Review: Sony HAP-S1 netwerkspeler & SS-HA1 speakers

© CIDimport

Geplaatst: 7 december 2014 - 09:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:54

Redactie ID.nl

Muziek in digitaal formaat heeft veel verbeterd, maar één ding is er niet op vooruitgegaan: de geluidskwaliteit. Voor internetverbindingen die nog via een modem liepen, moesten bestanden niet al te groot zijn. Inmiddels passen er honderden albums in de eerste de beste smartphone en heeft vrijwel iedereen breedband, maar muziek is nog altijd gecomprimeerd en klinkt daardoor niet optimaal. Sony wil daarin verandering brengen, met ‘high resolution audio’.

HRA

Het technische verhaal zullen we u besparen, maar uiteindelijk komt dit ‘HRA’ neer op geluid in digitaal formaat met een betere kwaliteit dan die van cd’s. Waar die 16-bit en 44KHz bieden, gaat HRA veel verder door. Het voordeel: er worden veel meer details geregistreerd en u hoort dus potentieel een betere weergave. Het nadeel: bestanden worden (heel) groot en u hebt speciale apparatuur nodig. Ook Sony blijft een bedrijf, natuurlijk.

SACD

Sony heeft een hele reeks aan apparaten op de markt gebracht die muziek kunnen afspelen tot een kwaliteit die gelijk is aan die van Super Audio CD, het geflopte formaat dat aan het eind van de vorige eeuw werd geïntroduceerd. De fysieke standaard mag dan niet erg succesvol zijn (hij bestaat overigens nog wel), het gebruikte formaat wordt nu ook online aangeboden bij diverse gespecialiseerde winkels.

HAP-S1

De HAP-S1 is een van de apparaten van Sony die het – en nog veel meer hoge kwaliteit digitale bestanden – kan afspelen. Het is een prijzig, zeer solide uitgevoerd kastje met een groot scherm op de voorzijde, waarop informatie over de afgespeelde muziek wordt getoond: de hoesafbeelding, artiest en titel bijvoorbeeld. In combinatie met de apart aan te schaffen SS-HA1 speakers klinkt de HAP-S1 voortreffelijk, dat moet gezegd worden. Bij het juiste bronmateriaal ook beter dan cd’s. Echter, bestanden overzetten naar de harde schijf in de speler is omslachtig en helaas noodzakelijk: hij speelt geen streaming audio, ook niet van bronnen in het thuisnetwerk. Dat, in combinatie met de fikse prijs, is naar onze mening een erg groot minpunt.

Conclusie

Uitstekende constructie en weergave, maar er valt het een en ander te verbeteren qua gebruiksgemak en functionaliteit.

Pluspunten: