ID.nl logo
Yeelight: een goed(koper) alternatief voor Philips Hue
Zekerheid & gemak

Yeelight: een goed(koper) alternatief voor Philips Hue

Wie aan slimme verlichting denkt, denkt waarschijnlijk aan Philips Hue. De lampen zijn door de vele mogelijkheden en eenvoudige werking uitgegroeid tot een begrip, maar ze zijn ook prijzig. Het Chinese Yeelight belooft vergelijkbare verlichting en vraagt een krappe twintig euro per kleurenlamp. Licht uit, spot aan: het is tijd voor een vergelijkende test.

Wat is Yeelight

Yeelight zal voor velen een onbekende naam zijn. De Chinese startup begon in 2012 en werd na een eerste productserie overgenomen door Xiaomi, een groot – eveneens Chinees – elektronicabedrijf. Yeelight opereert al jaren grotendeels zelfstandig en biedt inmiddels zes soorten lampen, waaronder een bureaulamp en lichtstrips. Voor deze test hebben we vier E27 led kleurenlampen á 18 euro per stuk aangeschaft bij een internationale webshop. Yeelight verkoopt ze officieel namelijk alleen in Azië, waardoor importeren vereist is. Lees ook: Zo beveilig je een slim huis.

Dat is direct een groot nadeel ten opzichte van Philips Hue; die lampen kun je overal in Nederland kopen, en we hadden ze al in huis hangen. Maar ze zijn ook drie keer zo duur; je betaalt minimaal 56 euro per E27 kleurenlamp. Bovendien werkt Hue niet zonder bridge, die je bij een startpakket krijgt of los dient te kopen voor zes tientjes. Yeelight heeft geen bridge nodig: de lampen verbinden direct met wifi, maar werken niet via het Zigbee-protocol. Hue heeft wel Zigbee-ondersteuning. De lampen van Yeelight en Philips kunnen daarom officieel niet samenwerken, al zijn er wel manieren – waar we later op terugkomen.

©PXimport

Ontwerp

Als we naar de fittingen kijken, valt op dat je bij Yeelight enkel de keuze hebt uit een E27-model – andere soorten lampen als de bureaulamp uitgezonderd. Philips biedt de Hue aan met een E27- of GU10-fitting en heeft dus een streepje voor. Beide fabrikanten verkopen geen slimme verlichting met een E14-fitting.

De 9 Watt Yeelight is iets langer dan de 10 Watt Hue en weegt zo’n 170 gram; fors meer dan de 110 gram wegende Philips-lamp. De twee lampen beloven dezelfde levensduur van 25.000 uur – vertaald naar elf jaar.

Kleuren

We hebben van Hue en Yeelight de RGBW-lampen getest, die 16 miljoen kleuren en wit kunnen weergeven. Bij beide lampen kun je de kleurtemperatuur aanpassen, gemeten in Kelvin. Hoe lager het getal, hoe warmer de kleur. De Hue heeft een minimum van 2200K en een maximum van 6500K, wat dus koud, wit licht is. De Yeelight kan wat warmer, tot 1700K, en heeft hetzelfde maximum van 6500K. De meerwaarde van het net iets warmere licht vinden we verwaarloosbaar: 2200K zorgt al voor bijzonder warm licht. De maximumwaarde van 6500K ga je waarschijnlijk niet gebruiken omdat het ongezellig fabriekslicht produceert, waarbij de Hue nog iets feller schijnt omdat hij een hogere lichtopbrengst heeft dan de Yeelight (800 Lumen tegenover 600 Lumen).

Beide lampen kunnen alle kleuren van de regenboog tonen, al oogt het licht van de Hue net iets sprankelender. Kijkend naar het grote prijsverschil tussen de lampen, kan de Yeelight echter goed meekomen.

©PXimport

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Bediening via apps en stem

Je kan de verlichting van Yeelight en Hue via de traditionele schakelaars aan- en uitzetten, maar slimme lampen vragen om een slimme bediening. Bij Hue gebeurt dat in de vorm van officiële, Nederlandstalige apps voor Android (4.4+) en iOS (8.0+) inclusief Apple Homekit-ondersteuning voor iDevices met iOS 9.0+. Verder is er een browser cliënt beschikbaar, kan Hue overweg met de externe dienst IFTTT en worden de spraakspeakers Google Home en Amazon Echo (allebei niet te koop in Nederland) ondersteund.

Yeelight biedt ook officiële apps voor Android (4.4+) en iOS (7.0+) aan, maar er is geen officiële Homekit-ondersteuning. Op zijn forum legt Yeelight uit hoe je dat met een technische omweg alsnog activeert, en vertelt dat de lampen die dit jaar uitkomen wel Homekit ondersteunen. Er is voor Android een Yeelight-app voor Android Wear, waarmee je de lampen op je horloge bedient. Nadelen zijn dat de apps alleen in het Engels te gebruiken zijn en – voor ons minder relevant – geen officiële Alexa- en Home-integratie is. De IFTTT-koppeling werkt alleen als je je locatie in de Yeelight-app op Singapore hebt gezet, en laat je zo via een omweg bijvoorbeeld wel Home bedienen.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

De Hue-app is eenvoudig in gebruik en biedt alle opties die je je kan wensen. Bovendien werkt hij razendsnel: wanneer je aangeeft dat een lamp aan of uit moet, gebeurt dat binnen twee seconden. De Google Home in ons huis werkt via spraakbesturing eveneens snel en goed samen met de verlichting.

De app van Yeelight vraagt door de Engelse taal, soms met Chinese errors, en aparte indeling wat meer gewenning. Daarna werkt hij goed en blijkt hij vrijwel hetzelfde te kunnen als de Hue-app, al gaat de bediening wat langzamer. De lampen reageren pas drie tot vijf seconden na een app-actie. Hetzelfde geldt voor spraakcommando’s via Google Home, wat waarschijnlijk komt door de ‘tussenpersoon’ IFTTT en het feit dat de lampen werken via 802.11 b/g/n 2.4GHz wifi. Storend is het niet, maar Philips Hue is duidelijk volwassener en sneller in gebruik.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Conclusie

Na een maand in een huis met Philips Hue en Yeelight gewoond te hebben, is het tijd om de balans op te maken. Zijn de geroemde Hue-kleurenlampen van +- 56 euro per stuk nog steeds de beste koop als het om slimme verlichting gaat, of ben je met de +- 18 euro kostende Yeelight-kleurenlampen net zo goed af? Dat hangt sterk van je wensen af. De Yeelight scoort als lamp op vrijwel alle punten even goed als de Hue en vereist geen starterspakket, maar ondersteunt minder connectiviteitsopties en werkt via een minder fijne app. Ook is hij wat trager in gebruik en niet met GU10-fitting te koop. Deze minpunten maken de Philips Hue een betere allrounder, maar hij is ook drie keer zo duur. Wie met de beperkingen van de Yeelight kan leven en geen moeite heeft met importeren uit het buitenland, kan voor een aantrekkelijke prijs prima slimme verlichting scoren.

Uitstekend
Conclusie

Yeelight -------- **Prijs:**€ 20,- per kleurenlamp**Fitting:**E27**Aantal Lumen:**600**Geclaimende levensduur:**25000 uur**Kelvin:**1700K (minimum) - 6500K (maximum)**Werkt met:**Android 4.4+ en iOS 8.0+**Website:**[yeelight.com](https://www.yeelight.com/)

Plus- en minpunten
  • Vereist geen starterspakket
  • Betaalbaar
  • Goede weergave van kleur en wit
  • Alleen 27E-fitting
  • App met leercurve
  • Tragere bediening dan Hue
  • Niet in Nederland te koop
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.