ID.nl logo
Niet meer internetbankieren met Windows XP!
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Niet meer internetbankieren met Windows XP!

Internetbankieren wordt een stuk linker als je nog een computer gebruikt met Windows XP. Sinds begin dit jaar kunnen slachtoffers van fraude via internetbankieren zelf aansprakelijk worden gesteld voor hun financiële verlies als zij onveilige software gebruiken.

Microsoft stopt per 8 april met het verhelpen van gaten in het bejaarde besturingssysteem Windows XP, dat daardoor kwetsbaar wordt voor aanvallen van criminelen die het hebben gemunt op mensen die internetbankieren. Met gebruikmaking van de gaten in Windows XP is het na 8 april prijsschieten voor die fraudeurs. De financiële gevolgen zijn waarschijnlijk voor de consument en niet meer voor de bank.

De nieuwe gedragsregels voor het internetbankieren zijn samengesteld door de banken in samenspraak met de Consumentenbond. Daarin is onder meer opgenomen de verplichting voor de consument alleen met een zo veilig mogelijke pc's te bankieren. Daaronder wordt onder meer verstaan dat alle gebruikte software voorzien moet zijn van de laatste veiligheidsupdates. Maar doordat Microsoft de gaten na 8 april niet meer gaat patchen, kan de consument niet meer beschikken over dergelijke beveiligingsupdates.

De coulance van de banken

"Er wordt van klanten verwacht dat ze een besturingssysteem gebruiken dat wordt ondersteund door de leverancier. Dat is niet het geval met Windows XP", zegt woordvoerder Jelle Wijkstra van de Nederlandse Vereniging van Banken. "Maar de mate waarop er mee wordt omgegaan door de banken in het geval van fraude, hangt af van de coulance van de banken", voegt hij eraan toe.

Dat levert dus een vrij onzekere situatie op voor de consument. Dat zien de banken ook in, zegt Wijkstra. "De banken zijn in overleg met Microsoft om te vragen welke oplossingen zijn willen aanbieden aan hun klanten, en hoe ze dat gaan communiceren. Wellicht dat we daarop kunnen inhaken."

De banken zijn nog wat terughoudend in hun reactie. ABN Amro zegt bij monde van woordvoerder Karen de Vries dat de bank "met de situatie bekend" is. "We kijken er nog naar in aanloop van april." Ronald van Buuren, woordvoerder van ING: "Dit is een onderwerp dat relevant is voor alle banken. De NVB en banken nemen dit heel serieus en gaan in overleg met Microsoft. Het is nog te vroeg om precies aan te kunnen geven hoe dit verder wordt opgepakt. De banken overleggen met NVB hoe hier mee om te gaan. Daarbij kijken we ook naar de coulanceregeling."

Consumentenbond houdt het in de gaten

De Consumentenbond, nauw betrokken bij het opstellen van de nieuwe gedragsregels voor internetbankieren, denkt dat de banken in het geval van Windows XP coulant zijn, maar zo zegt woordvoerder Sandra de Jong: "Wij houden het natuurlijk in de gaten. Zowel onze digitale als financiële onderzoekers zitten hier op. We horen graag waar consumenten onverhoopt tegenaan lopen en blijven onze achterban informeren zoals we ook in december in de gidsen en online hebben gedaan. En natuurlijk houden we een scherp oog op de eventuele oplossing vanuit de NVB."

Volgens minister Dijsselbloem van Financien is het prima dat de banken en de Consumentenbond samen een lijstje van veiligheidsregels hebben samengesteld, waaraan consumenten moeten voldoen bij het internetbankieren. Maar uiteindelijk geldt de wet, lijstje of niet.

De wet gaat voor de bankenregels

Ook in antwoorden op vragen vanuit de Tweede Kamer zegt Dijsselbloem dat de wet voor de bankenregels gaat. "Regelmatig wordt de suggestie gewekt dat de consument bij het niet naleven van de uniforme veiligheidsregels per definitie 'grof nalatig' zou zijn, waarbij hij of zij aansprakelijk zou zijn voor de volledige schade. Dit zou echter niet in lijn zijn met het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht", schrijft de minister.

"Het niet naleven van een beperkt onderdeel van de uniforme regels betekent daarom niet per definitie dat de consument aansprakelijk wordt gesteld voor de schade. Of sprake is van grove nalatigheid in een individueel geval, kan alleen door de rechter worden vastgesteld."

De rechter heeft het laatste woord

Onderlinge afspraken tussen de Consumentenbond en de NVB zijn niet van invloed op deze wettelijke bewijslastverdeling, zegt Dijsselbloem. "De rechter heeft het laatste woord over de uitleg van de wet- en regelgeving. Als de bank het standpunt van de consument - volgens deze ten onrechte - afwijst, kan de consument het geschil voorleggen aan Kifid (Klachtinstituut Financiële Dienstverlening) of de rechter."

Ook juristen denken dat de banken niet zo ver kunnen gaan in de aansprakelijkheidstelling. Matthijs van Bergen van ICTRecht: "Je zou je kunnen voorstellen dat het op een zeker moment in strijd met de 'in het maatschappelijk verkeer vereiste zorgvuldigheid' wordt om nog langer XP te gebruiken, waardoor de gebruiker aansprakelijk zou kunnen worden voor daardoor ontstane schade. Maar dat gaat wel wat ver en lijkt me in elk geval nu nog niet aan de orde." Van Bergen wijst net als Dijsselbloem naar de wet, die een dergelijke aansprakelijkheid helemaal niet zo vanzelfsprekend maakt.

Malware in 70 procent oorzaak van fraude

Malware is in 70 procent van alle schadegevallen in het internetbankieren de oorzaak ervan. In 25 procent van de gevallen gaat het om phishing. De schade die door de banken is gemeld over de eerste helft van 2013 (4,2 miljoen euro) is wel een stuk minder dan in de jaren ervoor. Hoeveel mensen er niet door de banken worden gecompenseerd voor de schade, willen de banken niet zeggen.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.
▼ Volgende artikel
In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat
© ID.nl
Huis

In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat

De tijd dat een screensaver nodig was om je computerscherm te beschermen tegen inbranden, ligt ver achter ons. Vandaag is een screensaver vooral een manier om je computer een persoonlijk tintje te geven. Met een eenvoudige tool verander je je vakantiefilmpjes of familievideo's in een levendige screensaver die je scherm vult zodra de pc even pauze neemt.

Wat gaan we doen

We laten zien hoe je met PUSH Video Wallpaper een video omzet in een screensaver. Je kiest geschikte fragmenten, stelt een afspeellijst samen en activeert de screensaver in Windows. Daarna zie je precies hoe je de tool zo instelt dat hij alleen in ruststand draait.

Lees ook: Zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator

Stap 1: Download PUSH VideoWallpaper

Voordat je een video als bureaubladachtergrond instelt, is het verstandig om eerst na te denken over de juiste clips. Voor een opvallend en toch rustig effect werkt een korte video die in een lus draait meestal het best. Met PUSH Video Wallpaper kun je bovendien een afspeellijst maken zodat meerdere clips elkaar automatisch opvolgen. Deze Windows-app is eenvoudig in gebruik en levert de beste resultaten. Je kunt video's afspelen vanaf de harde schijf, maar ook geanimeerde gifs en zelfs YouTube-fragmenten zijn mogelijk. Het programma is niet gratis: een licentie voor persoonlijk gebruik kost 9,95 euro en een thuislicentie voor vijf pc's 14,95 euro. Er is wel een gratis proefversie, waarbij alleen een klein watermerk rechtsonder zichtbaar is.

De eerste stap is het downloaden van PUSH Video Wallpaper (26 MB). Na het binnenhalen installeer je de tool met het bestand VideoWallpaper_setup.exe. Aan het einde van de installatie verschijnt een pop-up met de vraag of je PUSH Video Wallpaper meteen wilt starten en of je de app ook als schermbeveiliging wilt instellen. Vink beide opties aan en klik op Voltooien.

Selecteer zeker de optie Instellen als schermbeveiliging.

Stap 2: Instellingen

Via het pictogram in het systeemvak kun je met de rechtermuisknop de instellingen openen. Klik bovenaan op het kleine voorbeeldscherm om een afspeellijst samen te stellen. Er staan standaard enkele voorbeeldvideo's klaar. Verwijder die en voeg je eigen filmpjes toe die je als screensaver wilt gebruiken. Ga vervolgens terug naar het tandwieltje en schakel de optie Start with Windows uit. Klik ten slotte op Instellen als schermbeveiliging. De ontwikkelaar gaat ervan uit dat je de tool gebruikt als video-wallpaper. De screensaverfunctie is eigenlijk een extraatje. Door het automatisch opstarten uit te schakelen, gebruik je de app uitsluitend als screensaver en niet als dynamische bureaubladachtergrond.

Voeg de filmpjes toe aan de afspeellijst.

Stap 3: Als schermbeveiliger instellen

Herstart de pc en ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging. Hier kun je dan PUSH Video Screen Saver selecteren voor schermbeveiliging.

In de Persoonlijke instellingen selecteer je PUSH Video Wallpaper als schermbeveiliger.

Je video's naar een hoger niveau tillen?

Misschien is een vlogcamera iets voor jou!