Review: IKEA Symfonisk Schilderijlijst

© CIDimport

Review: IKEA Symfonisk Schilderijlijst

Geplaatst: 17 september 2021 - 11:18

Aangepast: 29 augustus 2022 - 15:03

Redactie ID.nl

Meubelgigant IKEA en audioreus Sonos sloegen in 2019 de handen ineen om een boekplankspeaker en tafellamp met speaker te lanceren. Beide producten werden goed ontvangen. De samenwerking heeft onlangs een vervolg gekregen met de IKEA Symfonisk Schilderijlijst, die 179 euro kost.

Dit is een schilderij van 57 × 41 centimeter met een diepte van 6 centimeter. Achter het verwisselbare stoffen doek zit een Sonos-speaker. Het kunststof frame van het schilderij voelt degelijk aan en hij past qua formaat en gewicht zowel op een bureau als aan de muur. Het doek haal je binnen een minuut los. IKEA biedt elf andere doeken aan met prijzen van 15 of 30 euro – best prijzig.

Volwaardige Sonos-speaker

Het schilderij ophangen is eenvoudig en de lange stroomkabel kun je wegwerken in de behuizing. Daar vind je een ethernetpoort. De Symfonisk werkt ook met wifi. Installatie is binnen vijf minuten gepiept via de handige Sonos-app.

Fijn is dat de speaker werkt als elke andere Sonos-speaker. Twee schilderijlijsten kunnen als stereopaar functioneren en de Symfonisk kan gekoppeld worden aan bestaande Sonos-speakers voor groepsaudio. Het apparaat ondersteunt ook Apple AirPlay 2 en kan bediend worden vanuit apps als Spotify. Microfoons voor spraakbesturing ontbreken, net als bluetooth.

Wat schel geluid

Van een compact schilderij kun je niet de beste geluidskwaliteit verwachten. De Symfonisk klinkt dan ook minder gebalanceerd en heeft minder bas dan de even dure Sonos One SL. Zo komen stemmen wat schel over. Het geluid is vooral geschikt voor een studeerkamer of in de keuken, waar de vormfactor zwaarder weegt dan perfect geluid. Houd er rekening mee dat de Symfonisk niet geschikt is voor een vochtige ruimte.

Prima luidspreker is vooral een fraai en slim schilderij.

Innovatief, prijs-kwaliteit, Sonos-functies.
Beperkte connectiviteit, wat schel geluid, prijs doeken.