Consumentenbond verliest rechtszaak

© CIDimport

Consumentenbond verliest rechtszaak

Geplaatst: 2 februari 2010 - 10:02

Aangepast: 27 augustus 2022 - 12:57

Redactie ID.nl

Vandaag diende een kort geding dat de Consumentenbond had aangespannen tegen Vodafone en T-Mobile. Met het geding wilde de bond iets doen aan "alle kwalijke praktijken rondom betaalde sms-diensten". De bond stelde dat de twee telecombedrijven in opdracht van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben gevraagd.

Vandaag diende een kort geding dat de Consumentenbond had aangespannen tegen Vodafone en T-Mobile. Met het geding wilde de bond iets doen aan "alle kwalijke praktijken rondom betaalde sms-diensten". De bond stelde dat de twee telecombedrijven in opdracht van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben gevraagd. De rechter heeft de bond echter in het ongelijk gesteld.

Volgens de rechter heeft de Consumentenbond "onvoldoende zorgvuldig, duidelijk en neutraal het persbericht opgesteld" en daarmee ten onrechte de indruk gewekt heeft dat "T-Mobile en Vodafone onterecht klakkeloos bedragen van consumenten incasseren en dat klagen daarover weinig zin heeft." In de rectificatie die de bond is opgelegd moet verder vermeld worden en dat de bond "in de procedure niet heeft kunnen aantonen dat T-Mobile en Vodafone enige blaam treft."

Los van deze rechterlijke uitspraak zeggen zowel Vodafone als T-Mobile de discussie rondom sms-diensten serieus volgen . Zo zet T-Mobile zich in om de transparantie van sms-reclames te verbeteren en wil Vodafone de bestaande sms dienstenfilter (www.smsdienstenfilter.nl) prominenter onder de aandacht brengen van klanten. Hiermee kunnen ouders bijvoorbeeld het mobiele nummer van hun kinderen afsluiten voor sms-abonnementsdiensten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten