ID.nl logo
Apple's iPod - Het belangrijkste Apple-product ooit?
© PXimport
Zekerheid & gemak

Apple's iPod - Het belangrijkste Apple-product ooit?

ACHTERGROND - Het verhaal achter de iPod is eigenlijk het verhaal achter de comeback van Apple. De iPod hielp Apple Computer transformeren tot Apple Inc., of met andere woorden, Apple werd in plaats van een computerfabrikant één van de bekendste merken ter wereld.

Apple verkoopt sindsdien immers in plaats van alleen Macs inmiddels veel meer iPhones en iPads - apparaten waarvan tijdens het uitbrengen van de iPod alleen nog gedroomd kon worden. (Uiteraard heeft Apple wel geprobeerd meerdere dingen te verkopen naast Macs, bijvoorbeeld digitale camera's printers, PDA's en speakers. Maar deze overleefden het nooit lang.) Lees ook: Muziek op je iPad en iPhone zonder iTunes.

De iPod-productlijn lijkt inmiddels op zijn laatste benen te lopen. En alhoewel Apple het apparaat komende jaren waarschijnlijk blijft verkopen, is er geen reden om te denken dat het bedrijf iets gaat doen om de huidige iPod-producten nieuw leven in te blazen. De muziekspeler heeft gewoonweg zijn langste tijd gehad.

Draagbare radio

Draagbare muziek kent een lange historie. Voor mij persoonlijk begon het allemaal met een AM-radio waarmee ik naar muziek luisterde die ik vervolgens in de platenwinkel ging kopen. Zulke radiootjes waren ideaal: ze waren klein, wogen niets, konden dagen doen met een batterij en kenden een apart, blikkerig geluid. Die kleine radio's openden de wereld voor mij als 10-jarige koter naar een heel universum vol rock 'n roll.

Jarenlang waren draagbare radiootjes het enige wat we buiten autoradio's konden gebruiken om buiten naar muziek te luisteren. In de jaren 70 begon dit veranderen. Ik kocht toen een Sony Pressmann. Deze voorganger van de Walkman was zo groot als een baksteen en woog net zoveel. Ik wilde er eigenlijk vooral muziek mee opnemen, maar in de praktijk gebruikte ik het ook als muziekspeler.

In de jaren 80 had ik een cassettespeler en voelde ik me de koning te rijk met stereogeluid op mijn oren. De Walkman was een revolutionair concept dat muziekmedia draagbaar maakte. Opeens ging iedereen op straat muziek luisteren en werd het een symbool van die tijd. Naast Sony gingen ook veel andere fabrikanten cassettespelers maken, waaronder Aiwa. Ik nam dat apparaat mee op een rondreis door Europa en had toen ongeveer tien bandjes bij me. Daarmee kon ik dan ongeveer twintig uur naar muziek luisteren.

Maar laten we vooral ook de boombox niet vergeten. In New York City, waar ik toen woonde, zag je deze begin jaren 80 overal op straat. Er liepen zelfs mensen mee op hun schouder. Maar dit was meer een sociale tool; mensen verzamelden zich op zo'n apparaat heen om samen naar iets te luisteren.

Onhandige digitale muziek

In de late jaren 90 leidde het ontstaan van het MP3-formaat tot de eerste draagbare digitale media spelers. Ze waren weliswaar klein, maar toch lastig in gebruik. Je moest op knoppen drukken om in menu's te navigeren. Op een display konden maar een paar karakters getoond worden, dus vaak was het gokken wat er daadwerkelijk afspeelde.

Daarnaast moest de muziek gekopieerd worden naar geheugenkaarten die je vervolgens in de apparaten kon stoppen. De meeste mp3-spelers hadden in het begin namelijk geen USB-aansluiting.

©PXimport

In de jaren 80 droeg je stereo-installaties als deze op je schouder mee.

De eerste mp3-speler was trouwens helemaal niet bedoeld voor muziek, maar voor luisterboeken. De Audio Player van Audible.com kwam uit in 1997 en had 4MB aan boord zodat je tientallen minuten naar een luisterboek in een lage bitrate kon luisteren. Kort daarna kwamen de eerste spelers met een harde schijf op de markt, zoals de Creative NOMAD en de Archos Jukebox. Dit waren tevens de eerste apparaten met een USB-aansluiting, al verliep het overzetten van bestanden via USB 1.0 in 2000 nog heel traag.

2001 - een magisch jaar

Apple bracht de iPod in 2001 uit - in meerdere opzichten een historisch jaar voor het bedrijf. In die periode bracht Apple bijvoorbeeld een nieuwe reeks innovatieve Macs uit, waaronder de metalen PowerBooks, witte iBooks, flatpanel iMacs en verscheen, op gebied van software verscheen de eerste versie van OS X. Apple zou pas in 2007 met het uitbrengen van de iPhone opnieuw zo'n golf aan innovatie tonen.

Net als de Sony Walkman niet de eerste in zijn soort was, gold dat ook voor de iPod. Toch had Apple een manier gevonden om een van de meest irritante aspecten van die eerdere apparaten teniet te doen, namelijk het verplaatsen van muziek. Hiervoor had men iTunes ontwikkeld. Je hoefde niet langer je muziek naar het apparaat te slepen. En met 5 GB aan opslagcapaciteit, konden veel mensen sowieso hun hele muziekbibliotheek met zich meedragen. Zonder de iTunes had de iPod wellicht niet zo succesvol geweest.

Apple's eerste persbericht over de iPod repte over de mogelijkheid om tot 1000 nummers in CD-kwaliteit bij je te dragen, een 'ultraportable' ontwerp en 'AutoSync', waarmee automatisch al je iTunes-nummers naar je iPod werden verplaatst. Apple merkte daarnaast op dat de iPods ingebouwde FireWire-poort je een complete CD op je iPod in minder dan tien seconden liet inladen. FireWire was toen dertig keer zo snel als USB.

Met de release van een Windows-compatible iPod minder dan een jaar later, werd de iPod pas echt groot. Apple was opeens een muziekbedrijf en de iPod zijn voornaamste vlaggenschip. Met upgrades aan de oorspronkelijke iPod en jaarlijkse introducties van nieuwe modellen, zorgde Apple voor heel wat bekijks. Ook omdat de hipste bands vaak op hun productpresentaties kwamen spelen, zoals U2 en Coldplay.

'iPod' werd synoniem voor 'mp3-speler'

Met de iPod versloeg Apple alle andere muziekspelers. Op het hoogtepunt kende de iPod zelfs een marktaandeel van 95 procent. De iconische witte oortelefoontjes werden overal gezien: in treinen, in bussen en gewoon op straat. De iPod was zo succesvol dat de andere apparaten er niet toe deden: als je een draagbare muziekspeler zocht, kocht je een iPod.

Het lijkt nog maar even geleden dat de iPod 's werelds meest gewilde zomergadget was. Maar net als de Walkman langzaam verdween, zo verdwijnt ook de iPod. Tijdens het hoogtepunt in 2009, verkocht Apple 22 miljoen apparaten in het vakantieseizoen. Nu is dat nog maar 6 miljoen. De iPod maakt nu maar 1 procent van de totale omzet van het bedrijf uit en dat wordt naar alle verwachting alleen nog maar minder.

©PXimport

Eind 2012 bracht Apple de laatste 5e generatie iPod Touch-modellen uit.

Ook Apple is kennelijk van mening dat de historie van iPod voorbij is trouwens. De tijdlijn over de iPod en iTunes op zijn homepagina eindigt namelijk in 2010.

Maar toch is de iPod nog niet helemaal dood. Nog steeds horen de laatste versies tot de best verkopende mp3-spelers. Maar het is wel een nicheproduct geworden dat bij uitstek ideaal is voor hardlopen en andere sporten. Als je meer muziek mee wilt nemen dan een 64GB Apple aankan, is de iPod classic nog steeds een uitkomst. En de iPod Touch is leuk voor kinderen die met apps willen spelen, maar die nog te jong zijn voor een eigen telefoon.

Toch is de voornaamste functionaliteit van de iPod overgenomen door andere producten, vooral de iPhone. Een iPhone of iPad kan voor de meeste mensen genoeg muziek bevatten en Apple hoopt dat steeds meer mensen hun muziek in de cloud gaan opslaan en streamen. Waarschijnlijk gaat ook de iWatch - als 'ie al uitgebracht wordt - ook muziekfunctionaliteit bezitten.

Spotify-achtige toekomst

Hoewel het iPod-tijdperk eindig is, zullen persoonlijke muziekspelers nooit verdwijnen. Het lijkt er wel op dat in plaats van muziek bezitten, steeds meer mensen naar streams op basis van een abonnement overstappen. Ieder device met mobiele datatoegang zou hiertoe in staat moeten zijn. Opslag en synchronisatie gaan tot het verleden behoren.

Er komt een dag dat we op dezelfde manier naar de iPod kijken als we nu naar de Walkman doen: als een apparaat uit het verleden dat niet meer wordt gebruikt, maar wel ooit baanbrekend was. We mogen nooit vergeten dat de iPod in veel opzichten het apparaat was dat Apple veranderde in het bedrijf dat het nu is. Het is daarmee misschien het belangrijkste product van Apple ooit geweest, omdat het de koers van het bedrijf compleet veranderde.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: