 Watt gebruikte! Dit zette mij wel aan het denken. Bovendien kun je nu in één keer alles uitschakelen.”

Meer met de app

De gratis Toon app (iOS / Android) maakt bediening op afstand mogelijk maar laat ook historische grafieken zien. John: “Kom je eerder of later thuis dan gepland, dan kun je ervoor zorgen dat je niet in een koud huis komt.” Wim: “Je kunt lekker vanaf de bank met de iPad op schoot de overzichten bekijken of de verwarming een tikje hoger zetten. Daarnaast hebben wij via de app vanaf ons vakantie adres ‘s avond de lampen aangezet zodat het huis bewoond leek.” Ook geeft deze app praktische beginnerstips om te besparen. Freek: “Wellicht is het een goed idee om er ook wat gas gerelateerde tips in op te nemen.” Al met al scoort de Toon app goed. John: “Een geweldige toevoeging aan gebruiksgemak!”

©CIDimport

In een volgende test gaat het Techpanel dieper in op het op afstand bedienen van apparaten en verlichting én de slimme rookmelder van Toon. Meer weten over Toon, kijk dan eens op eneco.nl/toon

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.