ID.nl logo
Review Motorola Moto 360 - Verfijnde versie van zijn voorganger
Gezond leven

Review Motorola Moto 360 - Verfijnde versie van zijn voorganger

De oorspronkelijke Motorola Moto 360 stamt uit 2014 en werd met veel enthousiasme ontvangen door de liefhebbers. Eind vorig jaar bracht het bedrijf zijn opvolger op de markt: de Moto 360 (2nd generation), ook wel de Moto 360 (2015) genoemd. Waar het eerste model op sommige punten tekortschoot, heeft Motorola geleerd van zijn fouten en diverse verbeteringen aangebracht. Je leest er alles over in deze review.

Verschillende versies met klassiek design

Een eerste verschil tussen de eerste en tweede generatie is dat Motorola ditmaal meerdere modellen heeft uitgebracht. Zo is er een kleinere variant met een doorsnee van 42 mm en een grotere waarvan de horlogekast 46 mm breed is. Speciaal voor vrouwen heeft Motorola een 42 mm versie met smallere bandjes uitgebracht. Tot slot heeft het bedrijf onlangs een sportversie van zijn smartwatch gelanceerd. In plaats van een leren of metalen band heeft deze een siliconen band. Voor deze review beschikte PCM over de kleinere 42 mm variant met zwarte leren band voor mannen.
 

Qua design heeft de Moto 360 veel weg van zijn voorganger

Het design van de tweede generatie lijkt sterk op zijn voorganger met zijn klassieke, ronde horlogekast. De drukknop aan de zijkant is verplaatst van de 3 uur naar 2 uur positie. Een kleine aanpassing die in praktijk erg prettig blijkt. Aan de onderkant vinden we een optische hartslagmeter die groen oplicht zodra je je hartslag wil berekenen. De bandjes hebben aan weerszijden een metalen pinnetje. Een polsbandje vervangen is hiermee een fluitje van een cent.

Het IPS LCD-scherm van ons reviewexemplaar heeft een beelddiagonaal van 1.37 inch met een resolutie van 360 bij 325 pixels en een pixeldichtheid van 263 ppi. Daaroverheen is Corning Gorilla Glass 3 aangebracht om het scherm te beschermen tegen krassen en stoten. De 46 mm variant is met een schermgrootte van 1.56 inch een fractie groter. Licht of donker, regen of zonneschijn: onder alle omstandigheden was het scherm goed af te lezen, zowel binnenshuis als buiten de deur. Naast handbediening is het tevens mogelijk om de smartwatch met je pols te bedienen, bijvoorbeeld door naar achteren te rollen om naar het volgende scherm te gaan.

Tot slot biedt Motorola de mogelijkheid om je watch face of tijdwijzerplaat naar je eigen smaak in te richten. Een analoge klok of liever een digitale? Zijn de kleuren van de achtergrond of de cijfers niet naar je smaak? Alleen de tijd weergeven, of ook de datum en het aantal stappen? Of liever een eigen watch face installeren? Het kan allemaal met de Moto 360.

©PXimport

Flat Tire nog altijd present

Nog altijd aanwezigheid is de flat tire, de afgevlakte zwarte rand onder in het scherm. Waarom Motorola het scherm niet volledig vult? Om de simpele reden dat de ambient light sensor hierin is verwerkt. Deze sensor past automatisch de helderheid van de display aan, afhankelijk van de lichtsterkte uit je omgeving. In het begin stoorden we ons enigszins aan deze flat tire , maar na enige tijd weet je niet beter en merk je het niet eens meer. Maar mooi is anders. De dynamische helderheid die je ervoor terugkrijgt vertaalt zich in een langere batterijduur, waarover verderop in deze review meer.
 

Android Wear en andere software draaien vlekkeloos

Android Wear is weinig verrassend maar werkt nog erg goed

De Moto 360 wordt aangestuurd door Android Wear, Googles besturingssysteem voor wearables. Dankzij de laatste ontwikkelingen is het mogelijk om via het WiFi-signaal je smartphone met de Moto 360 te verbinden. Een Bluetooth-verbinding is alleen noodzakelijk om gegevens tussen beide apparaten te synchroniseren.

Dat de smartwatch op Android Wear draait, brengt allerlei voordelen met zich mee. Applicaties uit de Google Play Store die ondersteuning bieden aan Android Wear, worden automatisch gesynchroniseerd met de Moto 360. Denk bijvoorbeeld aan het bedienen van muziek die je met Play Music afspeelt, maar ook het ontvangen van WhatsApp-berichten, e-mails of notificaties van nieuwsdiensten. Ander voordeel is dat deze apps niet voor een tweede keer geïnstalleerd hoeven te worden op de smartwatch, wat de nodige geheugenbesparing met zich meebrengt.
 

Hardware is in orde, maar de microfoon schiet tekort

De op het eerste gezicht trage processor werkt aangenaam snel

Een 1.2GHz Snapdragon 400 quadcore-processor en 512MB aan werkgeheugen: dat klinkt wat aan de magere kant, maar laat je niet misleiden door deze specs. Met de prestaties van de Moto 360 (2nd generation) zit het wel snor. De hardware is krachtig genoeg om de software soepel te laten draaien, zonder haperingen of noemenswaardige snelheidsvermindering (latency).

Wel merkten we dat de microfoon en stemherkenningssoftware zo nu en dan te wensen over lieten. Om ‘Ok, Google’ zonder problemen te gebruiken, moet je de smartwatch vlak bij je mond houden, recht in de microfoon praten en goed articuleren. Ondanks de actieve noise cancellation blijkt deze software niet vlekkeloos altijd te werken als je een rumoerige omgeving bent met veel omgevingsgeluiden.
 

Goede accuduur

De batterij heeft een vermogen van 300 mAh. De 46 mm variant heeft met 400 mAh een iets zwaardere accu. Afhankelijk van je gebruik gaat de Moto 360 één tot maximaal anderhalve dag mee met een lading. Dit is eenvoudig te verlengen door naar het instellingenmenu naar de optie ‘Scherm altijd aan’ te gaan en deze op ‘Uit’ te zetten. Daarmee rek je de levensduur met 12 tot 24 uur.

Tot slot is het mogelijk om de Moto 360 draadloos op te laden met de bijgeleverde docking station. Zodra je de smartwatch hierop neerlegt draait het scherm 90 graden in landschapsmodus zodat je altijd de tijd (en datum) kunt aflezen van het scherm. Opladen neemt anderhalf tot twee uur in beslag.

©PXimport

Conclusie

De Motorola Moto 360 (2nd generation) heeft met zijn vormgeving de look and feel van een klassiek horloge. Het ziet eruit en draagt precies als een traditioneel horloge, maar dan uitgerust met moderne snufjes. Motorola is erin geslaagd om de tweede generatie op diverse punten te verbeteren en verfijnen ten opzichte van zijn voorganger. De verschillende modellen, verwisselbare bandjes en groot aantal beschikbare watch faces met instellingsmogelijkheden, geven je de mogelijkheid om deze smartwatch te personaliseren.

De Moto 360 (2nd generation) is in diverse modellen en prijsklassen verkrijgbaar. Het instapmodel uit deze review is verkrijgbaar voor 269 euro. Zijn grotere broer met cognacbruine band is met een prijskaartje van 299 euro enkele tientjes duurder. De sportversie is met een adviesprijs van 269 even duur als de Moto 360 uit deze review.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's