ID.nl logo
Fietsroutes plannen met Komoot (en andere apps)
Gezond leven

Fietsroutes plannen met Komoot (en andere apps)

Je kunt zomaar op de bonnefooi gaan fietsen en hopen dat je voor het donker thuis bent, maar als je je fietsritje wat serieuzer aanpakt, is het vooraf plannen van je route wel zo handig. Je kunt natuurlijk Google Maps gebruiken, maar er zijn betere tools. Komoot is er zo eentje: de website is al jarenlang erg populair bij wielrenners, toerfietsers én hikers.

⏱ In het kort:

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je zelf makkelijk een leuke fietsroute kunt plannen met Komoot, Bikemap, Ride with GPS of met de routeplanner van de Fietsersbond.

Zo begin je

Allereerst maak je een account aan op komoot.nl. Er is een Premium-pakket beschikbaar, maar we houden het voorlopig even bij de gratis versie. Eenmaal ingelogd vind je links bovenin twee knoppen: Inspiratie en Routeplanner. Bij Inspiratie kun je de routes van andere liefhebbers in de buurt bekijken, en een stukje (of alles) van hun rit rijden of wandelen. Wij richten ons vooral op de routeplanner.

Routeplanner

Als je de routeplanner opent, zie je op de kaart meteen dat Komoot ooit is begonnen als pure fiets-app. De rode icoontjes geven populaire fietspaden aan, een beetje vergelijkbaar met de segmenten van Strava. Je kunt inzoomen om de boel van wat dichterbij te bekijken, maar de linkerkant is waar het echt om draait.

Om te beginnen zet je de dropdown bij Sport op de gewenste discipline – in ons geval wielrennen, maar je kunt een hoop kanten op, als je maar op een fiets of met de benenwagen bent. De slider voor je conditieniveau kun je overslaan, we gaan immers zelf onze eigen route maken. Laat de optie bij Type op Alleen heen staan, anders moet je twee keer hetzelfde rondje rijden.

💡 Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop om een groter formaat te zien.

Nu komt het allerleukste: het maken van de route. Er zijn verschillende manieren mogelijk. In dit geval kiezen we voor een route vanuit het kantoor van ID.nl, waar we nadien ook weer terugkomen: we maken dus het begin- en eindpunt op die plek. Een blauw lijntje tussen je begin- en eindpunt geeft de te rijden route aan. Nu slepen we een willekeurig punt op de blauwe route richting de kant die we op willen – het bekende Kopje van Bloemendaal, bijvoorbeeld. Vervolgens rijden we een stuk door de duinen, en daarna weer terug richting Haarlem.

Mocht je route onverhoopt de verkeerde kant op gaan (kijk goed naar de pijltjes die je af en toe tegenkomt), dan kun je ‘m makkelijk omdraaien door op de twee pijlen onderin het groene blok te klikken. Daar kun je ook extra waypoints toevoegen, voor als je bepaalde plekken per se wilt zien.

Scrol je wat verder naar beneden, dan krijg je bepaalde waarschuwingen te zien. Komoot vertelt je bijvoorbeeld dat je ergens niet mag fietsen, dat je een trap moet nemen, of dat je ergens met een veerpont over het water moet. Klik op de afstandsmarkeringen om de betreffende plek op te zoeken, en kijk of je er misschien omheen kunt of een andere route kunt kiezen.

Nog iets verder omlaag krijg je een indicatie van de ondergrond. Bij wegwielrennen zal dat meestal tegels of asfalt zijn, maar als je gaat mountainbiken, off-roaden of bergwandelen, dan is het wel fijn om te weten of je door mul zand of juist over harde rots gaat. Tot slot krijg je nog een indicatie van de gemiddelde snelheid, al moet je dat met een korreltje zout nemen.

Opslaan, downloaden en gebruiken

Rechtsbovenin kun je op Tour opslaan klikken. Geef als eerste je rit een naam en sla ‘m op. Links zie je een samenvatting van je rit, met de route en waarschuwingen nog eens netjes opgesomd. Rechts kun je je rit bewerken als je toch nog niet helemaal tevreden bent, anderen uitnodigen om de rit ook te gebruiken of hem delen met vrienden. Maar je wilt ‘m natuurlijk ook zélf gaan rijden.

De meeste voor de hand liggende manier is om het GPX-bestand te downloaden. GPX is een formaat dat door de meeste navigatie-apps en -hardware uitgelezen kan worden, waardoor je bijvoorbeeld aanwijzingen over de te volgen route kunt krijgen. Veel fietscomputers hebben een ingebouwde integratie voor Komoot, waaronder de populaire computers van Garmin, Wahoo en Sigma, plus nog een aantal minder bekende merken. Mocht jouw computer die integratie niet hebben, kun je natuurlijk altijd nog gewoon de GPX-file gebruiken. Via het menu met de drie puntjes naast je naam en vervolgens Instellingen > Verbindingen kun je Komoot aan je fietscomputer koppelen.

Tik op je naam rechtsbovenin om je persoonlijke menu te openen. Daar vind je onder Gepland een overzicht van alle ritten die je ooit gepland hebt. Je kunt een onbeperkt aantal ritten maken en opslaan, dus maak daar gebruik van! Dan kun je zo op de fiets springen of je wandelschoenen aantrekken wanneer je maar zin hebt, en je hebt altijd een goede route bij de hand. Boven je geplande ritten kun je ook GPX-bestanden importeren, zodat je die vanaf dat moment ook in je Komoot-lijst hebt staan.

Alternatieven

Komoot is natuurlijk niet de enige app waarmee je routes kunt plannen. Bikemap is een goed alternatief. Die tool is niet specifiek gericht op wielrennen, maar wel op fietsen in het algemeen. In Nederland is het natuurlijk een makkie om goede fietspaden te vinden, maar ga je de wijde wereld in, dan is Bikemap een handige website om in je achterhoofd te houden.

Een andere fijne tool is Ride with GPS. Die website werkt hetzelfde als Komoot: je geeft een begin- en eindpunt in, en je versleept de lijn om jouw ideale route te bouwen. Fietsen is de belangrijkste steunpilaar van Ride with GPS, maar je kunt ook de auto of de benenwagen selecteren. Ride with GPS gebruikt de kaarten van Google Maps, dus je kunt ervan uitgaan dat de data vrij recent is, al is Google niet altijd even goed in tijdelijke wegafzettingen.

Ook onze eigen Fietsersbond heeft een routeplanner. Daarmee kun je door heel het land routes plannen, al ben je wel beperkt tot de landsgrenzen. Met een klik op de kaart kun je een Van, Naar, of Via aanmaken, waarna je via Plan Route de kaart te zien krijgt. Ook via de Fietsersbond kun je een GPX-bestand downloaden dat je vervolgens op je fietscomputer, smartwatch of telefoon kunt inladen.

Zoek je liever een bestaande route? Op fietsnetwerk.nl staan talloze routes die je zo kunt fietsen. Tik je plaatsnaam in en de website geeft je tientallen leuke opties in de buurt. Handig als je geen zin hebt om je eigen route te maken, maar wel een stuk wil fietsen.

Fietscomputer, horloge of telefoon?

Waar je je route het beste op af kunt lezen, is een beetje aan jezelf. Voor wielrenners kunnen we echt een fietscomputer aanraden: die zijn ervoor gemaakt, en je raakt niet afgeleid door je telefoon als je een berichtje krijgt. Toerfietsers kunnen hun smartphone op hun stuur monteren (kijk bijvoorbeeld hier op Amazon om te zien wat voor houders er allemaal zijn), al blijft dat ook in dit geval een beetje tricky.

Als wandelaar wil je juist niet de hele tijd een apparaat vasthouden, dus hikers kunnen een smartwatch overwegen. Goede smartwatches beschikken over een GPS-signaal, zodat je de route vanaf je pols kunt lezen. Wel zo handig als je bepakt en bezakt door de bergen struint.

Wel een smartwatch, geen smartphone mee?

Vind dan de juiste smartwatch door het filter 'Zelfstandige GPS' te gebruiken

P.S. Ga je echt een eind fietsen nu? Lees dan zeker ook het artikel Nooit meer zadelpijn? Dit moet je weten over fietszadels!

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's