ID.nl logo
Review Pure Woodland: DAB-radio en bluetooth-speaker voor buiten
Huis

Review Pure Woodland: DAB-radio en bluetooth-speaker voor buiten

De Woodland is een FM/DAB-radio én bluetooth-speaker in één. Hij is robuust en waterbestendig, wat deze radio een interessante keuze maakt bij het kamperen of tuinieren.

In dit artikel lees je over het design van deze draagbare radio, hoe je hem bedient, waar het hartje voor is en wat de voordelen en nadelen zijn van deze draagbare radio.

Ook interessant voor jou: Ontvangstproblemen met je DAB+-radio? Zo los je het op!

Draagbare radio’s zijn heel wat minder populair dan vroeger. In de plaats wordt er veel vaker gekozen voor een bluetooth-speaker, de muziek komt dan van een streamingdienst zoals Spotify of Apple Music. Maar wat als je hunkert naar de tijd dat je zonder nadenken de radio inschakelde om wat muziek te horen? Of wat als je liever niet je telefoonaccu snel ziet leeglopen, bijvoorbeeld op reis als je niet overal kunt bijladen? Dan zit je in de doelgroep van de draagbare Woodland van Pure. Deze radio ontvangt DAB+ en FM, en is gemaakt voor buitengebruik. De ingebouwde accu gaat daarbij veertien uur mee.

Maar z’n compacter formaat en fraai design maakt deze radio even geschikt om in de keuken of hobbykamer te gebruiken. Ben je de radio-dj beu en wil je toch een playlist streamen? Dat kan, want de Woodland dubbelt als bluetooth-speaker.

Hip, groen en waterdicht

Het design van de Woodland is zeker niet oubollig; hij past in de trend van retrodesign-radio’s. Maar met zijn donkergroene behuizing en stoffen handvat heeft deze Pure een wat hippere uitstraling dan andere modellen. Met z’n afgeronde hoeken en randen zou het ook gewoon een bluetooth-speaker kunnen zijn.

Ook voor binnengebruik is de Woodland geschikt.

Die afgeronde vormen maken het toestel bovendien beter bestand tegen beschadigingen. Er is geen scherp kantje of hoekje dat ingedeukt kan worden bij een eventuele val. Vuil wordt de Woodland evenmin gauw. Het stofje dat rond het toestel ligt en dat onder meer de speakers beschermt, laat zich makkelijk schoonmaken. Onderaan zijn er vier kleine rubberen voetjes die de ondergrond ‘vastgrijpen’, waardoor de Woodland niet gauw van een licht hellend vlak zou afglijden.

Officieel draagt de Pure Woodland een IP67-label. Daarmee is het goed bestand tegen het indringen van stof en is het behoorlijk waterbestendig. Zelfs een heftige plensbui zou niet fataal mogen zijn. Kortom, dit toestel is echt wel geschikt voor buiten.

Makkelijke bediening 

Alle knoppen om de Woodland te bedienen bevinden zich bovenaan. Dat maakt de bediening heel makkelijk als het toestel op de grond staat of op een tafel. Sommige knoppen steken lichtjes uit, anderen zijn verzonken, terwijl de twee volumetoetsen iets lager liggen dan de rest. Slim, want na een tijdje kun je de radio op de tast kunnen bedienen. De knoppen zelf zijn helemaal geïntegreerd in de kunststofbehuizing, wat de waterdichtheid bevordert. Die bovenkant ziet er na veel aanraken wel gauw wat vuil uit.

Nu al zin in een outdoor-trip met een muziekje erbij?

Zet de Pure Woodland dan snel op je wish list!

Ook de bovenkant is volledig waterdicht.

Aan de bovenkant van de radio ontdek je ook een piepklein lcd-schermpje. Verwacht hier niet al te veel van, al is de leesbaarheid dankzij een hoog contrast prima. Er is geen plaats voor metadata van liedjes die via de DAB-radio of bluetooth worden aangeleverd. Je ziet wel op welk station er afgestemd is, hoeveel batterijlading er nog rest en het volumeniveau. Basale zaken dus, maar het is wel goed dat je ze even kunt checken.

Druk op het hartje

Muziek uit de Woodland krijgen is helemaal niet moeilijk. Druk op de functietoets met een radiosymbool om te wisselen tussen DAB+-radio, FM-ontvangst of bluetooth-modus. In de twee radiostanden gebruik je de mediatoetsen om van station te veranderen. Bij DAB+-radio worden de beschikbare zenders de eerste keer dat je het toestel gebruikt gedetecteerd, daarna spring je meteen van station naar station. In de FM-modus moet je door frequenties scannen tot er een signaal wordt gevonden. Het duurt even, maar ook dan zie je dankzij RDS de naam van de zender verschijnen. 

Achter het rooster aan de voorkant zit een grotere speaker.

Je bezighouden met het opsporen van je favoriete zender is echter niet nodig. Er zijn drie knoppen met hartjes-icoon waaraan je telkens een zender (één voor DAB+, één voor FM) kunt toewijzen. Aangezien de meeste mensen altijd terugkeren naar hun een of twee favoriete radiostations, is dit wel goed bedacht.  In bluetooth-modus doen de hartjes-knoppen trouwens niets. 

Prima ontvangst

De radio-ontvanger in de Woodland is heel goed. Tijdens het testen was het zelfs niet nodig om de antenne achteraan uit te schuiven om alle zenders te ontvangen. Ook niet als we binnen rondliepen en luisterden via DAB+, een technologie die vergeleken met FM sneller hapert. Die antenne kan natuurlijk wel nodig zijn als je ergens bent waar ontvangst minder goed is. 

Gebruik je hem als bluetooth-speaker? Dan kun je rekenen op een redelijk bereik. Het is zeker niet zo dat je smartphone dicht in de buurt moet blijven. Dat is wel handig bij buitenactiviteiten waarbij je misschien met je telefoon op zak rondloopt, bijvoorbeeld bij het opruimen van de tuin. 

Heldere stemmen

Geluid wordt geleverd door een 3inch-luidspreker aan de voorkant en een passieve woofer aan de achterzijde. Die woofer is wel een nuttige toevoeging, want daardoor komen er toch aardig wat bassen uit de Woodland. De Pure-radio klinkt daardoor voller dan je zou verwachten, zonder dat je echt kunt spreken over diepe of gedetailleerde bassen. Ook het hoge detail is beperkt aanwezig, met name als de voorkant niet helemaal recht op je gericht is. De nadruk ligt op middentonen. Dat geeft de Woodland een andere klank dan typische bluetooth-speakers die inzetten op vettere bassen.

Je kunt de Woodland perfect op het terras gebruiken.

Maar de keuze van Pure heeft zijn voordelen. Stemmen van radiopresentatoren en dj’s komen helder uit de Woodland. Een voetbalwedstrijd of het nieuws kun je hierdoor prima volgen. Daar ligt duidelijk de focus van dit product. Ook bij het streamen van een podcast toont dit toestel zijn beste kant. Bovendien kan de Pure-radio verrassend hard spelen, maar zelfs bij een hoog volume blijft die verstaanbaarheid prima. 

Als je de Pure-radio ziet als toestel dat muziek op de achtergrond zal leveren terwijl je de BBQ klaarmaakt of sleutelt aan je auto, dan zul je niet teleurgesteld zijn. Het apparaat verspreidt muziek bovendien breed, waardoor je het praatje van de radio-dj kunt volgen terwijl je rondloopt in je tuinhuis.

In de bluetooth-modus ondersteunt de Woodland enkel de SBC-basiscodec. Maar vermoedelijk zou ondersteuning voor AAC, aptX of een andere codec geen echte verbetering opleveren, daarvoor is de speaker zelf niet goed genoeg. Qua geluidskwaliteit merk je niet echt een grote verandering ten opzichte van luisteren via DAB+.

Conclusie 

De Pure Woodland is een aantrekkelijke buitenradio die je zonder probleem ook in de keuken kunt gebruiken. Voor een kleinere DAB-radio is hij iets hoger geprijsd, maar je krijgt er wel wat voor terug. Zo is de Woodland betrekkelijk krachtig, is de accuduur redelijk en is het toestel robuust gebouwd. Dankzij de IP67-behuizing is gebruik buiten ook geen probleem.  

Uitstekend
Conclusie

De Pure Woodland is een aantrekkelijke buitenradio die je zonder probleem ook in de keuken kunt gebruiken. Voor een kleinere DAB-radio is het iets hoger geprijsd, maar je krijgt er wel wat voor terug. Zo is de Woodland betrekkelijk krachtig, is de accuduur redelijk en is het toestel robuust gebouwd. Dankzij de IP67-behuizing is gebruik buiten ook geen probleem.  

Plus- en minpunten
  • Waterdicht
  • Mooi design
  • Preset-knoppen voor radiozenders
  • Goede ontvangst
  • Heldere stemmen
  • Hogere prijs
  • Geen vol en evenwichtig geluid
  • Geen betere bluetooth-codecs
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!