Smartphone laten repareren of toch maar zelf doen?

Hoewel je voor veel apparaten aan vervangende onderdelen kunt komen, blijkt het steeds moeilijker om zelf je tech-apparatuur te repareren. Neemt niet weg dat er nog genoeg opties zijn voor het kopen van onderdelen. Je smartphone laten repareren is een mogelijkheid. Waarom zou je het dan toch zelf doen?

Voor het repareren van apparaten als smartphones moet je redelijk technisch onderlegd zijn én handig genoeg om de vaak piepkleine onderdelen veilig te manipuleren. Eén foutje of onoplettendheid en je vervangonderdeel kan samen met het te herstellen apparaat de vuilnisbak in.

Gelukkig zijn er tegenwoordig overal ‘repair shops’ of tech-reparatiewinkels. Daar kun je terecht voor het repareren van smartphones, tablets en computers. Sommige onderdelen vervangt men daar zelfs terwijl je wacht. Dat geldt vooral voor accu’s en schermen. Die regionale reparatiewinkels zijn om twee redenen populair: reparaties zijn er goedkoper én gaan sneller dan bij de fabrikant zelf. Bij een erkende Apple-serviceprovider duurt een reparatie bijvoorbeeld minstens vijf werkdagen.

Als je smartphone nog onder garantie is, verdient het toch de voorkeur om de officiële procedure van de fabrikant te volgen en aan te kloppen bij een van zijn officieel erkende herstellers. Bij een foute reparatie door jezelf of door derden vervalt meestal de garantie. Bij een erkende serviceprovider gebruiken ze officiële onderdelen en herstelprocedures, met een nieuwe garantie voor het vervangen onderdeel (minstens zes, soms twaalf maanden).

Webshops voor smartphone-onderdelen

Wil je zelf aan de slag, koop reparatiesets of vervangende onderdelen dan liever bij een partij in Nederland of in de EU dan in China. Webhandelaren zoals Accu.nl en Replacedirect, Mobile Supplies, MyTrendPhone, PhoneGigant enzovoorts zijn gespecialiseerd in tech-onderdelen. Maar ook bij algemene onlinewinkels zoals Amazon en CoolBlue vind je een beperkt assortiment vervangmateriaal. Tip: bij Amazon.de zoek je op “akkus”, “ersatzteile” en “handy-zubehör”.

Lokale distributeurs, webshops en regionale herstelwinkels staan zelf in voor de kwaliteit van hun vervangende onderdelen. Fabrikanten zoals Apple en Samsung leveren immers alleen onderdelen en herstelhandleidingen aan erkende herstellers, niet aan onafhankelijke partijen. Die moeten zelf op zoek naar vervangende onderdelen en correcte herstelprocedures. Een winkel die slechte reparaties uitvoert, zal snel over kop gaan. Niettemin is het steeds een goed idee vooraf te vragen waar de winkel zijn vervangende onderdelen vandaan haalt en wat de garantiebepalingen zijn.

© PXimport

Als de winkel aangesloten is bij een brancheorganisatie, zoals Techniek Nederland (het vroegere Uneto-Vni), is dat een bijkomende betrouwbaarheidsgarantie. Techniek Nederland verplicht een erkend reparatiebedrijf om de algemene reparatievoorwaarden van de brancheorganisatie over te nemen. Dit garandeert dat de voorwaarden conform zijn met de Nederlandse wet. Bij geschillen kun je recht bij de onafhankelijke Geschillencommissie Elektro. Gemiddeld duurt de laagdrempelige procedure daar 2,67 maanden. In 56% van de gevallen krijgt de cliënt (deels) gelijk (cijfers jaarverslag 2017).

Groothandelaars zoals EET Europarts, Fix it Telecom en Twindis leveren vervangende onderdelen en specifieke reparatietools aan onafhankelijke herstellers en dealers. Ze betrekken die onderdelen natuurlijk grotendeels ook uit China, maar ze staan zelf in voor de betrouwbaarheid, ze zorgen dat alles wettelijk in orde is en ze voorzien in een eigen garantie (meestal zes maanden). Als eindgebruiker kun je bij dergelijke bedrijven zelf geen vervangende onderdelen aankopen.

Kwaliteitsniveaus

Wel kun je aan je reparatieshop vragen naar de gebruikte distributeur en de kwaliteit van de vervangende onderdelen. Stel, het scherm van je smartphone is stuk. Installeert de reparatieshop dan een oem-onderdeel, een origineel, deskundig hersteld onderdeel (‘refurbished’) of een gekopieerd vervangstuk? Doe je de reparatie zelf, dan vind je dat onderscheid vaak ook terug bij de productinformatie van de gespecialiseerde webshops waar je je bestelling plaatst.

Oem-of ‘factory grade’-kwaliteit betekent dat lcd, flex-kabels en glas origineel zijn. ‘Refurbished’ is een origineel onderdeel van een oud toestel of met een klein mankement dat gerepareerd is. AAA-kwaliteit wil meestal zeggen dat het glas gekopieerd is, terwijl het lcd-scherm en de geïntegreerde flex-kabels origineel zijn. Bij AA-kwaliteit is alleen het lcd-paneel origineel, de rest niet. A-kwaliteit betekent doorgaans dat alles gekopieerd is. En bij B-kwaliteit kan er hier of daar een klein defect aanwezig zijn, zoals een kapotte pixel.

Soms worden andere termen of meer A’s gebruikt (af en toe in combinatie met plusjes), maar het principe blijft steeds hetzelfde: hoe duurder het onderdeel, hoe beter de kwaliteit die je ervan mag verwachten.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000